Draver met ingevallen billen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nikkel
Berichten: 2550
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 08:46

De stand van de voeten, verandert niet door het stilstaan. Bokt voeten is aangeboren, maar heeft wel gevolgen voor hetgeen wat je ermee wilt gaan doen.

TS ik ben benieuwd wat er uit de keuring komt. Suc 6

3heathcliff5
Berichten: 481
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 09:19

Volgens mij heeft TS geen plannen voor de topsport met dit paard. Ik zie genoeg paarden die prima functioneren op lol met je knol niveau met ongelijke voeten. Hier wordt altijd elk paard door de mangel gehaald alsof er topsport mee gereden moet worden. Ongelijke voeten is onwenselijk, maar niet onoverkomelijk wanneer het doel geen maximale belasting vereist.

Nu ben ik het wel eens met de menigte dat dit paard bijzonder schraal is in de bespiering en dat daar meerdere oorzaken voor kunnen zijn. Succes met keuren ts en zet vooraf al je vragen op papier, zodat je de DA het hemd van het lijf kan vragen bij de keuring.

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 09:20

Popstra schreef:
Is er niet gewoon al heel lang niks meer met dit paard gedaan!?

Ik ken heel veel paarden waarmee niks gedaan wordt en die zien er echt niet zo uit (op 1á2 hele oudjes na dan).

Janneke2

Berichten: 22886
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 09:25

Mbt het verschil in voorhoeven:
zo ongeveer ieder paard heeft meer gewicht op het ene voorbeen dan het andere.
Binnen bepaalde grenzen is dat volstrekt normaal.
Ivm de zwaartekracht wordt de hoef van het zwaarder belaste been iets platter, de andere hoef steiler.

In principe heeft het als ruiter zin om die ongelijkheid aan te pakken (het is niet heel erg moeilijk), maar vrijwel alle manegepaarden lopen met ongelijk gewicht op de voorbenen en met wat mazzel kunnen ze dat zware beroep ook nog jarenlang uitoefenen.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 09:51

nikkel schreef:
De stand van de voeten, verandert niet door het stilstaan. Bokt voeten is aangeboren, maar heeft wel gevolgen voor hetgeen wat je ermee wilt gaan doen.

TS ik ben benieuwd wat er uit de keuring komt. Suc 6


Effe off topic maar mag ik zeggen dat bokt voeten wel een geniale uitvinding zijn :P

DuoPenotti

Berichten: 30018
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Draver met ingevallen billen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 09:59

maar ongelijke hoeven kan wel eerder hko geven.
juist voor een ruiter die niet heel goed aan de gang gaat met rechtrichten recept voor ellende.

Janneke2

Berichten: 22886
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 10:09

DuoPenotti schreef:
maar ongelijke hoeven kan wel eerder hko geven.
juist voor een ruiter die niet heel goed aan de gang gaat met rechtrichten recept voor ellende.

De hoef met de meeste druk heeft het per definitie zwaarder.
En dan kan er iets ontstoken / overbelast raken rond het straalbeentje ('de hoefkatrol').

(En rijkunstig 'hij moet de harde teugel loslaten' werkt zelden goed.)(...uiteraard is het wel een doel, hoor, zacht worden aan de harde kant. Het middel wil nog wel eens zijn: nog meer druk op de harde teugel. :roll:)

DuoPenotti

Berichten: 30018
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 10:11

Janneke2 schreef:
DuoPenotti schreef:
maar ongelijke hoeven kan wel eerder hko geven.
juist voor een ruiter die niet heel goed aan de gang gaat met rechtrichten recept voor ellende.

De hoef met de meeste druk heeft het per definitie zwaarder.
En dan kan er iets ontstoken / overbelast raken rond het straalbeentje ('de hoefkatrol').

(En rijkunstig 'hij moet de harde teugel loslaten' werkt zelden goed.)(...uiteraard is het wel een doel, hoor, zacht worden aan de harde kant. Het middel wil nog wel eens zijn: nog meer druk op de harde teugel. :roll:)

toch geeft het steilere smallere hoefje meer kans op hko.....

Elisa2

Berichten: 37607
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 10:12

DuoPenotti schreef:
maar ongelijke hoeven kan wel eerder hko geven.
juist voor een ruiter die niet heel goed aan de gang gaat met rechtrichten recept voor ellende.


:j en soms krijgen ze juist door HKO ongelijke voeten.

Zou dat sowieso willen uitsluiten bij ongelijke voeten.

Elisa2

Berichten: 37607
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 10:12

Poekkie schreef:
nikkel schreef:
De stand van de voeten, verandert niet door het stilstaan. Bokt voeten is aangeboren, maar heeft wel gevolgen voor hetgeen wat je ermee wilt gaan doen.

