Allergisch voor psyllium?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88074
Geregistreerd: 01-06-01

Allergisch voor psyllium?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-23 18:16

Even een brainstorm.
Vorig jaar heb ik een minishet overgenomen. Hij schuurde toen al wel en afgelopen winter was het een periode heel erg. Vermoeden was suikerrijk hooi. Ik heb zijn complete voermanagement aangepakt en tegelijkertijd een allergietest laten doen. Daar kwamen best aardig wat allergenen uit.

Maar met goed hooi laag in suiker, veel beweging en een graan- en luzernevrij vitaminebrokje was hij zo goed als jeukvrij. Hij is ook positief getest op knutten, maar kon zelfs zonder deken zonder zich kapot te schuren.

Een dag of 2-3 geleden begon hij weer met schuren. Er is echter niks veranderd. De wei waar ze op staan, staan ze nu 3 weken op. Ik heb wel andere slobber, maar deze heeft hij eerder gehad en had hij toen geen last van. En ik ben begonnen met een zandkuur psyllium 3 dagen geleden (hij krijgt 150gr). Nu is een van de positief geteste allergenen weegbree. Psyllium is zaad van een plant uit de weegbreefamilie. Hij reageert echter niet op de smalle weegbree in de wei, terwijl hij dit zeker weten wel eet.
Na alles overwegen, vermoed ik toch dat hij reageert op de psyllium. Ik ben er meteen mee gestopt en ga in het vervolg lijnzaad geven als zandkuur. Maar zou dit voldoende zijn?

En voor het beeld, het ging in 2 dagen van een mooie vacht naar dit op zijn hals.
Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37426
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Allergisch voor psyllium?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 22:31

Ow jeeh dat is een aardige reactie ja.

Ik denk wel dat het stoppen voldoende is. Zou hem even rust geven totdat alles weer hersteld is voor je met de lijnzaad begint.

Goede linken gelegd trouwens!

Rizette
Berichten: 4399
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Allergisch voor psyllium?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 00:02

Vwb zomereczeem dat is momenteel de ergste periode van het jaar. Denk dat het niets met de psyllium te maken heeft. Maar puur de knutten.

Kidde
Berichten: 3463
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 07:02

Rizette schreef:
Vwb zomereczeem dat is momenteel de ergste periode van het jaar. Denk dat het niets met de psyllium te maken heeft. Maar puur de knutten.

Dit lijkt me inderdaad ook logischer. Ik ben bang dat je toch niet onder de deken uit gaat komen...

Daihyo

Berichten: 88074
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Allergisch voor psyllium?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-23 18:33

Toch wel. Ik ben meteen gestopt met de psyllium en vanaf de dag erna werd het jeuken ook minder. Inmiddels schuurt hij nauwelijks meer en groeit het haar weer terug. Hij voelt zich ook duidelijk een stuk beter :j

journee
Berichten: 771
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 21:56

Daihyo schreef:
Toch wel. Ik ben meteen gestopt met de psyllium en vanaf de dag erna werd het jeuken ook minder. Inmiddels schuurt hij nauwelijks meer en groeit het haar weer terug. Hij voelt zich ook duidelijk een stuk beter :j


Goed bedacht Daihyo, het is inderdaad niet ongebruikelijk dat bij een allergie voor een bepaald eiwit het lichaam ook reageert op andere eiwitten die er op lijken. Fijn dat jezelf die link zo snel gelegd hebt.

Daihyo

Berichten: 88074
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Allergisch voor psyllium?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-23 15:49

Ja vooral voor hem.
Dit is zijn hals nu. Dat is al redelijk snel weer rustig gelukkig. Nog wel wat schilferig, maar ook dat is alweer minder dan een paar dagen geleden.
Afbeelding

Daihyo

Berichten: 88074
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-23 16:37

En voor wie het nog leuk vindt, inmiddels is hij een ontplofte haarbaal en geen schuurplek meer te zien :D

Afbeelding

Afbeelding