Peesblessure was dat het altijd.. of kwam het erbij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Peesblessure was dat het altijd.. of kwam het erbij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-23 21:30

Peesblessure… bijkomend iets of lag het op de loer?

Eind april, haal mijn paard uit stal.. ga rijden en voelt niet fijn. Onregelmatig in de draf. In stap goed en galop op. Dacht wat stijf maar draf bleef raar. Heb hem afgezadeld en op stal gezet. Volgende dag zelfde.
Fysio gebeld, is 3 dagen later gekomen. Merkte niet iets raars. Wat spanning recht achterhand en hals. Rug voelde goed.
Daarna weer gereden, nog niet fijn. Heb m gelongeerd en daar zag je niets. Dus paar dagen longe en daarna weer zadel erop. Nog niet goed… kliniek gebeld omdat het niet goed voelde om zelf maar wat te proberen. Onder t zadel wederom niet fijn. Verkeerde been lichtrijden was wat beter, verlichte zit was nog iets beter. Kreupelheidsonderzoek was goed, foto rug was goed, foto hals was goed. SI nagevoeld… was iets afwijkend maar niet dat hij daar onregelmatig door moest lopen.
Huiswaard met buut om te kijken hoe hij daarmee loopt. 3 dagen buut en hij liep wel wat beter. Maar onregelmatigheid bleef.

Over de benen zie je niets alleen bovenlijn is onrustig, hals knikkend zeg maar. Een onregelmatig beeld. Er zaten dagen bij dat hij beter liep dat je dacht, o.. gaat beter! Maar paar dagen later ging het weer slechter.

Thermografisch onderzoek gedaan: benen goed, cto, rug, hals lendenen waren rood. Hieruit osteopaat laten komen. 2x geweest maar niet echt een verbetering. Over de benen goed maar onregelmatig stotterend in de hals waardoor het lopen dus ruk voelt.
Fysio en osteo geven aan dat rug en hals vast zit maar kunnen ook niet echt de vinger erop leggen…
Second opini laten uitvoeren… kreupelheid onderzoek… wees nu uit dat hij linksvoor niet fijn was. Dus uitverdoofd. Katrol geen reactie, kogel geen reactie, midden pees begon hij wat beter te lopen, aanhechting onder de knie, aanhechting pees was hij relatief rad.
Van dat gebied fotos en echo: tussenpeesblessure….

Nu denk ik… hoezo?
Iedereen zat in richting rug, lendenen en nu blijkt hij een peesblessure te hebben??
Komt daar die onregelmatigheid vandaan?

Nooit dikke benen of warm of kreupel op de benen met rijden.

Thermografisch kwam er geen peesblessure uit. Degene die deze nam zegt dat hij toen ook geen peesblessure had dat dat daarna is gekomen….

Ik ging heen voor zijn bovenlijf… kom terug met tussenpeesblessure..

Herkent iemand dit beeld?
Komt die onregelmatig uit de pees of is dat een bijkomende blessure?

Weet nu nog niet of hij het in zijn lijf heeft of dat het wel altijd de pees was?
Peesblessure is vastgesteld maar ik snap zijn eerdere onregelmatigheid niet..

We gaan eerst natuurlijk de peesblessure proberen beter te krijgen. Hij is ingespoten en krijgt lasertherapie en maanden revalidatie.

Toch blijft de vraag over de onregelmatigheid... omdat thermografisch geen peesblessure was geconstateerd maar iets in rug, lendenen, hals
Laatst bijgewerkt door Hillebill op 04-08-23 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

0000
Berichten: 5477
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Peesblessure was dat het altijd.. of kwam het erbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 21:38

Wanneer is de thermografie gemaakt dan? Ik denk dat die alleen in de acute fase wat laat zien op een pees en dan nog is de tussenpees misschien wat diep om goed in beeld te krijgen. Het is ook wel herkenbaar dat paarden daar vage klachten en kreupelheid op laten zien dus ik zou niet verbaasd zijn als dat inderdaad de 'originele' blessure is eigenlijk.

MerelV

Berichten: 1765
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Noord-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 21:40

Ik herken je verhaal deels. Bij mij is eerst de peesblessure gekomen. Ze liep daar niet kreupel mee, maar net wat je zegt een beetje onrustig in de bovenlijn.

Door de peesblessure gaan ze het hele lijf ontlasten, kreeg ze last van de hals, de rug en het SI. Als er eenmaal iets gaat rommelen, gaat de rest gemakkelijk mee.

