Beste tips om buut erin te krijgen… GO!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eapy

Berichten: 1741
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Beste tips om buut erin te krijgen… GO!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-23 14:51

Mijn merrie heeft helaas (niet voor niets natuurlijk) een kuur buut voorgeschreven gekregen. Dat vreet ze uiteraard voor geen meter.

Wat zijn jullie beste tips om buut in een kieskeurig paard te krijgen? Boterhammen met appelmoes? Ik wil liever niet aan de spuit omdat een wormenkuur al vette ruzie betekent, en 2x per dag ruzie zien we allebei even niet zitten…

Wat zijn jullie beste tips? Alvast bedankt!

Skessa_
Berichten: 10662
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 15:01

Ja lastig he... Die van mij vond het ook niet lekker.

Ik had een handje pavo 18+, lijnzaadbrokjes en schep kruiden (souplesse mix) en dan nat maken en goed mengen.
Dan at ze het, als ik iets veranderde liet ze het weer staan :=

N4N4
Berichten: 1111
Geregistreerd: 15-10-15

Re: Beste tips om buut erin te krijgen… GO!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 15:02

Ik gaf de bute destijds op een boterham met appelstroop.

GUSTIxBILL

Berichten: 1998
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: Beste tips om buut erin te krijgen… GO!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 15:04

Appelssiroop of appelmoes onder het eten bij de ene
Slobber met honing bij de andere
En nog eentje gewoon buut, water, appelmoes gemengd, in spuit optrekken, mond in en gewoon appelmoes achterna

Depende

Berichten: 3514
Geregistreerd: 19-07-09

Re: Beste tips om buut erin te krijgen… GO!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 15:07

Heb je niet de equipalazon met appel smaak gekregen, of kan je die nog krijgen? Die werd hier zonder morren gegeten.

Bij de vieze medicijnen meng ik ook met appelmoes.

DuoPenotti

Berichten: 29811
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 15:08

Bij mijn Sjimpie was toch echt het enige wat ging de spuit.

Boterhammen met stroop/honing/suiker
Uitgeholde appel.
Gepureerde appels
Gepureerde wortelen
Alle soorten prut:lees bietenpulp, geweekte brok.
Zo erg dat hij niet eens meer aan wat nieuws begon. Zelfs zat er niets in.
Ik vergiftigde hem zeker weten :j

Dus wormkuur. En daar de zooi in
Niet leuk. Maar ging niet andersn

Eapy

Berichten: 1741
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-23 15:10

Depende schreef:
Heb je niet de equipalazon met appel smaak gekregen, of kan je die nog krijgen? Die werd hier zonder morren gegeten.

Bij de vieze medicijnen meng ik ook met appelmoes.


Helaas niet, ik heb butagran. In haar aller aller ALLERlievelingsmuesli ging het al mis na 1 hap en ik wil haar zo graag helpen... Ben echt een beetje radeloos.

Ik ga maar honing en appelmoes proberen dan denk ik. Wil ook niet dat ze helemaal niet meer eet.
Laatst bijgewerkt door Eapy op 30-08-23 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Temeraire

Berichten: 3536
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Re: Beste tips om buut erin te krijgen… GO!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 15:17

Vervelend, het blijft proberen wat bij jouw paard werkt.
Hier heeft appelmoes geen enkel nut bijvoorbeeld, terwijl dit bij best veel paarden wel werkt. Met veel lekkere slobber en olie ging het er hier wel in, ook al mocht ze dat dan eigenlijk weer niet hebben.
Sterkte!

Eapy

Berichten: 1741
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Beste tips om buut erin te krijgen… GO!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-23 15:18

Dankjewel! Ik wil alles wel proberen, maar soms moet stalpersoneel ook een keertje overnemen. En dan moet het wel te doen zijn natuurlijk. We gaan het meemaken. Ik probeer het vanavond weer even met een boterham met lekkers.

