Wat te doen bij irritatie door vliegen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XxChelsey1xX

Berichten: 1290
Geregistreerd: 23-03-13
Woonplaats: Amsterdam

Wat te doen bij irritatie door vliegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-23 11:35

Sinds een paar weken/sinds mijn paard op het land staat heeft hij allemaal “kale” plekken op zijn hoofd. In het begin zaten er ook wondjes op, nu zijn het enkel nog kale zwarte plekken.

Ik heb hem al meerdere keren gewassen met betadinescrub en had een vliegenmasker om maar het leek eigenlijk alleen maar erger te worden. Op dit moment staat hij zonder masker.

Wie weet wat dit is en hoe ik dit het beste kan behandelen? Mn staleigenaresse zei dat het door de vliegen kwam maar met een kap om lijkt het dus erger te worden…

Dit was 2 weken terug
Afbeelding

Zo ziet het er nu uit :(
Afbeelding

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Wat te doen bij irritatie door vliegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 11:48

Ziet er voor mij zo eerder uit als rainrot, dat zou ook verklaren waarom het met de Betadine scrub is verbeterd. Maar als je het zeker wil weten moet je het een dierenarts vragen natuurlijk...

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: Wat te doen bij irritatie door vliegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 12:36

Heb je je hoofdstel misschien ingevet met iets waar hij niet tegen kan?

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 12:57

Mijn haflinger heeft net hetzelfde gehad deze zomer, wel in iets minder erge mate maar ook gezicht helemaal vol met zwarte plekjes zoals je eerste foto.
Het is een combinatie van allergie en zomerecxeem bij hem. De dierenarts raadde een cortisonekuur aan maar die heb ik uiteindelijk niet gegeven omdat hij er geen last van had en ik schrik had voor mogelijke bijwerkingen zoals HB.

Ik heb gezocht naar een masker dat de plekken niet bedekte. Zo eentje, met een grote boog die de ogen en huid vrijhoudt: https://www.agradi.nl/kavalkade-vliegen ... -zwart.htm

Het heeft een 2 weken geduurd voor ik verschil begon te zien maar nu zijn de plekken beduidend kleiner en lichter aan het worden. Hij staat 24/7 buiten en houdt ook altijd de kap op.

XxChelsey1xX

Berichten: 1290
Geregistreerd: 23-03-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-23 13:30

Sintara schreef:
Ziet er voor mij zo eerder uit als rainrot, dat zou ook verklaren waarom het met de Betadine scrub is verbeterd. Maar als je het zeker wil weten moet je het een dierenarts vragen natuurlijk...


Het is dus niet verbeterd met betadinescrub…


Sim schreef:
Heb je je hoofdstel misschien ingevet met iets waar hij niet tegen kan?


Hij heeft al in geen maanden meer zn hoofdstel om gehad

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Wat te doen bij irritatie door vliegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 13:32

Huh maar je had toch eerst open plekken, en nu alleen nog maar kaal? Of lees ik het verkeerd

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Wat te doen bij irritatie door vliegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 14:35

Vindt het er uitzien als zomer eczeem . Zou het daarvoor behandelen . Zijn heel veel dingen voor te krijgen en een goede vliegen kap op.
Onder de buik verder niks te vinden ?

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 14:41

Ik herken dat bovenste, dus niet zo extreem als dat onderste, van een paard die last had van de dazen.
Maar stug door bleef lopen, ze ook niet weg haalde. Maar zich volop liet steken.
Dierenarts maakte er schimmel van, wilde daar ook tegen spuiten.
Had dat blijkbaar het jaar daarvoor ook gedaan, zonder resultaat, dus waarom herhaling?? Geen idee.

Heeft toen wel een sliertjes frontriem opgehad. Die kappen zoals nu bestonden minder.
Dat kale kwam pas toen de dazen er wel al even waren, dus wellicht dat het daarom lijkt dat het met kap op erger werd omdat hij dan al gestoken is?

Bij hem trok het ook weer weg toen de dazen weg waren in september.

3heathcliff5
Berichten: 450
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 14:43

Ik ken een paardje dat ook kale plekken en wondjes van het schuren kreeg, nadat zijn vliegenmasker gewassen was. Die bleek een allergische reactie op het wasmiddel te hebben.

SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 20:49

Mijn haflinger heeft het in mindere mate en komt echt van de vliegen, met kap om blijft het stabiel. Ik was echt te laat met kap op doen en soms doet ze hem af. Zonder kap ziet haar hoofd zwart van de vliegen en mijn shet die ernaast staat heeft nergens last van.

Dus zorgen voor een kap die goede afsluit zodat er niets onder kan komen en die wel ruim genoeg is dat de huid er niet door irriteert. 24/7 omdoen helaas ook als het regent want direct na de regen komen de vliegen. En hooguit met een verzorgend middel behandelen niet wassen met betaling dat is te agressief.

JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Wat te doen bij irritatie door vliegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 20:55

Mijn paard heeft toevallig ook (in vele mindere mate) last hiervan gehad afgelopen weken, weet vrijwel zeker dat het ook door vliegen kwam en ben me er toen ook redelijk rot van geschrokken. Ik heb een paar dagen honingzalf gebruikt en nu is het eigenlijk helemaal weg :)

SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 21:00

JudithGigi schreef:
Mijn paard heeft toevallig ook (in vele mindere mate) last hiervan gehad afgelopen weken, weet vrijwel zeker dat het ook door vliegen kwam en ben me er toen ook redelijk rot van geschrokken. Ik heb een paar dagen honingzalf gebruikt en nu is het eigenlijk helemaal weg :)


Met of zonder masker op? En staat hij op stal of 24/7 buiten?

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Wat te doen bij irritatie door vliegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 21:24

Ik zou eens Derfen gebruiken op die plekken. Toevallig heb ik net een topic geplaatst over mijn paard waarbij ik Derfen gebruik. Hierbij een foto van haar plekken, al was het eerst ook erger nog dan dit. Had daar alleen geen foto van. Maar is enigszins vergelijkbaar als bij jouw paard, als ik het zo zie.
Afbeelding

SCC

Berichten: 890
Geregistreerd: 04-12-12
Woonplaats: thuis

Re: Wat te doen bij irritatie door vliegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 22:16

ik denk dat het bij jouw paard ook wel eens goed kan zijn dat het komt door een allergie!

Zo is mijn paard allergisch voor o.a. timotheegras en in mindere mate ook voor dazen/muggen. die heeft zodra de zomer doorzet steeds meer kale plekken, tot aan half kaal aan toe.
Als ik hem was is het weer even weg, puur omdat je dus de allergische stoffen weg wast, en na een tijdje van opbouw gaat hij weer jeuken.
Mijn paard heeft het vooral langs de kaken/wang en voorhoofd bij de voorpluk en een plek onder zijn buik op de buiknaad.

SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 22:27

Celine_Famke schreef:
Ik zou eens Derfen gebruiken op die plekken. Toevallig heb ik net een topic geplaatst over mijn paard waarbij ik Derfen gebruik. Hierbij een foto van haar plekken, al was het eerst ook erger nog dan dit. Had daar alleen geen foto van. Maar is enigszins vergelijkbaar als bij jouw paard, als ik het zo zie.
[ [url=m/T8zypx.png]Afbeelding[/url] ]


Welke van derven heb je gebruikt? Ben niet bekend mee en zie dat er meerdere soorten zijn.

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Wat te doen bij irritatie door vliegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 23:01

Derfen Original Lotion gebruik ik!

XxChelsey1xX

Berichten: 1290
Geregistreerd: 23-03-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-23 19:19

Topic is inmiddels al verouderd maar ik heb uiteindelijk gewoon de hele zomer zijn vliegenkap om gehad en zn hoofd was weer helemaal mooi geworden

Er mag een slotje op het topic