Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GUSTIxBILL

Berichten: 1998
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-23 20:40



Verdere info komt later <3

lies

Berichten: 9634
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 21:12

Fijn dat ze er staan!
Het ziet er super uit *\o/*

Rocamor

Berichten: 10936
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 12:39

Ohhhhh lekker! Ze zijn thuis

GUSTIxBILL

Berichten: 1998
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-23 12:49



Need to say more ?

Gaan wel maar kwartiertje per keer de wei op. Afgewisseld met op stal met arm hooi.
Koliek en bevangenheid vermijden. Want ze stonden op kort gras, bijna zand. En dit is nog koeiengras. Dus voorzichtig zijn


Afbeelding
Afbeelding

DuoPenotti

Berichten: 29862
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 12:59

Wat ziet er dat fijn uit!!!!

Rocamor

Berichten: 10936
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 15:34

Het is dat ik niet in jouw situatie wil zitten en niet in België :+ .... jaloers dat de paarden nog de wei op kunnen. Hier lukt dat al niet meer vanaf oktober

GUSTIxBILL

Berichten: 1998
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-23 15:52

Rocamor schreef:
Het is dat ik niet in jouw situatie wil zitten en niet in België :+ .... jaloers dat de paarden nog de wei op kunnen. Hier lukt dat al niet meer vanaf oktober


In totaal heb ik hier vanaf okt-nov (als de koeien van het land gaan) tot feb-maart 5 hectare om de paarden op te zetten. Onder voorwaarde dat de hectares waarop de boer hooit dus niet kaal gegeten worden, nog kapot gelopen worden. Dit zodat de boer kan hooien in de zomer (boer hooit maar 1x) en dan zijn koeien er nog op kan laten.
Vanaf feb-maart tot okt-nov heb ik alleen dat stuk wat nu afgezet is, plus nog 1/4hectare wat opgeknapt moet worden.

Bedoeling is dus wel een stuk te voorzien wat ze kapot mogen lopen (dit word het stuk wat vroeger piste was. Dit ligt hoger als de rest en is andere zand). Zodat de andere stukken gespaard blijven en indien nodig bij gezaaid kunnen worden :j

Paarden staan nu voor de 5de keer vandaag even buiten terwijl we mesten en waar nodig hooi en water bij geven. Dit doen we echt met intervallen van 1h45 binnen en 15min buiten.
In de stal hebben ze arm hooi maar beperkt door de dag
=> net leeg is net leeg.
We hebben 6kg afgewogen voor door de dag per paard.
S nachts is het wel echt net zo vol dat ‘S ochtends net nog 1/4e-1/2e vol zit. Dat word ook niet gewogen, ik wil geen koliekers omdat ze stalbedekking eten.
Dus die 6kg komt wel bovenop wat er nog in zat. Pas als dat wat erin zat word de 6kg verdeeld over de resterende binnenzet periodes
In de stal zijn het netten van 3x3cm, zoutblok, water en ze kunnen over stal rand aan elkaar.

Het is niet ideaal, maar ze hebben nu al plattere mest van de verhuisstress en echt onbeperkt onbeperkt hooi. Dus het risico met dat gras durf ik niet te nemen. Zeker omdat het koeien/hooigras voor koeien kuil is en ze van stal komen met een wei met haast geen gras meer en 2x daags hooi op verschillende voerplaatsen. Wel meer als genoeg kwa gewicht wat ze nodig hebben. Echt niets slecht over de stal. Maar doordat Harley en First elkaar zo lastig vielen werd er echt geschrokt. En was dat dus 4-5h later al op.

Maar vanacht alleen met de 6kg voor door de dag hebben ze al 1/4e baal op met 3 op
1 plak is een 6-8 kg (ligt van plak tot plak af, aangezien ik gewogen heb voor 6kg door de dag)

- Harley 3 plakken, zat nog 1 plak in
- First 2 plakken, zaten er nog 2 in ongeveer
- ICE 2,5 plak, 1,5 nog in

Dus het is echt opletten. Maar op ruwvoer wil ik niet besparen. Het is getest, en het is echt arm hooi.

Melzazu
Berichten: 1806
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 17:05

Ik hoop dat de rust nu op alle manieren wat terug komt. Tussen de paarden maar ook wat hun gezondheid betreft. Zou mooi zijn dat 2024 wat positiever verloopt voor je.