Bonita_Bon

Berichten: 3240
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Re: Beste tips om buut erin te krijgen… GO!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 15:26

Trainen op de wormenspuit, kost je even een paar uur investering maar het werkt zó prettig als die stress weg is. Zowel nu als in de toekomst, voor medicijnen of kuren. En geloof me, je denk die van mij blijft altijd een gekkie met wormenkuren, als je het goed doet, kan dat helemaal omslaan! Succes

gerlindie

Berichten: 4649
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Beste tips om buut erin te krijgen… GO!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 15:31

Hier inderdaad ook met een spuit de mond in, verder niet voor de gek te houden :j

Eapy

Berichten: 1741
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-23 15:43

Bonita_Bon schreef:
Trainen op de wormenspuit, kost je even een paar uur investering maar het werkt zó prettig als die stress weg is. Zowel nu als in de toekomst, voor medicijnen of kuren. En geloof me, je denk die van mij blijft altijd een gekkie met wormenkuren, als je het goed doet, kan dat helemaal omslaan! Succes


Dankje! Hoe pak ik dat het beste aan? Spuit met lekkers erin en dan een paar keer achter elkaar?

idje

Berichten: 1310
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: in de polder

Re: Beste tips om buut erin te krijgen… GO!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 15:53

Ik los het op in een klein beetje water en dan idd met een spuitje rechtstreeks de mond in.
Allen, met equipalazon gaat dat niet, of je moet een wat wijdere spuit hebben. Anders raakt de spuit verstopt.
Dat spul lost namelijk helemaal niet op, ook niet als je het dagen laat staan. (een keer als test geprobeerd)
Butagran is wat dat betreft stukken fijner. In no time opgelost en stropt niet in een spuit.
Ideaal!

McGregor
Berichten: 234
Geregistreerd: 30-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 15:58

Hier inderdaad ook oplossen in een beetje water en dan met een spuit hopsakee, zo via de mondhoek erin. Bij de apotheek kun je lege spuiten halen, van heel klein tot heel groot. Neem eentje met een wat langere “spuitmond”, dat werkt makkelijk.

Poeder erin, vinger op het uiteinde houden zodat het er niet uit loopt, klein beetje water erbij, schudden en gaan. Daarna wat lekkers :)

Kinke

Berichten: 20548
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 16:06

N4N4 schreef:
Ik gaf de bute destijds op een boterham met appelstroop.


Dit...tussen 2 boterhammen. Plakt lekker en ze eten het zo op

DuoPenotti

Berichten: 29811
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 16:10

Kinke schreef:
N4N4 schreef:
Ik gaf de bute destijds op een boterham met appelstroop.


Dit...tussen 2 boterhammen. Plakt lekker en ze eten het zo op

Sommige eten het zo op :D

Ibbel

Berichten: 49211
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 16:14

Bonita_Bon schreef:
Trainen op de wormenspuit, kost je even een paar uur investering maar het werkt zó prettig als die stress weg is. Zowel nu als in de toekomst, voor medicijnen of kuren. En geloof me, je denk die van mij blijft altijd een gekkie met wormenkuren, als je het goed doet, kan dat helemaal omslaan! Succes


Dat dus. Want als je het simpel bekijkt, niets is normaler voor een paard om een tuut in z'n mond te krijgen. Ze zijn allemaal met zuigen aan een tiet groot geworden tenslotte :+
Dus heel tegennatuurlijk is het niet, en de kunst is dus een gevoel van 'lekker' te koppelen aan die spuit. Appelmoes, vloeibare honing, schenkstroop zijn prima stoffen om in een 20 cc spuitje te doen om mee te oefenen.

Mocht het nou helemaal niet lukken, Ivomec leverde ooit een soort hol bitje waar de wormspuit op paste, zodat je vanaf de zijkant die spuit kon toedienen zonder in de mond te komen. Of dat nog bestaat weet ik niet, en anders is dat misschien nog wel via via op de kop te tikken.

DuoPenotti

Berichten: 29811
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 16:18

Mijn Sjimpie vond ontwormen ook drama.
Maar heb toen lange tijd elke dag appelmoes gegeven met spuit.
En toen is dat helemaal over gegaan.

Wormkuur zelf deed ik ook een toefje op het uiteinde. Dag daarna weer appelmoes gaf wat argwaan. Maar ja was weer lekker. Dus die wormkuur was vast een vergissing :D

Zo ging medicijnen ook goed.
Leuk vond ik dat foppen niet en zeker omdat het dan vaker is.
Maar ja je moet wat als ze het echt niet eten.

ellepel

Berichten: 47365
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 16:25

ik deed altijd in een kopje een lepel honing,beetje water er door en dan dun maken en dan de buut er in.
dat door kruidenmuesli.
gaat altijd goed.

Ibbel

Berichten: 49211
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Beste tips om buut erin te krijgen… GO!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 16:26


Rauka

Berichten: 786
Geregistreerd: 09-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 16:47

Hier eentje waarbij we ook alles geprobeerd hadden. In het begin met veel moeite maar het werd met de dag een groter gevecht.

Tot ze een maagbeschermer kreeg, toen at ze het ineens wel. Gewoon met een klein handje supersimpele slobber gemengd.

