Wiggel waggel Wobbler

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Granoek
Blogger

Berichten: 10482
Geregistreerd: 26-11-13

Wiggel waggel Wobbler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-23 12:57

Hi,


Ik zit achter de pc en heb tijd om na te denken en dat is nooit goed.
Maar ik dacht, ik waag er eens een topic aan omdat de andere topics die ik kan vinden ofwel al oud zijn, ofwel stilgevallen lijken te zijn.

Info: Dexter - 15 jaar - Clydesdale

15 juni werd ik naar huis gebeld omdat voorbijgangers mijn paard Dexter zagen omvallen en hij kwam niet meer recht. Ik ken deze man goed en ik weet dat hij bekend is met paarden en dat het dus niet gewoon kon zijn dat eentje ging rollen oid. Ik heb het dus niet zelf gezien, kwam 10 min later thuis aan en hij stond te eten en heb tot op heden niks meer opgemerkt.

2 jaar eerder, in oktober, is Dexter voor het eerst zo omgevallen. Echter toen met trillende benen en episodes van 20 minuten. Uit bloedonderzoek kwam toen verhoogde leverwaardes en we hebben het daarop gestoken, ander hooi en het is nooit terug gekomen. Ik kan hier nog meer uitleg over geven maar ik denk nog steeds dat er niet per se een verband is dus ik hou dat even kort. Wilde het er voor de volledigheid wel bij zetten.

De dierenarts is geweest, we hebben nu opnieuw bloed getest maar alles was perfect in orde. Lever, spieren, vitamine,.. niks te zien. Mijn DA heeft hem toen ook kort laten draaien en we zagen daar dat hij zijn achterbenen niet overkruist bij het draaien met nog ietsje verschil tussen links & rechts maar beide onvoldoende. Ze heeft hem in stap aan zijn staart om getrokken en met weinig moeite trok ze hem naar links en naar rechts, hij gaf ook geen tegendruk.

Aan de hand van dit allemaal is hij nu dus op vervroegd pensioen gezet met het vermoeden van Wobbler. En dat kan ik dus niet verwerken want zolang het een vermoeden is, denkt mijn hoofd dat dat mogelijks ook niet juist kan zijn en ik krijg dit niet afgesloten.

-> Internet-research heeft mij al geleerd dat er testen zijn (MMEP) voor Wobbler, maar daarvoor moet hij minstens 2u op de trailer, wat ik dan weer gevaarlijk vind gezien de kans op omvallen. De dichtstbijzijnde kliniek heeft niet de geschikte apparatuur, daarom zouden we dus ver moeten rijden.

-> Ik kan denk ik een foto laten maken van zijn hals, daarvoor heb ik nu geïnformeerd bij mijn eigen dierenarts

-> Als hij Wobbler blijkt te hebben is er de optie om te opereren en die valt voor iedereen al meteen af. Dex is 15 jaar en de kliniek heeft al aangegeven dat zulke operaties voor warmbloeden al risicovol zijn en dat ze het erg afraden bij zware paarden. Komt dan ook nog een revalidatie bij die blijkbaar tot wel 1,5 jaar kan duren dus daar waren we het eigenlijk al snel over eens dat we dat niet gingen doen.

Wat zoek ik nu?
- ervaringen met het onderzoek-naar-wobbler-parcours; wat is de meerwaarde van de MMEP test tov de hals RX? Welke testen hebben jullie laten doen en was dat de moeite?
- ervaringen omtrent het houden van een paard dat af en toe kan omvallen; huisvesting, voeding, supplementen etc...
- ervaringen omtrent het verloop van de aandoening; hoe lang bleef het goed gaan, hoe zag je of paard een goede/slechte dag had, werd het erger en ging paard steeds vaker vallen of blijven ze hun hele leven binnen eenzelfde level?
- succesverhalen als die er zijn?