GUSTIxBILL

Berichten: 1998
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-23 12:19

Rest van info, foto’s filmpjes en verslagen over equitom komen hopelijk snel (even rustig kunnen zitten komende dagen hiervoor)
Maar dit kon ik toch niet laten
Afbeelding

Rocamor

Berichten: 10936
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 16:33

Ik ben slecht in scans, waar kijk ik naar? Het lijkt voor mij op een kruising wild zwijn - eekhoorn - kangoeroe. :+

Jet

Berichten: 12044
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 16:38

Is dat plaatje van jouw merrie? Dan denk ik wel te weten wat het is, maar anders...

Rocamor

Berichten: 10936
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 16:45

Dat hoop(te) ik ook maar durf(de) niet te benoemen

nikkel
Berichten: 2538
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 17:01

Nog eentje erbij, als ik een gokje waag.

Sintara

Berichten: 7439
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 17:02

Laat ik het zo zeggen, ik hoop dat het een veulen is en geen gat in een pees :')

GUSTIxBILL

Berichten: 1998
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-23 17:05

Mijn merrie is gisteren idd na alle stress bevestigd op de scan dat ze drachtig is :j

De dekking is gebeurt voor alle ellende begon.
Met de hengst van een vriendin (matcht wel met de merrie)
En is nu idd even een zonneschijn aan de donkere hemel van de afgelopen maanden.

nikkel
Berichten: 2538
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 17:16

Misschien zie ik iets verkeerd; wordt het langzamerhand niet iets te druk voor jullie twee. Allebei een volle job.

Jet

Berichten: 12044
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 17:22

Dat is fijn, een mooi lichtpunt in deze lastige tijden! Mijn duimen draaien voor jullie dat alles goed blijft gaan!

GUSTIxBILL

Berichten: 1998
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-23 17:34

nikkel schreef:
Misschien zie ik iets verkeerd; wordt het langzamerhand niet iets te druk voor jullie twee. Allebei een volle job.


Hier ga ik heel even op in ookal moet ik geen verantwoording afleggen.

Deze beslissing is genomen in een heel andere situatie.
Deze beslissing is 2 jaar terug genomen met mijn mama, om de lijn die mijn mama opgestart heeft verder te zetten. Echter kregen wij de merrie toen niet vol, na een jaar proberen met 3! hengsten. Maar geen aanleiding bij de merrie om gust te blijven

In mei is de merrie naar hengstenhouder gegaan en tevens mijn beste vriendin. Met de woorden: 1 poging, als het is is het, zo niet komt de lijn stil te liggen.
In juni is de merrie 1x geïnsemineerd en direct raak.

In mei/juni was onze situatie stabiel en goed. In mei/juni was alles verder oké (op mijn ongeval na. Waar toen goed zicht op was kwa revalidatie). In mei was ik al op zoek naar een goede thuis voor Max omdat hij de aandacht verdient die hij nodig heeft. Iets wat ik hem idd niet kon bieden. En dan niet door drukte, want dat heb ik altijd weten te balanceren. Maar doordat ik Max niet los kon zien van mama.

Ja, wij zijn in de oliebol geraakt, ik ben ook maar mens. Maar wij zijn ook serieus uit de oliebol aan kruipen. Mentaal, fysiek en financieel.

De dracht is er, het veulen is gezond en waarschijnlijk een hengstje. En kwa aandacht en liefde gaat dit veulen NIETS te kort komen. Er is een hele fijne opfok 5min bij mij thuis vandaan voor hengsten. Een opfok die hier ook bokt ook een topic heeft lopen over haar schat van een joy <3 . Een opfok waarvan ik weet dat als ik niet kan hij alles krijgt wat nodig en meer.

Ik snap je zorgen nikkel. Maar jullie zien tipjes van de sluier, jullie zien niet alles en weten niet alles. En dat is het risico van een openbaar forum.
Jullie hebben mij er door gesleept in de periode dat ik het diepste zat. En ik dacht, ik hoopte dat jullie ook blij zouden zijn met dit, voor ons, voor mij, lichtpuntje.

hagelslag
Berichten: 9096
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 17:54

nikkel schreef:
Misschien zie ik iets verkeerd; wordt het langzamerhand niet iets te druk voor jullie twee. Allebei een volle job.



