Rollen met volle maag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manzano

Berichten: 23972
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Rollen met volle maag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 10:49

Toch is het wel wetenschappelijk aangetoond, maar goed.... andere discussie.
Maar in het geval van TS is het duidelijk dat het paard het niet goed doet op dit voer, dus daarom snap ik ook niet zo goed waarom er zo aan vast gehouden wordt. Dus wat dat betreft eens dat je vooral naar je paard moet kijken.

dorothea

Berichten: 3002
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-23 21:44

monsera schreef:
Waarom hou je zo vast aan die senior priores terwijl je paard het niet eens lekker vind en hij er ook niet goed op doet?

Een aantal mensen die al jaren hun paard op geweekt voer hebben die hebben je zulk mooi advies gegeven.

Niet per se hoor - zeker niet, want het is onhandig spul dat vier uur moet weken, maar ik krijg heel veel informatie en ik ben zoveel mogelijk aan het nakijken en -zoeken én ik moet wel iets hebben wat voor mijn staleigenaar makkelijk te voeren is. (En hij is al een stuk bijgekomen sinds ik het ben gaan voeren maar het is een heel gedoe en er moeten lekkermakers bij, dat klopt)
Hij heeft vandaag zijn eerste maaltijd Seniorslobber van Masters gekregen en hij vond het erg lekker. Dit gaan we de komende weken uitbouwen. De fibermix gaat eveneens ‘onbeperkt’ in een emmer op stal, dagelijks lijnzaadolie (maar dat kreeg hij al) en het gras overdag (maar dat is niet zoveel).

Het is alleen niet zo hoeveel Masters hij per dag moet en hoeveel water erbij moet. Ik heb daar vanochtend over gebeld naar Masters, daar wordt gesproken over zes scheppen. Op de een site kom ik ook ergens aan twaalf scheppen uitgaande van een pony van 100 kilo die twee scheppen zou moeten krijgen. En dan kom ik ook nog 3 à 4 scheppen en 4 à 5 scheppen water tegen. Voorlopig hou ik één schep per 100 kilo aan met vier scheppen water.

dorothea

Berichten: 3002
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-23 21:46

henshem schreef:
Tip: Masters senior is net zoiets als seniores priores en wordt vaak beter gegeten.

Bedankt voor de tip!

YvonneV
Berichten: 8791
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 21:56

in plaats van olie zou ik sojaschroot geven, extra eiwitten en vet, wel opbouwen met een koffiebekertje per week. Mijn paard van 1.72 met een veulen aan de voet krijgt nu 1 schep per dag.

dorothea

Berichten: 3002
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-23 22:12

Is dat niet voor paarden die slecht in de bespiering zitten? (Lees ik op Bokt :o )

GUSTIxBILL

Berichten: 1998
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 22:21

Mijn persoonlijke ervaring is dat sojaschroot ook enorm aanzet. Zeker in combinatie met pulp/slobber met pulp :j
Echter ben ik met sojaschroot wel enorm voorzichtig ivm eiwitten. Niet elk paard reageert daar even goed op (eiwit bultjes) dus voorzichtig opbouwen idd
Maar hier super ervaring mee, vooral gecombineerd met pulp, maar ook gewoon zo bij basisbrok. Zeker met mijn trekpaard en dan die 19jarige die zo snel invalt, is dit het eerste wat toegevoegd word :j die 19 jarige met fiberbeetmash, met extra fiber beet en Hippoluz. Trekpaard gewoon de sojaschroot met hippoluz met melasse.

ellepel

Berichten: 47367
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 22:43

je kunt ook de paardenkamp in Soest bellen voor advies.
want er hoeven geen talloze supplementen en olie en eeet ik wat bij.
gewoon heel veel ruwvoervervanger,dat is genoeg :j


nog even een tip,maak je slobbr niet te dun!
het moet zeker geen soep zijn, teveel water is niet goed.
omdat water geen voeding is en vult teveel en ze moeten eigenlijk nog kauwen op hun slobber,dat is beter voor de aanmaak van speeksel :j
zoveel water er op dat het echt net uitgezet is,dat is genoeg.

ik heb de masters ook wel gegeven,maar ik combineer alles met de fibernuggets.

succes, denk dat je onderhand wel simpel bent van alle info :')

manzano

Berichten: 23972
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 22:49

Paardenkamp voert fiberbeet zover ik weet. Heb dat toen ook eens gevraagd met een open dag. Toen mijne zo mager was (na ziekte) kreeg die 2,5 schep ervan per dag. Dat vond ik al veel haha. Maar toen ik hoorde wat ze daar voerden viel het reuze mee :)). Inmiddels is ze meer dan rond zat en krijgt ze nog een halve schep in de ochtend omdat ze het zo lekker vind. Anders is ze echt beledigd.

Ik voer mn slobber overigens juist wel echt heel nat.

Marije_jiplover

Berichten: 25339
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Rollen met volle maag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 06:48

Mijn senior wilde dat hele natte niet graag eten.
Ik voerde het zo, dat het een dikke brij was, zonder harde stukjes (van de pulpbrok) er nog in, maar niet vloeibaar en als ik er met mijn handen doorheen roerde, dat het niet echt nat aanvoelde.
Dan moest hij er idd ook nog een soort van op kauwen en dat vond hij veel lekkerder.

dorothea

Berichten: 3002
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-23 08:27

manzano schreef:
Paardenkamp voert fiberbeet zover ik weet. Heb dat toen ook eens gevraagd met een open dag. Toen mijne zo mager was (na ziekte) kreeg die 2,5 schep ervan per dag. Dat vond ik al veel haha. Maar toen ik hoorde wat ze daar voerden viel het reuze mee :)). Inmiddels is ze meer dan rond zat en krijgt ze nog een halve schep in de ochtend omdat ze het zo lekker vind. Anders is ze echt beledigd.

Ik voer mn slobber overigens juist wel echt heel nat.

Ik heb de Paardenkamp wel eens gebeld, zij voeren Fiberbeet, maar zij worden dan ook gesponsord door Pavo.
Die van mij krijgt z’n slobber ook redelijk nat, eigenlijk omdat hij het vooral erg lekker vindt. En, gisteren bij mijn eerste sessie Masters seniorbrok dit volgens de aangegeven mengverhoudingen (althans, wat ik ervan begreep) ook zo dun bleef.

monsera
Berichten: 3079
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Rollen met volle maag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 12:30

Als je paard geen hooi meer eet kun je je geweekte voer beter zo dik mogelijk geven.
Waarom? Omdat je paard er dan lang over doet en er goed op moet kauwen?
De vertering van voer begint al in de mond met speeksel. Speeksel maken ze aan door te kauwen en niet door hun voer naar binnen te slurpen.


Zal een reden voor zijn dat ze fiberbeet geven.
Er is hier ook al een paar keer aangegeven dat je dat ook heel goed zelf kunt maken.
Bietenpulp brok en luzerne brok. Is waar dat voer voornamelijk uit bestaat. Dat kun je dan aan vullen met wat je nu geeft voor de smaak.
De Seniorslobber van Masters.

Wat ik heel belangrijke jk vind in het voer wat ik nu geef is dat de ruwe vezels zo hoog mogelijk is en veel eiwitten bevat. En ik denk dat dat ook de reden is waarom de andere dat hier zelf samenstellen.
Het is een heel gepuzzel soms en alles vergelijken. En kijken wat je paard lekker vind.
Maar alles moet wel geweekt worden.


Bietpulp brok bevat 8% eiwit en 18% ruwe vezels. Maar bevat pectine wat het goed voor de maag schijnt te zijn.

Luzernebrok bevat 17% eiwit en 26%ruwe vezels.

Grasbrok:
Myo proteïn flakes eiwit 14% en ruwe vezels 20%
Pavo fibrenuggets eiwit 20% en ruwevezel 30%

Masters seniorslobber bevat eiwit 13% en ruwevezel 15 %


fibermix (van vitalbix) zit eiwit 8% in en ruwevezel 29%.

Misschien heb je hier nog iets aan.

ellepel

Berichten: 47367
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 15:27

zot nog wel wat bij in hoor bij die fiberbeet.
zit ook foenegriek in geloof ik en lijnzaad en sojahullen.
maar ik vind de fenegriek er in wat jammer dus ik geef het niet.
die van mij vind het ook niet lekker trouwens.

over dikte van voer:

Afbeelding
zo heb ik het.
en zo zit dat in de emmer

Afbeelding

monsera
Berichten: 3079
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Rollen met volle maag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 20:46

Ja klopt hoor. Ik had ook grotendeels neergezet. Ik geef het ook niet om reden die jij noemt.

Mijn emmers zien er ook zo uit.

dorothea

Berichten: 3002
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-23 20:52

Maar dan zit ik volgens mij met de fibermix in combinatie met de slobberbrok van Masters toch aardig in de buurt van de eiwitten en de ruwe vezels.

ellepel

Berichten: 47367
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 21:46

jawel, eerst maar eens kijken hoe dat gaat toch.
zo lang je er maar genoeg van voert.

en rollen mag ook daarmee :D

dorothea

Berichten: 3002
Geregistreerd: 19-01-06

Re: Rollen met volle maag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-23 21:54

Hij vindt het tot nu toe erg lekker :D :D

dorothea

Berichten: 3002
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-23 19:49

Afbeelding


Zo, we zijn nu koud een maandje op weg met senior van Masters….ik ben zo stomverbaasd en zo ontzettend blij. Hij heeft er sinds lange tijd niet zo goed uitgezien! *\o/* *\o/*

pluisje88

Berichten: 8085
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Rollen met volle maag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 21:52

Toppie! Mooi spul is die masters hè.

dorothea

Berichten: 3002
Geregistreerd: 19-01-06

Re: Rollen met volle maag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-23 23:06

Echt super!!

henshem
Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 07:39

Goed dat je de tip hebt opgevolgd!

dorothea

Berichten: 3002
Geregistreerd: 19-01-06

Re: Rollen met volle maag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-23 09:31

Echt iedereen bedankt voor alle adviezen!

ogidni
Berichten: 460
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 21:28

Wat fijn dat het ook voor hem goed werkt <3