Draver met ingevallen billen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koper

Berichten: 30308
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 17:11

Lindsey_99 schreef:
appiesjappie schreef:
Komt helemaal goed dinsdag gaan wij naar een paardenkliniek en zij zullen het zeker weten. Maar kan altijd dingen opschrijven mocht ze er niet over beginnen


Heel goed, wacht eerst de keuring maar af, en dan kun je altijd nog beslissen. Succes.
Mocht je hem kopen dan zou ik niet voor de brokken vol granen gaan maar voor onbeperkt goed hooi en een vitaminebrok. Bespiering komt door regelmatige beweging, en niet door zetmeel/koolhydraten. Dat is niet goed voor de darmflora.
Er zijn voldoende goede paardenvoeders op de markt, die niet barstensvol suiker en zetmeel zitten.
Vitalbix, Metazoa, Bergwiesen, Je paard gezond en fit etc etc. zijn prima.

Dit paard heeft voer nodig waar bouwstoffen in zitten voor spieren. Ruwvoer en krachtvoer.

Aan de nu verwijderde foto's te zien heeft TS ook twee minis. Ik hoop dat die op iets van vogeltjeshooi staan, en inderdaad iets van metazoa ofzo. Maar dit paard heeft een heel andere voerbehoefte. En daar dien je het voer op aan te passen.

Maw: "goed hooi" voor de minis is ander hooi dan "goed hooi" voor dit paard. En hetzelfde geldt voor aanvullend voer (krachtvoer, en denk bij voorbeeld ook aan een voer als coolstance copra).

_Noah

Berichten: 3111
Geregistreerd: 30-11-06
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Draver met ingevallen billen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 17:37

@koper wat een mooie reactie van jou in het andere topic.

Het zou super zijn als dankzij alle tips en het advies van de arts dit paard en de Ts een mooie toekomst samen tegemoet kunnen gaan.

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-23 17:57

Mijn Shetlanders eten geen hooi haha. Die gaan er in rollen in plaats van eten. Haha. Ik heb nu fibre nuggets gehaald en merriebrok. Dit moest ik ook geven toen mijn Friese merrie ziek werd en vermagerde. Het hooi is nagekeken vorig jaar (omdat mijn merrie zo ziek was) en was goeie kwaliteit

We kunnen van alles speculeren van wat er met hem is gebeurd. Daar komen wij waarschijnlijk toch nooit achter. Deze mensen hebben het waarschijnlijk ook allemaal niet geweten. Ze waren mega vriendelijk. We hadden meteen een klik met de mensen en het paard. Hebben uren zitten praten. Niet iedereen is "handig" met paarden. Ik nu blijkbaar ook niet. Maar het gaat erom dat hij hier nu staat en dat ik hem voor zover ik kan op probeer te knappen. Ik doe wat ik kan doen voor hem en we wachten dinsdag af. Meer kan ik niet doen.

Celebi
Berichten: 3744
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Draver met ingevallen billen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 18:20

Ik hoop dat dat het inderdaad gewoon is, de onhandigheid of onkunde van de vorige eigenaar omtrent (voer) management. Bij mijn paard zag ik toen na de verhuizing en overgang op ander ruwvoer al na twee weken een enorm verschil in lichaam (minder ribben, minder bolle buik) en eigenlijk na 2 dagen was zijn mest weer normaal van kleur en had hij weer energie. Ik hoop dat jij ook zo snel merkt dat het nieuwe management aan gaat slaan! :j

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Draver met ingevallen billen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 18:53

Ik weet niet of het genoemd is, maar maagproblemen zou ik ook in overweging houden.

Veel succes bij de keuring :)

Veraaaaah

Berichten: 2336
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Draver met ingevallen billen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 12:51

Hoe is de keuring verlopen vandaag?

Koper

Berichten: 30308
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 14:19

Moest er net ook aan denken, en ik hoop toch dat ze niet naar de kliniek is gegaan zeg. Of ze moet wonen in een gebied waar het niet zo hard waait. Maar voor een keuring zou ik vandaag nou niet de weg op gaan.

