Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rocamor

Berichten: 10936
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 10:47

GUSTIxBILL schreef:
Aan mezelf denken ? Hij kan niet praten, hij begrijpt niet waarom we dit doen. Hij weet alleen dat hij ineens 24/24 binnen staat, dagelijks iemand aan zijn benen heeft en niets mag. Er moet iemand het doen voor hem hè. Das het minste wat hij verdient. Hij is er ook altijd voor mij geweest sinds ik hem heb. Van alle 4 de paarden is hij de enige die ik, desondanks zijn soms gevaarlijk gedrag en zijn verleden van mensen het ziekenhuis in te krijgen, met mijn leven vertrouw. Hij verdient het beste en niet deze ellende.


Ik bedoel het goed. Dat je paard zo reageert, dat snap ik en kun je hem ook (bijna) niet kwalijk nemen.

Maar ik begreep dat je zelf dagen van 15-16 uur maakt op de vrachtwagen (=intensief), dat je zelf nog min of meer herstellende bent met je enkel. En dat je dit nu moet doen zonder je moeder. Dat zijn allemaal zaken die er toch redelijk in kunnen hakken, ook zonder de stress rondom je paard.

Vandaar dat ik aangaf dat je ook goed op jezelf moet passen Y;(

GUSTIxBILL

Berichten: 1998
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-23 11:20

Ik geef eerlijk toe dat het er ook serieus inhakt. Ik ben ook niet voor niets naar binnen gegaan met de intentie om niet terug naar de stal te gaan voor de veearts er is. Maar ik heb gewoon niet veel andere keuze als doorgaan. Puur omdat hij de beste kans mogelijk verdient, binnen financiële, maar vooral ook voor hem doenbare mogelijkheden.
Ik weet ook dat je bericht goed bedoeld is, waarvoor enorm enorm dank :j

GUSTIxBILL

Berichten: 1998
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-23 12:28

Ander plan van aanpak:
Op zoek naar tape die blijft plakken zoals tensoplast, maar dan minder agressief.
Zodra dat gevonden is word het:
- het (zilver)kompres vast plakken
- dun fixatie verband
- dunne laag watten
- vetwrap tegen vervuiling, dus geen volledig sprong verband meer. Gewoon net laag en hoog genoeg voor bescherming tegen vuil
- de hele dag naar buiten op een klein stukje ter grote van de stal ipv 3x 15m zoals nu.

Om dan de dagen dat ik moet werken de avond ervoor zilververband aan te leggen, vast te plakken en dan ongeveer 2,5 dag te laten zitten. En de dagen dat ik niet moet werken gewoon elke ochtend vervangen met een gewoon kompres.

Compressie zou het sneller doen gaan, maar met zijn gedrag moeten we kiezen tussen 2 kwade.
Wond is nog maar 2-3cm diep daar waar ze kan voelen. Zodra de wonde volledig dicht is gaan we over op honingzalf en alleen kompres wat getapte word en naar buiten.
Zodra het pak gemaakt is gaat dit dan wel nog gewoon aan onder toezicht om wanneer mogelijk toch compressie te bieden.

Diddykong

Berichten: 1475
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 15:17

Qua plakspul voor het gaas zit ik te denken aan fixomull.
Dat is dit spul
https://www.bol.com/nl/nl/p/fixomull-st ... 0005188763

Dit kun je op maat knippen en werkt bij mensen echt fijn. Plakt beter vast dan de leucopor, maar minder dan de tensoplast. Het spul is vergelijkbaar met de kleeflaag van een huidvriendelijke pleister. Maar dan kleeft alles zeg maar. En probeer als dat gaat allemaal de haren weg te scheren waar je moet plakken.

En kijk eens op marktplaats, daar kun je soms verband overkopen van mensen voor een klein prijsje.
En sterkte :knuffel:

Ps ik hoor ook fijne verhalen over naf magic. Misschien helpt zoiets om hm net wat kalmer te krijgen?

snorkel1986

Berichten: 3032
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 20:10

Fysio tape plakt ook fijn denk ik wel denken aan de rek..

girlyggirl

Berichten: 3095
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 18:23

GUSTIxBILL schreef:
Ander plan van aanpak:
Op zoek naar tape die blijft plakken zoals tensoplast, maar dan minder agressief.
Zodra dat gevonden is word het:
- het (zilver)kompres vast plakken
- dun fixatie verband
- dunne laag watten
- vetwrap tegen vervuiling, dus geen volledig sprong verband meer. Gewoon net laag en hoog genoeg voor bescherming tegen vuil
- de hele dag naar buiten op een klein stukje ter grote van de stal ipv 3x 15m zoals nu.

