Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GUSTIxBILL

Berichten: 1987
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-23 08:19

Niet zo goede morgen

1 van mijn paarden heeft zich vorige week bezeert, met gevolg een gat van op het diepste punt 10cm diep (ter grote van 0,5cm ?) verder 4-5 cm breed maar oppervlakkig.
Sindsdien staat hij op boxrust met een sprong verband wat elke 2 dagen vervangen moet worden. Op zich geen probleem, veearts en ik wisselen elkaar af (in mijn periode maak ik de foto en stuur het door). Ware het niet dat meneer, vanaf dat wij ons gat gekeerd hebben, het verband 10cm lager heeft hangen. Maakt niet uit wie het aanlegt. Maakt niet uit hoe dik/dun de watten. Niets maakt eigenlijk uit, absoluut alles is geprobeerd.

Behalve het merk vetwrap zijn we dus toevallig achtergekomen. Om 10:00 ‘S avonds na al 2x die dag te moeten wisselen naar een dierenarts in de buurt materiaal kunnen gaan halen (iets met, voorraad op ondertussen) om de nacht door te brengen. Maar warempel, dit verband bleef 2 dagen zitten.
Nadeel ? Wij weten dus niet welk merk, onze veearts ook niet, alleen dat het minimum 12,5 eerder 15cm breed was en meer op gips leek als op elastisch verband zo stevig was het. Zowel op de verpakking als op de rol hebben wij geen reclame zien staan. Die dierenarts in kwestie is natuurlijk op vakantie, dus die kunnen we ook niet bereiken. Rekening is nog niet binnen, dus daar kunnen we het ook niet uithalen.

Wie oh wie heeft hier de gouden raad ?
Ofwel welk Cohesief verband/vetwrap dit kon zijn? Ofwel hoe we het verband op de plaats kunnen houden.
Want zelfs onze veearts en de second opinion weten het niet meer.

Kliniek brengen is de allerlaatste optie, daar hij aan de heup gelijmd is met mijn ander paard. En beide echt absoluut niet zonder elkaar kunnen (en deze ook de nodige verwondingen heeft, maar oppervlakkig, gelukkig, die verzorgd moeten worden). Dit samen met de onrust op transport en onbekende stallen is de laatste optie. Zowel volgens de behandelende arts als de kliniek waar we op controle zijn geweest om te zien of er iets geraakt was (strekpees is tevens oppervlakkig geraakt).
We zijn dus momenteel met 3 artsen aan dokteren hoe we het kunnen doen. Tevens rekening houdend met het feit dat hij zich ook niet door iedereen laat behandelen en dan door de praam of zelfs sedatie doorheen gaat.
Alleen onze veearts of mij laat hij aan de wonde komen en dit zonder verdoving of praam.
Tweede opinie en kliniek moeten hem beide plat spuiten om eraan te kunnen komen.
Laatst bijgewerkt door Coby op 07-08-23 16:00, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Titel in overleg met de topicstarter gewijzigd.

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 08:37

Het is niet helemaal duidelijk uit je verhaal waar de wond zit, 10 cm diep doet vermoeden de hoef, maar aangezien je het over een 'sprongverband' hebt neem ik maar even aan dat het de sprong is. Hoe je daar 10 cm kunt is me dan weer een raadsel, maar OK.
Been tot aan de grond inpakken? Dan valt er niets meer af te zakken.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 09:11

Iedere vrij verkrijgbare variant van „vetwrap“ blijft bij mij goed goed en stevig zitten.
Als het niet goed blijft zitten is het meestal gewoon niet goed overlappend gezet, te los, te vast, of te zuinig (te weinig lagen). Dierenartsen rollen soms wel 3 rolletjes om 1 been.

Een sprong zou ik inderdaad tot tot de hoef verbinden, ook om stuwing tegen te gaan.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Vetwrap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 09:14

Maar als het fijne verband op meer gips leek was het dan ook wat vochtig bij aanbrengen?