Ik denk dus dat je niet zo simpel kan zeggen dit was eerst en toen kwam dat. Alles staat natuurlijk in verbinding.

Wat ik nu anders zou doen dan toen ik het aan de hand had. Niet kostte wat kost de pees proberen te herstellen, met risico op overbelasting. Wij hebben te lang gefocust op alleen die pees, waardoor ze de rest van haar lijf gesloopt heeft. Dus 1 advies vanuit mijn ervaring: blijf kijken naar het geheel.

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-23 21:57

0000 schreef:
Wanneer is de thermografie gemaakt dan? Ik denk dat die alleen in de acute fase wat laat zien op een pees en dan nog is de tussenpees misschien wat diep om goed in beeld te krijgen. Het is ook wel herkenbaar dat paarden daar vage klachten en kreupelheid op laten zien dus ik zou niet verbaasd zijn als dat inderdaad de 'originele' blessure is eigenlijk.


10 mei kliniek
14 mei thermografisch om beter in beeld te krijgen waar t xit aangezien kliniek het niet wist.

31 juli second opini, peesblessure
Laatst bijgewerkt door Hillebill op 04-08-23 22:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-23 22:02

MerelV schreef:
Ik herken je verhaal deels. Bij mij is eerst de peesblessure gekomen. Ze liep daar niet kreupel mee, maar net wat je zegt een beetje onrustig in de bovenlijn.

Door de peesblessure gaan ze het hele lijf ontlasten, kreeg ze last van de hals, de rug en het SI. Als er eenmaal iets gaat rommelen, gaat de rest gemakkelijk mee.

Ik denk dus dat je niet zo simpel kan zeggen dit was eerst en toen kwam dat. Alles staat natuurlijk in verbinding.

Wat ik nu anders zou doen dan toen ik het aan de hand had. Niet kostte wat kost de pees proberen te herstellen, met risico op overbelasting. Wij hebben te lang gefocust op alleen die pees, waardoor ze de rest van haar lijf gesloopt heeft. Dus 1 advies vanuit mijn ervaring: blijf kijken naar het geheel.

Ik blijf hem sowieso om de 3 maand checken door de fysio ( dat doe ik al jaren standaard )
Beweging voor hem is momenteel summier.... daarom blijft hij fysiotherapeutisch onder de loep.
Jij herkent mijn verhaal dus wel.. even opluchting

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 22:17

Het kan ook door overbelasting komen vanwege compensatie voor pijn elders in het lichaam.

Wildgirl

Berichten: 11665
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Peesblessure was dat het altijd.. of kwam het erbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 22:20

Heb je een echo of foto laten maken van zijn nek?

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 22:22

Mijn paard is een soort achterover gaan hangen ter compensatie tijdens haar peesblessure en toen in het gebied rondom het SI gewricht vast gaan zitten. Het kan dus zeker

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-23 22:23

Wildgirl schreef:
Heb je een echo of foto laten maken van zijn nek?

Gehele bovenlijn, nek, hals rug röntgenfoto's

Hutcherson

Berichten: 7362
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Peesblessure was dat het altijd.. of kwam het erbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 22:33

Onregelmatigheid geeft altijd een blokkade in de rug op ten duur vanwege de negatieve info die vanuit de extremiteiten naar het ruggenwervelkanaal worden verstuurd. Door die overload van negatieve info worden de spieren rond de wervels stram en krijg je een bewegingsbeperking lokaal. Die kun je voelen, zeker als geoefend professional. Vandaar dat fysio en osteo op de rug focussen. Vanuit daar moet je terugzoeken naar waar de zenuwen effect hebben en dan gaan kijken wat er in die spieren, organen of fascia gebeurt bv.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 22:33

een heel verhaal en veel doktoren. Sterkte ermee. Ik heb zelf geen ervaring met peesblessure, wel met kreupelheid en onregelmatigheid om een onduidelijke reden. Je wilt zo graag weten wat de oorzaak is of was. Mijn ervaring is daarbij ook: geduld hebben en een paar weken in de wei laten lopen, dan geeft hij zichzelf beweging en ook op zijn moment rust indien nodig. De natuur haar werk laten doen.

lotlot2
Berichten: 1355
Geregistreerd: 21-09-12
Woonplaats: xxxx

Re: Peesblessure was dat het altijd.. of kwam het erbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 22:37

Ik herken je verhaal. Paard liep niet lekker, maar 0,0 rare plekken, bulten, op- of aanmerkingen… 2/3 weken rust en alleen stappen. Daarna niks meer aan de hand. Een maand later ineens pees blessure. Of het met elkaar te maken heeft? Geen idee, maar wel toevallig.