Groetjes van Dexter en mij

Hutcherson

Berichten: 7417
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Wiggel waggel Wobbler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 13:14

Is er al een goede osteopaat bij geweest om de rug weer ruimte te geven en de wobbler tegen te gaan als dat het zou zijn?

Granoek
Blogger

Berichten: 10482
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-23 13:16

Hutcherson schreef:
Is er al een goede osteopaat bij geweest om de rug weer ruimte te geven en de wobbler tegen te gaan als dat het zou zijn?

Die heeft het mega druk en zou al pas in september voor mijn andere paard kunnen komen.
Heb haar op de hoogte gesteld van de nieuwe situatie en wacht daaromtrent nog op reactie maar ik wist ook gewoon dat die super super vol zat al.
Als iemand er kent in Limburg dan houd ik graag mijn opties open, maar anders wacht ik op mijn vaste osteopaat want ze is wel gewoon heel goed.

Avalanche

Berichten: 16169
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 13:17

Geen informatie maar wat heb je een pech met je paarden meid :(:)

nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 13:20

Granoek schreef:
Hutcherson schreef:
Is er al een goede osteopaat bij geweest om de rug weer ruimte te geven en de wobbler tegen te gaan als dat het zou zijn?

Die heeft het mega druk en zou al pas in september voor mijn andere paard kunnen komen.
Heb haar op de hoogte gesteld van de nieuwe situatie en wacht daaromtrent nog op reactie maar ik wist ook gewoon dat die super super vol zat al.
Als iemand er kent in Limburg dan houd ik graag mijn opties open, maar anders wacht ik op mijn vaste osteopaat want ze is wel gewoon heel goed.



Ik heb geen ervaring met wobler maar als je nog een goede osteopaat zoekt. Astrid peuters van balanced horses is een super fijne en goede osteopaat. Ook van Belgisch Limburg

Granoek
Blogger

Berichten: 10482
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-23 13:24

Avalanche schreef:
Geen informatie maar wat heb je een pech met je paarden meid :(:)

Ja, dit hadden we nog niet eerder gehad hé :o
Ze wachten wel allemaal hun beurt af gelukkig, toen Dina van haar einschuss af was kwam Duke met zijn straalkanker en Dexter heeft braaf gewacht tot die rekening betaald was voor hij ging duiken :j

Nieky dankjewel! Die zit niet gek ver van hier zie ik inderdaad.

Sintara

Berichten: 7448
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 13:30

Ik heb wel een ervaring met een paard dat spontaan omviel, maar helaas geen medische informatie erover omdat de eigenaar mij niet geloofde. De eerste keer dat ik het meemaakte was tijdens het rijden. Op een stevig zandpad waren we aan het stappen en voelde ik hem eerst subtiel naar rechts opzij zwenken en toen ben ik er instinctief af gesprongen. Terwijl ik dat deed klapte hij plat op de grond naar links en lag met zijn oog open in het zand zonder te knipperen. Ik ben redelijk in paniek hem in het gezicht gaan schreeuwen etc ( :o niet trots op maar omg) en na een paar seconden werd hij wakker en sprong op. Lichtjes kreupel even maar verder niks echt aan te zien.

Later gebeurde het vaker, ook in de wei gezien en de andere verzorgster heeft het hem vanuit draf zien doen := viel echt plat opzij en na een paar seconden 'out' was hij er weer. Ik was toen al gestopt, na 2x vond ik het geen toeval meer en wou ik er niet meer op..

Avalanche

Berichten: 16169
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 13:31

Granoek schreef:
Avalanche schreef:
Geen informatie maar wat heb je een pech met je paarden meid :(:)

Ja, dit hadden we nog niet eerder gehad hé :o
Ze wachten wel allemaal hun beurt af gelukkig, toen Dina van haar einschuss af was kwam Duke met zijn straalkanker en Dexter heeft braaf gewacht tot die rekening betaald was voor hij ging duiken :j

Nieky dankjewel! Die zit niet gek ver van hier zie ik inderdaad.

