Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GUSTIxBILL

Berichten: 1998
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: Vetwrap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-23 06:15

Het verband is deze nacht blijven zitten. Zijn wel nog geen 12h verder als aanbrengen. Maar het is meer als de gemiddelde duur die we tot nu toe hebben gehad

-Verband lager aangebracht als wat we tot nu toe gedaan hebben en in de kliniek gedaan is
-1ste laag vetwrap dun en 1/3e overlappend over hele been en sprong gewricht meegenomen, dit met een flexibele wrap die we in overvloed hebben
-2de laag vetwrap dik met 4/5e overlapping, maar sprong niet meer meegenomen, dus echt maar 2-3 wikkels bovenbeen en dan onderbeen echt als een bandage, dus veel dieper als zou moeten. En dan terug naar boven met 2/3e overlapping, spronggewricht meenemend.
Dat met de wrap van Emmers
- onderbeen met een andere kleur flut wrap als bovenbeen zodat we duidelijk konden zien of het gezakt is

Boven is nog steeds iets gezakt. Echter waar we het nodig hebben, net onder het gewricht, is alles tot nu toe blijven zitten. Vraag is natuurlijk of dit tot 9:30 houd. Maar dat hoor ik dan wel van de veearts. Al blij dat ik niet om 3:30 nog heb moeten wisselen voor mijn werk *\%/*

NRJ

Berichten: 1526
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 08:41

Toen mijn paard een flinke wond op haar been had, werd het been ingepakt met watten/vetwrap (blauw op de foto)/tensoplast (wit op de foto) en dit bleef goed zitten. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ze ook op boxrust stond, omdat het verband absoluut niet nat mocht worden.

Afbeelding

GUSTIxBILL

Berichten: 1998
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: Vetwrap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-23 09:38

Het gedeelte van het verband op het onderbeen blijft mooi zitten. Echter juist onder het gewricht en dus waar de wonde zit begint het probleem tot boven de sprong en dan de rest van het bovenbeen dus, zelfs met tensoplast.

-paard heeft onbeperkt hooi in een net
-deel van de bovenste wand is eruit gehaald dat hij met zijn maatje kan kroelen
- ‘S ochtends en ‘S avonds halve portie vitalbix vitamine muesli (afgewogen) want veel te dik, zodat we medicatie kunnen mengen:
*pijnstiller/ontstekingsremmer en tot gisteren antibiotica 2x daags
*S ochtends iets van Naf met duivelsklauw en puur calm, voor beide paarden op aanraden arts wegens van 24/24 buiten naar stal rust
-hooibal waar ‘S middags wortels ingestoken worden in het hooi
-speeltje/knuffel wat ophangt
-stallen worden 4-6x daags gedaan als ik thuis ben (tevens kroelen en checken verband )

Paard staat er volledig relaxed bij. Op dus het afkappen/afschrapen en los stampen van het verband na.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Vetwrap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 09:45

Moet je het spronggewricht echt meenemen? Bij mij merrie lieten we dat namelijk vrij. Kan ook zijn dat jouw paard daar dan juist ‘grip’ vindt met zijn andere voet om het geheel naar beneden te duwen, natuurlijk.

GUSTIxBILL

Berichten: 1998
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-23 10:07

Het is daar idd waar hij de grip vind |o toch kijkend naar verdwenen controle tape.
Echter zit de wond echt juist net onder, net op het gewricht. In iedergeval net te hoog om het zonder de sprong mee te nemen niet bedekt genoeg is/te groot risico op vervuiling.

Mijn vader heeft verschillende opties voorgesteld.
Hakbeschermer is een optie, echter vreest ze dat dat te dik/teveel druk gaat geven, en zijn reactie op vreemde dingen bekijkend een paard gaat opleveren wat uit het dak gaat. Zelfde redenatie gaat op voor een gipsen pootje.
Alles wat beweging beperkt is voor hem een rode vlag en blinde paniek. Zijn flee/freeze/faint/fight is vechten alsof zijn leven ervan afhangt, en als het iets is wat echt niet lukt om geaccepteerd te krijgen en het dus teveel word gaat hij in faint. Dus we proberen echt te zoeken en luisteren naar hem.
Voor onze veiligheid en dat van hem.

