Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard die alleen staat ook n mestonderzoek nodig?

 
Profiel   

Mijn paard staat momenteel alleen in de wei wegens een blessure. (En mag niet opgejaagd worden enz. Dat even terzijde)

De wei is nog vers heeft nog geen paard opgestaan. Dus schoon.

Maar moet ik nu ook 3x een mestonderzoek laten doen of is dat niet nodig? Want hij kan toch niet besmet worden door andere paarden nu.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 22:09 



 
Profiel   

Ik doe niet zo snel aan mestonderzoek. Gewoon standaard ontwormen volgens schema. Verhuizen = altijd ontwormen. Het liefst nog op de oude locatie.

Waarom wil je 3x mestonderzoek laten doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 22:19 



 
Profiel   

Ik zou juist nu mestonderzoek doen bij je eigen paard om zeker te zijn dat ie schoon de schone weide op gaat. Daarna gewoon volgens schema ontwormen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 22:37 



 
Profiel   

meganvr schreef
Ik doe niet zo snel aan mestonderzoek. Gewoon standaard ontwormen volgens schema. Verhuizen = altijd ontwormen. Het liefst nog op de oude locatie.

Waarom wil je 3x mestonderzoek laten doen?


Waarom zou je bij verhuizen je paard standaard ontwormen?


@ ts, waar zit je twijfel?
Het mestonderzoek zegt altijd juist iets over je eigen paard, dus hier ook. De infectiedruk is misschien lager, dat is alleen maar gunstig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 22:43 



 
Profiel   

TurdusMerula schreef
meganvr schreef
Ik doe niet zo snel aan mestonderzoek. Gewoon standaard ontwormen volgens schema. Verhuizen = altijd ontwormen. Het liefst nog op de oude locatie.

Waarom wil je 3x mestonderzoek laten doen?


Waarom zou je bij verhuizen je paard standaard ontwormen?


@ ts, waar zit je twijfel?
Het mestonderzoek zegt altijd juist iets over je eigen paard, dus hier ook. De infectiedruk is misschien lager, dat is alleen maar gunstig.


Omdat je ze graag schoon naar een nieuwe plek wilt doen. Maar misschien ben ik op dat gebied nog wat ouderwets.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 04:38 



 
Profiel   

meganvr schreef
Ik doe niet zo snel aan mestonderzoek. Gewoon standaard ontwormen volgens schema. Verhuizen = altijd ontwormen. Het liefst nog op de oude locatie.

Waarom wil je 3x mestonderzoek laten doen?


En zo krijgen we dus resistentie.

Ik zou gewoon mestonderzoek laten doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 05:18 



 
Profiel   

Wat is het probleem voor jou?

Beetje mest in een zakje en opsturen........ Of zelf checken.

Ik test de mest zelf onder de microscoop, elke eerste van de maand. Ook de schapen. En de honden en katten iedere 3 maanden.

Zo houd ik goed overzicht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 05:22 



 
Profiel   

Omdat je ze graag schoon naar een nieuwe plek wilt doen. Maar misschien ben ik op dat gebied nog wat ouderwets.[/quote]

Ik ga hierin mee. Als je 1 paard hebt op 1 nieuwe weide, en dat voor langere tijd, is direct ontwormen de meest economische en gezonde werkwijze. (Waarschijnlijk hoeft het dan niet meer voor langere tijd, tenzij je horzeleitjes aan de huid ziet hangen. Of je paard plots achteruit gaat in conditie.)

Mestonderzoek vindt ook niet alles.

Als je het zelf kan doen, is het een ander verhaal. Maar niet iedereen heeft de microscoop en de kennis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 06:42 



 
Profiel   

die wei kan wel schoon zijn,maar jouw paard misschien niet.
keer mestonderzoek doen is sowieso wel handig om te weten hoe het zit.
is er niks dan weet je dat ook weer toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 06:50 



 
Profiel   

Hij kan niet besmet worden door andere paarden, maar wel door de grond.

Ik zou gewoon mestonderzoek blijven doen.

Plus 1x per jaar ontwormen met breed spectrum.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 07:10 



 
Profiel   

meganvr schreef
Omdat je ze graag schoon naar een nieuwe plek wilt doen. Maar misschien ben ik op dat gebied nog wat ouderwets.


Op die manier werk je resistentie in de hand en waarom zou je die troep geven wanneer het misschien helemaal niet nodig is?
Door de resistentie stuur je ze dan juist niet schoon naar een nieuwe plek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 07:17 



 

koend schreef
Ik ga hierin mee. Als je 1 paard hebt op 1 nieuwe weide, en dat voor langere tijd, is direct ontwormen de meest economische en gezonde werkwijze. (Waarschijnlijk hoeft het dan niet meer voor langere tijd, tenzij je horzeleitjes aan de huid ziet hangen. Of je paard plots achteruit gaat in conditie.)