Om dan de dagen dat ik moet werken de avond ervoor zilververband aan te leggen, vast te plakken en dan ongeveer 2,5 dag te laten zitten. En de dagen dat ik niet moet werken gewoon elke ochtend vervangen met een gewoon kompres.

Compressie zou het sneller doen gaan, maar met zijn gedrag moeten we kiezen tussen 2 kwade.
Wond is nog maar 2-3cm diep daar waar ze kan voelen. Zodra de wonde volledig dicht is gaan we over op honingzalf en alleen kompres wat getapte word en naar buiten.
Zodra het pak gemaakt is gaat dit dan wel nog gewoon aan onder toezicht om wanneer mogelijk toch compressie te bieden.


Kijk echt even maar een goede honingzalf als bv mesitran, vetramil zit echt maar ietsje pietsje honing in, bij mij vloog t dicht met de mesitran da keek haar ogen uit.
[img]
Afbeelding
[/img]

GUSTIxBILL

Berichten: 1998
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-23 20:14

Diddykong schreef:
Qua plakspul voor het gaas zit ik te denken aan fixomull.
Dat is dit spul
https://www.bol.com/nl/nl/p/fixomull-st ... 0005188763

Dit kun je op maat knippen en werkt bij mensen echt fijn. Plakt beter vast dan de leucopor, maar minder dan de tensoplast. Het spul is vergelijkbaar met de kleeflaag van een huidvriendelijke pleister. Maar dan kleeft alles zeg maar. En probeer als dat gaat allemaal de haren weg te scheren waar je moet plakken.

En kijk eens op marktplaats, daar kun je soms verband overkopen van mensen voor een klein prijsje.
En sterkte :knuffel:

Ps ik hoor ook fijne verhalen over naf magic. Misschien helpt zoiets om hm net wat kalmer te krijgen?


We hebben nu op advies van de dierenarts hypafix besteld
Als dat niet werkt komt de fixomull er :j

Scheren gaan we idd doen, onder sedatie in het bloed ingespoten wel. Want iets in zijn mond inspuiten is ook zo een kriem wat alleen mij of staleigenaresse lukt. Maar waar ik nu met mijn enkel niet handig genoeg voor ben. En doordat hij thuis staat staleigenaresse het niet echt kan doen.

Kwa kalmeringsmiddelen krijgt hij:
‘S ochtends deze van Agradi
‘S middags calm van puur
‘S avonds deze van een merk wat ik niet ken, maar wat op mijn ander paard als een droom werkt. Die zelfs op de naf niet reageert.
Moet even vergelijken wat het verschil is in die kruiden die ik nu geef en die van naf magic.

Ivm marktplaats en 2de hands is idd wel handig. Had ik zelf niet eens aan gedacht. Morgen eens voor zitten.



snorkel1986 schreef:
Fysio tape plakt ook fijn denk ik wel denken aan de rek..

Voor mijn opleiding op HSA zou ik dat soort tapes op termijn toch moeten aanschaffen. Dus dat stond ook op de planning om te proberen :j


girlyggirl schreef:
Kijk echt even maar een goede honingzalf als bv mesitran, vetramil zit echt maar ietsje pietsje honing in, bij mij vloog t dicht met de mesitran da keek haar ogen uit.

[ [url=m/guM777.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dank je wel voor de tip :j
Wij hadden/hebben idd vetramil
Ik gebruik momenteel voor mijn ander paard Copper hawk op de littekens van de draad wonde, en dat is een wereld van verschil. Maar tussen geen gat meer een vlakke/dichte wonde wou ik idd overstappen naar honingzalf. Goed dat je waarschuwd

Ook de tip gekregen met animalpolster een soort frame te maken rond de wonde en daar het verband aan te bevestigen. Vond de da ook een goed idee om te proberen. Moest het gewoon vastplakken en vetwrap vastplakken niet werken.
Als we klaar zijn denk ik zelf een hele voorraad online te kunnen zetten :’)