996981
Berichten: 9722
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 22:38

Tja. Daarom eerst een kreupelheidsonderzoek met scan doen als een paard kreupel is…. Onregelmatig worden ze niet van de een op andere dag door spier kwesties. Acute kreupelheid komt eigenlijk altijd uit soft tissue in de benen. Pezen en ligamenten.

Hopelijk is je paard snel weer rad

hwn
Berichten: 4705
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Peesblessure was dat het altijd.. of kwam het erbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 22:55

Moeilijk te zeggen wat er eerst was, de kip of het ei. Je zal het maar weten als de peesblessure beter is (zeker de tijd nemen!), hopelijk zijn de andere klachten dan ook weg.

En om compensatie weg te werken: ik weet niet hoe goed je fysio is, maar ikzelf heb goede ervaringen met myofasciale release hiervoor. Krijgt je paard pijnstiller? Is bij een peesblessure dubbel: enerzijds moeten ze hun pijn wat voelen zodat ze zich niet overbelasten, anderzijds kan een pijnstiller zorgen dat ze niet gaan compenseren.

0000
Berichten: 5477
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 23:28

Hillebill schreef:
0000 schreef:
Wanneer is de thermografie gemaakt dan? Ik denk dat die alleen in de acute fase wat laat zien op een pees en dan nog is de tussenpees misschien wat diep om goed in beeld te krijgen. Het is ook wel herkenbaar dat paarden daar vage klachten en kreupelheid op laten zien dus ik zou niet verbaasd zijn als dat inderdaad de 'originele' blessure is eigenlijk.


10 mei kliniek
14 mei thermografisch om beter in beeld te krijgen waar t xit aangezien kliniek het niet wist.

31 juli second opini, peesblessure


Dat kan dan prima kloppen, je geeft aan eind april al niet goed, een peesblessure kan je dan zo'n 2 weken later best missen op thermografie...

BoktVerlaten
Berichten: 431
Geregistreerd: 29-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 00:02

Een tussenpeesblessure zit vaak bovenaan, bij de aanhechting van de pees. Dit gaat vaak zonder warmte en verdikking en daarom met thermografie niet te vinden. Thermografie reageert op warmte namelijk en als dat er niet is, zie je dus de blessure niet. Daarnaast is thermografie helaas niet 100% betrouwbaar, daarvoor is een juist opname te veel afhankelijk van alle omgevingsfactoren. Keihard zeggen dat er geen peesblessure was omdat het niet te zien is op de thermografie is dus in mijn ogen zeer onjuist.
Een tussenpeesblessure kenmerkt zich door vage kreupelheden en de klachten komen en gaan en zijn wisselend. Zo kan deze blessure inderdaad best lang sluimeren voordat je het vindt, Dan heb je nog een vervelend iets aan die tussenpees…. Hij zit goed verstopt dus op het oog en met palperen ontdek je niet altijd of er iets mee is. Doordat dit type blessure zo lang kan sluimeren is het inderdaad goed mogelijk dat het paard secundaire blessures oploopt of compensatieklachten krijgt.
Een thermografist of fysiotherapeut zijn niet de aangewezen personen om diagnoses te stellen. Daarvoor heb je echt een DA nodig aangezien alleen een DA de middelen heeft om diagnoses te stellen zoals een echoapparaat en de mogelijkheid om uit te verdoven. Alle andere disciplines kunne alleen vermoedens uitspreken en na het stellen van de diagnose door de DA bijdragen aan het herstel.

Suzanne F.

Berichten: 49228
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 07:14

Ik snap niet dat de kliniek geen kreupelheidsonderzoek heeft gedaan?
Of heb jij aangestuurd op bovenlijnfoto’s?

De eerste stap bij onregelmatigheid is niet de fysio. Dat is een kreupelheidsonderzoek op een goede kliniek. Als ze niks op de benen kunnen vinden gaan ze naar boven. Je hebt nu eigenlijk de omgekeerde weg bewandeld en dat heeft je veel geld gekost.
Fysio en thermografie zijn de stappen als je niks kan vinden bij de kliniek.