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 09:19

Ik heb het verband indertijd gewoon online besteld, veel goedkoper. Op een gegeven moment was de vetwrap ergens in de aanbieding met hondenkluifjes patronen, dus ze heeft ook daar een hele tijd mee gestaan. Toen de zwelling af was genomen en ze afentoe even in een buitenbox mocht deed ik twee vetwraps boven elkaar tegen het afzakken. Bij mel was het de voorknie

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 09:20

Overigens herken ik het spul wel, ik heb ooit het door de kliniek aangebrachte eerste verband na een peesoperatie thuis verwijderd, en daar zat ook zo'n wat hardere laag omheen. Was kliniek Emmeloord, dus misschien daar even vragen?
Vanuit Utrecht ook eens een paard 'uitgepakt' en daar hadden ze een soort brede leukoplast gebruikt. Ook stugger dan vetwrap.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Vetwrap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 09:21

Ik moest de vetwrap laag altijd echt open knippen, werd altijd heel stevig?

Jolliegirl

Berichten: 32971
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Vetwrap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 09:27

Toen mijn verzorgpaard een wond had van zeker een paar cm diep verbonden wij het been ook en daar ging gewoon leukoplast overheen zodat het bleef zitten. Met loshalen een keer drama, maar dat nam zowel paardlief als wij maar voor lief.
Geen afzakkers gehad

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 09:28

Als het precies genoeg gerekt is dan „haakt“ het als het ware in elkaar en dat maakt het enorm stevig.
Duurdere varianten plakken/haken beter in elkaar dan de goedkopere.
Dierenartsen hebben vaak ook 5 meter rolletjes terwijl de goedkopere vaak 3 meter zijn.
De truc is ook voldoende dikke watten eronder, dan blijft het ook beter en langer.

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 09:51


GUSTIxBILL

Berichten: 1987
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-23 10:36

De wonde bevind zich thv sprong gewricht aan de voorkant (juist eronder).
Oppervlakte is een 4x5 cm ongeveer, het diepste punt is een 10cm naar binnen, naar onder toe gericht. Strekpees is hierbij geraakt volgens de kliniek.

Zelfs het verband op de kliniek wat ook stevig was en ingesneden moest worden, was na 12h thuis eraf, hij schuurt met zijn ene been tegen het andere en blijft er mee stampen en bewegen tot het los komt/afzakt. De vetwrap die de dierenarts gebruikt blijft niet zitten, die we zelf van verschillende sites (en idd, kwaliteit verschilt enorm) gebruiken blijft niet zitten, die van de kliniek bleef dus ook niet zitten langer als 12h. De enige die tot nu toe bleef zitten en zelfs 48h zonder te bewegen was deze van de dierenarts die dus op verlof is.

We hebben al geprobeerd:
-kompres: standaard 10x10 en kleine wondes ontstaan door verschuivende verband 5x5 met flamazine.
-fixatie kompres: Stella crêpe windel zowel 10 als 15 cm, stellastic v zowel 10 als 15cm , direct watten zonder compres te fixeren (lijkt om compres op zijn plaats te houden beste te werken als de rest schuift), chirurgische tape en dan pas windels ter fixatie, chirurgische tape zonder windels en direct watten.
-ivm de watten: altijd katoenen watten op rol, maar verschillende merken, verschillende dikte, 2x rollen van 500gr, 1,5 rol van 1kg, 2 rollen van 1kg, watten juist dun aan leggen, watten dik aanleggen, extra wat aan binnenkant en thv pezen aan achterkant,…
- fixatie van de watten: ook weer stelastic v als Stella crêpe geprobeerd in 10 en 15 cm. Zowel van onder als boven beginnend.
- vetwrap: alle maten en merken die ik kan bestellen of die mijn veearts gebruikt. 3M van 10cm blijft het langste zitten zonder verschuiven: namelijk 14h. Al de rest van merken die we geprobeerd hebben schuift. Zowel straks als los aangespannen. Alleen deze van die ene dierenarts die 15cm was en meer een soort flexibele gips leek (niet nat gemaakt, maar zat absoluut haast geen rek op, en plakte steviger als ductape en gorilla tape) werkte perfect.
-fixatie van vetwrap: speciale tape die in de haren plakt (zoek de naam straks thuis op, paard is in iedergeval wit van lijm resten ipv zwartbruin), ductape, chirurgische tape,…

Ik zou nog zeggen: het ligt aan mij, echter is het verband aangelegd met die vetwrap van die ene arts ook door mij aangelegd. Onze arts komt haast dagelijks omdat er niet aan te voeren is aan reserve materiaal om te vervangen, puur omdat ik haast elke 6h aan vervangen ben.
Apotheek heeft ons zelfs net moeten teleurstellen dat we echt moeten wachten tot 12:00 eer de volgende lading binnen komt, en dit met 4 vetwraps die gisteren ochtend door dierenarts achter gelaten zijn en 10 die we zelf nog hadden. We hebben er welgeteld 2 over, wat absoluut niet genoeg is.

Zonet wel gebeld gehad met de behandelende arts, we gaan kijken voor een compressiepak van Hidez, kijken of dit een oplossing kan bieden na een tip die een bokker me deze ochtend al privé gegeven had.

Ivm het verband van deze arts: ik heb deze praktijk gebeld omdat die van wacht was toen.
Ik heb toen gevraagd achter watten op rol en vetwrap. Dit was de laatste rol wat ze hadden, en zouden daarna in verlof gaan, dus ik mocht deze komen halen. Zouden bij bestellen voor na hun vakantie (nog 1,5 week tanden bijten). Maar ik vermoed dus doordat ik achter vetwrap gevraagd heb het ook echt vetwrap is wel.
Laatst bijgewerkt door GUSTIxBILL op 05-08-23 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 10:36

Ik denk dat je het "verband" bedoelt dat op sporttape lijkt. Wit, zeer brede rol en meer als een soort stof (met watten eronder is het zeer stevig). Zit nogal eens om de benen, na een operatie. De Watermolen gebruikt het in ieder geval.

GUSTIxBILL

Berichten: 1987
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-23 10:38

Ibbel schreef:
Overigens herken ik het spul wel, ik heb ooit het door de kliniek aangebrachte eerste verband na een peesoperatie thuis verwijderd, en daar zat ook zo'n wat hardere laag omheen. Was kliniek Emmeloord, dus misschien daar even vragen?
Vanuit Utrecht ook eens een paard 'uitgepakt' en daar hadden ze een soort brede leukoplast gebruikt. Ook stugger dan vetwrap.


Dank je wel voor deze tip
Hier kunnen we iets mee

Sintara schreef:
Ik heb het verband indertijd gewoon online besteld, veel goedkoper. Op een gegeven moment was de vetwrap ergens in de aanbieding met hondenkluifjes patronen, dus ze heeft ook daar een hele tijd mee gestaan. Toen de zwelling af was genomen en ze afentoe even in een buitenbox mocht deed ik twee vetwraps boven elkaar tegen het afzakken. Bij mel was het de voorknie


Heb je een link naar dit verband ?
Wie weet is er een merk tussen de mazen door geglipt



Na bijna 750€ aan verbanden en dat zonder de visite kosten op een week tijd raken we echt radeloos.

Ivm windelen:
-eerst een verband op het onderbeen daar daar de meeste wondjes van het afzakken aan het ontstaan zijn, en dan sprong verband eroverheen zodat het sprong verband kan steunen is ook geprobeerd
- beginnen windelen van boven naar beneden of juist omgekeerd is ook allemaal in gewisseld

Ik leg het verband nu gewoon elke keer aan zoals ik het verband aangelegd heb wat bleef zitten. En het ligt dus echt aan de vetwrap zelf en de kwaliteit en stevigheid

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 10:51

Ha! Toevallig net klaar met verbinden. Was het verband wit toevallig?

Ik heb zelf de vetwrap via agradi besteld en dan deze: kerbl vetlastic
https://www.agradi.nl/kerbl-vetlastic-b ... w-10cm.htm

Ik heb er een paar verschillende gehad en deze bleef het beste zitten.

Ik denk dat het kleefverband wat jij bedoelt tensoplast is? Heb je eventueel een foto van het verband? Misschien herken ik het.

Ik had een beenwond bij mijn paard, mogelijk moet jij wat anders inpakken.
Maar ik deed eerst een dikke laag watten. Dan de vetlastic vanaf onder naar boven. En bovenin een paar lagen tensoplast. Dat kleeft namelijk niet alleen aan elkaar, mar ook om het been. Lijkt op een soort pleister, maar dan 10 cm breed. Bij mij bleef het verband dan 3 tot 5 dagen zitten. Voor een wond op de knie, pakte ik dus het hele been in. Dit in combinatie met boxrust. Beweging zorgt er sowieso voor dat het zakt.

En 750 euro aan verbandkosten :wow:. Ik was dat na 3 maanden nog niet kwijt. Bestel je het bij de dierenarts?

karin1994
Berichten: 620
Geregistreerd: 10-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 11:03

Optiplast?

Jet

Berichten: 12000
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 11:20


GUSTIxBILL

Berichten: 1987
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-23 11:24

Diddykong schreef:
Ha! Toevallig net klaar met verbinden. Was het verband wit toevallig?

Ik heb zelf de vetwrap via agradi besteld en dan deze: kerbl vetlastic
https://www.agradi.nl/kerbl-vetlastic-b ... w-10cm.htm

Ik heb er een paar verschillende gehad en deze bleef het beste zitten.

Ik denk dat het kleefverband wat jij bedoelt tensoplast is? Heb je eventueel een foto van het verband? Misschien herken ik het.

Ik had een beenwond bij mijn paard, mogelijk moet jij wat anders inpakken.
Maar ik deed eerst een dikke laag watten. Dan de vetlastic vanaf onder naar boven. En bovenin een paar lagen tensoplast. Dat kleeft namelijk niet alleen aan elkaar, mar ook om het been. Lijkt op een soort pleister, maar dan 10 cm breed. Bij mij bleef het verband dan 3 tot 5 dagen zitten. Voor een wond op de knie, pakte ik dus het hele been in. Dit in combinatie met boxrust. Beweging zorgt er sowieso voor dat het zakt.

En 750 euro aan verbandkosten :wow:. Ik was dat na 3 maanden nog niet kwijt. Bestel je het bij de dierenarts?


Als je 3-4x daags kunt verwisselen omdat hij alles afgezakt krijgt ?
Verbanden, kompressen en zal zijn wel bij de dierenarts besteld als bij de apotheek, online bij verschillende site’s op zoek naar het juist verband.

Is idd tensoplast wat we gebruiken zowel onder als boven om het vast te plakken.
Die vetlastic had ik nog niet geprobeerd, is besteld :j

Spoiler:
Jet schreef:
GUSTIxBILL, zou dat wat die ene dierenarts gebruikte misschien Klinifix kunnen zijn geweest? Dat heb je ook in 12 cm. https://www.merkala.nl/klinifix-cohesiv ... PsQAvD_BwE .
En voor wat betreft watten: Ik heb goede ervaring met Gamgee: https://www.google.nl/search?q=Gamgee+W ... 9&biw=1366 .


Het was een rood verband, maar voor zekerheid word dit ook besteld :j

Dank jullie wel voor alle tips en hulp :j

janouk
Blogger

Berichten: 17875
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 12:51


Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 12:53

Als het zo afzakt, is je paard dan niet te onrustig op stal? Vaak zakt het door teveel beweging. Draait hij veel in zijn stal?

Edit, ik lees dat hij het met zijn andere been eraf schuurt/stampt. Wat lastig! Ik heb wel ooit een wond op de sprong gehad ook (brokkenpiloot, hou maar op :P ). Maar dat was 10 jaar geleden, dus ik ben die info een beetje kwijt. Of ik heb het verdrongen :P. Wat mij bijstaat was dat je de achillespees vrij moet houden van druk. Nu zullen jullie dat wel doen ook, en mogelijk schuurt het verband of jeukt de wond bijv. Wie weet is daar nog winst te behalen? Is de wond open of dicht?
Mocht het open zijn, dan zou ik bijv lasertherapie nog overwegen zodat de wond eerder dicht is. Bij een gehechte wond is het hopelijk niet te lang uitzingen.
Mijn paard was op de kliniek rustiger dan thuis trouwens. Juist omdat ze daar niet gewend was om naar buiten te gaan.
Sterkte in elk geval.
Laatst bijgewerkt door Diddykong op 05-08-23 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 12:56


GUSTIxBILL

Berichten: 1987
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-23 13:21

Diddykong schreef:
Als het zo afzakt, is je paard dan niet te onrustig op stal? Vaak zakt het door teveel beweging. Draait hij veel in zijn stal?

Edit, ik lees dat hij het met zijn andere been eraf schuurt/stampt. Wat lastig! Ik heb wel ooit een wond op de sprong gehad ook (brokkenpiloot, hou maar op :P ). Maar dat was 10 jaar geleden, dus ik ben die info een beetje kwijt. Of ik heb het verdrongen :P. Wat mij bijstaat was dat je de achillespees vrij moet houden van druk. Nu zullen jullie dat wel doen ook, en mogelijk schuurt het verband of jeukt de wond bijv. Wie weet is daar nog winst te behalen? Is de wond open of dicht?
Mocht het open zijn, dan zou ik bijv lasertherapie nog overwegen zodat de wond eerder dicht is. Bij een gehechte wond is het hopelijk niet te lang uitzingen.
Mijn paard was op de kliniek rustiger dan thuis trouwens. Juist omdat ze daar niet gewend was om naar buiten te gaan.
Sterkte in elk geval.


Kliniek hebben we besproken toen we op de kliniek waren met hem.
Maar puur door zijn gedrag daar in vergelijking met zijn gedrag thuis en zijn gedrag op de stalling hem in samenspraak met de artsen besloten thuis te zetten. Ook omdat de stallen letterlijk tegen onze kamer ligt. Als hij zijn hoofd over de stalrand steekt kan hij bij ons met zijn hoofd de kamer in. Dus er is 24/24 controle, of door mijn vriend en mij of door mijn vader. En hier is hij verder best rustig. Veel rustiger als op onbekend terrein en op de stal waar hij stond. Hij eet letterlijk de hele dag hooi, kroelt met zijn vriend over de stal rand en staat er over algemeen rustig bij.

De eerste keer is het afzakkend verband ontstaan doordat hij is proberen te gaan liggen. En het lijkt net alsof hij daar het “spelletje” ontdekt heeft.
Maar zolang er de hoeveelheid vocht blijft uitkomen wat er nu (nog steeds na meer als een week) uit blijft komen durft de arts niet te hechten. Want vocht en vuil moet ergens heen.

Wond is volledig open, met dan het diepste punt een 10cm naar binnen en richting de hoef, maar laat een zeer mooi (volgens arts zelfs te vlot) herstel zien. Jeuk lijkt mij idd geen gekke optie, zeker nu het geneest. Moet er voor lasertherapie iets aan zijn benen bevestigd worden ? Iets met veiligheid en angst van hem en explosieve reacties.

janouk schreef:
Ik zou een hakbeschermer om het verband doen met klittenband, dan blijft het beter zitten.
Bijvoorbeeld deze:
https://www.agradi.nl/premiere-hakbesch ... MIQAvD_BwE

maar je hebt ook deze met een gat op de hak
https://www.agradi.nl/back-on-track-hak ... scQAvD_BwE

En ook fijn, als straks het verband er af mag, maar de sprong beschermd moet blijven voorlopig


Direct doorgestuurd naar arts om te overleggen. Zij en haar collega denken gelukkig ook echt wel mee in oplossingen :j

Ik heb voor vandaag tegen alle adviezen van alle artsen in, voor zijn en onze gemoedsrust (dat dat onderbeen eens kan ademenen en terug afkoelen en wat genezen) en omdat onze vetwrap op was en we dus moesten wachten tot bij apotheek binnen is, het been in een simpel verband, met mage dunne laag watten gelegd. Hij heeft 1x gestampt, met zijn andere hoef het precies “op zijn plaats” geschoven en nu blijft hij eraf en staat hij rustig.

Update over de vetwrap
We hebben de oude vetwrap uit de vuilbak gezocht, stuk uitgeknipt en mee naar de apotheek gegaan (op hun vraag).
Zij gaan er maandag achteraan. Wat we ondertussen wel weten na haar onderzoek:
In deze vetwrap zit alleen rek/elasticiteit in de breedte ligging en niet van boven naar onder. Zitten ook echt lijntjes tussen in alsof het allemaal soort losse verbanden boven elkaar zijn van een paar mm ipv 1 groot verband van 15cm breed, waardoor er geen rek inzit in de breedte, waardoor hij het dus ook niet los kon krabben. Want het rekte niet mee en dus niet uit. Al 1 stap in de juiste richting <3

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Vetwrap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 13:36