Gisteren is de da geweest. Uur later was het verband weer gezakt. Ik heb dit keer aan mezelf gedacht (wetende dat ik vandaag een dag van 15h voor de kiezen had). Dus aan mijn vriend gevraagd of hij thuis was die avond (hij is ook chauffeur, maar overnacht door de week normaal). Wat hij door de bouwvak ook was na maar 8h werken.
Ik heb dus niets meer aan/bij de stallen gedaan.
Hij heeft overleg met de da overgenomen gisteren. Besloten omdat het maar cm was het in de gaten te houden en te wachten tot ik in staat ben het zelf te vervangen. Zolang hij geen tekenen van ongemak vertoond.
Hij heeft vandaag (had maar 1 rit opstaan) samen met zijn verzorgster de stallen overgenomen.
Ik ben net thuis en eerlijk? Ik denk dat ik vandaag helemaal niet naar achter ga. Morgen nieuwe dag, nieuwe kansen.
Maar ik ben idd gewoon even volledig gecrasht. Vooral door het besef dankzij Rocamor (dank je wel, had/heb het heel even nodig gehad) dat mijn mama er niet meer is. Die hier zoveel meer ervaring, geduld, … in had. Alles is even binnen gekomen kwa emoties die ik al maanden probeer te verbergen en op te kroppen.
Maar aangezien hij niet weet dat de woede, het verdriet, niet op hem gericht zijn, heb ik mezelf vandaag gegeven om even alles los te laten en morgen opnieuw verder te gaan met goede moed.

Diddykong

Berichten: 1475
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 21:14

Een afzakkend verband is niet ideaal, maar heel eerlijk, zolang de wond nog bedekt is, is er in elk geval bescherming. Uiteindelijk is de hoofdfunctie van je verband dat er geen vuil in komt. Wild vlees is te behandelen en hoe goed het verband ook aangelegd is, verband voorkomt dat nooit 100%. In jouw geval zou ik echt tevreden zijn met de wond beschermen tegen vuil. Zeker op deze dagen. De wond ziet er op zich netjes uit, geen geel beslag, geen tekenen van infectie. Ik zou heel tevreden zijn!

Rocamor

Berichten: 10936
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 21:31

Eens met Diddykong.

En knap dat je voor jezelf gekozen hebt. Zo zitten jullie elkaar ook niet even in de weg.

En excuus dat mijn post zoveel heeft losgemaakt

GUSTIxBILL

Berichten: 1998
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-23 21:37

Reden waarom het zakken zo *** is, is dat er extra wondes ontstaan. Wel oppervlakkig, maar het zijn extra wondes. En na zo een dag afgezakt te staan is er wel degelijk terug etter, staat hij versuft en verhoging. Wat binnen het uur na losmaken/vervangen verband over is.

Echter heb ik nu echt gewoon even aan mezelf gedacht voor vandaag en gisteren.
En Rocamor, is geen sorry nodig. Het moest er toch ooit uit. Is er nog lang niet allemaal uit. Maar het is terug houdbaar om verder te gaan :j
Dus die dank je wel is gemeend :j

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 21:48

Het is gewoon ook een vervelende plek.

Bij een eerdere pony van mij schoof het verband ook naar beneden. Die had een wond op de bovenarm voorbeen. Was ingewindeld tot aan de kogel en toch bleef het verband niet zitten.

Oplossing was vacht wegscheren en enkel over de wond iets plakken.

Dit is het topic van destijds.
Wij hebben toen ook hypafix gebruikt.

[MD] [VOLG] behandeling oedeemwond op bovenbeen

genja
Berichten: 3944
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 22:34

Zit net te denken evt zou je ook een oproepje op een Facebook groep van je omgeving kunnen zetten of iemand nog wat verband materiaal heeft liggen van het soort wat jij gebruikt . Veel wordt gewoon humaan gebruikt en wie weet hebben mensen nog een restant thuis . Alles wat je niet hoeft te kopen scheelt weer denk ik dan .

janouk
Blogger

Berichten: 17888
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 22:51

Ik vind het zo naar voor je, dat het zo lastig is. :(:)

