Allergische reactie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Change03

Berichten: 273
Geregistreerd: 09-12-19

Allergische reactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-23 20:07

Mijn paard is ergens allergisch voor. Willen jullie met mij meedenken?

In eerst instantie dacht ik dat het lag aan voer. Hij kreeg bietenpulp met spelt en lucernebrok. Ik heb dit laten testen en hij bleek inderdaad gevoelig voor lucerne, dus ben ik hier gelijk mee gestopt. In de tussentijd heb ik niet meer bijgevoerd. De reactie leek weg te trekken maar nu is het sinds gisteren vandaag terug, en ook zeer heftig.

Het enige wat ik op dit moment kan bedenken is dat dit een reactie is van wasmiddel.
De reactie is begonnen toen ik een andere vliegendeken heb opgelegd, die gewassen is met wasmiddel. Omdat ik geen link daarmee heb gelegd heb ik deze deken op laten liggen en nadat ik met bijvoeren stopte trok de reactie weg. Hij heeft in de regen gestaan met deze deken, dus misschien is het wasmiddel weggespoeld?
Ik heb gisteren weer gereden sinds enige tijd, met een dekje dat ik met wasmiddel gewassen heb. De reactie zit nu ook in dat gebied en is dus na het rijden zichtbaar geworden. Overigens was deze reactie nog niet volledig weggetrokken!

Maar er zullen vast 101 andere oorzaken mogelijk zijn! Ik hoor graag jullie ervaringen, vragen of tips zodat ik hier rekening mee kan houden.

Afbeelding

Change03

Berichten: 273
Geregistreerd: 09-12-19

Re: Allergische reactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-23 09:53

Niemand?

Rocamor

Berichten: 10877
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Allergische reactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 10:10

Het zegt mij niks, maar kan het niet met de warmte te maken hebben? Het was gisteren ook ineens weer een stuk warmer / benauwder

Chinas

Berichten: 817
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Groningen

Re: Allergische reactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 10:20

Is het aan beide kanten van je paard?
De mijne heeft ook een keer rare bulten over haar hele lichaam gehad, eenzijdig. Dierenarts er ook bij, en veel onderzoeken (en geld) later bleek ze 1 of andere rare (verder onschuldige) huidziekte te hebben.
Ik zou het zelf even aankijken, wasmiddel gebruiken zonder allergenen, parfum etc. Zo natuurlijk mogelijk. Mocht het dan nog aanhouden kan je eventueel laten testen op schimmel en bacterie.

Change03

Berichten: 273
Geregistreerd: 09-12-19

Re: Allergische reactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-23 10:27

Het zit aan beide kanten inderdaad. Nu was de kant van bovenstaande foto wel het ergste.

Bedankt voor jullie reacties.

sas66
Berichten: 632
Geregistreerd: 18-03-15

Re: Allergische reactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 11:41

Het zou best het wasmiddel kunnen zijn. Onze vorige pony reageerde daar ook erg op en had ook allemaal bultjes. Daarom was ik nu dekjes met Neutral.

san4nie
Berichten: 3565
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Allergische reactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 11:48

Eventjes alleen dekjes en dekens gebruiken die niet met dat wasmiddel gewassen zijn? Lijkt mij de eerste stap.

Change03

Berichten: 273
Geregistreerd: 09-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-23 11:53

Ga ik inderdaad doen! Alleen vroeg ik me af of er nog andere dingen mogelijk zijn buiten het wasmiddel, om zoveel mogelijk uit te kunnen sluiten :j

Edit: ook omdat er geen bultjes OP de rug zitten en het dekje daar natuurlijk ook heeft gelegen.
Laatst bijgewerkt door Change03 op 14-08-23 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Berichten: 16441
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Allergische reactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 11:55

Kan van alles zijn natuurlijk. Maar bij je wasmiddel beginnen is wellicht een goed idee. Mijn paarden hebben ook wel eens zulke bultjes gehad. Geen idee wat het geweest is, maar het trok vanzelf weg.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 11:57

Mijn pony was allergisch voor beuken en zag er altijd rond deze tijd zo uit. En dat werd nog erger, waarbij de bulten veel groter werden en lijf ook opzwol. Wij kregen spuiten van de kliniek om zelf te behandelen, want hij voelde zich echt ellendig en we konden en wilden het niet afwachten.