Ik denk niet dat je het moet zoeken in ander verband, maar zorgen dat hij er geen irritatie aan ervaart. Het belangrijkst is dat er geen vuil in de wond komt. Uiteindelijk maakt het niet uit hoe dik de laag erom is natuurlijk. Als je het toch 2x per dag moet vervangen, dan kun je net zo goed een dunner verband aanleggen.
Voor honden en katten hebben ze een prik tegen jeuk. Geen idee of er ook zoiets is voor paarden. Flammazinezalf of honingzalf gaan de jeuk ook wat tegen.
Ik plakte het gaas zelf trouwens vast met tape, dan zat dat vast gefixeerd. Ik had van dat papieren tape, maar misschien kun jij beter een stukje tensoplast plakken :P. Daarna begon ik pas met de watten en de rest. Ook een beetje uit nood, ik was alleen en ik kwam handen tekort anders.

GUSTIxBILL

Berichten: 1987
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: Vetwrap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-23 13:47

We gebruiken nu flamazine en doen het dit weekend idd zo :j
Prik tegen de jeuk kan ik haar idd vragen of ze daar naar wilt kijken en voor open staat :j

Het probleem is dat hij volgens haar, haar collega, de kliniek en de andere arts dus 4 artsen eigenlijk, een stevig drukverband moet hebben voor wildvlees groei tegen te gaan. Zeker omdat hij daar gevoelig voor is.

Mijn gevoel zegt: laat het ademen met zalf op dat er niets aan/rond kan als we met hem bezig zijn, dun verband als we thuis zijn/door de dag en het vetwrap verband tijdens de nacht.
Vooral omdat we besloten hebben dat ookal is hij maar 17, hij hierna als grasmaaier zijn leven op de wei mag slijten en het bos in, plezier maken. Niet meer dressuurmatig aan het werk en niet meer wedstrijden in met zijn verzorgster. Aangezien hij ook nog een hartruis blijkt te hebben. Dus wat maakt dan het wildvlees groei uit als het hem niet stoort ?

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 13:51

Heb je een foto van het verband wat je zoekt?

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 14:23

GUSTIxBILL schreef:
We gebruiken nu flamazine en doen het dit weekend idd zo :j
Prik tegen de jeuk kan ik haar idd vragen of ze daar naar wilt kijken en voor open staat :j

Het probleem is dat hij volgens haar, haar collega, de kliniek en de andere arts dus 4 artsen eigenlijk, een stevig drukverband moet hebben voor wildvlees groei tegen te gaan. Zeker omdat hij daar gevoelig voor is.

Mijn gevoel zegt: laat het ademen met zalf op dat er niets aan/rond kan als we met hem bezig zijn, dun verband als we thuis zijn/door de dag en het vetwrap verband tijdens de nacht.
Vooral omdat we besloten hebben dat ookal is hij maar 17, hij hierna als grasmaaier zijn leven op de wei mag slijten en het bos in, plezier maken. Niet meer dressuurmatig aan het werk en niet meer wedstrijden in met zijn verzorgster. Aangezien hij ook nog een hartruis blijkt te hebben. Dus wat maakt dan het wildvlees groei uit als het hem niet stoort ?


Nou met wildvlees groeit de wond gewoon niet dicht :o. Dus dat laten zitten is geen optie. Maar je snijdt het makkelijk weg en nu geef je ook niet constant druk. Dus om wild vlees te voorkomen helpt het huidige beleid ook niet. Honingzalf gaat wild vlees ook wat tegen trouwens. En ik had vroeger een tube zalf, dat werkte geweldig maar je kon er heel slecht aan komen en ik kom even niet op de naam. Ik denk dat het verband mogelijk te strak zit, irriteert en dan gaat je paard vervolgens van alles doen om het af te krijgen. Misschien werkte daarom dat stuggere verband ook beter, dat kun je minder strak trekken lijkt mij.
Ik zou trouwens echt lasertherapie overwegen. Dat heb ik niet gedaan en echt spijt van. Ik hoorde daar pas over toen de wond bijna dicht zat. Maar het had mij maanden gescheeld.
Dat ademen is trouwens achterhaald. Je wilt het liefst een gelijkmatig wondklimaat met zo min mogelijk schommelingen. Een vochtige wond geneest sneller dan een droge wond.