TS ik ben benieuwd wat er uit de keuring komt. Suc 6


Effe off topic maar mag ik zeggen dat bokt voeten wel een geniale uitvinding zijn :P


Hoeven met een bokkend logo haha :D

nikkel
Berichten: 2550
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Draver met ingevallen billen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 10:59

Okee, foutje mijnerzijds. Was vanochtend nog niet helemaal wakker.

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-23 11:13

Popstra schreef:
Is er niet gewoon al heel lang niks meer met dit paard gedaan!?


Er werd nog op gereden 3 of 4 keer in de week

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-23 11:17

3heathcliff5 schreef:
Volgens mij heeft TS geen plannen voor de topsport met dit paard. Ik zie genoeg paarden die prima functioneren op lol met je knol niveau met ongelijke voeten. Hier wordt altijd elk paard door de mangel gehaald alsof er topsport mee gereden moet worden. Ongelijke voeten is onwenselijk, maar niet onoverkomelijk wanneer het doel geen maximale belasting vereist.

Nu ben ik het wel eens met de menigte dat dit paard bijzonder schraal is in de bespiering en dat daar meerdere oorzaken voor kunnen zijn. Succes met keuren ts en zet vooraf al je vragen op papier, zodat je de DA het hemd van het lijf kan vragen bij de keuring.


Ik ben al een lijstje aan het maken. Ik heb dit ook in mijn 30 jaar paardencariere ook nog nooit mee gemaakt dat ik een paard moet keuren. Ik leer er zelf ook maar weer van. Mocht ik ooit een ander paard kopen waar ik dan op moet letten. Ik heb 18 jaar hetzelfde paard gehad en nu moet ik op zoek naar iets anders. Blijkt allemaal zo makkelijk nog niet

DuoPenotti

Berichten: 30018
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 11:18

appiesjappie schreef:
Popstra schreef:
Is er niet gewoon al heel lang niks meer met dit paard gedaan!?


Er werd nog op gereden 3 of 4 keer in de week

oei... zou op een paard als dit even helemaal niet rijden.
en dan zo eruit zien.... niet best

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-23 11:18

Wat betekend hko?

DuoPenotti

Berichten: 30018
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Draver met ingevallen billen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 11:19

Hoef katrol ontsteking

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-23 11:20

Gelukkig ben ik er nog niet opgestapt DuoPenotti wil eerst van de paardenarts weten hoe en wat

Popstra
Berichten: 13844
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 11:48

Brainless schreef:
Popstra schreef:
Is er niet gewoon al heel lang niks meer met dit paard gedaan!?

Ik ken heel veel paarden waarmee niks gedaan wordt en die zien er echt niet zo uit (op 1á2 hele oudjes na dan).

Ik heb de fotos niet kunnen zien.

Bowo
Berichten: 2838
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 12:22

appiesjappie schreef:
3heathcliff5 schreef:
Volgens mij heeft TS geen plannen voor de topsport met dit paard. Ik zie genoeg paarden die prima functioneren op lol met je knol niveau met ongelijke voeten. Hier wordt altijd elk paard door de mangel gehaald alsof er topsport mee gereden moet worden. Ongelijke voeten is onwenselijk, maar niet onoverkomelijk wanneer het doel geen maximale belasting vereist.

Nu ben ik het wel eens met de menigte dat dit paard bijzonder schraal is in de bespiering en dat daar meerdere oorzaken voor kunnen zijn. Succes met keuren ts en zet vooraf al je vragen op papier, zodat je de DA het hemd van het lijf kan vragen bij de keuring.


Ik ben al een lijstje aan het maken. Ik heb dit ook in mijn 30 jaar paardencariere ook nog nooit mee gemaakt dat ik een paard moet keuren. Ik leer er zelf ook maar weer van. Mocht ik ooit een ander paard kopen waar ik dan op moet letten. Ik heb 18 jaar hetzelfde paard gehad en nu moet ik op zoek naar iets anders. Blijkt allemaal zo makkelijk nog niet


