Draver met ingevallen billen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Juut

Berichten: 6909
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 22:16

Heb je hem al gekocht dan? Zo niet: ik zou deze zelfs rontgen keuren... De bovenlijn is schraal, wat naar mijn mening weinig met ondergewicht te maken heeft, maar de achterhand is echt opvallend ingevallen. En dan heb ik mischien een heel harde mening: problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf.

Is dit paard het helemaal voor jou: keuren! Check ook zijn geschiedenis: heeft hij gekoerst? Waar en hoe lang?
Ja, er zijn trainers die hun paard heel kunnen houden, maar er zijn ook genoeg dravers die stuk geraced zijn...

mavantos

Berichten: 3655
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 22:21

Het is zeker lastig een fijn gezond paard te vinden in een lager budget, maar uiteindelijk kom je er echt eentje tegen. Een paard met een schoonheidsfoutje of een kleine bemerking waar ze geen last van hebben is prima, maar dit paard ziet er zo slecht uit qua bespiering. Dat kan best komen door onderliggende klachten. En als het paard fitter wordt kan die ook heel wild worden. Het is gewoon een heel groot risico met dit paard.

Ook op een röntgenologische keuring kan je niet alles zien. Ik zou echt verder kijken naar een paardje wat er in ieder geval gezonder uit ziet.

En elke maand dat je nog geen paard hebt kan je de hetgeen dat je bespaard hebt op stalling e.d. bij je aankoopbedrag leggen. Dan heb je er met een paar maanden zo een flink bedrag bij en zal het wat makkelijker worden.

Sizzle

Berichten: 35736
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Draver met ingevallen billen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 22:35

Deze zou ik laten staan denk ik, tenzij je bewust op ziek bent naar een project paard.
Hij is niet mager op de ribben maar de bespiering is heel vreemd (en afwezig). Ik zou hier pssm verdacht bij hebben.
Neem op z‘n minst iemand mee met enorm veel ervaring.

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Draver met ingevallen billen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-23 22:37

Bedankt ik ga morgen meteen de kliniek bellen en vragen wanneer in kan keuren

Elisa2

Berichten: 37842
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 22:40

appiesjappie schreef:
Ik denk dat ik eindelijk mijn draver heb gevonden. Super braaf, wordt bereden,13 jaar oud. Ik laat hem nog keuren. Maar ij twijfel een beetje over zijn gewicht. Van de zijkant ziet hij er echt super uit. Alleen als je aan de achterkant zie je zijn heupen uitsteken en zijn , zijn billen ingevallen. Wat vinden jullie? Hoort het gewoon bij deze draver of moet hij inderdaad dikker worden. Of kan het iets anders zijn?
[ [url=m/4ac98w.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/EKd0yI.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/vlJ7RQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/yXYpIe.jpg]Afbeelding[/url] ]


Weet je zeker dat hij 13 is en niet 23?

Vind hem er echt niet gezond uit zien.

Spieren lijken helemaal opgevreten te zijn terwijl zijn buik wel gevuld is.

Ik denk dat er iets onderliggends aan de hand is. Ik zou eens kijken naar maagzweren en andere spijsverteringsproblemen. Zand, wormen, leverbot.

Sizzle

Berichten: 35736
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 22:41

Vraag niet een standaard keuring maar ook een oprechte mening.
Als hij niet kreupel is kan het zijn dat ze hem automatisch voor goed bevinden.

MissSicarius

Berichten: 247
Geregistreerd: 15-10-20
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 22:42

appiesjappie schreef:
Bedankt ik ga morgen meteen de kliniek bellen en vragen wanneer in kan keuren


Ik ben heel benieuwd! Hopelijk kan je snel terecht

Janneke2

Berichten: 23012
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Draver met ingevallen billen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 22:44

:o Mij is geleerd: de ribben moet je wel kunnen voelen, maar niet kunnen zien.

Op basis van foto 1 zou ik zeggen 'mager op de ribben'.
(En als gezegd: 'een bekken als een dakje' ipv spieren is ook niet ideaal.)