Mestonderzoek vindt ook niet alles.

Als je het zelf kan doen, is het een ander verhaal. Maar niet iedereen heeft de microscoop en de kennis.
Mestonderzoek is inderdaad niet alles, maar het is beter dan klakkeloos ontwormen. Er zijn geen alternatieve middelen op de markt noch in ontwikkeling, dus als de wormen van je paard resistentie hebben opgebouwd, heb je best wel een probleem zeg maar. := "Volgens schema" ontwormen wordt niet voor niets afgeraden door onderzoekers.


Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-06-23 07:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 07:23 



 
Profiel   

Cayenne schreef
meganvr schreef
Omdat je ze graag schoon naar een nieuwe plek wilt doen. Maar misschien ben ik op dat gebied nog wat ouderwets.


Op die manier werk je resistentie in de hand en waarom zou je die troep geven wanneer het misschien helemaal niet nodig is?


Zowel hier als op mijn vorige stal wordt elk nieuw paard toch ook onmiddellijk ontwormd. Kwestie van lager besmettingsrisico voor de weides en de rest.

Aangezien wormeitjes lang blijven leven, zou ik als eigenaar van de wei van TS ook direct ontworming eisen nog voor paard op de wei komt eig.

@TS: ik zou de mestonderzoeken blijven doen want je weet niet hoe schoon je paard is. Zelfs na ontworming kan er nog altijd iets zijn achtergebleven (bvb ingekapselde wormen) en als je dan niet test en niet in het oog houdt merk je dat meestal te laat op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 07:24 



 
Profiel   

Zon cursus mestonderzoek is niet echt enorm moeilijk en ik vond het ook niet echt heel duur.
Als je het regelmatig uitvoert heb je het ook zo weer terug verdiend.

Ik doe net als Janouk iedere maand een mestonderzoek. Ik ben sws van mening door het meer uit te voeren is het een stuk betrouwbaarder dan wanneer je het maar 2-3 keer per jaar doet.

Maar terug naar de vraag van ts. Ja ik zou voor de zekerheid een mestonderzoek uit laten voeren.
De weide is wellicht schoon, maar hoe zit het met jouw paard?
Preventief ontwormen zou ik nu niet doen, werkt enkel alleen maar de resistentie verder in de hand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 07:25 



 
Profiel   

Hoo hoo ik zeg nergens dat ik helemaal geen mestonderzoek doe he haha. Ik wil mn weides gewoon schoon houden en het is geen geheim dat he niet volop op mestonderzoek kan vertrouwen. Nieuwe paarden bij mij krijgen nog voor ze de trailer af gaan een wormenspuit. Het mooiste is eigenlijk dat je ze een paar dagen van te voren ontwormt.

Ts verhuist dr paard naar een wei (gok ik?) dus ontwormen zodat je hoe dan ook een schone wei ook daadwerkelijk schoon houd. Maar goed dat is hoe ik het zou doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 07:29 



 
Profiel   

Ik ben in principe zuinig met ontwormen.
Niet alleen vanwege resistentie - ook omdat we insecten tekort komen.

Dus: lang leve het mest onderzoek.
Zelf 1x per maand kijken is een prima idee, en mijn staleigenaar eist hetzij 1x per jaar een onderzoek door/via de dierenarts, hetzij een kuur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 08:36 



 
Profiel   

Ik sta er dubbel in.
Zelf al een keer slechte ervaring gehad met een paard dat steeds negatief terug kwam maar toch echt alle tekenen had van een besmetting. Die was ook accuut weer beter in de vacht na ontworming.

Ik heb nu meerdere grote DA praktijken gehad door diverse verhuizingen en eigenlijk zijn ze allemaal terughoudend met het mest onderzoek, zelfs een kliniek die toch wel bekend staat om een holistische aanpak. Die deed het wel maar ik moest dan 3 dagen na elkaar samplen.
Ze zeiden allemaal hetzelfde: een test van 1 wilkekeurige dag is onbetrouwbaar. Als het weer dan ook nog raar doet (erg koud of warm of droog) dan kan het ook zijn dat er geen eieren uitgescheiden worden.
Mijn huidige kliniek komt er zelf niet eens mee als je paard in een gemengde grote groep staat op een groot land dat niet af te mesten valt.
Bij regelmatig gemeste landjes is het een ander verhaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 08:56 



 
Profiel   

Sizzle,
Ik begin zelf in maart/april beetje afhankelijk van de temperaturen met een week lang iedere dag even testen.
Nadeel is gewoon, wormen scheiden niet altijd eitjes uit, gaat altijd via een cyclus. Bij 2-3 keer per jaar ( ik noem maar even wat) is de kans vele malen groter dat je net buiten de cyclus test groter dan wanneer je het iedere maand doet.