Ja joh, ik volg je zo op de achtergrond. Ik vind het zo klote voor je, je hebt zoveel liefde voor je paarden, en er blijft je gewoon niets bespaard joh :(:)

Ik heb nog wel iets gevonden van EquiTom: https://www.equitom.be/nl/documents/12/wobbler.pdf

Voor jou ook goed bereikbaar.

Granoek
Blogger

Berichten: 10482
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-23 13:40

Sintara schreef:
Ik heb wel een ervaring met een paard dat spontaan omviel, maar helaas geen medische informatie erover omdat de eigenaar mij niet geloofde. De eerste keer dat ik het meemaakte was tijdens het rijden. Op een stevig zandpad waren we aan het stappen en voelde ik hem eerst subtiel naar rechts opzij zwenken en toen ben ik er instinctief af gesprongen. Terwijl ik dat deed klapte hij plat op de grond naar links en lag met zijn oog open in het zand zonder te knipperen. Ik ben redelijk in paniek hem in het gezicht gaan schreeuwen etc ( :o niet trots op maar omg) en na een paar seconden werd hij wakker en sprong op. Lichtjes kreupel even maar verder niks echt aan te zien.

Later gebeurde het vaker, ook in de wei gezien en de andere verzorgster heeft het hem vanuit draf zien doen := viel echt plat opzij en na een paar seconden 'out' was hij er weer. Ik was toen al gestopt, na 2x vond ik het geen toeval meer en wou ik er niet meer op..

Hm dat klinkt eerder als wat hij 2 jaar geleden had, alleen zag je aan Dexter wel dat hij eerst begon te rillen en dan door zijn achterbenen ging. Het waren toen precies epileptische aanvallen, hij had er 3 op 20min tijd en stond tussenin recht en ging gewoon eten. Hij heeft toen ook een jaar stil gestaan maar omdat het nooit meer terug was gekomen zijn we sporadisch nog wel eens buiten gaan rijden.

Maar omdat de twee er zo anders uitzagen denk ik niet dat ze gelinkt zijn aan elkaar. (Kan natuurlijk altijd hé, ik kan alleen mijn vermoedens neerpennen)

Avalanche schreef:
Ja joh, ik volg je zo op de achtergrond. Ik vind het zo klote voor je, je hebt zoveel liefde voor je paarden, en er blijft je gewoon niets bespaard joh :(:)

Ik heb nog wel iets gevonden van EquiTom: https://www.equitom.be/nl/documents/12/wobbler.pdf

Voor jou ook goed bereikbaar.


Dat document heb ik al een keer doorgenomen inderdaad en van daaruit gingen ook wel belletjes rinkelen mbt trainingen toen we nog wel intensief reden. Moeite met draaien, sloom, niet kunnen galopperen etc... Maar qua 'behandeling' werken zij alleen die operatie verder uit in dat artikel en zij spraken ook van die 1,5 jaar revalidatie en ik ga Dexter echt niet tot hij straks 16-17 is op stal zetten. Nope nope nope

Granoek
Blogger

Berichten: 10482
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Wiggel waggel Wobbler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-23 13:42

PS. Equitom is ****duur := Ik geloof best dat ze goed zijn in hun vak en als ik de intentie had te opereren zou ik het wel overwegen, maar om enkel te testen kan ik het denk ik ook wel ergens voor minder vinden.

-Namiro-

Berichten: 1933
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 13:43


Sintara

Berichten: 7448
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Wiggel waggel Wobbler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 13:48

Jaa ik denk dat het bij dat verzorgpaard in de hersenen zat, dat kwam steeds vaker in een paar maanden/ half jaar tijd. Bij jou klinkt het als iets anders..

ruitje

Berichten: 12356
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 13:53

Ik heb de MMEP test bij een paard laten doen in Bodegraven en kan daar alleen maar positief over zijn.

Het geeft je veel informatie over waar het nu precies zit, dat zorgde ervoor dat ik veel gerichter kon trainen. Dit paard hebben we nog getraind richting koersniveau, alleen de laatste versnelling haalde hij niet. Dat terwijl hij toch echt hoog scoorde in de MMeP.

Paard is niet geopereerd en niet op de foto gezet, dat laatste had wel nog meer geholpen in de diagnose denk ik.

Dit paard ging juist vooruit door training. We zijn dus gestart met een paard wat we niet bij anderen buiten durfden te doen omdat hij omviel als hij schrok, tot een paard wat prima in de kudde kon en nu uiteindelijk licht recreatief werk kan. Hij heeft zelf op licht sport niveau gelopen in de training, maar dat was voor lange termijn niet haalbaar.

Wat ik meekreeg bij de MMEP test was het feit dat mijn paard veel herhaling nodig had, dus juist training, om beter te worden. Dat zal echter bij elk paard anders zijn, daarom is die test en gesprek met de DA zo waardevol. Misschien moet die van jou inderdaad met pensioen, misschien is het juist wel niet goed voor hem :)

Granoek
Blogger

Berichten: 10482
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-23 14:00

ruitje schreef:
Ik heb de MMEP test bij een paard laten doen in Bodegraven en kan daar alleen maar positief over zijn.

Het geeft je veel informatie over waar het nu precies zit, dat zorgde ervoor dat ik veel gerichter kon trainen. Dit paard hebben we nog getraind richting koersniveau, alleen de laatste versnelling haalde hij niet. Dat terwijl hij toch echt hoog scoorde in de MMeP.

Paard is niet geopereerd en niet op de foto gezet, dat laatste had wel nog meer geholpen in de diagnose denk ik.

Dit paard ging juist vooruit door training. We zijn dus gestart met een paard wat we niet bij anderen buiten durfden te doen omdat hij omviel als hij schrok, tot een paard wat prima in de kudde kon en nu uiteindelijk licht recreatief werk kan. Hij heeft zelf op licht sport niveau gelopen in de training, maar dat was voor lange termijn niet haalbaar.

Wat ik meekreeg bij de MMEP test was het feit dat mijn paard veel herhaling nodig had, dus juist training, om beter te worden. Dat zal echter bij elk paard anders zijn, daarom is die test en gesprek met de DA zo waardevol. Misschien moet die van jou inderdaad met pensioen, misschien is het juist wel niet goed voor hem :)



Maar was er dan niet ook gevaar dat hij opnieuw zou omvallen? Want zoals ik het begreep had hij inderdaad zelf geen last er van (behalve als hij zich pijn deed bij het vallen) maar zat het risico er in dat ik er onder kwam als hij omviel tijdens het rijden.

Er is nog wel een kliniek in de buurt waar ik niet gevraagd heb of zij de apparatuur hebben omdat mijn dierenarts aangaf dat ze liever niet met hun samenwerkten, maar wellicht kan het voor zo'n testen geen kwaad.

Het is ook niet dat hij elke dag om kiept trouwens, het is toen 1x gebeurd en een week later kwamen nog mensen zeggen dat een paard 'raar' deed maar ik zie ze vanuit mijn raam en ik stond toen binnen de 10sec aan het raam en kon echt niks zien.

Verder heeft hij in de bijna 10 jaar dat ik hem hem nooit moeten werken voor zijn onderdak, haha. Heel vroeger namen we een uurtje per week les en gingen we vooral buiten rijden maar de laatste tijd staat hij ook met gemak een maandje stil. Heb altijd het idee gehad dat hij het niet leuk vond en hij leek er nooit moeite mee te hebben om een tijdje gras te maaien dus dat werkte wel voor ons.

Kort door de bocht had ik ooit een droom om op mijn trouw mijn eigen dubbelspan in de koets te hebben, toen ik dan voor een tweede paard ging kijken wilde ik dat ze mooi naast elkaar zouden passen en nu paard 2 dan oud genoeg wordt zou het echt heel zuur zijn als het paard dat mij zo gek maakte van het ras er zelf niet meer bij zou kunnen lopen.
Mag dat wellicht niet zeggen want natuurlijk ben ik blij dat hij er wel gewoon nog is, maar ik baal er wel van

Avalanche

Berichten: 16169
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Wiggel waggel Wobbler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 14:04

Snap ik hoor, dat je niet gaat opereren, en Equitom is idd echt shocking duur. Ik kan me voorstellen dat met een goede fysiotherapeut en gerichte training er ook nog wel het een en ander mogelijk is :j

ruitje

Berichten: 12356
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 14:19

De MMEP test kan volgens mij alleen in Bodegraven en in Gent, tenminste, dat was toen zo.

Het klinkt nu alsof we van MMEP test naar rijpaard gingen, maar dit paard hebben we eerst 2 jaar aan de hand getraind, toen een jaar voor de kar en toen pas onder het zadel.

En met trainen aan de hand bedoel ik ook gewoon gerust 45 minuten aan de dubbele lange lijnen. Niet 5 min losgooien ofzo, zat veel werk in :D En dan bouw je dus vertrouwen op, dat hij niet meer omvalt.

Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik het inspannen en zadelmak maken erg spannend vond, omdat hij bij stress minder coördinatie kreeg. Dus ja, we vonden Day zeker een ding :D

Granoek
Blogger

Berichten: 10482
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Wiggel waggel Wobbler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-23 21:15

Oef, Gent is alweer 3u zelfs. Was me wel niet bewust van de voordelen die er aan zaten ivm gewone RX.

Ik geloof dat mijn dierenarts zei dat het nu ook in Brussel kon maar daar heeft een half jaar geleden mijn andere paard gelogeerd en als ik andere opties heb ga ik er liever niet terug

ellepel

Berichten: 47413
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 21:18

mmep test kan ook in emmeloord dacht ik?
we hebben een wobbler staan en ik ken iemand die er twee heeft en die naar equitom gaat voor operaties en onderzoeken.
dus misschien kun je met hen contact opnemen?

Granoek
Blogger

Berichten: 10482
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-23 21:20

ellepel schreef:
mmep test kan ook in emmeloord dacht ik?
we hebben een wobbler staan en ik ken iemand die er twee heeft en die naar equitom gaat voor operaties en onderzoeken.
dus misschien kun je met hen contact opnemen?

Ja die werd hierboven al genoemd maar Equitom is echt heel heel duur en ik ben niet van plan te opereren.
Volgens mijn logische redenering zouden testen ook elders dezelfde uitkomst moeten geven en ik heb net eentje een half jaar behandeld aan straalkanker dus als ik ergens een eurootje kan uitsparen maar met hetzelfde resultaat klinkt dat zeer aangenaam

ellepel

Berichten: 47413
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 21:37

ja kan ik me voorstellen ja! :j

Granoek
Blogger

Berichten: 10482
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-23 19:38

Oke erg laat maar ik had niet eerder een update;
Vandaag is Dexter zijn hals op de foto gegaan. Botten zagen er gewoon prima uit
Wat dan wel weer wil zeggen dat het neurologisch is en dat is dan weer ‘slecht’ nieuws want dat zijn blijkbaar de moeilijkste klachten om van te testen waar ze vandaan komen.

Advies van de dierenarts was om hem terug op te bouwen in werk, bandje slepen etc… hij moet spieren krijgen. En als daarmee geen verbetering komt moest ik (als ik toch nog per se wilde weten wat het nu is) door naar Utrecht voor testen van de hersens en de zenuwen. Waarbij ze ook meermaals aanhaalden dat er ook hier geen garantie is dat ze de oorzaak vinden.
Hij zei laat hem maar eens 20x terug een bandje slepen en echt trekken want hij is niet zielig, en zo kan hij niemand kwaad doen als hij toch controle zou verliezen over zijn benen.
En van daaruit als hij sterker is en meer spieren heeft de koets er terug achter en kilometers maken als hij dat fijn vindt maar zeker niet zomaar weg zetten en nog minder bespierd laten worden.

