Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Vetwrap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 14:42

Mijn dierenarts gebruikte zilververband onder watten (gamgee) tegen wildvlees. Eroverheen vetwrap, maar het merk weet ik niet.
Mijn merrie vond het verband boven het spronggewricht niet leuk; bokken en trappen, dan stond ze weer even stil en ging ze gewoon grazen, tot ze ineens weer merkte dat het spul er zat en dan begon ze weer te bokken. Eigenlijk had ze boxrust moeten hebben, maar ze zou in de box onrustiger zijn dan in een weitje met schuilstal en haar grote vriend, dus daarom gekozen voor geen boxrust, maar een klein stukje wei, schuilstal en stukje bestrating.
Gelukkig mocht bij de eerste verbandwissel het verband omlaag en hoefde het niet meer boven het spronggewricht.
Mocht je tape gebruiken: nooit een rondje om het been plakken (gesloten cirkel).

cobiie

Berichten: 7312
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Vetwrap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 15:03

Kan misschien een soort compressie sok helpen?

GUSTIxBILL

Berichten: 1998
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-23 17:29

Alle advies is zeker welkom en worden overlegd/doorgestuurd naar de veearts.

Door de huidige ontwikkeling in het been (warmte en alle wondjes door het afzakken) gaan we door de dag een dunner-normaal verband aanleggen de dagen dat ik niet moet werken (kan ik de stal zuiverder houden) en ‘s nachts en dagen dat ik moet werken toch een vetwrap verband voor de stevigheid, maar vooral kans op vuiligheid wat in de wond kan komen (hij is een vetzak in zijn stal en zoals gezegd, probeert te gaan liggen).
Dit tot we of de juiste vetwrap hebben, wanneer Hidez langs komt met het pak gaan we kijken samen met Hidez of dit alleen voldoende compressie geeft (word speciaal op bestelling gemaakt, ze hebben geen passend model liggen jammer genoeg. En hij is nogal aan zware kant), of kijken naar een andere oplossing. Compressiepak komt er ook doordat hij stalbenen begint te ontwikkelen.

Ivm vetwrap, ik weet niet of het duidelijk te zien is, maar door de witte stiksels tussen de lagen in, kan deze maar 1 kant uitrekken. Is ook niet te scheuren, moet echt geknipt worden. Afbeelding
Nu hebben we al wel meerdere vetwraps gehad met zo een hechting tussen, maar die rekken toch nog tussen die hechtingen. En dat doet deze dus absoluut niet

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Vetwrap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 18:20

Ik heb nog even m’n DA-rekening opgesnord; er is gebruik gemaakt van:
- polsterwatten 25 cm
- Gamgee wattenrol 45 cm
- co-flex verband 10 cm

Het zilververband-spul was
- melgisorb Ag 10x10 cm steriel
- mepilex Ag wondverband 10 x 10 cm steriel
(Die konden we in meerdere stukjes knippen)

WillemijnL
Berichten: 56
Geregistreerd: 12-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 18:39


Jet

Berichten: 12043
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 18:43

Willemijn, ik denk dat de bandage die jij aanhaalt de witte "strepen" in de lengte van de rol heeft en dat die van TS de witte "strepen in de breedte heeft.

mvdbijl

Berichten: 3678
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 18:43

Recent een paard weken in het verband gehad dat het er ook afkreeg.
Met zijn mond of de benen langs elkaar.

Ik heb het verband aangelegd en vervolgens een Hidez compressiekous overaan getrokken.
Deze lekker inspuiten met cribox en het bleef 2 dagen tot de wissel prima zitten.

Diddykong

Berichten: 1475
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 18:56

GUSTIxBILL schreef:
Alle advies is zeker welkom en worden overlegd/doorgestuurd naar de veearts.

Door de huidige ontwikkeling in het been (warmte en alle wondjes door het afzakken) gaan we door de dag een dunner-normaal verband aanleggen de dagen dat ik niet moet werken (kan ik de stal zuiverder houden) en ‘s nachts en dagen dat ik moet werken toch een vetwrap verband voor de stevigheid, maar vooral kans op vuiligheid wat in de wond kan komen (hij is een vetzak in zijn stal en zoals gezegd, probeert te gaan liggen).
Dit tot we of de juiste vetwrap hebben, wanneer Hidez langs komt met het pak gaan we kijken samen met Hidez of dit alleen voldoende compressie geeft (word speciaal op bestelling gemaakt, ze hebben geen passend model liggen jammer genoeg. En hij is nogal aan zware kant), of kijken naar een andere oplossing. Compressiepak komt er ook doordat hij stalbenen begint te ontwikkelen.