Wij hebben toen dus laten testen waar hij allergisch voor was in de hoop dat het iets was wat we konden vermijden. Heeft een tijd op de kliniek gestaan, pas toen de uitslag zeker was hebben we hem opgehaald want die bomen stonden daar ook. :+ Helaas niet dus en het kwam elk jaar rond deze tijd terug, dus zijn we gewoon gaan behandelen elk jaar. Maar het kunnen heel veel verschillende dingen zijn waar je niet achter gaat komen zonder onderzoek en dan ks het nog afwachten of het er duidelijk uitkomt.

Change03

Berichten: 273
Geregistreerd: 09-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-23 12:02

MyWishMax schreef:
Mijn pony was allergisch voor beuken en zag er altijd rond deze tijd zo uit. En dat werd nog erger, waarbij de bulten veel groter werden en lijf ook opzwol. Wij kregen spuiten van de kliniek om zelf te behandelen, want hij voelde zich echt ellendig en we konden en wilden het niet afwachten.

Wij hebben toen dus laten testen waar hij allergisch voor was in de hoop dat het iets was wat we konden vermijden. Heeft een tijd op de kliniek gestaan, pas toen de uitslag zeker was hebben we hem opgehaald want die bomen stonden daar ook. :+ Helaas niet dus en het kwam elk jaar rond deze tijd terug, dus zijn we gewoon gaan behandelen elk jaar. Maar het kunnen heel veel verschillende dingen zijn waar je niet achter gaat komen zonder onderzoek en dan ks het nog afwachten of het er duidelijk uitkomt.


Dat zou natuurlijk ook nog kunnen, hij staat in een bosrijk gebied. Echter is de allergie wel begonnen toen hij NIET op die weide stond. En op die andere weide stonden (voor zo ver als dat ik weet) enkel een paar fruitbomen.

Maar ik ga dit wel erin meenemen. Zeker als het weer terug komt zodra alles zonder wasmiddel gewassen is.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 12:07

Weide had er bij ons ook niks mee te maken. Bij kliniek stond hij niet buiten en ons weiland was juist ver weg bij de bomen bijvoorbeeld, maar zoals ik het me herinner (is bijna 20 jaar geleden) gaat het gewoon door de lucht, dus maakt het niet uit of ze er vlak naast staan of juist niet en hoefde het niet binnen 5 minuten te beginnen bij wijze van spreken. Ook als het wat anders had geweest ziu het niet heel snel tevoorschijn hoeven te komen, maar ook enkele tijd later waardoor ontdekken zo goed als onmogelijk was.

Het hoeven ook geen bomen te zijn, kan echt van alles zijn. Daarom vonden wij het onderzoek belangrijk zodat we het zo snel mogelijk wisten. Soms ging het uit zichzelf ook een paar dagen weg, maar kwam ook weer terug en ik wilde hem niet zo rond laten lopen.

Change03

Berichten: 273
Geregistreerd: 09-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-23 22:54

De bultjes waren de dag na het openen van het topic weg dus ik dacht dat het door het wasmiddel kwam maar helaas zijn ze gisteren en vandaag weer terug gekomen.

- heb geen dekje of dergelijke (met wasmiddel) op hem gebruikt
- draagt nog steeds een vliegendeken
- hij krijgt iets ander voer nu maar vrij van mais, soja en luzerne waarop hij gevoelig getest is.

Wat ik nog zou kunnen proberen is ipv de vliegendeken een eczeemdeken op te leggen. Daarna ben ik echt door mijn ideeen heen

Zouden jullie zeggen dat het eiwit bultjes zijn?

Afbeelding

Eefste

Berichten: 906
Geregistreerd: 15-09-07
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 10:39

Ik ben heel benieuwd hoe het inmiddels is met de bultjes van je paard?
Jeukt het ook?

Bij mijn paard is in de zomer op de wij iets begonnen. Een kleine plek met bultjes.
Deze gingen op een gegeven moment jeuken. Het is gaan uitbreiden. En inmiddels zit zijn hele linker kant vol, stikt hij van de jeuk. En is zijn huid grotendeels geirriteerd (ook andere delen van lichaam).

Uiteraard dierenarts meermaals geweest. Bloedtest (allergie) en biopt genomen. Nu blijkt hij allergisch te zijn voor alle soorten mijten (incl huisstofmijt), wespen, honden en nog wat meer.
Ik moet nu opzoek naar een manier om hem van de jeuk af te helpen...

Ben heel benieuwd of het bij jou over gegaan is, of dat je hier nog tegenaan loopt.. Het ziet er namelijk wel beetje zelfde uit.