Dreamboy

Berichten: 2487
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 22:46

Persoonlijk krijg ik al argwaan als een particulier een paard op proef mee geeft. Het risico dat je hem kapot terug krijgt is altijd aanwezig. Daarom mijn vraag of je het op papier hebt staan. Dit kan namelijk best nog wel een strijd worden als het paard terug moet, vooral als je hem al betaald hebt. Je had eerst moeten keuren en dan pas meenemen. Dan maar een iets duurdere kliniek. Als dit paard afgekeurd wordt heb je geen poot om op te staan. Ik hoop voor jou natuurlijk dat ik er compleet naast zit.
Laatst bijgewerkt door Dreamboy op 12-09-23 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Cookie2222

Berichten: 846
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 22:46

Leuk dat je een paard hebt gevonden! Succes met keuren.

Voor mij is de bespiering niet gelijk een afknapper. Maar daar gaat wel veel werk inzitten en kan betekenen dat je er voorlopig niet op kan. Mogelijk even vragen voor extra aandacht voor het gebit, misschien dat daar wat niet goed gaat en voor minder energie zorgt.

Wat voor mij wel een afknapper is en ik op basis van 1 foto de advertentie al weg zou klikken is de ongelijke voorvoeten . Misschien is de foto ongunstig genomen. Maar voor nu lijkt linksvoor steil of iig steiler dan rechtsvoor. Kan bij haar horen, maar geeft meer kans op bepaalde blessures. Of ze heeft al een probleem waardoor de voeten door compensatie ‘ongelijk’ of meer ‘uit elkaar’ groeien.

Ik sluit mij verder aan bij de anderen. Laten keuren door een goede/erkend paardenarts.

fransje23

Berichten: 15440
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 22:58

Er zit echt geen enkele spier op de bovenlijn. Kan door van alles veroorzaakt zijn maar wenselijk is het natuurlijk niet.

Aangezien je hem nu op proef al thuis hebt zou ik aanraden om te zorgen voor een rantsoen met voldoende eiwit en energie. Een product als Pavo fiberbeet is misschien wel wat voor hem.


Een wormenkuur zou ook geen kwaad kunnen.

Bij de keuring misschien ook vragen of ze even naar het gebit willen kijken.

Snap wel dat hij je aanspreekt, lief koppie!

Bowo
Berichten: 2845
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 23:57

Misschien om jezelf een beetje in te lezen in wat er uit de keuring kan komen:

https://www.victor-y-horses.be/bovenlijnsyndroom.html
(Syndroom is een wat heftig woord, maar de uitleg is op zich wel duidelijk)

Ik kan op de plaatjes ook net niet goed de symmetrie van het bekken beoordelen. Zet hem eens vierkant op een vlakke bodem en kijk eens hoe recht hij is in de wervelkolom en tuber coxae ( https://www.science-equine.com/nl/artik ... sportpaard)
Mocht daar een scheefheid in zitten, zit daar meestal een medische oorzaak achter

Eef_Bam

Berichten: 4130
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 00:06

Even los van dat het een ontzettend schraal dier is, lijkt het bekken zo vanachter ook heel asymmetrisch/scheef. Zoals mijn voorganger ook benoemd. Kan een ongelukkige momentopname zijn, maar ook een indicatie dat er medisch iets niet klopt. Probeer anders eens een foto te maken vanachter als het paard vierkant staat (voor en achterbenen recht voor en naast elkaar)? En deel die dan hier, of nog liever met een dierenarts.

Bekken lijkt links afwijkend met een rare bult, en dat kan ook het bokvoetje linksvoor weer verklaren.

Celebi
Berichten: 3873
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Draver met ingevallen billen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 09:00

Hoe werkt zoiets eigenlijk met een ongekeurd paard op proef? Ben wel benieuwd, want in mijn beleving zou je als verkoper toch als de dood zijn dat er verkeerd voer in gaat, je paard stuk gaat bij een inscharing op de nieuwe stal of geen idee wat allemaal mis kan gaan. En vanuit de koper moet je opeens gaan aantonen of schade al voor de proeftijd aanwezig was? Vind het oprecht fascinerend hoe dit overeengekomen is!

Verder hoop ik uiteraard enorm dat dit paard vooral een enorme achterstand heeft door management en er met veel liefde, tijd, aandacht, training en voer weer helemaal tiptop uit gaat zien en je een maatje voor het leven gevonden hebt.. <3

Sizzle

Berichten: 35736
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 09:37

Op proef geven van lieve paarden met bemerking is ook een techniek om te zorgen dat het paard niet terug komt.
Ik heb een tijdje bij een handelaar gereden die als argument gaf: het maakt niet uit of er iets niet goed mee is, als ze eenmaal verliefd zijn komt hij sowieso niet meer terug.