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Draver met ingevallen billen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-23 15:38

Goedemiddag allemaal,er is weer heel veel gebeurd de afgelopen dagen. We hebben h
Hem terug gebracht naar zijn oude baas. Ik heb het er echt moeilijk mee gehad en heb echt de laatste dagen er hoofdpijn van gehad. Niet wetend wat ik moest doen. Dacht plaats het hier niet even alles op en rij voor ik weer bergen reacties hier krijg. Hij was niet op zijn plek hier. De eerste paar dagen leek het alsof hij hier al jaren was tm donderdag of vrijdag werd hij steeds onrustiger en bleef maar langs het draad lopen hinniken. We hebben met hem over her erf gewandeld alles laten zien dat er verder geen paarden of gekkigheid was. Onbeperkt hooi gegeven,geborsteld enzovoort maar niks hielp. Nat van het zweet was hij en hij bleef met zijn hoofd op stal zwaaien, at geen gras meer. Ik wist niet meer wat te doen en heb de knoop doorgehakt en hem naar huis gebracht. Hij was meteen relaxed,oortjes naar voren en begon te eten. Dacht ik kan hem houden en hopen dat dit over zou gaan. Maar het werd alleen maar erger ipv beter. Straks liep hij zich helemaal te pletter en dan?

Dreamboy

Berichten: 2463
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Re: Draver met ingevallen billen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 15:47

Fijn dat je zo goed naar hem geluisterd hebt. Jouw paardje staat ook echt wel ergens.

tiwi1969

Berichten: 7657
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Draver met ingevallen billen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 15:50

Heel goed gedaan, belang van het paard voorop gesteld.
Jouw perfect match loopt ergens en die kom je vanzelf tegen.

nikkel
Berichten: 2537
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 15:51

Goede beslissing. Paarden kunnen ook last van heimwee hebben, daar kan je gewoonweg niets aan doen.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 19-09-23 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Berichten: 30308
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 15:51

appiesjappie schreef:
Goedemiddag allemaal,er is weer heel veel gebeurd de afgelopen dagen. We hebben h
Hem terug gebracht naar zijn oude baas. Ik heb het er echt moeilijk mee gehad en heb echt de laatste dagen er hoofdpijn van gehad. Niet wetend wat ik moest doen. Dacht plaats het hier niet even alles op en rij voor ik weer bergen reacties hier krijg. Hij was niet op zijn plek hier. De eerste paar dagen leek het alsof hij hier al jaren was tm donderdag of vrijdag werd hij steeds onrustiger en bleef maar langs het draad lopen hinniken. We hebben met hem over her erf gewandeld alles laten zien dat er verder geen paarden of gekkigheid was. Onbeperkt hooi gegeven,geborsteld enzovoort maar niks hielp. Nat van het zweet was hij en hij bleef met zijn hoofd op stal zwaaien, at geen gras meer. Ik wist niet meer wat te doen en heb de knoop doorgehakt en hem naar huis gebracht. Hij was meteen relaxed,oortjes naar voren en begon te eten. Dacht ik kan hem houden en hopen dat dit over zou gaan. Maar het werd alleen maar erger ipv beter. Straks liep hij zich helemaal te pletter en dan?

Wat jammer dat het zo gelopen is. Maar beter nu dan dat je al aan 'm gehecht was.

Succes met je verdere zoektocht. Het juiste paard komt vast wel op je pad :)

noviceh

Berichten: 4794
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Draver met ingevallen billen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 15:56

Voor jou denk ik een hele goede beslissing, hopelijk komt het beestje wat bij en zal hij daar verder gaan opknappen. Als ik jou was, zou ik toch gaan doorsparen voor een gezonde draver. De stal die ik je via pb heb aangeraden verkoopt echt leuke, gezonde paarden met een eerlijk verhaal.

