Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Tetanusvaccinatie

 
Profiel   

Hi Bokkers,

Een vraagstuk omtrent de (jaarlijkse) vaccinaties:

Mijn merrie van nu 20 jaar is in 2017, 2018 en 2019 drie keer op rij enorm ziek geworden van de gecombineerde influenza/tetanus vaccinatie. 40+ graden koorts, enorme zwelling op plaats van enten en niet meer willen eten/drinken. In 2019 is ze zelfs bijna in shock geraakt. Sindsdien adviseerde de DA ons om influenza en tetanus los te geven, omdat ze vermoedde dat mijn merrie reageerde op de vul- en mengstoffen van een gecombineerd vaccin.
En warempel, los influenza en tetanus gaat helemaal prima. Tetanus krijgt ze ook 'maar' elke 2 jaar, omdat die niet elk jaar nodig is.

Vandaag kwamen we voor de jaarlijkse vaccinatie bij onze DA. Zoals altijd had ik ruim van tevoren netjes gebeld om de losse tetanus door te geven. Echter, toen we vandaag aankwamen deelde de DA mee dat losse tetanus helemaal niet meer beschikbaar is, en dat ze die ook niet kunnen bestellen. Gekozen om nu alleen influenza te geven, gezien ik de combinatie vaccinatie echt niet meer aandurf met dit paard.

Maar wat nu? De DA zei dat mijn merrie dan volgend jaar sowieso de combinatie vaccinatie moet. Is er bij jullie toevallig een praktijk in regio Achterhoek bekend die wellicht nog wel de losse vaccinaties beschikbaar heeft?
En ik hoor ook het één en ander over titeren voor tetanus. Mijn DA zegt dat dat voor paarden niet kan, alleen voor honden. Iemand hier al ervaringen mee bij paarden in NL toevallig?
Of iemand ervaringen met homeopatisch immuniseren van paarden?

Ik ben heel benieuwd, alvast bedankt voor jullie reacties!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 10:13 



 
Profiel   

Ik weet niet hoe het nu zit.
Maar vorig jaar was een kennis ook op zoek naar de losse enting. Vele da's hadden het niet.
Eén da gaf aan, ik moet er teveel tegelijk van inkopen. En ik blijf met best veel zitten omdat het maar weinig enkel gegeven word. En dat kosten hem iedere keer best veel geld, want qua datum kon hij het niet meer gebruiken

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 10:21 



 
Profiel   

Bij mensen is de tetanus vaccinatie 10 jaar geldig. Is dat bij paarden zo veel minder dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 10:33 



 
Profiel   

Ik heb mij hier ook in ingelezen afgelopen tijd. Enkel influenza inkopen was bij onze DA geen enkel probleem, enkel tetanus heb ik nog niet gecheckt.

Tetanus bij paarden is sowieso 2 jaar werkzaam, daarna zou je moeten titeren. Zover ik kan lezen is dit bij paarden gewoon mogelijk. Bijvoorbeeld bij DA Iris van Gulik zie ik het op instagram wel eens voorbij komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 10:37 



 
Profiel   

Heb je ook verschillende combinatie vaccins geprobeerd? Verschillende merken gebruiken verschillende vulstoffen.

Ik kan me alleen voorstellen dat je dat niet zo maar durft te proberen, maar misschien kan je dan zelf alvast vergelijken welke vulstoffen in het gebruikte merk zitten en proberen die te vermijden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 10:55 



 
Profiel   

8nnemiek schreef
Bij mensen is de tetanus vaccinatie 10 jaar geldig. Is dat bij paarden zo veel minder dan?


Ja.

@TS: Als je het om de 2-3 jaar doet is dat voldoende. Dus nu een jaar overslaan is geen ramp. Je zou ook de tetanos kunnen 'inhalen' wanneer hij weer beschikbaar is.
Titeren bij paarden is technisch wel mogelijk maar vrij onbetrouwbaar.
En homeopathisch immuniseren is kul.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 11:10 



 
Profiel   

Ik zit er ook mee.
Mijn merrie word ook erg ziek van de combi.
De losse nog niet gehad omdat de DA daar niet aan kon komen en het volgens haar juist de tetanus zou zijn die het veroorzaakt.
Maar dan lees ik bij jou dat het dus niet zo is.

Voorheen bleek tetanus los verkrijgbaar te zijn, nu dit jaar niet meer.

Ander merk met andere vulstof was helaas niet de oplossing.
Zij krijgt koorts, staat richting hoefbevangen. Lijkt koliekerig maar poept wel. Zeer lusteloos.

Paar jaar de enting overgeslagen, ga toch niet op wedstrijd. Maar dit jaar wilde ik weer enten ivm de tetanus.
Ze heeft dit jaar haar gewone enting gekregen en meteen een metacam injectie gekregen.
En ik heb zelf Quadrisol moeten geven voor enkele dagen.
1 dag heeft ze nog koorts gehad andere dagen nog verhoging. Na een week was het pas weer oke.
Maar deze keer zag ze er verder wel goed uit. Niet sloom, bleef goed lopen.

Maar gelukkig van zoveel rommel naar binnen voor een enting ben ik ook niet.

Titeren werd hier overigens niet aangeraden want zou betreft paarden en tetanus niet betrouwbaar zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 11:29 



 
Profiel   

Er is geen losse Tetanus meer op de markt. Zie dit topic:
DoretteK @ [MD] tetanusvaccinatie zonder influenza

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 11:46 



 
Profiel   

Zou je DA eens kunnen informeren of het humane vaccin bruikbaar is? Het is hetzelfde toxine waar tegen geënt wordt... Er worden vaker humane middelen bij paarden gebruikt als er geen specifiek geregistreerd middel beschikbaar is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 12:34 



 
Profiel   

Jakkes, :(:) dat zou voor mijn oude tinker ook een serieus probleem geweest zijn. Die werd altijd doodziek van de influenza enting maar geen enkele last van de tetanus.

Ik ga even lezen of ik ergens de reden hiervan kan vinden, een wnder dan verdien modellen door fabrikant of dierenarts. Ik vrees dat hiermee best veel paarden een probleem gaan hebben. Feitelijk wordt een influenza enting dan door de strot gedrukt, best vreemd eigenlijk :?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 12:46 



 
Profiel   

Dank voor alle reacties!

We hebben bij mijn paard in die jaren dat ze er zo ziek van werd inderdaad verschillende merken vaccins geprobeerd. Helaas op allemaal een reactie, van kwaad tot erger.

Ik deed tetanus inderdaad al om de 2 jaar, ze zou 'm dit jaar dus weer moeten hebben. Alleen nu dus alleen de influenza gegeven. Wat ik begrijp komt de losse tetanus dus ook echt niet meer beschikbaar.

Goed om te weten van het titeren. Klinkt dus niet direct als de ideale oplossing.. Of het humane middel dan wat kan zijn ga ik even navragen!

En @karuna, inderdaad wordt het vermijden van de combi vaccinaties nu eigenlijk zo goed als onmogelijk. Ik denk ook niet dat ik de enige ben met dit probleem.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 16:58 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen