Rollen met volle maag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ibbel

Berichten: 49211
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 09:39

Is het een mogelijkheid om een 30 liter metselton met ruwvoervervanger te laten geven als de rest van de stal hun avondhooi krijgt? Dan kan hij dat gedurende de nacht wegwerken. Extra voerbeurt en de hele nacht de tijd om het weg te werken.
Iets in de trant van geweekte grasbrok, al dan niet aangevuld met zemelen, bietenpulp, lucerne en muesli-voor-de-lekker, op geleide van wat-ie lekker vindt.
En voer je ook olie bij? Beste dikmaker die er is voor schrale paarden met een slecht gebit. Zo heb ik mijn oude merrie-zonder-kiezen de winters doorgesleept tot ze overleed.

Marije_jiplover

Berichten: 25338
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Rollen met volle maag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 16:03

Ik had zo'n hartog voerbox waar precies een baaltje compact gras van Hartog in kan bij mijn senior liggen.
In beginsel ook met een baal compact gras erin, toen hij dat nog weg kreeg
Gaandeweg werd zijn gebit slechter en werd dat te stug voor hem en ben ik over gegaan op grasmix, afgewisseld met Senior care 5star oid, beiden ook van Hartog en soms had ik optiform van Mijten.
Ik zorgde er eigenlijk altijd voor dat er zoveel in die bak zat, dat hij dat nog niet op had voordat ik de volgende dag weer kwam.
Ik kwam in de winter ook aan max 3 voerbeurten met geweekt voer, 5 of 6 was voor mij ook echt niet haalbaar, maar op deze manier was het toch wel aardig verdeeld.
s Morgens rond 7.15 kreeg die van de stalbaas en in de middag tussen 15.00 en 16.00 uur kreeg die een portie en nog ergens na 20.00 uur.
Middag en avond deed ik zelf en kreeg hulp van stqlgenoten.

Ik gaf geen seniores propres, want dat vond die van mij niet lekker en ik vond het erg snel zuur gaan ruiken.
Ik mengde dus zelf grasbrok, bietenpulp, zemelen en senioren muesli tot een mengsel dat niet snel zuur ging ruiken en dat hij wel erg lekker vond.

Jessix

Berichten: 16466
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Rollen met volle maag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 16:45

Mijn oude paard kreeg 4 keer per dag een emmer, o.a. met SP en grasbrokken. Daarbij nog losse luzerne en hooi kauwde hij nog voor de lol, maar daar kwam nog maar weinig van binnen. Het zijn voornamelijk ruwvoervervangers wat je voert en zolang ze niet te dik worden kun je daar best veel van aanbieden.

Wat hier al eerder is geschreven, een paard op de wei eet ook de hele dag en dan is rollen ook geen probleem.

Marije_jiplover

Berichten: 25338
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Rollen met volle maag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 17:00

Overigens, mijn senior kreeg in zijn nog goede dagen na het rijden, als hij stond op te drogen van het zweten, altijd eten (schep muesli of brok oid) en daarna zette ik hem terug in de wei en het eerste wat hij dan altijd deed was lekker rollen, soms wel 3x achter elkaar.
Dit dier is (net geen) 33 jaar oud geworden en heeft in zijn hele leven volgens mij maar 1x koliek gehad.
Mijn huidige paard gaat meestal na het eten van zijn muesli eerst nog aan zijn nooit staan kauwen en bedenkt daarna eens dat hij ook wel wil rollen. Dan zit er dus en muesli/slobber oid in en nog wat extra hooi als die gaat rollen.

Ik denk dus dat je door iets wat men jou geleerd heeft, altijd te voorzichtig bent geweest.
En dat is niet erg, beter iets te voorzichtig dan te onbesuisd, maar vanaf nu kun je je daar in ieder geval wel wat minder druk om maken, denk ik?

dorothea

Berichten: 3002
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-23 09:18

Ibbel schreef:
Is het een mogelijkheid om een 30 liter metselton met ruwvoervervanger te laten geven als de rest van de stal hun avondhooi krijgt? Dan kan hij dat gedurende de nacht wegwerken. Extra voerbeurt en de hele nacht de tijd om het weg te werken.
Iets in de trant van geweekte grasbrok, al dan niet aangevuld met zemelen, bietenpulp, lucerne en muesli-voor-de-lekker, op geleide van wat-ie lekker vindt.
En voer je ook olie bij? Beste dikmaker die er is voor schrale paarden met een slecht gebit. Zo heb ik mijn oude merrie-zonder-kiezen de winters doorgesleept tot ze overleed.

Heb net even gekeken voor een ruwvoervervanger, maar als ik bijvoorbeeld Fibre Nuggets bij ga voeren (en nou staat me bij dat hij die niet lekker vindt) dan wordt het financieel wel een dingetje. € 20 per zak en hij blijft eten. Olie nog niet bijgevoerd, zal ik morgen gelijk mee beginnen.

Anoniem

Re: Rollen met volle maag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 09:37

Maar is je oudje verder wel mooi op gewicht etc?

In dat geval zou ik niet te veel veranderen aan je voerbeleid hoor :o

Pallatin

Berichten: 2517
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Rollen met volle maag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 09:49

TS schrijft dat hij vel over been is, en gezien zijn stokmaat heeft t paard ook flinke hoeveelheden nodig. Hier een oudje wat senior crumbs krijgt gemengd met geweekte fibre nuggets. En olie is een goede tip, wel rustig opbouwen ;)

Anoniem

Re: Rollen met volle maag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 09:57

Overheen gelezen :o

Marije_jiplover

Berichten: 25338
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 09:58

Een paard met een slecht(er) gebit is idd niet goedkoop in onderhoud nee...

Dat die blijft eten, lijkt me een goed teken, dan heeftie dus wel honger, maar krijgt het niet voldoende weg. En dan is dat dus de reden van het te mager blijven.

Toen mijn senior overleed, hield ik meer dan 100,- per maand over aan alleen niet meer uitgegeven voerkosten. In de winter tikte ik de 150,- euro voerkosten wel aan.


Die van mij vond overigens de fibre nuggets niet zo lekker als de grasbrokken van Hartog (en deze waren per 20 kg een stuk voordeliger) en die deed het dus echt goed op gehakselde ruwvoer van Hartog, ik meen dat die 2-3 jaar terug een stuk voordeliger in gebruik waren dan de nuggets van Pavo, geen idee hoe dat nu is, want heb nu geen senior met slecht gebit meer lopen.

pillow
Berichten: 7825
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 09:59

Heb je een melkveehouder in de buurt. Die voeren koeien vaak met een mengvoerwagen kuil en maïs, en daardoor pulp biergerst of anders iets. Dat wordt gemalen en gemengd. Veel oudjes kunnen dat prima eten en is erg voedzaam. En niet onbelangrijk goedkoop.
Verder is er ook MPB mix ook erg voedzaam en goed betaalbaar. 7,50 per 25 kg. Is ook verkrijgbaar in 100 kg balen en dus goedkoper. Dat is overigens met alle voer wat niet speciaal voor paarden is zo.

dorothea

Berichten: 3002
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-23 07:47

Marije_jiplover schreef:
Een paard met een slecht(er) gebit is idd niet goedkoop in onderhoud nee...

Dat die blijft eten, lijkt me een goed teken, dan heeftie dus wel honger, maar krijgt het niet voldoende weg. En dan is dat dus de reden van het te mager blijven.

Toen mijn senior overleed, hield ik meer dan 100,- per maand over aan alleen niet meer uitgegeven voerkosten. In de winter tikte ik de 150,- euro voerkosten wel aan.


Die van mij vond overigens de fibre nuggets niet zo lekker als de grasbrokken van Hartog (en deze waren per 20 kg een stuk voordeliger) en die deed het dus echt goed op gehakselde ruwvoer van Hartog, ik meen dat die 2-3 jaar terug een stuk voordeliger in gebruik waren dan de nuggets van Pavo, geen idee hoe dat nu is, want heb nu geen senior met slecht gebit meer lopen.

Ik zit nu op ongeveer € 150 extra per maand, nooit gedacht dat oude paarden zo duur zijn :D. Maar wat betreft de grasbrok, wanneer moet ik die voeren? Hij krijgt waar mogelijk ook nog Fibermix van Vitalbix dus dan zou het vervanging worden, een stuk goedkoper zeker.

dorothea

Berichten: 3002
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-23 07:50

pillow schreef:
Heb je een melkveehouder in de buurt. Die voeren koeien vaak met een mengvoerwagen kuil en maïs, en daardoor pulp biergerst of anders iets. Dat wordt gemalen en gemengd. Veel oudjes kunnen dat prima eten en is erg voedzaam. En niet onbelangrijk goedkoop.
Verder is er ook MPB mix ook erg voedzaam en goed betaalbaar. 7,50 per 25 kg. Is ook verkrijgbaar in 100 kg balen en dus goedkoper. Dat is overigens met alle voer wat niet speciaal voor paarden is zo.

Dat durf ik niet. Op zijn leeftijd op iets overstappen wat niet voor een paardenlijf is ontwikkeld vind ik niet verstandig.

ellepel

Berichten: 47365
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 08:17

die grasbrok kun je mee weken met het andere slobber.
ik heb wel de grasbrok van hartog gegeven,maar er is ook wel goedkoper.
alleen is dat in die brok een hele fijne vezel en ik heb gemerkt dat mijn merrie daar wat dunne mest van krijgt.
ik heef dan de fibernuggets,die is wat groffer.

maar heb je al in de voedingstopic gekeken voor oude paarden?
het gaat hier nu wel erg offtopic over je vraag of ze mogen rollen met volle maag.


kijk anders hier even voor tips
[AOW] [INFO] Voeding voor het oudere paard

Pantykous

Berichten: 10492
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Rollen met volle maag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 08:59

Olie kun je beginnen met zonnebloem, zo'n 30ml. Dit kun je opvoeren tot zeker 100ML per dag zonder dat er scheve verhouding vitamine E ontstaat. Dat is niet duur en zet echt goed aan!

pillow
Berichten: 7825
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 09:05

dorothea schreef:
pillow schreef:
Heb je een melkveehouder in de buurt. Die voeren koeien vaak met een mengvoerwagen kuil en maïs, en daardoor pulp biergerst of anders iets. Dat wordt gemalen en gemengd. Veel oudjes kunnen dat prima eten en is erg voedzaam. En niet onbelangrijk goedkoop.
Verder is er ook MPB mix ook erg voedzaam en goed betaalbaar. 7,50 per 25 kg. Is ook verkrijgbaar in 100 kg balen en dus goedkoper. Dat is overigens met alle voer wat niet speciaal voor paarden is zo.

Dat durf ik niet. Op zijn leeftijd op iets overstappen wat niet voor een paardenlijf is ontwikkeld vind ik niet verstandig.

Daar zit niks in wat niet ook in paardenvoer zit. Juist oudere magere paarden doen het er goed op. En zodra het de naam paardenvoer heeft betaal je 3 x zoveel.

Hannanasjuh
Berichten: 251
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 09:07

Bij oudere paarden zie ik vaak dat coolstance copra goed aanslaat. Ze moeten wel even wennen aan de smaak. En of het binnen je budget past weet ik natuurlijk niet, misschien is het het proberen waard.

dorothea

Berichten: 3002
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-23 21:32

Ik weet niet in welke hoeveelheden het gegeven moet worden maar als dit hetzelfde is als de SP ga ik failliet 8)7

dorothea

Berichten: 3002
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-23 21:34

Pantykous schreef:
Olie kun je beginnen met zonnebloem, zo'n 30ml. Dit kun je opvoeren tot zeker 100ML per dag zonder dat er scheve verhouding vitamine E ontstaat. Dat is niet duur en zet echt goed aan!

Ik heb nu lijnzaadolie, maar ik begreep dat maïsolie beter is dan zonnebloemolie?

hwn
Berichten: 4739
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Rollen met volle maag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 21:58

Van de 3 die je opnoemt, is lijnzaadolie denk ik de beste/gezondste.

Hannanasjuh
Berichten: 251
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 07:53

dorothea schreef:
Ik weet niet in welke hoeveelheden het gegeven moet worden maar als dit hetzelfde is als de SP ga ik failliet 8)7


Dat weet ik ook niet. Staat vast ergens op een website die het verkoopt

pluisje88

Berichten: 8085
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 08:30

Ik heb met mijn oude paard ook subli sp gevoerd. Altijd ellende om het binnen te krijgen. Het ging steeds verder en het werd steeds ongezonder. Maïsmeel, luzerne, haver, ect. Ik ben voor graanvrij en luzerne vrij en ik merk tot nu toe dag alle paarden het daar het beste op doen.

Uiteindelijk gaf ik hem bietenpulp met tarwezemelen, hartog grasbrok en masters senior brox. Die laatste was echt een schot in de roos. Hij at het super graag en hij kwam er goed van aan. Die masters voerde ik als zijnde “krachtvoer” dus eerst twee keer per dag en later maar 1x per dag omdat hij mooi op gewicht was. En de pulp en grasbrok als zijnde ruwvoer. Hij had een Speciekuip in de stal en die ging savonds gewoon voor meer dan de helft vol. Dan kon hij de hele nacht door eten als hij dat wilde. Hooi at hij wel naar kwam er idd aan proppen weer uit.
Ik ging door het overstappen op dit voer van ruim 150 euro naar +- 75 euro en van een graatmager paard naar een mooi gevuld oud paard.

In de ochtend kreeg hij een kleinere portie, overdag in de wei en voor de nacht dus heel veel. Het gaat niet alleen om de massa die je voert maar ook om wat je voert. Met veel granen (koolhydraten) en weinig vet en eiwit hebben ze altijd honger en blijven door eten. De kunst is om eiwit en vet wat op te hogen (niet met luzerne!) zodat het ook echt blijft hangen wat ze eten.

Over dat rollen zou ik me niet druk maken. De mijne eten allemaal onbeperkt hooi dus die hebben nooit een lege buik. Ze rollen als ze dat willen en ik ga rijden wanneer ik daar zin in heb. Ik zal aleen niet direct na het krachtvoer rijden omdat ik dat zo geleerd heb. Zou ook best kunnen want zoveel krijgen ze nou ook weer niet..

Ik zou juist de portie voor de nacht veel groter maken en de porties voor overdag dus wat kleiner. Bij ons op stal kreeg mijn paard zijn slobber tegelijk als de rest zijn hun brok kreeg. Was dus weinig extra werk nodig. 1x in de ochtend voor het buiten zetten en 1x in de avond bij het binnen gaan. Die grote bak vulde ik in de avond zelf. Zoals gezegd een paard slaapt niet als wij doen dus ze slapen amper meer in de nacht dan overdag. Ze staan meestal op stal, de wereld is rustig, weinig afleiding dus het ideale moment om lekker ongestoord heel veel te eten ;)

Schaam je niet hoor dat je daar niet bij stil stond. Ik hoor heel veel mensen zeggen: snachts hoeft hij niet zo veel hooi. De nacht is om te slapen. Hoewel ik het heel raar vind dat mensen dat nog steeds denken ben je echt zeker niet de enige.

ellepel

Berichten: 47365
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 09:47

terwijl in de masters ook luzerne zit,ook maismeel,en nog wat zaken die je dan eigenlijk niet wil. :P
maar maakt niet uit, ik geef dat voer ook wel en eigenlijk doet die van mij het goed op alle ruwvoervervangers zo lang er maar genoeg vezel in zit voor de darmen en zo lang ze maar genoeg krijgt.

pluisje88

Berichten: 8085
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 10:29

Nee klopt je hebt gelijk. Mijn vorige paard had verder geen problemen en was mijn eerste eigen paard. dus het was toen nog zo dat ik ook minder van voer wist. Mijn huidige paard heeft pssm 2 dus die mag echt geen granen, mais en luzerne en die zal de masters dus ook nooit krijgen. Mijn post is een beetje de ervaring met mijn oude paard van 8 jaar geleden en mijn voer kennis en visie van nu moet ik toegeven..

Marije_jiplover

Berichten: 25338
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Rollen met volle maag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 10:39

Ik deed eigenlijk hetzelfde als Pluisje, alleen gaf ik de 18plus van Pavo als krachtvoer door het mengsel van grasbrok en pulp en zemelen.

Dit bleef langer fris ruiken dan de Subi seniores priores en mijn senior at het beter en het was op deze manier nog minder kostbaar ook.

Ik voegde de 18plus toe naar hoeveelheid werk die mijn senior nog deed, dus naarmate hij ouder werd, is die uiteindelijk vervangen door een balancer en een handje muesli voor het idee.

Maar idd, door zelf samen te stellen had ik meer invloed op wat die precies binnen kreeg en kon ik de kosten ook drukken.
Ik had destijds een lokale voerleverancier die bietenpulp verkocht die zeer laag in suiker zat en ook de voordeligste was kwa prijs.
Kwam ik af en toe langs voor werk, dan stopte ik even en gooide er meteen 5 of 6 zakken van in de auto, kon ik weer even vooruit.

Die alles-in-een zakken zijn handig voor tijdens vakantie ofzo (al maakte ik dus gewoon emmertjes vol afgelast per maaltijd als ik met vakantie ging, dus ook gewoon mijn eigen mengsel), maar voor mij was het het toch niet helemaal.

Ibbel

Berichten: 49211
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Rollen met volle maag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 10:44

Als je kijkt wat er in SP zit, is dat ook gewoon heel makkelijk na te maken. Met zemelen, bietenpulp en basismuesli kom je een heel eind in de richting. Ik heb dat ook aan mijn oudje gevoerd ipv SP.
Het gaat er om dat je darmvulling/vezels naar binnen krijgt bij een paard dat geen hooi meer kan kauwen. Voeding en vitamines kan je uit geconcentreerde middelen halen (olie, eiwitgranulaat en vitaminesupplementen)