Toen ik hem kocht was hij letterlijk levens gevaarlijk. Meerdere mensen zijn naar ziekenhuis kunnen gaan omdat ze dachten het “wel even” te doen. Nu na 7 jaar is het het braafste paard wat ik ooit heb gehad. Kinderen leerden erop rijden. Alleen 1 grote maar, je moet echt naar hem luisteren als hij iets aangeeft. En de vecht reactie voorkomen. En grootste trigger zijn zijn hoeven en beweging beperken. Gisteren was ik met het aanbrengen ook niet vlot genoeg, te lang bezig en daardoor was zijn been te lang ‘beperkt’, dan haalt hij ook gewoon uit naar mijn omdat ik zijn waarschuwing niet gezien had.

Veearts en ik hebben zijn respect en vertrouwen dat we hem volledig los kunnen behandelen en vrezen dat als we teveel vreemde dingen introduceren we het pak nooit meer gaan aankrijgen als dat arriveert. En daar zetten we op dit moment wel even op in.

De hak beschermer houden we dus wel in ons achterhoofd, aangezien dat de meest veilige optie lijkt met minste gevaar :j
Is wel iets wat ze op een ander paard gaat toe passen. Maar die moet geen compressie hebben op het onderbeen.

GUSTIxBILL

Berichten: 1998
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-23 22:39

De voorlopige oplossing is gevonden
-ijzers er onder uit en smid komt wekelijks bijvijlen en hoeven in nieuw verband steken (zelfs op stal is zonder een laag tussen zijn hoef en de bodem niet mogelijk zonder kneuzingen te creëren in zijn zool)
-de wonde behandelen zoals normaal (gaan idd wel overstappen naar zilververband. Dank jullie wel voor die tip! Er begint wildvlees te komen, zelfs nu het verband redelijk blijft zitten en dat willen we zo snel mogelijk afremmen) en het kompres fixeren met een dun rekverband, zowel boven als onder het gewricht. Sprong zelf vrij laten.
-dan van onder met watten en een fixatieverband een onderbeenbandage aanleggen, maar echt tot aan de hoef
-watten vanboven naar beneden, met op de sprong waar de pezen lopen en binnenkant been een extra laag.
-fixatieverband met licht contact van boven naar onder. En echt fixerend vanonder naar boven
- eerste laag vetwrap gewoon zonder rek te gebruiken (absoluut niets) van boven naar onder, sprong nog meenemend.
- tweede laag vetwrap met lichte spanning zoals een bandage van onder naar boven. Sprong vrij latend.
-tensoplast vanboven

Verband zakt alleen nog op het bovenbeen een cm per 12h naar onder. Onderbeen begint pas te zakken rond de tijd dat de wissel plaats vind. Wat nu dus om de 1,5-2 dagen is. (Controle door kleuren vetwrap die niets waar zijn er losjes overheen te doen boven en elke voerbeurt foto en vergelijken. Lijmresten van tensoplast zijn wel duidelijk

Hidez komt morgen het pak aanmeten.
En dan maar hopen dat dit topic kan rusten :j
Tot de veearts gesproken is ivm de soort vetwrap/welk merk :j

girlyggirl

Berichten: 3095
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 22:46

Niet alles gelezen want even geen tijd maar mijne had ook zo'n wond en had ook dat "verband" ইট jij nedoeld wat een soort gips was, moest ook 10 min stil staan om te drogen. Het moet op deze rekening staan ik denk dat het de cohesief zwachtel is?
[img]
Afbeelding
[/img]

Bij mij deed overigens mesitran honingzalf echt wonderen

GUSTIxBILL

Berichten: 1998
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-23 07:10

De rekening van de dierenarts die me uit de nood geholpen heeft met dit verband heb ik nog niet binnen.
Op de kliniek stond echt op de rekening vetwrap ipv Cohesief zwachtel. Samen met alle merken van alle verbanden gebruikt :j en deze vetwrap bleef dus niet zitten.

Onze dierenarts zelf weet ook niet welk verband de arts toen ‘S avonds meegegeven heeft. Apotheek ook niet. Dus dat antwoord moet ik schuldig blijven tot ze terug is uit vakantie.
Er was mij niet gezegd 10m stilstaan. Moest ook niet drogen. Maar aangebracht voelde het echt als een polyester gips ipv gewoon verband.

Diddykong

Berichten: 1475
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 07:54

Als je dierenarts er aan kan komen, werkt vulcetan zalf echt heel goed tegen wild vlees.