Jammer dat je niet in buurt woont, anders kon je hak beschermer lenen. Als je ruime maat neemt, kan het helpen om verband op zijn plaats te helpen. Door het klittenband is het voor jou gemakkelijk aan te brengen. En je hoeft de druk midden op niet strak te doen. Misschien dat hij dat kan verdragen

https://www.horze.nl/hak--kniebescherme ... l?color=BL

Of lange achterbeen beschermers als steun voor je verband tegen afzakken
https://www.drunensruiterhuis.nl/peesbe ... -rear.html

YvonneV
Berichten: 8792
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 23:36


Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 10:15

Achterlijke vraag misschien, maar leg je het verband kruiselings aan? Een scharnierverband zakt veel minder snel.
https://youtu.be/I2m_rsGxFzk

zonnebloem18

Berichten: 24857
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 22:06

Hoe is het met de patiënt vandaag?

GUSTIxBILL

Berichten: 1998
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-23 22:32

Ik heb mijn hart gevolgd ipv mijn verstand.
Weide in orde gemaakt en de wei opgegooid vandaag. Gedrag in en rond de stal werd gevaarlijker en gevaarlijker. Plus verzorgen was gewoon echt niet doenbaar meer. Het herstel zal langer duren nu. Maar ik kon vanavond met maar 2 rake trappen het verband vervangen ipv continu de impact te moeten verwerken en trappen te ontwijken zoals de laatste 2 wissels. Dus op dat gebied werkt de weide wel. Alleen door de tensoplast is zijn huid nu op meerdere plaatsen kapot is ons zaterdag ochtend opgevallen. Dus scheren is momenteel geen optie, hebben we geprobeerd (met scheermachine om 3mm), maar de huid is zodanig geirriteerd dat de boel kapot getrokken word. Dus direct meer opgehouden. Dan maar andere oplossing zoeken tot die wondes van de tenspoplast genezen zijn.

Verband is gisteren ochtend vast gezet/opgemaakt/ hoe je het noemen wilt op de volgende manier.
- 2 rijen hypafix van 15x30 aan elkaar plakken,
daar kompressen op tot een vierkant van 20x20
daar zilver kompres op van 15x15 met flamazine
En dit op de wonde
- op alle kleine wondes en irritaties copper hawk, alle bloedende wondes flamazine met kompressen van 5x5
- fixatie verband
-watten op onderbeen en fixeren als bandage, cirkel in 3/4e vast geplakt met hypafix
- watten op bovenbeen en onderbeen, fixeren met windels. Gevolgd door vetwrap.
- hypafix boven voor 3/4e en dan 3/4e andere kant op met tensoplast maar dan voor mensen. Blijft niet zo super plakken. Maar toch iets.
Verband is met weidegang en rennen/bokken/steigeren/rollen maar 1cm gezakt vandaag.

Vandaag dus hetzelfde gedaan, maar het zilverkompres getapt met papieren pleister en dan de hypafix met kompressen. En dit extra vast gezet zowel naar achter als naar boven met papieren tape 3/4e been rond. En met die tape dus ook alle kleine kompressen meegenomen.
Vetwrap op onderbeen ook appart vast gezet van het boven been met tensoplast. Zien of dat opbrengt aangezien hypafix niet voldoende blijft zitten. Animalpolster is de volgende stap :j

Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding
Stallen lijken vuil, maar waren juist volledig leeggehaald, en de platen hebben hun mooiste tijd gehad.


Afbeelding

Op alle tips en adviezen reageer ik morgen na mijn werk of dinsdag even. Hele weekend doorgewerkt aan de wei (zijn thuis eigenlijk echt niet meer voorzien op paarden thuis), maar huishouden moet ook gebeuren. En wekker gaat weer om 3:30.

Suzanne F.

Berichten: 49334
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 08:21

Ik had hem allang op de wei gegooid zonder verbanden. Elke dag wond schoonspoelen en spray erop en meer niet. Respect voor alles wat je doet hoor.

Sintara

Berichten: 7436
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 09:53

Het ziet er super netjes uit zo, de wond. Ik zou hem ook zeker op de wei houden en ik denk ook stoppen met het verband, als de rest van de huid het niet meer trekt is dat een teken.. de mijne kreeg na wat kale plekjes van de ene op de andere dag een (open) drukplek van het verband, en toen zei de dierenarts dat ik per direct moest stoppen met het verband. Achteraf denk ik dan, had ik dat maar eerder gedaan want dan had ze nu een litteken minder gehad

GUSTIxBILL

Berichten: 1998
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-23 18:45

Iemand een 17 jarige Saros ruin hebben ?

