kreupel of niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dreamboy

Berichten: 2484
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Re: kreupel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 19:54

Je zegt dat de hoefsmid pas geweest is. Kan hij niet gewoon iets te kort bekapt zijn? Of liep hij voor die tijd al niet goed volgens jou?

PeanutGuapa
Berichten: 248
Geregistreerd: 22-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-23 20:01

Ja daar dacht ik ook al aan daarvoor liep hij volgensmij wel beter maar hoelang duurt het voordat dat over gaat?

Afbeelding
Dit is hoe zijn hoeven ernu uit zien ik weet niet of dit te kort is of gewoon goed?

tiwi1969

Berichten: 7671
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: kreupel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 21:54

Goed dat je de DA laat komen, het is inderdaad geen spoed, volgende week is prima.
Dierenartsen testen meestal niet op PSSM, daarvoor stuur je een plukje manen met wortels eraan op naar een laboratorium waar ze DNA onderzoek doen.
Voor een Tinker is dat sowieso aan te bevelen ook als er (nog) geen duidelijke klachten zijn.

In het centraal PSSM topic kunnen ze vast wel helpen aan het beste laboratorium om te testen

Lindsey_99
Berichten: 2521
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 21:58

Het kan best zijn dat hij wat gevoelig loopt, dat doen wel meer paarden die op verharding lopen. Als het zo blijft, ook als hij niet meer op het gras komt, dan zou je hoefschoenen kunnen proberen.
Doorgaans hebben Tinkers goede hoeven, maar ze kunnen wel wat gevoelig zijn op de zool.
Van de bekapping ben ik zo aan de buitenkant niet zo onder de indruk; hij heeft nog flare wat eigenlijk niet hoort. Heb je foto's van de onderkant en zijkant?

Jet

Berichten: 12061
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 22:24

Het lijkt erop dat je de onderbenen geschoren of geknipt hebt, is dat omdat hij iets aan zijn onderbenen heeft en weet je wat daar dan aan de hand is?

fohadie
Berichten: 4313
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 22:27

Jet schreef:
Het lijkt erop dat je de onderbenen geschoren of geknipt hebt, is dat omdat hij iets aan zijn onderbenen heeft en weet je wat daar dan aan de hand is?



Paard heeft cpl.

Jet

Berichten: 12061
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 23:06

Dat dacht ik wel, maar dat staat toch niet in het topic? Of heb ik daar overheen gelezen? Ik heb de indruk dat momenteel veel paarden met CPL ineens veel meer last daarvan hebben en daar kan het andere lopen dan ook vandaan komen, niet van de hoeven, maar meer van daarboven dus.
Misschien toch verstandig om de dierenarts te laten komen, misschien moet de CPL even heftiger en anders behandeld worden.

fohadie
Berichten: 4313
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 23:12

Jet schreef:
Dat dacht ik wel, maar dat staat toch niet in het topic? Of heb ik daar overheen gelezen? Ik heb de indruk dat momenteel veel paarden met CPL ineens veel meer last daarvan hebben en daar kan het andere lopen dan ook vandaan komen, niet van de hoeven, maar meer van daarboven dus.
Misschien toch verstandig om de dierenarts te laten komen, misschien moet de CPL even heftiger en anders behandeld worden.



Ts heeft meerdere problemen met haar paarden (gehad) kijk haar topics maar na. Ik heb al eerder in dit topic geopperd dat dit wel eens door de cpl kan komen, maar volgens TS is het paard gezond, ondanks de cpl.

Tip voor TS: zoek eens echt goede hulp! Je zegt steeds dat je genoeg mensen om je heen hebt die verstand van paarden hebben. Maar als dat zo was opende je niet iedere keer opnieuw een topic met een probleem.

Jet

Berichten: 12061
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 23:53

Aha, daar heb ik niet naar gekeken. Toch denk ik dan ook dat het momenteel bij de CPL vandaan komt. Onder begeleiding van de dierenarts kan dat sowieso beter behandeld worden.

PeanutGuapa
Berichten: 248
Geregistreerd: 22-07-23

Re: kreupel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-23 07:04

De cpl is al behandeld door iemand die er veel verstand van heeft en de ribbels zijn al veel minder gezwollen ik geef nu ook kleefkruid bij en minder gras en veel beweging en die vrouw die naar de cpl had gekeken zei dat ik goed bezig was zo en volgens andere mensen weten de dierenartsen hier nog weinig van en mijn da is ook al een keer voor de cpl (en mijten geweest maar die heeft hij nu niet meer) en toen ze zei dat het nog in een lichte mate was maar voor de rest heeft ze er niks tegen gedaan en daarom heb ik iemand anders laten komen die veel ervaring heeft met cpl en ook meerdere paarden met cpl heeft en ze zei dat ik zo goed bezig was alleen dat ik nog ander voer moest gaan geven want ik gaf eerst subli en dat is toch niet zo'n goed merk dus ik ben overgestapt naar vitalbix en gedroogde kleefkruid en verse brandnetel bijna elke dag geef ik dat en nu is de cpl goed onder controle maar als de da komt zal ik nog eens vragen wat zij van de cpl vindt nu

PeanutGuapa
Berichten: 248
Geregistreerd: 22-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-23 07:05

Lindsey_99 schreef:
Het kan best zijn dat hij wat gevoelig loopt, dat doen wel meer paarden die op verharding lopen. Als het zo blijft, ook als hij niet meer op het gras komt, dan zou je hoefschoenen kunnen proberen.
Doorgaans hebben Tinkers goede hoeven, maar ze kunnen wel wat gevoelig zijn op de zool.
Van de bekapping ben ik zo aan de buitenkant niet zo onder de indruk; hij heeft nog flare wat eigenlijk niet hoort. Heb je foto's van de onderkant en zijkant?

Moet ik hem niet meer op het gras zetten dan?

Jet

Berichten: 12061
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 07:45

Toch zie ik er bij ons op stal die CPL hebben die er nu ineens ook weer meer last van hebben. Dat is ook een op en neer gaand proces, dan weer denk je het goed onder controle te hebben en dan weer flakkert het op. Misschien dan toch die mevrouw er weer een keer bij halen. Bij die bij ons op stal zijn er die lymfedrainage laten doen en dat helpt ook wel om de benen weer wat rustiger te krijgen. Beweging is goed, maar als ze er teveel last van hebben kan dat ook weer tegenwerken. Langer gras dat vochtig is zou ik zeker weten vermijden. Als die benen vochtig zijn en als het UV-gehalte overdag hoog is, is dat een aanslag op de benen van paarden met CPL. En op de één of andere manier wordt de samenstelling van het gras in augustus vaak anders, waardoor er bijvoorbeeld ook ineens meer koliekgevallen zijn. Dit staat totaal los van CPL, maar ik bedoel het meer om aan te geven dat het gras in augustus/september misschien niet zo goed voor hem is.

PeanutGuapa
Berichten: 248
Geregistreerd: 22-07-23

Re: kreupel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-23 07:56

Oké dan zet ik hem niet meer op het gras

Elisa2

Berichten: 37608
Geregistreerd: 31-08-04

Re: kreupel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 08:20

Ja de nachten worden dan weer kouder waardoor er meer suikers in het gras komen.

Hij kan zeker anders/ voorzichtiger/ moeilijker lopen door de CPL. Ik zou dat ook goed blijven monitoren inderdaad. Klinkt verder alsof je goed bezig bent TS.

Bij twijfel gewoon altijd de DA laten komen.

PeanutGuapa
Berichten: 248
Geregistreerd: 22-07-23

Re: kreupel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-23 13:37

Ja daarom laat ik ook de da langskomen want dan heb ik meer zekerheid en ik hoop dat het niks ernstigs is

MarjanB

Berichten: 16557
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: kreupel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 13:51

Cpl is altijd behandelen en altijd mee bezig blijven. Heb zelf de mensen vorm van cpl en met warm weer heb ik meer vocht in m’n benen en heb ik er meer last van. Dus ook bij een paard is het logisch dat het wisselt, weer, beweging, voer.