Ivm vetwrap, ik weet niet of het duidelijk te zien is, maar door de witte stiksels tussen de lagen in, kan deze maar 1 kant uitrekken. Is ook niet te scheuren, moet echt geknipt worden. [ [url=m/BgQzHp.jpg]Afbeelding[/url] ]
Nu hebben we al wel meerdere vetwraps gehad met zo een hechting tussen, maar die rekken toch nog tussen die hechtingen. En dat doet deze dus absoluut niet


Ik durf niet te zeggen of de mijne dezelfde is. Superlastig zo. Ik heb wel 1x vettrap gehaald bij een dierenarts en die was heel elastisch en zakte bij mijn paard ook snel af. Dat deed die van kerbl veel minder, maar of er helemaal geen rek in zat, durf ik niet te beloven.
Bij de action kun je voor nood ook een soort vettrap kopen, mocht je x zonder zitten.

WillemijnL
Berichten: 56
Geregistreerd: 12-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 19:11

Jet schreef:
Willemijn, ik denk dat de bandage die jij aanhaalt de witte "strepen" in de lengte van de rol heeft en dat die van TS de witte "strepen in de breedte heeft.


Ja zou kunnen, ik heb er heel goede ervaringen mee qua stevigheid, maar TS’ paard klinkt als een doorzetter!

Cookie2222

Berichten: 846
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 19:31

Ik gebruik altijd de Peha haft verband over watten heen. Is niet rood zoals jouwe maar heeft wel een soortgelijke structuur. Plus het voordeel is dat je het niet te strak kan trekken wat met gewone vetrap wel kan (enzelfs kan afknellen) . Is niet te scheuren, moet je knippen

En anders zoals eerder genoemd optiplast , dat plakt goed aan de huid.

Bij honden deden we het ook nog wel eens met leukotape boven aan vast plakken en dan met ether eroverheen. Laten drogen en hoppa, dat zakt niet meer af

Edit; ik zie nu dat peha haft er ook in het rood is
Laatst bijgewerkt door Cookie2222 op 05-08-23 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

GUSTIxBILL

Berichten: 1998
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-23 19:33

De strepen zitten idd in de lengte ipv dwars, maar er is dwars echt gewoon geen rek in te krijgen, in de lengte wel.
Is 15cm (nagemeten) in de breedte.

Die van kerbl bij Agradi is besteld.
Action wist ik niet, kunnen we morgen voor nood gaan halen. Onze vetwrap zat niet bij de bestelling bij apotheek. Dus maar in de ej gehaald. Niet ideaal, maar we moeten iets voor vanavond.

Hidez komt als het goed is vrijdag met een aangemeten pak langs, omdat de kous volgens hun niet voldoende hoog gaat zijn (afmetingen, foto’s, filmpjes, … gestuurd en meermaals telefonisch contact gehad. Echt top service!)
Dus tot dan even doorbikkelen

@cookie, heb je een link eventueel ?

Cookie2222

Berichten: 846
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 19:35


Freyr
Berichten: 699
Geregistreerd: 20-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 20:46

GUSTIxBILL schreef:
De strepen zitten idd in de lengte ipv dwars, maar er is dwars echt gewoon geen rek in te krijgen, in de lengte wel.
Is 15cm (nagemeten) in de breedte.

Die van kerbl bij Agradi is besteld.
Action wist ik niet, kunnen we morgen voor nood gaan halen. Onze vetwrap zat niet bij de bestelling bij apotheek. Dus maar in de ej gehaald. Niet ideaal, maar we moeten iets voor vanavond.

Hidez komt als het goed is vrijdag met een aangemeten pak langs, omdat de kous volgens hun niet voldoende hoog gaat zijn (afmetingen, foto’s, filmpjes, … gestuurd en meermaals telefonisch contact gehad. Echt top service!)
Dus tot dan even doorbikkelen

@cookie, heb je een link eventueel ?