Ballard_L

Berichten: 2494
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 07:45

Suzanne F. schreef:
Ik snap niet dat de kliniek geen kreupelheidsonderzoek heeft gedaan?
Of heb jij aangestuurd op bovenlijnfoto’s?

De eerste stap bij onregelmatigheid is niet de fysio. Dat is een kreupelheidsonderzoek op een goede kliniek. Als ze niks op de benen kunnen vinden gaan ze naar boven. Je hebt nu eigenlijk de omgekeerde weg bewandeld en dat heeft je veel geld gekost.
Fysio en thermografie zijn de stappen als je niks kan vinden bij de kliniek.


Als je goed leest hebben ze ook kreupelheidsonderzoek gedaan bij de kliniek, maar was die goed ;)

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 07:47

Mijn paard heeft ook een tussenpeesblessure bij de aanhechting en liep ook niet goed. Ze was niet katskreupel, maar wel licht onregelmatig. Sommige dagen leek ze goed te lopen en dan toch weer niet helemaal goed. Was volgens de kliniek ook precies passend bij deze blessure.
Ook nooit een dik, warm been gehad.

Ik had 'geluk' dat ze vorig jaar lang bezig is geweest met een griffelbeenbreuk, waardoor ik gelijk kon vragen dat been door te lichten. Waardoor ze gelijk foto's en echo gingen maken. Maar hij zei, dat ze anders waren begonnen met uitverdoven.

prugelpiet

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 07:51

TS geeft in de OP aan dat er bij het eerste bezoek ook een kreupelheidsonderzoek is gedaan. Alleen was die toen goed. Nu is ook een kreupelheidsonderzoek een moment opname, maar het is wel bijzonder dat een paard, die voor en na dat onderzoek onregelmatig loopt, wel goed door een kreupelheidsonderzoek komt.

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 07:58

prugelpiet schreef:
TS geeft in de OP aan dat er bij het eerste bezoek ook een kreupelheidsonderzoek is gedaan. Alleen was die toen goed. Nu is ook een kreupelheidsonderzoek een moment opname, maar het is wel bijzonder dat een paard, die voor en na dat onderzoek onregelmatig loopt, wel goed door een kreupelheidsonderzoek komt.


Volgens mijn DA dus niet, die zei dat het met deze blessure vrij passend is. Dat als je net een dag of wat rustig aan gedaan hebt of buiten gestapt hebt of iets, ze goed kunnen lopen. Ik had 4 weken voor ik naar de kliniek ging een DA laten komen aan huis en daar kwam ze ook door het kreupelheidsonderzoek. Pas toen ik haar meer ging laten bewegen ging het duidelijker opspelen en zijn we naar de kliniek gereden.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 08:56

BoktVerlaten schreef:
Een tussenpeesblessure zit vaak bovenaan, bij de aanhechting van de pees. Dit gaat vaak zonder warmte en verdikking en daarom met thermografie niet te vinden. Thermografie reageert op warmte namelijk en als dat er niet is, zie je dus de blessure niet. Daarnaast is thermografie helaas niet 100% betrouwbaar, daarvoor is een juist opname te veel afhankelijk van alle omgevingsfactoren. Keihard zeggen dat er geen peesblessure was omdat het niet te zien is op de thermografie is dus in mijn ogen zeer onjuist.
Een tussenpeesblessure kenmerkt zich door vage kreupelheden en de klachten komen en gaan en zijn wisselend. Zo kan deze blessure inderdaad best lang sluimeren voordat je het vindt, Dan heb je nog een vervelend iets aan die tussenpees…. Hij zit goed verstopt dus op het oog en met palperen ontdek je niet altijd of er iets mee is. Doordat dit type blessure zo lang kan sluimeren is het inderdaad goed mogelijk dat het paard secundaire blessures oploopt of compensatieklachten krijgt.
Een thermografist of fysiotherapeut zijn niet de aangewezen personen om diagnoses te stellen. Daarvoor heb je echt een DA nodig aangezien alleen een DA de middelen heeft om diagnoses te stellen zoals een echoapparaat en de mogelijkheid om uit te verdoven. Alle andere disciplines kunne alleen vermoedens uitspreken en na het stellen van de diagnose door de DA bijdragen aan het herstel.