PeanutGuapa
Berichten: 248
Geregistreerd: 22-07-23

Re: kreupel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-23 13:58

Ja ik snap het maar ik vind zijn benen niet heel heftig nu eerlijk gezegd

PeanutGuapa
Berichten: 248
Geregistreerd: 22-07-23

Re: kreupel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-23 13:59

Maar je blijft altijd behandelen ja

Janneke2

Berichten: 22889
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 14:51

Citaat:
Tip voor TS: zoek eens echt goede hulp! Je zegt steeds dat je genoeg mensen om je heen hebt die verstand van paarden hebben. Maar als dat zo was opende je niet iedere keer opnieuw een topic met een probleem.


TS kan allerlei redenen hebben om een topic te openen.

Dus graag 'smeer nivea en wees lief met oma'
Nivea: niet invullen voor een ander.
Oma: oordelen, meningen en adviezen.

Iemand kan een topic openen uit nieuwsgierigheid, om tunnelvisie te vermijden, om ervaringen/ideeën van anderen te vragen, als dubbelcheck - en dat kan allemaal terwijl iemand goede mensen om zich heen heeft.

PeanutGuapa
Berichten: 248
Geregistreerd: 22-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-23 15:17

Janneke2 schreef:
Citaat:
Tip voor TS: zoek eens echt goede hulp! Je zegt steeds dat je genoeg mensen om je heen hebt die verstand van paarden hebben. Maar als dat zo was opende je niet iedere keer opnieuw een topic met een probleem.


TS kan allerlei redenen hebben om een topic te openen.

Dus graag 'smeer nivea en wees lief met oma'
Nivea: niet invullen voor een ander.
Oma: oordelen, meningen en adviezen.

Iemand kan een topic openen uit nieuwsgierigheid, om tunnelvisie te vermijden, om ervaringen/ideeën van anderen te vragen, als dubbelcheck - en dat kan allemaal terwijl iemand goede mensen om zich heen heeft.

Wat bedoel je?

Jet

Berichten: 12061
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 18:16

Reageer daar maar niet op. Het bovenste bericht van die post ( het citaat) kan je niet zo vriendelijk opvatten. Jij hebt dat niet gedaan, maar Janneke las het wel zo en dacht dus voor je op te moeten komen, goed bedoeld hoor! Laat dat maar waaien, jij doet je best en het is goed als je ergens aan twijfelt om het hier te vragen. Ergens snap ik het citaat ook wel, als jij zegt dat je veel hulp krijgt van ervaren mensen en dan nog hier vraagt, kan het ook zo zijn dat je die mensen toch niet zo vertrouwt en dan is echt goede hulp zoals een dierenarts erg belangrijk.

PeanutGuapa
Berichten: 248
Geregistreerd: 22-07-23

Re: kreupel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-23 15:49

Oké ik snap het

Lindsey_99
Berichten: 2521
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 16:40

CPL kan met goede verzorging wel onder controle gehouden worden, maar genezen zal het niet. 247 kunnen rondscharrelen en rondlopen is voor CPL paarden noodzaak. Stilstaan op stal is funest; dan zakt de lymfe in de benen en dat verergert de boel. Door het rondlopen wordt door het hoefmechanisme het bloed in de benen rondgepompt wat tevens lymfe afvoert. https://www.kuddewerk.nl/post/wat-is-cpl

PeanutGuapa
Berichten: 248
Geregistreerd: 22-07-23

Re: kreupel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-23 16:56

Bedankt voor de informatie daarom ben ik ook blij dat mijn paarden 24/7 buiten staan en ook bedankt voor het informatieve artikel

PeanutGuapa
Berichten: 248
Geregistreerd: 22-07-23

Re: kreupel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-23 19:21

Mijn paard heeft opeens een soort van streep in z'n hoef is dit iets ergs
Afbeelding