JudithGigi

Berichten: 4223
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Beste tips om buut erin te krijgen… GO!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 16:58

Gewoon met de spuit, niks anders werkt hier. Zelfs die met appel smaak rent ze voor weg als ze het zakje hoort

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 16:59

DuoPenotti schreef:
Bij mijn Sjimpie was toch echt het enige wat ging de spuit.

Boterhammen met stroop/honing/suiker
Uitgeholde appel.
Gepureerde appels
Gepureerde wortelen
Alle soorten prut:lees bietenpulp, geweekte brok.
Zo erg dat hij niet eens meer aan wat nieuws begon. Zelfs zat er niets in.
Ik vergiftigde hem zeker weten :j

Dus wormkuur. En daar de zooi in
Niet leuk. Maar ging niet andersn

Ja, hier ook. Zal wel aan de kleur liggen :+

Ik gebruikte toen ik nog poeder kreeg (equipalazone, daar zit sowieso veel minder poeder van in één zakje dan butagran! 1 gram vs 5 gram en even goed werkzaam) een klein beetje stroop, drupje water en dan mengen. Dat deed ik dan in een wormspuit prutsen (spatel en mes). Wellicht kun je zo'n mengsel maken en over het voer doen.
Andere optie (ook wel met spuit): Equipalazone bestaat ook gewoon als injector (dus als wormspuit-versie). Dan heb je dus gewoon kant en klare pasta, veel makkelijker.

Qua trainen met een wormspuit heb ik het volgende gedaan:
- "houdgreep" simuleren (dat levert soms al stress op); wachten tot ontspanning -> los laten en koekje; herhalen tot ze bij de houdgreep al op zoek gaat naar het koekje
- lege spuit erbij; houdgreep met je ene hand/arm, met je andere hand naderen met de spuit tot stress zichtbaar / voelbaar is. Wachten op ontspanning -> los laten en koekje. Je blijft dit naderen doen tot je kunt aanraken. Soms kun je het koekje al geven terwijl de houdgreep nog 'actief' is, maar dat is wel creatief zijn met spuit en koekjes :D
- lege spuit erbij; houdgreep met ene hand/arm, met andere hand naderen met de spuit en de lippen aanraken waar je normaliter de spuit in de mond stopt. Dit gaat wat stress opleveren. Wachten op ontspanning -> loslaten en koekje. Dit herhalen tot het geen stress meer oplevert.
- lege spuit erbij; houdgreep met ene hand/arm, met andere hand naderen met de spuit en dan de spuit daadwerkelijk in de mond doen. Gaat ook weer stress opleveren... in eerste instantie kies ik er hier meestal voor om een soort verrassings-beloning te doen. Dus spuit erin, gelijk eruit, koekje. Dan verras je ze eigenlijk omdat ze van alles verwachten van die spuit, maar het ding is net zo snel verdwenen als dat ie kwam en ineens heb je een koekje in je mond :? Daarna ga je de tijd in de mond verlengen, dus wachten op ontspanning -> spuit eruit, loslaten en koekje.
- dan spuit vullen met iets lekkers; kan appelmoes zijn, honing, een geprakte banaan, stukjes wortel etc

Voor de overbrugging naar het koekje (je hebt eigenlijk drie handen nodig) gebruik ik een beloningswoord of tongklik (afhankelijk van wat het paard al kent). Dan koppelen ze dat woord heel snel aan het koekje en heb je meer tijd om die te pakken en de spuit even in je broekzak te stoppen oid.

Er zijn paarden waarbij je bij het geven van medicatie tussendoor ook af en toe nog een lekkere spuit moet geven, omdat anders de associatie weer negatief wordt.
Overigens geef ik vlak na het inspuiten van de medicatie (of wormkuur) niet gelijk een koekje. Meerdere paarden meegemaakt die dan het koekje door hun mond rolden en vol smeerden met de medicatie en dan vervolgens het koekje net zo hard weer uitspuugden :+

Eapy

Berichten: 1741
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Beste tips om buut erin te krijgen… GO!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-23 18:09

Wauw wat een goeie tips al, bedankt iedereen!! Dankjewel Hilary voor je uitgebreide toevoeging. Ik ga straks een broodje met aardbeienjam proberen, als ik haar zo inschat vind ze dat het lekkerste. En dan kijken we gewoon verder.

Muronia

Berichten: 19607
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Beste tips om buut erin te krijgen… GO!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 18:11

Hier ging het goed op een broodje met honing.