Suzanne F.

Berichten: 49329
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 08:01


GUSTIxBILL

Berichten: 1998
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-23 10:11

Diddykong schreef:
Als je dierenarts er aan kan komen, werkt vulcetan zalf echt heel goed tegen wild vlees.


Dank je wel voor de tip
Veearts sprak over cortisone zalf, maar ben ik zelf geen voorstander van (gezien bij mensen wat dit met de huid kan doen), en zelf in dit geval zij ook niet omdat het de wondgenezing zou vertragen.
Dus zijn we bij zilvernitraat stokjes om de plekken aan te deppen of zilververband gekomen. En dat laatste heb ik nog liggen van de wondes van mijn mama. Dus dat gaan we eerst opmaken :j
Maar zoals gezegd, elke tip word overlegd en bekeken. En zoals ik het lees na opzoek werk lijkt die zalf idd wel veel belovend :j


Suzanne F. schreef:
Hier verkopen ze dat synthetische gipsverband: https://www.newpharma.nl/3m/13566/3m-sc ... 2005b.html

Ik heb zelf ook ooit gipsverband gehad en is ongelooflijk licht. Echt een uitkomst trouwens. Echt gips is zo zwaar.


We gaan nu kijken met het Hidez pak of dit werkt en blijft. Maar deze staat opgeslagen in favorieten


Vetwrap van Agradi ben ik nog steeds op aan het wachten. Is ondertussen al weer een week verschoven. Dus daar kan ik nog geen oordeel over vellen. Blijkbaar is er iets in die bestelling niet voorradig, dus even los extra besteld. Dat zou als het goed is maandag geleverd worden. Nuja, met Agradi eerst zien en dan geloven :')

fransje23

Berichten: 15410
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 10:38

girlyggirl schreef:
Niet alles gelezen want even geen tijd maar mijne had ook zo'n wond en had ook dat "verband" ইট jij nedoeld wat een soort gips was, moest ook 10 min stil staan om te drogen. Het moet op deze rekening staan ik denk dat het de cohesief zwachtel is?
[ [url=[img]m/VgFE55.jpg]Afbeelding[/url] ]
[/img]

Bij mij deed overigens mesitran honingzalf echt wonderen


Hey, wij hebben dezelfde dierenarts. Ik herken het bankrekeningnummer :+


Overigens heeft die dierenarts altijd blauwe vetwrap wat gewoon scheurbaar is gebruikt.


Vetwrap van Agradinheb ik in mijn paarden-EHBO-set. Kan wel even kijken hoe breed en stevig dat is.

Diddykong

Berichten: 1475
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 10:46

GUSTIxBILL schreef:
Diddykong schreef:
Als je dierenarts er aan kan komen, werkt vulcetan zalf echt heel goed tegen wild vlees.


Dank je wel voor de tip
Veearts sprak over cortisone zalf, maar ben ik zelf geen voorstander van (gezien bij mensen wat dit met de huid kan doen), en zelf in dit geval zij ook niet omdat het de wondgenezing zou vertragen.
Dus zijn we bij zilvernitraat stokjes om de plekken aan te deppen of zilververband gekomen. En dat laatste heb ik nog liggen van de wondes van mijn mama. Dus dat gaan we eerst opmaken :j
Maar zoals gezegd, elke tip word overlegd en bekeken. En zoals ik het lees na opzoek werk lijkt die zalf idd wel veel belovend :j


Suzanne F. schreef:
Hier verkopen ze dat synthetische gipsverband: https://www.newpharma.nl/3m/13566/3m-sc ... 2005b.html

Ik heb zelf ook ooit gipsverband gehad en is ongelooflijk licht. Echt een uitkomst trouwens. Echt gips is zo zwaar.


We gaan nu kijken met het Hidez pak of dit werkt en blijft. Maar deze staat opgeslagen in favorieten


Vetwrap van Agradi ben ik nog steeds op aan het wachten. Is ondertussen al weer een week verschoven. Dus daar kan ik nog geen oordeel over vellen. Blijkbaar is er iets in die bestelling niet voorradig, dus even los extra besteld. Dat zou als het goed is maandag geleverd worden. Nuja, met Agradi eerst zien en dan geloven :')


Die zalf was hier echt een uitkomst, wond trok met die zalf ook sneller dicht en wild vlees heb ik niet meer gehad. Uiteindelijk heeft de dierenarts het maar 1x weg hoeven snijden en toen stond ze nog op de kliniek. Maar wat ik zeg, er was iets mee, dus het was 10 jaar geleden moeilijk aan te komen. Geen idee of dit nu beter is geworden, of erger :').

rien10
Berichten: 14749
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 10:48

Poeh, je hebt een uitdaging TS. Ik heb veel gelezen, maar niet alles. Is zonder verband staan een optie?