Keuren moet natuurlijk nooit, maar het is de laatste jaren wel gebruikelijk om dat bij vrijwel elk paard te doen. Het blijft altijd een afweging van risico's. Een keuring geeft je ook geen 'goedgekeurd' of 'afgekeurd', ondanks dat dat in de volksmond wel gebeurd. Je krijgt een advies van de DA voor het gebruiksdoel dat je opgeeft (een fokmerrie behoeft een andere keuring dan een sportpaard). Het is vervolgens aan jou wat je wilt doen met dat advies en de andere uitkomsten. Geen enkel paard (of je moet een lot uit de loterij hebben) komt volledig zonder bemerkingen uit een keuring, zeker als je ook ene röntgenologische keuring doet. Maar sommige bemerkingen hebben een minimaal risico en vaak wordt er dan in de volksmond gezegd 'goedgekeurd'. Andere bemerkingen geven een risico, maar met en grote dan dat het jaren of tot de dood probleemloos blijft, vaak 'goedgekeurd met bemerking'. In sommige gevallen ook voor paarden die bemerking hebben die wel goed te managen is. Andere bemerkingen zorgen er voor een dat paard niet voor het doel kan worden ingezet (chronische peesblessure voor een sportpaard, onvruchtbare fokmerrie), dan is het een duidelijke 'afkeuring'.

Voor de kleinere bemerkingen/risico's is het alsnog aan jou of je het risico acceptabel vindt. Sommige mensen vinden een milde KS geen probleem, andere beginnen er niet aan. Hetzelfde voor chipjes.
Je krijgt een advies over de risico's en jij maakt de keus of je die acceptabel vindt.

Ibbel

Berichten: 49230
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 12:55

Gezien de ontbrekende spieren in de bovenlijn zou ik ook adviseren (als de DA er niet aan denkt) om te testen op PPID. Dat kan ook al op relatief jongere leeftijd voorkomen. Uitslag heb je met 2 dagen, dus dat duurt niet zo lang.

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Draver met ingevallen billen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-23 13:04

Dat vind ik ook echt fijn dat zij dat dan vertellen. Maar ook dat ik mijn vragen kwijt kan. Dat zou mij al een beter gevoel geven en makkelijker een keuze te kunnen laten maken met wat ik ga doen. Hij mag best iets hebben wat makkelijk op te lossen is of iets wat geen gevolgen heeft. Maar het moet niet zijn dat hij pijn heeft of gaat krijgen

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-23 13:05

Ibbel schreef:
Gezien de ontbrekende spieren in de bovenlijn zou ik ook adviseren (als de DA er niet aan denkt) om te testen op PPID. Dat kan ook al op relatief jongere leeftijd voorkomen. Uitslag heb je met 2 dagen, dus dat duurt niet zo lang.


Hoe testen ze dat? Ik zet het op mijn lijstje met vragen

Veraaaaah

Berichten: 2337
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Draver met ingevallen billen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 13:13

Wil je alleen klinisch keuren of ook röntgenologisch? Als hij klinisch al niet goed is (hart/longen/draven op het harde en zachte) zou ik hem al laten staan. Geloof me problemen moet je niet kopen, die krijgt elk paard vanzelf.

Kan natuurlijk ook zijn dat hij bespiering mist en veel te mager staat, maar dat kan ook komen door problemen…

Goed maar dan ook echt goed naar de onafhankelijke dierenarts luisteren. En vooral ook dingen vragen als het niet duidelijk is. En vooral ook wat je in de toekomst kan verwachten. Zulke spieren/ondervoeding is op die leeftijd moeilijker op te lossen dan bij een jonger paard.

En ook al is het paard nog zo lief en schattig, als er iets uit de keuring komt ook gewoon hard zijn en paard terug doen.

Ibbel

Berichten: 49230
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 13:15

appiesjappie schreef:
Ibbel schreef:
Gezien de ontbrekende spieren in de bovenlijn zou ik ook adviseren (als de DA er niet aan denkt) om te testen op PPID. Dat kan ook al op relatief jongere leeftijd voorkomen. Uitslag heb je met 2 dagen, dus dat duurt niet zo lang.


Hoe testen ze dat? Ik zet het op mijn lijstje met vragen


In het bloed. En aangezien het me logisch lijkt dat de DA sowieso bloed zal willen afnemen gaat het in ene moeite door.

Wildgirl

Berichten: 11679
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Draver met ingevallen billen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 13:26

Weet je wat ik niet helemaal snap?
Dit zal een paard zijn onder de 2500 euro naar wat ik vermoed.
Waarom zou je in godsnaam een kleine duizend euro neerleggen voor allerhande keuringen, testen etc? Het dier is een uitgekoerste draver van 13, de kans is ongeveer 100% dat je daar iets gaat vinden.
Heb je mensen in je omgeving die eens mee kunnen kijken en die veel verstand van paarden, beenstanden en voerbeleid hebben die eens mee kunnen kijken ts?
Ik zou in dit geval never nooit geen rx keuring doen, hooguit een klinische aan het EINDE van de proefperiode, puur om aan je onderzoeksplicht te voldoen.
Die handelaar lacht zich dood iig.

Je zou ook gewoon verder kunnen zoeken ts, genoeg wel gezonde dravers voor weinig geld te koop.