Toen ik Bonnie heb laten inslapen hebben GUSTIxBill en ik het er al over gehad dat haar merrie eventueel hier welkom is.
Door teveel verdriet kon ik toen de beslissing niet nemen.
Toen kwam ukkie iris ineens op mijn pad waardoor we verder niet ermee bezig zijn geweest.


Mocht het blijken dat ze toch nog weet een plekje nodig is voor bijvoorbeeld merrie + veulen of welke dan ook. Dan kan dat altijd nog.

Het voordeel van een fijn vangnet in geval van nood

Melzazu
Berichten: 1806
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 17:55

Aaahhh is dat een lief en nog heeeeeel klein veulentje? *\o/*

Kan het niet ook daardoor zijn dat het tussen die 3 ineens even wat moeilijk was?
Anyhow wat superleuk en hopelijk is dit alles het begin van alleen maar goed nieuws rondom jou, je familie en je paarden.

nikkel
Berichten: 2538
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 17:56

Op zich ben ik ook blij voor jullie, maar ik heb een wat zwaarmoedige inslag. ( Door veel gebeurtenissen)

GUSTIxBILL

Berichten: 1998
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-23 18:19

Naam suggesties met een B zijn trouwens welkom :j
Hele grote kans dat het een hengstje is, 75% kans valk, 25% kans op palomino

Al vanaf dat ze geïnsemineerd is zit ik met de naam Sirius in mijn hoofd: helderste ster.
Verwijzend naar lichtpuntje in moeilijke tijden, maar ook naar mijn mama.
Is uitgerekend op 16/5, maar zal waarschijnlijk eerder bevallen (veulen zit op een groeicurve van bijna 8 maanden ipv 6,5 maand). Mijn mama haar verjaardag is 5/5…

Nadeel, Bwp is met de letter B verplicht

Afbeelding

YvonneV
Berichten: 8792
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 18:24

Gefeliciteerd dat het goed gaat met het veulen.

Bright Sirius

GUSTIxBILL

Berichten: 1998
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-23 18:35

update over Equitom en de paarden

Harley
- mag terug op een gewoon ijzer, stand is zo fel verbetert dat speciaal beslag niet nodig is. Eventueel omgekeerd ijzer met vrijheid aan teen zou nog mogen, maar moet niet meer
- wonde en been gaan definitief gezwollen blijven door chronische nasleep. Net zoals het mini mini sneetje wat af en toe terug openspringt, wildvlees en dan weer korst, dicht en terug open. Zolang hij er geen last van heeft, word hier niets aan gedaan door Equitom omdat de oplossing erger is als de kwaal (boxrust…)
Ze hebben echter de Harley gezien vrijdag zoals Harley werkelijk is. Nu geloofden ze me toch dat ik zei dat hij eigen karakter heeft. Ze hebben hem in totaal 2x moeten bijspuiten…

Afbeelding

First
stoute schoenen aangetrokken en gevraagd of ze tijd hadden om snel foto’s te maken, desondanks 2 spoedgevallen die binnen gekomen waren wel direct gedaan.
- geen bevangenheid, zoals we wel vreesde
- veel te dunne zolen door huidig ijzer
- staat aan de hiel veel te laag, maar dan ook echt veel veel te laag, ze zijn verbaasd dat hij geen blessures heeft, echo ook direct meegenomen van de pezen (kosteloos) zijn in orde, gelukkig.
- restanten van de zweer zijn duidelijk te zien, je ziet de twee kanaaltjes en restanten van de ontsteking.

Afbeelding


ICE
- Gezond hengstje (vrij zeker van, maar waren net iets te vroeg om het met grote zekerheid te kunnen zeggen)
- Medische problemen komen door het veulen wat iets te groot is. En op de verkeerde plaatsen drukt met bewegen
- Veulen loopt voor op de groei, tekenen gekregen waar ik op moet letten en waarbij ik direct veearts moet bellen moest de groei niet stabiliseren of stilvallen. Zij gaan uit dat het wel terug normaliseert, omdat de groei niet extreem voor loopt en ze verder volledig in orde is.

Afbeelding

kloppend hartje en de rest van de filmpjes volgen nog, moet ze nog uitsorteren wat veulen is en wat medisch is

Rocamor

Berichten: 10936
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 19:48

Proficiat ts, wat een fijn vooruitzicht voor jullie! Eindelijk iets naar uit te kijken.

Ik ben slecht in namen,
Be Loved