Dwyne

Berichten: 1974
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Winschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 10:52

Tensoplast is hier denk ik de enige oplossing, dat plakt zo vast dat krijgt ie er niet zomaar af... Zilveralginaat patch eronder op de wond (dat plakt niet maar helpt wel extra goed genezen) en vastplakken maar... Hier 8 weken een elleboog van een veulen zo verbonden na operatie en dat bleef het beste zitten. Bovenste randje ging soms iets opkrullen maar dat was het. Ene keer bleef het een week zitten andere keer 3 dagen afhankelijk van hoe actief het veulen was geweest.

GUSTIxBILL

Berichten: 1998
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-23 17:19

Tensoplast zakt ook af in combinatie met vetwrap en we hebben echt de compressie nodig.

Maar het Hidez pak past. Het was even een geval van: “Oow oliebol met het verband past het toch misschien niet.”
Maaaaar, het past, we hebben de manier van vetwrap aangepast, van onder niet meer zo dik en het past *\o/*
Dus meneer staat in een blauwe pyjama.

Paardlief stond toen het pak helemaal aan was volledig te slapen <3
Wat een topservice trouwens :j
Zij denken en zoeken echt mee naar oplossingen. Zelfs losstaande van hun pak of kousen.

Of het verband blijft zitten met dit pak kan ik jullie vanavond laten weten (meneer heeft gerold in zijn stal, 3h nadat de arts geweest is). Heb hem dus ook maar even buiten gezet (met toestemming van de veearts) op stukje wei van de grote van 2x zijn stal. Als het verband onder dit pak dit overleefd heeft mogen we het “buitenstaan” per dag kwartier uitbouwen. Dus ipv 15m vandaag 2x 15m en zo tot 2x daags uurtje.

Donderdag komt de veearts ook terug en gaan we een herevaluatie doen ivm de wonde zelf.
Vulketan (?) is nergens meer te vinden. Is ze zelf al enorm lang naar op zoek :j
Vond ze idd wel een geweldige tip. Dus moest iemand nog ergens een tube verstopt hebben O:)
Zodra ze eraan geraakt krijg ik direct een tube :j
Tot dan worden eerst onze zilververbanden opgebruikt om dan over te gaan naar zilvernitraat om aan te stippen.

Als jullie willen kan ik jullie hierna wekelijks een update geven ivm de wonde en aanpak?
Het kan tenslotte interessant zijn voor andere die hier tegen aan lopen. Want ik geloof niet dat ik de enige ben :')
Laatst bijgewerkt door GUSTIxBILL op 12-08-23 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Sintara

Berichten: 7434
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 17:21

Klinkt goed. Ik ben heel benieuwd hoe het eruit ziet allemaal, ook de wond.
Hopelijk herstelt het nu allemaal fantastisch, het zal zo te horen zeker niet aan jouw inzet liggen :D

GUSTIxBILL

Berichten: 1998
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-23 17:30

Nja, eerlijk ?
Ik zat echt met mijn handen in het haar.
Het was gewoon echt echt niet grappig meer.
Dagelijks in beste geval wisselen, meestal 2x daags en vaak 4x daags was gewoon echt niet leuk meer.

Gisteren heeft hij ook voor het eerst sinds ik hem heb gericht uitgehaald ipv waarschuwend. Het is dat ik hem ondertussen ken en elke haar op zijn lichaam herken voor hij reageert en dus op tijd weg was.
Hij geraakte het zelf ook meer als beu.
Moest dit pak dus niet helpen voor de wond genezing, maar wel voor zijn mentale rust zijn we al blij.

Veearts kwam juist aan toen Hidez vertrok. En zij zag zelf direct het verschil in zijn manier en dat na een half uur aan te hebben.
Voor de mentale rust zijn wij al tevreden en gaan we kijken om voor zijn vriend een tweede pak te bestellen.