Action is zonde van je geld! Niet halen hoor. Echt zo slap, niet te doen. Ik heb zelfklevend verband om mijn eigen enkel gedaan toen die flink verzwikt was, want dat werkte het beste en was het makkelijkste :Y)

Deze was toen heel erg stevig, de verschillen in stevigheid ect verbaasde mij behoorlijk. https://www.agradi.nl/kerbl-zelfhechten ... s-10cm.htm

GUSTIxBILL

Berichten: 1998
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: Vetwrap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-23 08:34

En we zijn weer een nacht van nog geen 8h verder en weer is het verband gezakt.
Die vetwrap van 3M die 14h bleef zitten ? Ook deze heeft de geest gegeven binnen die 8h.

Gewoon verband heb ik gisteren trouwens ook in totaal 6x opnieuw kunnen aanleggen omdat hij het aftrapt. Daar zijn we nu wel achter hoe: hij trapt het verband gewoon er echt af met zijn ander been. Hij blijft net zolang schuren er tegen tot of de wonde of open ligt (gewoon verband) of hij het niet lager meer krijgt (sprong verband). Gisteren tape aan de binnenkant geplakt ter controle, die tape hing mooi tegen zijn ander been en aan zijn ijzer, en gisteren ook de sporen op het witte verband gezien.

Dus de zoektocht naar de stugge 15cm vetwrap, wat aangebracht zo sterk was als gips, die hij niet afgeschuurd kreeg, gaat verder.
Die van kerbl zijn trouwens besteld. Maarja, geen zondag levering natuurlijk. Dus moeten vandaag verder met wat we hebben of waar we vandaag nog aan geraken.
Fysieke winkels waar jullie denken: hier kun je het krijgen (liefst vandaag :’) ) Al moet ik heel Nederland of Duitsland doorrijden vanuit België ? Met plezier

Ibbel

Berichten: 49213
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Vetwrap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 08:52

Zelf een gipspapje maken en na het bandageren insmeren? Dan maar een soort gipspootje...

HarmanyL

Berichten: 2665
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Re: Vetwrap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 09:02

Kan je er niet een transport beschermer om doen?

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 09:32


GUSTIxBILL

Berichten: 1998
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-23 10:28

HarmanyL schreef:
Kan je er niet een transport beschermer om doen?


Transport beschermer is te smal met een verband, hebben we idd net geprobeerd, en hebben al de grootste maat de EJ. Kan wel eens snuffelen naar een andere. Die kosten gaan het hem nu ook niet meer maken nee :')


Sizzle schreef:
Je zou nog naar Kerbl „Technocast“ Cast Verband kunnen kijken. Deze moet je nat maken en wordt hard.

https://www.kerbl.com/de/product/cast-u ... 389/201660

Tevens zou ik zijn andere ijzer intapen denk ik.


Smid komt dinsdag. Is ook plan van aanpak, ijzers onderuit, dikke laag watten en inpakken maar. Aan zijn hoeven begin ik niet. Al sinds ik hem gekocht heb is dat met je leven spelen. Mijn vriend heeft de littekens nog. We zijn nu zo ver dat hij ons zijn hoeven laat uitkrabben. Al 7jaar mee bezig. Bij de huidige smid laat hij het wel toe. Dus dat is kwa hoeven onze oplossing: smid bellen.

Die technocast ga ik zo bekijken en maandag vragen aan de veearts als ze hier is. Samen met de optie om er idd gewoon echt een gipspootje van te maken dan maar zoals Ibbel zegt :j

Bielsje

Berichten: 1402
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 10:50

GUSTIxBILL schreef:
En we zijn weer een nacht van nog geen 8h verder en weer is het verband gezakt.
Die vetwrap van 3M die 14h bleef zitten ? Ook deze heeft de geest gegeven binnen die 8h.

Gewoon verband heb ik gisteren trouwens ook in totaal 6x opnieuw kunnen aanleggen omdat hij het aftrapt. Daar zijn we nu wel achter hoe: hij trapt het verband gewoon er echt af met zijn ander been. Hij blijft net zolang schuren er tegen tot of de wonde of open ligt (gewoon verband) of hij het niet lager meer krijgt (sprong verband). Gisteren tape aan de binnenkant geplakt ter controle, die tape hing mooi tegen zijn ander been en aan zijn ijzer, en gisteren ook de sporen op het witte verband gezien.

