Kreupelheidsonderzoek dmv Lameness locator

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duran123
Berichten: 1077
Geregistreerd: 02-05-19

Kreupelheidsonderzoek dmv Lameness locator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-24 08:16

Vorige week op de kliniek hebben ze, ivm onregelmatig zijn van ons paard, dit onderzoek uitgevoerd.

Ik kende het vooraf niet.

Kennen jullie dit ‘hulpmiddel’, zoals ze het zelf noemen? En wat is jullie ervaring?


https://youtu.be/_2KaAbfwmJM?si=4o_YC-yepLknIj0L

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: Kreupelheidsonderzoek dmv Lameness locator

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 09:16

Ik ken het wel; in die zin dat ik gezien heb dat het bestaat ( niet zelf nodig gehad) op de Bosdreef, alleen daar nog geavanceerder ook met video van alle hoeken

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 09:25

Ik ken het van de studies waarbij het paard dan op de lopende band staat. Daar zijn dan inderdaad ook nog kameras bij.
Voor subtiele patroonafwijkingen die je met het oog niet ziet, maar wel merkt dat het paard niet helemaal zichzelf is lijkt me dat heel handig. Bij een paard dat al duidelijk onregelmatig is vraag ik me af wat de meerwaarde is. Dat is dan voor mijn gevoel hetzelfde als een geavanceerde zadelmeting doorvoeren terwijl je met het blote oog al ziet dat het niet goed ligt.

Ik ben wel benieuwd naar je bevindingen trouwens :)

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Re: Kreupelheidsonderzoek dmv Lameness locator

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 10:08

Mijn pony heeft deze twee keer op gehad. Ik vond het wel een fijn systeem, niet dat ik er zelf heel veel mee gedaan heb. Mijn pony kreeg een peesblessure als diagnose, bij de eerste keer kon ze dan toch duidelijk aflezen dat ze onregelmatig was en van welk been. Tussen de eerste keer controle en de tweede keer controle kon ze bijvoorbeeld zien dat er een verbetering van 93% van haar gangen was. Maar dat ze nog niet goed genoeg was om op te gaan bouwen. Ze gaf zelf aan dat ze dat met het blote oog niet zo nauwkeurig kunnen zien als dat dat ding de data naast elkaar legt.

Phonix
Berichten: 1099
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Kreupelheidsonderzoek dmv Lameness locator

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 10:47

In Utrecht gebruiken hun een system die heet Sleip. Daarop kunt je ook zien aan welke been je paard kreupel bijvoorbeeld. Best interessant om te zien.