Moest het kwa genezing ook helpen dan is dit mooi meegenomen. Als het helpt dat ik maar 1x daags (liefst om de twee dagen) moet wisselen zijn we al blij.

Elke vooruitgang kwa mindering in wissel zijn wij happy voor hem :j

Sintara

Berichten: 7434
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 18:22

Ja pfoe, het is zeker niet niks wat je allemaal ervoor doet..

GUSTIxBILL

Berichten: 1998
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-23 22:04

Het verband is volledig blijven zitten onder het pak. Was wel vuil door zijn rollen, maar niet afgezakt of niets *\o/*

En dat met alleen zalf, zilverkompres, dun wegwerpverband, dunne laag watten en een gewoon verband juist boven en onder de sprong om de watten daar wat vast te houden, moest het toch niet werken de wonde mooi bedekt blijft.

Niets, totaal niets verschoven, zelfs geen mm (met krijtstift lijn getrokken boven en onder thv begin en einde watten). Zou dit dan idd de oplossing zijn :):) ?

Diddykong

Berichten: 1475
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 22:45

*\o/* *\o/* *\o/*

Jet

Berichten: 12043
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 22:57

Super fijn dat hij door het pak in elk geval een stuk rustiger is! Nu hopen dat het ook helpt om het verband beter op zijn plek te houden en om het wildvlees tegen te gaan.

Voor mij ben je geweldig zoals je je inzet voor je paard, nu maar hopen dat het snel beter gaat en dat hij al die inzet voor de wondgenezing niet meer nodig heeft!

rien10
Berichten: 14749
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 23:04

Fijn dat je de oplossing gevonden hebt. Op naar een spoedig herstel.

girlyggirl

Berichten: 3095
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 23:14

fransje23 schreef:
girlyggirl schreef:
Niet alles gelezen want even geen tijd maar mijne had ook zo'n wond en had ook dat "verband" ইট jij nedoeld wat een soort gips was, moest ook 10 min stil staan om te drogen. Het moet op deze rekening staan ik denk dat het de cohesief zwachtel is?
[ [url=[ [url=m/VgFE55.jpg]Afbeelding[/url] ]]Afbeelding[/url] ]

Bij mij deed overigens mesitran honingzalf echt wonderen


Hey, wij hebben dezelfde dierenarts. Ik herken het bankrekeningnummer :+


Overigens heeft die dierenarts altijd blauwe vetwrap wat gewoon scheurbaar is gebruikt.


Vetwrap van Agradinheb ik in mijn paarden-EHBO-set. Kan wel even kijken hoe breed en stevig dat is.


Die gebruiken ze ook ja maar ik weet echt wel wat ik gezien heb en jeroen vertelde mij speciaal over dit verband ;)

GUSTIxBILL

Berichten: 1998
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-23 15:33

Oké, meneer heeft vannacht gelegen en gerold (alweer |( ) maar dat deed die ook met de vetwraps :') (op die rode van 15cm na dan).

Verband direct gecheckt, nog steeds niet verschoven desondanks dat het pak toch iets aan de grote kant lijkt op sommige plaatsen nu het 24h aan is. Op het been van de wonde in kwestie blijft het echter super zitten :j

Vanavond is de eerste wissel, benieuwd wat het zilverkompres en het fixatie verband gedaan hebben en of dit ook op zijn plaats is blijven zitten zoals het fixatieverband van de watten doet vermoeden.

En vanaf dan komen de foto’s voor wie het interessant vind (als in uit de wei gehaald, na de eerste wissel, na een week, vlak voor het pak, na 2 dagen pak en dan wekelijks) .
In ieder geval ben ik voorzichtig positief :j Alleen afwachten natuurlijk wat de wond zelf doet nu hij toch wat beweeglijker lijkt te kunnen zijn. Wat wel gecompenseerd word met veel rustiger in het algemeen te zijn in de stal.

Het moet ook eerlijk gezegd niet “mooi” genezen, maar functioneel en niet storend voor hem. Aangezien door de hartruis we besloten hebben hem zowiezo minimum een jaar rust te geven. Ongeacht wat de onderzoeken (zodra het been genezen is) rond het hart gaan geven. Om daarna als de uitslag van het onderzoek positief is na een jaar terug te checken. Als het niet goed is word hij een grasmaaier en af en toe kinderritjes paard :j
In beide gevallen zal dat been eigenlijk nooit echt meer extreem belast gaan worden.