Celebi
Berichten: 3873
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Draver met ingevallen billen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 09:51

Ja daar was ik dus ook een beetje bang voor, gezien ik in normale gezonde omstandigheden eigenlijk toch wel veel nadelen kon opsommen voor een koper..

nikkel
Berichten: 2558
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 09:55

Als je het paard anders voert en lichtjes aan het werk zet, komt de bespiering langzamerhand wel terug denk ik persoonlijk. Maar misschien is het paard dan ook niet zo braaf meer.
Eerst zou ik inderdaad de DA aan het werk zetten. Een goed paard in de kost, kost minder dan een paard opbouwen.

Kaitlyn

Berichten: 9742
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 10:11

nikkel schreef:
Als je het paard anders voert en lichtjes aan het werk zet, komt de bespiering langzamerhand wel terug denk ik persoonlijk. Maar misschien is het paard dan ook niet zo braaf meer.
Eerst zou ik inderdaad de DA aan het werk zetten. Een goed paard in de kost, kost minder dan een paard opbouwen.


Zeheeft het paard nog op proef.

@TS; ik zou deze laten staan, problemen krijg je vanzelf, die hoef je niet te kopen. Dan beter nog een paar maanden doorsparen zodat je budget iets ruimer wordt, dan nu allemaal medische kosten gaan maken.

fransje23

Berichten: 15440
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 10:18

Celebi schreef:
Hoe werkt zoiets eigenlijk met een ongekeurd paard op proef? Ben wel benieuwd, want in mijn beleving zou je als verkoper toch als de dood zijn dat er verkeerd voer in gaat, je paard stuk gaat bij een inscharing op de nieuwe stal of geen idee wat allemaal mis kan gaan. En vanuit de koper moet je opeens gaan aantonen of schade al voor de proeftijd aanwezig was? Vind het oprecht fascinerend hoe dit overeengekomen is!


Ik heb mijn eerste paard zelfs een maand op proef gehad,ongekeurd en zonder aanbetaling.
Was wel een projectpaard en die maand was om te kijken of er voldoende progressie was om haar als rijpaard in te zetten.

Was voor de verkoper uiteraard een risico.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15952
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Draver met ingevallen billen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 22:05

Die linkervoorvoet ziet er uit alsof hij bekapt is en toch zijn de verzenen veel hoger en is de teen korter. No feet no horse…just saying…

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Draver met ingevallen billen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-23 06:27

Ik heb de foto's inmiddels laten verwijderen door bokt. Er zijn meerdere die mij dat hebben verteld. Dinsdag laat ik hem keuren. Sommige zeggen zonde van het geld en ik hoop dat er nog iets aan te doen is of er nog mogelijkheden zijn om hem op te knappen en anders heb ik weer enorm veel geleerd

Nadiine__x

Berichten: 2808
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: Draver met ingevallen billen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 07:42

Ik hoop vooral dat hij zo lief blijft nadat je hem opgeknapt hebt.. Verder is alles al gezegd.

Succes!

Melzazu
Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Draver met ingevallen billen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 08:21

Dat wordt een spannende dag voor jou dinsdag.
Ik hoop voor jou dat de uitkomst is wat je ervan hoopt en dat je dit paardje op kan knappen en hij net zo lief en braaf blijft als hij nu is.

DuoPenotti

Berichten: 30330
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 08:30

Ik heb jaren terug mijn gezonde merrie ook op proef mee gegeven.
Was 5 jaar oud en licht bereden.

Ik wilde gewoon dat het klikte en zo niet dat ze terug kwam ipv de handel in.

Hier was ze grasmaaier. Kon ze als ze terug kwam ook nog wel blijven...

Maar ze staat er alweer 3 jaar en een beter plekje kon ik niet wensen :)

Dus niet alles is negatief of met onderliggende negatieve gedachte bij proef.

Bij deze. Geen idee. Zie geen foto's.
Succes dinsdag

Popstra
Berichten: 13894
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 08:41

Is er niet gewoon al heel lang niks meer met dit paard gedaan!?