Dus de zoektocht naar de stugge 15cm vetwrap, wat aangebracht zo sterk was als gips, die hij niet afgeschuurd kreeg, gaat verder.
Die van kerbl zijn trouwens besteld. Maarja, geen zondag levering natuurlijk. Dus moeten vandaag verder met wat we hebben of waar we vandaag nog aan geraken.
Fysieke winkels waar jullie denken: hier kun je het krijgen (liefst vandaag :’) ) Al moet ik heel Nederland of Duitsland doorrijden vanuit België ? Met plezier


Ik heb de Kerbl wel eens in winkels zien liggen, zou gewoon alles bellen wat open is vandaag!

Wij hadden trouwens altijd de paarse Kerbl, die was fijner dan de andere kleuren qua stevigheid. Leek echt verschil in te zitten qua kleuren....

snorkel1986

Berichten: 3032
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Vetwrap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 11:16

Welkoop heeft spul op voorraad en idd action werk ook goed vind ik mijn tip is om als je verband er om zit even aan te drukken gewoon met je handen het verband in elkaar te drukken zeg maar dit geeft denk ik je gips effect wat jij bedoeld {:)-:(

Daihyo

Berichten: 88084
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 11:36

Is het niet de Petflex zwachtel? Die had ik toen gekregen van de dierenarts toen mijn merrie een achterbeen in het verband moest. Dat werd ook harder en kleeft als je het aanbrengt. Ik moest het met een schaar of scherp mesje open maken, anders kreeg ik het er niet vanaf.
https://voormijndier.nl/petflex-zwachtel

Edit, dit was bij mijn merrie toen. Ikheb blauw, groen en rood gehad. Ook een paar jaar later toen ze een hoefzweer had.
Afbeelding

GUSTIxBILL

Berichten: 1998
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-23 11:56

snorkel1986 schreef:
Welkoop heeft spul op voorraad en idd action werk ook goed vind ik mijn tip is om als je verband er om zit even aan te drukken gewoon met je handen het verband in elkaar te drukken zeg maar dit geeft denk ik je gips effect wat jij bedoeld {:)-:(


Dit doen we idd ook al, maar ook dat lijkt niets op te brengen.
Ik denk zoals eerder genoemd werd door het gebrek aan rek, en de kleefkracht het verband en wat dunner en minder strak aangebracht moest (en kon) worden voor de zelfde stevigheid wat hem meer comfort bied.


Daihyo schreef:
Is het niet de Petflex zwachtel? Die had ik toen gekregen van de dierenarts toen mijn merrie een achterbeen in het verband moest. Dat werd ook harder en kleeft als je het aanbrengt. Ik moest het met een schaar of scherp mesje open maken, anders kreeg ik het er niet vanaf.
https://voormijndier.nl/petflex-zwachtel

Edit, dit was bij mijn merrie toen. Ikheb blauw, groen en rood gehad. Ook een paar jaar later toen ze een hoefzweer had.
[ [url=m/1mbcQA.jpg]Afbeelding[/url] ]


Het nadeel is dat die allemaal 10cm zijn. En ik ben zeker dat het 15cm en eigenlijk best dik was (dubbel zo dik als tot nu toe elke vetwrap die ik in handen gehad heb. Je zou haast denken dat het een gewone vetwrap was die dubbel zat). Die wat onze arts heeft is ook maar 10cm. Alle opties die aangeboden worden worden wel aangekocht om te proberen. Andere opties zoals echt idd gips worden overlegd met de arts (nu is het voor haar ook weekend. En heeft dit geen “spoed” als in, we zijn al bijna een week aan zoeken ondertussen naar het juiste verband.).

Zodra we het verband in kwestie in handen hebben, of de oplossing, laat ik het jullie zeker weten.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Vetwrap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 12:44

Vervelend zeg.

Ik vind de tip van zo'n hakbeschermer wel een goede. Ik dacht daar ook meteen aan toen ik je openingspost las. Maarja dan moet je een winkel vinden die open is en dat ook heeft liggen.

smurffie

Berichten: 11132
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Vetwrap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 13:58


GUSTIxBILL

Berichten: 1998
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: Vetwrap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-23 14:58

Hakbeschermer is ook voorgesteld gisteren aan da
Ze komt morgen met haar collega kijken en alle opties die ik doorgestuurd heb worden dan besproken :j

Momenteel denken we beide dat we met het Hidez pak de meeste kans gaan maken. Puur omdat hij dit niet afkrijgt. Als we daarbij de mogelijkheid vinden tot voorkomen van kapot maken door zijn ijzers af te halen en vervangen met watten laag met vetwrap…