Dit, heb het ook meegemaakt..paard al een paar maanden vaag niet helemaal goed. Ook compensatie in de bovenlijn, minder willen verzamelen, beetje vaag allemaal. Niet kreupel..nooit geweest ook. Was toch een tussenpeesblessure..was niet warm, niet dik etc. Nadat de tussenpeesblessure genezen was, was paard ook gewoon weer "normaal" te rijden.

elbony
Berichten: 331
Geregistreerd: 09-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 10:20

een amerikaanse dierenarts en chiropractor Renee Tucker heeft het een en ander uitgezocht m.b.t. the suspensory ligament/tussenpeesblessure, wat een van de meest voorkomende blessures is bij sportpaarden. Misschien vind je deze website van haar wel interessant, waar ze uitlegt hoe je dit kunt voorkomen danwel genezen. Eventueel vraag je haar gratis langere video aan. PS, zij zegt Suspensory injuries are 99% preventable. (I’m not kidding). https://wheredoesmyhorsehurt.com/horse- ... y-part-ii/

TS, nog even ter verduidelijking, je vermoeden klopt. Het is niet het enige wat er speelt. Volgens Renee Tucker is de tussenpeesblessure het gevolg van een beperking in de stay-apparatus-spieren/ligamenten. Het deel wat, indien gezond, alleen in de galop-zweeffase eventjes rust krijgt. Als dat stay-apparatus stukje daar geen rust krijgt, moeten de locomotie-spieren/ligamenten iets overnemen waar ze niet voor bedoeld zijn. Dan krijg je compensatie in de suspensory ligament/tussenpees en die is daar niet voor ontworpen, raakt dus overbelast.

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-23 12:17

Suzanne F. schreef:
Ik snap niet dat de kliniek geen kreupelheidsonderzoek heeft gedaan?
Of heb jij aangestuurd op bovenlijnfoto’s?

De eerste stap bij onregelmatigheid is niet de fysio. Dat is een kreupelheidsonderzoek op een goede kliniek. Als ze niks op de benen kunnen vinden gaan ze naar boven. Je hebt nu eigenlijk de omgekeerde weg bewandeld en dat heeft je veel geld gekost.
Fysio en thermografie zijn de stappen als je niks kan vinden bij de kliniek.

Kliniek deed kreupelheidsonderzoek maar heeft niet uitverdoofd. Gingen meteen foto's maken.... niet op mijn verzoek.. maar mocht toch aannemen dat ze wisten wat ze deden.. daarna heb ik thermografie en osteopaat benaderd omdat het niet beter ging.

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-23 12:20

Elisa2 schreef:
BoktVerlaten schreef:
Een tussenpeesblessure zit vaak bovenaan, bij de aanhechting van de pees. Dit gaat vaak zonder warmte en verdikking en daarom met thermografie niet te vinden. Thermografie reageert op warmte namelijk en als dat er niet is, zie je dus de blessure niet. Daarnaast is thermografie helaas niet 100% betrouwbaar, daarvoor is een juist opname te veel afhankelijk van alle omgevingsfactoren. Keihard zeggen dat er geen peesblessure was omdat het niet te zien is op de thermografie is dus in mijn ogen zeer onjuist.
Een tussenpeesblessure kenmerkt zich door vage kreupelheden en de klachten komen en gaan en zijn wisselend. Zo kan deze blessure inderdaad best lang sluimeren voordat je het vindt, Dan heb je nog een vervelend iets aan die tussenpees…. Hij zit goed verstopt dus op het oog en met palperen ontdek je niet altijd of er iets mee is. Doordat dit type blessure zo lang kan sluimeren is het inderdaad goed mogelijk dat het paard secundaire blessures oploopt of compensatieklachten krijgt.
Een thermografist of fysiotherapeut zijn niet de aangewezen personen om diagnoses te stellen. Daarvoor heb je echt een DA nodig aangezien alleen een DA de middelen heeft om diagnoses te stellen zoals een echoapparaat en de mogelijkheid om uit te verdoven. Alle andere disciplines kunne alleen vermoedens uitspreken en na het stellen van de diagnose door de DA bijdragen aan het herstel.


Dit, heb het ook meegemaakt..paard al een paar maanden vaag niet helemaal goed. Ook compensatie in de bovenlijn, minder willen verzamelen, beetje vaag allemaal. Niet kreupel..nooit geweest ook. Was toch een tussenpeesblessure..was niet warm, niet dik etc. Nadat de tussenpeesblessure genezen was, was paard ook gewoon weer "normaal" te rijden.

Zo'n gevoel had ik ook..
Hoe lang duurde jouw revalidatie?