Het Wobbler dat mijn eigen DA eerst dacht is onwaarschijnlijk omdat dat ofwel aangeboren is ofwel door een slag of valpartij komt en dat heeft Dex nooit gehad. Als het aangeboren was dan zouden wij nooit zo lang zonder problemen hebben kunnen rijden als we nu al gedaan hebben.

Heb het er wat moeilijk mee omdat het ten eerste advies is op basis van vermoedens en ten tweede ook nog eens lastig is om wél uitsluitsel te krijgen. Ik durf niet goed te geloven dat het klopt want anders krijg ik weer zo’n klap als dat dan toch niet zo zou zijn.
Hij zei wel dat ik Dexter prima zou kunnen vervoeren moest ik toch naar Gent of Utrecht willen.

Dus ik ga wel denk ik heel langzaam terug wat met hem doen en normaal zie je dan ook al aan zijn manier van lopen en draaien of er verbetering is of niet. En als het niet werkt of zelfs erger zou worden dan kunnen we dan nog beslissen om ermee verder te gaan.

ruitje

Berichten: 12356
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 22:19

Ja, ik dacht al dat het advies zou zijn om hem juist wel aan het werk te zetten. Ik heb mijn paard toen gebruikt als casus voor mijn opleiding als revalidatietrainer.

Geen idee of je er wat aan hebt maar hier de dingen die ik daar belangrijk vond:

- veel herhaling werkt goed.
- stap was het moeilijkst
- hoodfhouding maakte veel verschil, paard liep lang laag veel slechter en te veel op of achter de loodlijn ook, je zal bij jouw paard moeten zoeken naar die positie
- lange lijnen menpositie werkte goed voor de coördinatie, ik ging dan bewust heuvels en afstapjes opzoeken.

Geen idee waar je zit en of je het leuk vind, maar ze zoeken bij de opleiding die ik heb gedaan vaker casussen voor de trainers in opleiding. Iemand denkt dan met je mee in de opbouw, zoiets zou ik zeker overwegen! Of een al afgestudeerde collega natuurlijk.

Hutcherson

Berichten: 7417
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Wiggel waggel Wobbler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 22:45

Ik weet dat je wobbler kunt testen door tegen de achterhand te duwen. Een paard dat lijdt aan wobbler zal omvallen aan de achterkant.
Er zijn operaties waarbij ze een biologisch opneembaar buisje plaatsen ik de wervels. Hier groeit weefsel aan vast. Geen idee hoe dat verder zit hoor. Maar als t wobbler is zijn er mogelijkheden.

KootMiraDrum

Berichten: 8330
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 00:34


Granoek
Blogger

Berichten: 10482
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-23 08:21

Hutcherson schreef:
Ik weet dat je wobbler kunt testen door tegen de achterhand te duwen. Een paard dat lijdt aan wobbler zal omvallen aan de achterkant.
Er zijn operaties waarbij ze een biologisch opneembaar buisje plaatsen ik de wervels. Hier groeit weefsel aan vast. Geen idee hoe dat verder zit hoor. Maar als t wobbler is zijn er mogelijkheden.

Die testen zijn allemaal gedaan de eerste keer en daarom dat ze eerst aan wobbler dachten en we verder zijn gegaan met deze RX foto’s

Ik heb me verdiept in die operaties maar dat hebben meerdere mensen me afgeraden, oa de 2 aanwezige dierenartsen gisteren en de andere kliniek die ik gecontacteerd had om RX foto’s te laten maken.

Hij is 15 jaar en 900kg en dat is niet in zijn voordeel daarvoor blijkbaar.

Ruitje ik pb jou even ivm die opleiding!