Thuis komen van het werk, draad kapot en wondes bij aan de onderbenen… gelukkig oppervlakkig op het eerste zicht. Hij laat zich alleen niet fatsoenlijk controleren.

Staat genoeg stroom op de draad trouwens plus duidelijk gemaakt met wegenwerkerslint, das het probleem niet. Staat ook genoeg schaduw, gras, water en zelfs hooi! op de wei (wei waar 3 jaar geen paarden op gelopen hebben dus gras even hoog is als mijn heup, volledig groen en niet uitgedroogd. Onkruid zoals netels zijn met de zeis afgedaan. Als ze liggen in het gras zie je ze niet) Nope, waarschijnlijk ALWEER tegen de draad aan gaan rollen. En ohja, verband hangt onder zijn sprong, en dat met tape.

Dus in overleg met de arts: hij trekt zijn plan maar en ik zie wel hoe ik het 2-3x daags ontsmet krijg en terug zalf erop omdat het eigenlijk nog steeds te diep is om zonder verband te doen.

Reacties op tips komen dus morgen. Ik ga eerst de draad en palen maken en daarna stoofvlees of frituurhapjes van meneer.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 19:21

Oh jeetje da's balen.

Ik snap dat je er nu wel genoeg van hebt. Maar zonder verband met enkel zalf en eventueel spray wat vliegen weghoudt (zilverspray/blauwspray?) zal voor hem misschien ook comfortabeler zijn.

Sintara

Berichten: 7436
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 19:30

Jeetje wat een ezel 8)7 ik snap zo goed dat je hiervan baalt %) ;( :(:)

Riviera87
Berichten: 418
Geregistreerd: 05-05-20

Re: Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 20:00

Zucht... hij werkt ook gewoon echt niet mee hé.. zo balen voor jullie!

GUSTIxBILL

Berichten: 1998
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-23 20:15

Palen en draad zijn vervangen.
En hij is zich aan het wreken op zijn vriend omdat ik hem negeer ipv te kroelen omdat ik bezig was
Afbeelding

Maakt misschien duidelijk hoe een ezels ze beide zijn…

Diddykong

Berichten: 1475
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 20:17

Goh TS wat een ellende!

Het is nu nog een vleeswond of niet? Dus het gewricht is helemaal beschermd?
Ik weet dat er ook mensen zijn die hun paard met een forse lelijke draadwond gewoon de wei op gedaan hebben en nooit verband gebruikt hebben. Het zou absoluut mijn 1e keus niet zijn, maar in jouw geval zou ik dat toch overwegen. Bij die paarden is het bij beide trouwens genezen, al duurde het erg lang.
Je kunt kijken of je het 2x per dag kunt schoonmaken met kraanwater of zout water (nacl 0,9% kun je zelf maken, 9 gram zout op 1 liter (gekookt) water oplossen. Ongeveer 1,5 theelepel zout) en dan een grote pot mesitran honingzalf bestellen en dat erop smeren. Het been goed afspoelen met een tuinslang zou fijn zijn, maar goed daar was hij bang voor dacht ik. En dan niet op stal, maar gewoon de wei op. En dan maar kijken hoe het gaat. Het grootste probleem is vaak de vliegen en of je geen einschussbeen krijgt. Wild vlees is te behandelen, daar zou ik me niet druk om maken.
Ik heb flyboots gebruikt om vliegen weg te houden van de wond. Maar ik weet niet of hij zoiets om zijn been verdraagt? Nu moet ik zeggen dat ik ze alleen op stal gebruikt heb, en ik twijfel of ze op de wei goed blijven zitten, zeker met zo'n houdini als de jouwe haha.
Zilverspray schijnt ook vliegen weg te houden, maar dat heb ik zelf niet geprobeerd. Wel van alle andere sprays en zalf (vaseline om de wond, acederm, honingzalf, vliegenspray. Dat hielp dus allemaal niet :o, de flyboots waren de uitkomst)

Heel veel succes!

Ps ik las dat scheren niet lukte, ik heb zelf een gewoon scheermesje gebruikt. Dat lukt vaak wel namelijk. Misschien helpt het nog om te voorkomen dat haartjes rondom de wond de wond gaan irriteren. De rest zou ik laten geloof ik.