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Draver met ingevallen billen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-23 16:14

Dat is zeker het belangrijkste. Toen hij daar weer was,was het ook meteen goed en zijn baasjes deden helemaal niet moeilijk en waren blij dat ik dit zo had overlegd met hun. Ben ook blij voor hem dat hij weer rustig werd en zijn plekje weer had gevonden.je zag dat hij echt opgelucht was. Het was echt zielig om hem zo gestrest te zien

Melzazu
Berichten: 1803
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 16:54

appiesjappie schreef:
Dat is zeker het belangrijkste. Toen hij daar weer was,was het ook meteen goed en zijn baasjes deden helemaal niet moeilijk en waren blij dat ik dit zo had overlegd met hun. Ben ook blij voor hem dat hij weer rustig werd en zijn plekje weer had gevonden.je zag dat hij echt opgelucht was. Het was echt zielig om hem zo gestrest te zien


Wat fijn dat hij daar meteen weer rustig was maar ook dat de verkopers er niet moeilijk over deden. Jouw paardje komt echt nog wel!

Elisa2

Berichten: 37429
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Draver met ingevallen billen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 17:23

Wat een ontwikkeling, misschien maar beter zo met zoveel twijfels al.

Misschien is dat ook wel een van de oorzaken waarom hij zo mager was. Dat het een extreme stresskip is.

Cinnepin

Berichten: 8940
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Draver met ingevallen billen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 17:44

Ik lees in je tekst * dat er verder geen paard was *. Had je hem alleen staan?

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-23 18:23

Cinnepin schreef:
Ik lees in je tekst * dat er verder geen paard was *. Had je hem alleen staan?


Nee hij stond bij mijn Shetlanders in de wei. Maar bij elk geluidje begon hij te hinniken en dachten lopen een rondje over het erf om hem te laten zien dat er verder geen paarden waren. Het leek erop dat hij zijn vriendinnetje aan het roepen was. Door het gehinnik reageerden weer andere paarden hier in de buurt

DuoPenotti

Berichten: 29825
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Draver met ingevallen billen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 18:35

Ach wat rot voor hem. Ook dat dit pas later uitte.
Ja misschien was hij daarom wel zo dun, altijd stress in het lijf.
Jammer voor jou, maar misschien ook maar goed. Er komt vast een andere op je pad.

Koper

Berichten: 30308
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 18:52

Toch grappig dat alle bokkers bij elkaar niet eerder aan stress dachten voor dat hij zo dun is. Zo zie je maar.

Niet dat we nou met zekerheid hebben vastgesteld dat dit de oorzaak is, natuurlijk. Het is een observatie dat we met ons allen deze optie over het hoofd hadden gezien :)

Elisa2

Berichten: 37429
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Draver met ingevallen billen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 18:55

Nouja wel aan maagzweren.. maar inderdaad niet aan een hele hoge stress gevoeligheid.

Een leerpunt voor een volgende keer. :-)

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Re: Draver met ingevallen billen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 19:08

Ach, sterkte TS :knuffel: , je had zo het beste met hem voor. Ik volgde je topic in stilte en hoewel ik twijfelde over de gezondheid van het paardje hoopte ik zo dat jullie toch een goede match zouden zijn.

Neem je tijd om hier over heen te komen, hoewel het voor iedereen het beste lijkt is het natuurlijk een hele lastige beslissing. Ik wens je een heel fijn paardje toe, die gaat een tophuisje krijgen.

Koper

Berichten: 30308
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 19:16

Elisa2 schreef:
Nouja wel aan maagzweren.. maar inderdaad niet aan een hele hoge stress gevoeligheid.

Een leerpunt voor een volgende keer. :-)

Maagzweren had inderdaad ook gekund, en daardoor stress.

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Draver met ingevallen billen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-23 19:45

We zijn 3 keer bij hun thuis geweest en daar was hij heel relaxed en kwam absoluut niet stresserig over. Hij begon daar ook meteen weer gras te eten toen wij hem terug brachten. Het zou allemaal kunnen inderdaad.

Hij is hier een weekje geweest en heb weer ontzettend veel geleerd en gelezen over dravers. Het is echt onwijs jammer dat hij terug moest maar ik heb weer enorm veel geleerd , veel informatie van jullie gekregen waar ik echt blij mee. De volgende keer op nog meer dingen letten en hopen dat ik ooit echt een goed en leuk paard weet te vinden. Er komt vast 1 op mijn pad. Ik ben blij dat hij weer thuis is en hoop dat hij daar ook mag blijven en zich beter gaat voelen.

Koper

Berichten: 30308
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 19:46

Die ervaring heb je inderdaad opgedaan :) Super dat je er zo in staat en het kunt relativeren :)