Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Bultje op rug (talgklier) gaat stuk

 
Profiel   

In het najaar ontstond er een bultje op de rug van mijn ruin net onder het kussen van mijn zadel. Ik heb met scheren een gelpad model op de rug gelaten. Dar ging lang goed maar richting de zomervacht werd het bultje kaal, daarna naar rijden met warm weer en meer zweet werd de huid wat rauw en nu inmiddels is de huid stuk en is het een wondje.

Heeft iemand ervaring met weg laten halen van deze talgklier?
Of de gouden tip hoe ik dit goed kan laten herstellen? Heb zelf het idee dat als ik er nu weken niet op rijd en het hersteld dat als ik er daarna weer opstap het toch weer stuk gaat.

Ik zal vandaag of morgen eens een goede foto maken.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 13:20 



 
Profiel   

Misschien ook even naar het zadel laten kijken? Mijn paard had een paar bultjes en die zijn weggetrokken nadat mijn zadel beter pas is gemaakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 13:49 



 
Profiel   

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 23:31 



 
Profiel   

Talgklieren ontstaan door vermindere lokale doorbloeding vanwege een blokkade in de rug. Ook het slijten van de plek heeft niets te maken met zweet of warmte (of een gelpadmodel scheren) maar puur door blokkade. Die veroorzaakt een pilo-erectie (opstaande haren) en die gaan slijten door dekjes/zadel etc.
Je kunt er vanbuiten af op blijven klooien en wellicht gaat ie dan weg, maar komt er weer wat anders retour. Als het een cyste is krijg je hem met spulletjes niet weg maar moet je opereren en is er kans op terugkomst. Je kunt ook even een osteo/manueeltherapeut/acupuncturist laten kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 00:31 



 
Profiel   

Ik heb er zelf een paar weg laten halen. Feen idee of het vergelijkbaar is bij paarden, maar was een heel eenvoudige ingreep. Zit bij mij in de familie. Volgend mij kunnen weggehaald talgklieren ook niet terug komen. Klinkt meer als pech.

Had je al bij je da geïnformeerd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-23 12:13 



 
Profiel   

Ja de DA heeft in de periode dat het bultje er zat en alleen kaal werd gezegd dat het soms vanzelf weer weggaat en het weghalen soms nare plekken geeft die vaak veel tijd nodig hebben om goed te herstellen.
Ik maak vanavond nog eens nieuwe foto's want inmiddels lijkt het als of het lichaam het toch zelf hersteld. Het droogt in elk geval wat in en lijkt minder te worden. Smeer er nu dagelijks groene leem op tegen de vliegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-23 12:59 



 
Profiel   

Ik heb dit ook gehad bij mijn ruin (inmiddels is hij verkocht). De DA gaf ook aan hier best niets aan te doen, want het risico is dat je het erger maakt.

We hebben hem, omwille van andere redenen, een hele zware en lange ontgiftingskuur voor zijn lever gegeven en dit is toen verdwenen. De huid is vaak een goede spiegel voor andere onderliggende problemen (dat was bij hem toch zo).
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-23 13:06 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen