Merrie plast poeder?? Dierenarts denkt aan inslapen..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Merrie plast poeder?? Dierenarts denkt aan inslapen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-23 14:58

Hoi allemaal,

Vanmiddag begon mn merrie koliekerig gedrag te vertonen. Rollen, plassen, liggen.
Ik zag echter al snel dat er iets anders mis was: aan haar vulva zaten een soort wit/beige restjes. Tijdens het plassen stond ze te persen en er kwamen echt straaltjes/druppels van dat witte spul mee.

Geen pus ofzo, maar ook niet zo dun als urine. Er blijven ook echt vlekken van op de grond liggen. Het lijkt net verf!

De dierenarts had ook nog nooit zoiets gezien, maar ze dacht aan gruis.
Temperatuur is goed, geen darmverstopping, op de inwendige echo kon ze aan dr voortplantingsorganen niet echt iets zien, de urine in dr blaas zag er wel troebel uit.

Ze heeft nu pijnstiller gehad en is iets opgeknapt. Opereren is op haar leeftijd en met haar gezondheid geen optie meer dus als het een tumor of blaassteen is dan is het helaas einde verhaal.

Als ze de komende dagen niet opknapt denkt de dierenarts dat we haar moeten inslapen :(

Heeft iemand dit ooit gezien???

Afbeelding

Afbeelding


Het doet me denken aan klei/leem en dat deed me eraan denken dat ze gisteren bij het eten wist te komen van een pony die een groene leem kuur krijgt.

Maar dat kan toch haast niet zo'n heftig effect hebben??
Het gaat dan over een eetlepel...

dioni

Berichten: 826
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Merrie plast poeder?? Dierenarts denkt aan inslapen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 15:01

Kan die blaas niet gespoeld worden? en dan de urine nakijken wat dat spul is.

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 15:02

Ik heb er geen ervaring mee. Maar ik zou even naar een goed aangeschreven kliniek bellen of ze het herkennen en eventueel als haar staat het toelaat opladen en naar de kliniek rijden. Daar hebben ze meer onderzoeksmogelijkheden en dan weet je voor jezelf dat je alles hebt gedaan mocht ze niet opknappen

En mss kan je dierenarts het op kweek zetten?

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-23 15:03

Btw ze is trouwens hengstig, en nu dringt ze zich al helemaal op bij haar ruinenvriendje...

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Re: Merrie plast poeder?? Dierenarts denkt aan inslapen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-23 15:05

Oh blaasspoelen, goede! Al is het maar om de troep eruit te krijgen.

Op kweek zetten had geen zin dacht ze omdat ze geen koorts heeft en het stinkt ook niet, dus een ontsteking leek haar niet waarschijnlijk.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 15:11

Nu al over inslapen praten lijkt me wel erg voorbarig.
Eerst gewoon maar eens testen op blaasontsteking.
Daarnaast wordt urine ook wel troebelig tijdens de hengstigheid.

Blaasstenen bij paarden kun je toch vaak ook zonder moeilijke ingrepen laten vergruizen?
Ik zou in iedergeval even een andere DA vragen.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 27-06-23 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

zazaza
Berichten: 738
Geregistreerd: 03-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 15:14

Dit is van de hengstigheid. Mijn merrie heeft vaak een paar druppels poeder aan haar schede hangen als ze hengstig is, de eerste keer dacht ik dat ze een pizza had gebakken onder haar staart. Leek wel bloem maar dan geler

Kasmir

Berichten: 5434
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 15:14


MyChoice

Berichten: 2194
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 15:15

Mijn beide merrie hebben ook wel wat van dat poederige spul als ze hengstig zijn. De oudste meer dan mn jonkie. Bij mn oudste was het vooral heel erg toen ze baarmoederontsteking had. Ik zou ook opladen naar een kliniek en even laten checken door een goede dierenarts. Ik zou als ik dit bij mn merries zou zien niet direct paniek hebben.

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-23 15:17

Ze krijgt ook ontstekingsremmer, maar een blaasontsteking leek de DA erg onwaarschijnlijk. Bovendien had ze nog nooit gezien dat er van dit spul uit komt.

Fijn om te lezen dat meer mensen dit ooit gezien hebben!
Het is inderdaad net een soort bloem!
Oke poeh geruststelling. Maargoed ze heeft wel echt pijn en ongemak.

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 15:22

Ik ben aan het zoeken geweest in mijn foto's, maar deze soortgelijke foto heb ik nooit bewaard nadat mijn merrie ingeslapen is, sorry. Ik heb dat dus jaren geleden iets soortgelijks meegemaakt, leek wel witte verf wat er op de grond lag na plassen van de merrie, stond ook erg moeilijk te doen tijdens het urineren en leek wat koliekerig, dacht eerst aan een nier probleem of iets dergelijks. DA kon ook niets bijzonders vinden en het is uiteindelijk vanzelf dacht de volgende dag zelfs al weer over gegaan. Ben er nooit achter gekomen wat het nou is geweest, da stond ook maar vreemd te kijken.

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 15:28

Toch raar dat de D.A niet weet dat het van hengstigheid af komt. Als dat het is tenminste.

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Merrie plast poeder?? Dierenarts denkt aan inslapen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 15:34

Ik weet niet wat het is, maar of dit van de hengst8gheid is lijkt me sterk. Dan zou je het toch ook wel eens eerder gezien hebben. Hoe oud is de merrie.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 15:35

Dit herken ik ook als typische urine bij hengstigheid, al dan niet in deze extreme mate, maar mijn oudje en oudere merrie van stalgenoot hadden dit beide wel tijdens de hengstigheid. Zonder andere verschijnselen overigens, gewoon als ‘bijproduct’.

Blaasontsteking heeft de mijne ook eens gehad, is vrij ongewoon bij paarden maar niet onmogelijk. Ze plaste town vaak een kleine plasjes, maar zonder het knipperen van hengstigheid erbij.

Hoe gaat het nu met haar?

different1
Berichten: 3635
Geregistreerd: 12-10-10

Re: Merrie plast poeder?? Dierenarts denkt aan inslapen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 15:53

Ik vind de kleur wel raar, zo grijzig.
Merrie's hebben het inderdaad vaker als ze hengstig zijn, maar de vlekken zijn dan meer geel in mijn beleving.
Ze kunnen ook koliekerig zijn van een hengstigheid.

Suzanne F.

Berichten: 49226
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 16:02

Wat sneu dat ze pijn heeft. De veearts zal vast niet licht denken over inslapen. Maar er moet wel een diagnose zijn natuurlijk en die lijkt er nu nog niet te zijn.
Ik heb dit nog nooit gezien maar ik ken wel de troebele urine als merries hengstig zijn, dan kan het net melk zijn.

eshz
Berichten: 189
Geregistreerd: 16-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 16:55

Wij hebben deze kleur gezien bij een merrie met fikse baarmoeder ontsteking. Op eerste echo leek het wel mee te vallen in de baarmoeder maar na toch maar spoelen was het heeeel vies.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Merrie plast poeder?? Dierenarts denkt aan inslapen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 17:40

Dito ervaring hier als ESHZ, ook een merrie met baarmoederontsteking.

Toonde geen pijn, geen koorts tot ze plotseling heel ziek was. Het was bijna vla zo dik wat er uit gespoeld is. Kantje boord achteraf.

Anoniem

Re: Merrie plast poeder?? Dierenarts denkt aan inslapen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 17:51

Er is een Da op bokt. Misschien daar vragen?

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 18:34

MarliesV schreef:
Dito ervaring hier als ESHZ, ook een merrie met baarmoederontsteking.

Toonde geen pijn, geen koorts tot ze plotseling heel ziek was. Het was bijna vla zo dik wat er uit gespoeld is. Kantje boord achteraf.

Hier idem. Gewoon een baarmoeder ontsteking. Gelukkig was er net een DA op het erf, die keer ernaar, onderzoekje en vervolgens AB erin. Dag of drie later klaar.

Je moet er niet te licht over denken dus ik zou zeker een second opinion doen na zo'n uitspraak van een DA want dit klinkt niet alsof ze veel kennis van zaken heeft.

pateeke
Berichten: 2215
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 19:33

Oei, dat ziet er niet goed uit.
Ik heb het ook nog niet meegemaakt, maar mijn eerste idee was ook blaasgruis / stenen / ontsteking. Nu weet ik niet hoe dat dat bij paarden zit, maar bij honden kunnen bepaalde gruisdeeltjes (struvieten) wel behandeld worden via aangepaste voeding (in dat geval veganistisch).
Ik zou zelf eerst wat meer onderzoeken laten doen (van de urine en het restant op de grond), zodat je hopelijk meer duidelijkheid krijgt over wat er precies aan de hand is en wat de mogelijke opties zijn.

daantjuhhh

Berichten: 26872
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Merrie plast poeder?? Dierenarts denkt aan inslapen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 20:57

Ik zou ook eerder denken aan baarmoeder ontsteking!

Die van mij heeft dat ook gehad.
Ze kwamen daar heel makkelijk achter door even een scan te maken.

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Re: Merrie plast poeder?? Dierenarts denkt aan inslapen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-23 21:11

Allemaal super bedankt voor jullie berichten!
Ik heb nog even met de DA overlegd, ze zweert erbij dat het geen baarmoederontsteking is omdat het geen pus is en ook niet stinkt. Ook was er op de inwendige echo niks te zien aan dr voortplantingsorganen, maar wel in haar blaas.

Morgen ga ik midstream urine opvangen en wegbrengen en dat wordt dan gecheckt op gruis en ontsteking (voor het geval het gruis of sediment voor ontsteking zorgt in de blaas).

Ze is in ieder geval enorm opgeknapt gelukkig! De pijnstiller is nu al 2 uur uitgewerkt en ik zie geen tekenen van pijn, ook plast ze niet meer zoveel.
Ongemak zal ze ongetwijfeld hebben maar dit is een heel verschil met vanmiddag!

Ik heb ook contact gehad met Silverlinde, daar kreeg ik nog een reactie op via de mail.

IwanLuver
Berichten: 1880
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Re: Merrie plast poeder?? Dierenarts denkt aan inslapen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 21:23

Ik heb een ruin gehad met een niersteen, die is er operatief uitgehaald, is daar al aangedacht?

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Re: Merrie plast poeder?? Dierenarts denkt aan inslapen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 21:49

Onze merrie is koliekerig geweest vd eisprong. Voelde zich echt beroerd toen