Daarnaast zie je ook niet alles terug in het mestonderzoek daarom blijft het ook het advies om rond de eerste nachtvorst met bv een Pramox te ontwormen.
Helaas zie je ook veel dierenartsen daar enorm moeilijk over doen, want ook die willen ze niet meer voorschrijven, maar die is juist wel belangrijk.
Ook bij het jonge spul (onder de 3 jaar) is wel ontwormen aan te raden. En ook daarbij slaan diverse da's de plank mis omdat ze die niet willen ontwormen.
Nu weet ik van de kliniek hier dat ze iedere kuur die ze uitgeven moeten verantwoorden naar een overkoepelende instantie.

Daarnaast zie ik het nog ook vaak fout gaan met hoe de mest bewaard word. Om het zo goed mogelijk uit te voeren dient de mest vers te zijn.
Niet gekoeld = binnen 2 uur testen
Gekoeld bij 2 graden = binnen 24 uur testen.

Nieuwe paarden ontwormen als ze op stal aankomen is niet verstandig, zeker niet om ze dan direct in de groep cq weide te zetten. Juist omdat enkel de mogelijke resistente over blijven en ze deze dus uitscheiden op de weide.
De meeste besmettingen vinden plaats op de weide.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 09:17 



 
Profiel   

Samenvatting: als je het niet zelf kan dan betaal je of een godsvermogen aan tests (een week lang iedere dag zou voor mij neerkomen op ruim 100 euro en dan dus meerdere keren per jaar) of je hebt niets aan de uitslag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 09:29 



 
Profiel   

Klopt dat is idd best duur, daarom had ik er jaren terug voor gekozen om zelf de cursus te doen.
Cursus mestonderzoek zelf kost € 119,00
Microscooppakket vanaf € 284
Daarna heb je enkel de kosten van Flotatiezout. Maar daar doe je echt wel lang mee.
Zelfs met 1 paard heb je best wel snel de kosten ervan uit. En je kunt zelf je eigen paard(en) goed monitoren wanneer jij dat wilt.
( Prijzen komen van mesttest.com waar ik ook de cursus bij hebt gedaan)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 09:40 



 
Profiel   

Veel mensen ontwormen echter op het moment inmiddels op basis van een soort semi-verplichte kwartaal steekproef die stallen of dierenartsen zo promoten. Dat is evenmin een goede ontwikkeling lijkt mij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 10:42 



 
Profiel   

Klopt Sizzle, die blijven de resistentie in de hand werken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 10:43 



 
Profiel   

Eerder paarden met problemen lijkt mij. Op stal bij ons een oud gammel paard met amper vlees. 2-4x per jaar een wormen test en altijd „schoon“. Ik geloof er niets van aangezien ze met minimaal 30 paarden op een wei lopen die niet echt afgemest kan worden (stijle stukken) en waar ook jonge paarden op lopen. Ze slaat ook de standaard herfst ontworming over omdat hij moet ontgiften en immers altijd schoon is volgens de test.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 11:04 



 
Profiel   

kiki1976 schreef
Klopt Sizzle, die blijven de resistentie in de hand werken.


Eerder omgekeerd toch?

Hier op stal is het beleid ook zo… 3 mestonderzoeken per jaar en als paard schoon is doe je wat je wil. Ik geef mijne sowieso wel ontworming in het najaar tegen horzellarf.

Maar wat zou dan wel een goed stalbeleid zijn volgens jou? Maandelijkse check is gewoon niet te doen qua werk als je voor al die paarden moet gaan verzamelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 12:10 



 
Profiel   

hier kreeg je tot december de wormkuur nog zo mee.
Dit jaar niet meer.
Maar wat ik begrijp is dat je dadelijk in December ook eerst de test moet doen. En dat is wel zo'n dikke onzin. Dus hopelijk veranderd dat nog. Ik wil dan gewoon die uitbereide kuur geven, juist omdat je de lintworm en de horzellarf niet ziet in het onderzoek.

Toevallig van de week een mestonderzoek laten doen.
Beide schoon, ook geen zand.


Voor ts, als er vorig jaar paarden hebben gelopen kan ze nog steeds besmet worden dus in die zin is het niet zinniger of onzinneger dan anders
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 12:16 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen