Röntgen buik - zand in darmen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Modiandnina
Berichten: 51
Geregistreerd: 27-10-22

Röntgen buik - zand in darmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-23 22:38

Zoals jullie wellicht in eerdere topics van mij hebben gelezen, heeft mijn paard veel last van mestwater/slappe mest/diarree.

Uit het mestonderzoek bleek geen zand.
Toch psylliumkuur gegeven van 12 dagen met 500 gram vezels per dag.

Helaas blijft de mest ontzettend wisselen. Het kan een aantal dagen tot een week/twee weken goed gaan en dan plotseling lijkt de darm opnieuw geïrriteerd te worden waardoor het weer omslaat.

Mijn dierenarts zag zelf niet veel in het maken van een röntgen van de buik, aangezien zij van mening is dat het eventuele zand er wel uitgegaan zou zijn bij de kuur. Echter wil ik het toch kunnen uitsluiten/bevestigen.

Zijn hier mensen die een röntgen hebben laten maken van de darmen van hun paard? Was er zand geconstateerd en hoe zag de behandeling eruit? Ik lees veel over paraffine olie via een sonde, kan dit ook op eigen locatie? Zijn er nog andere dingen, naast zand, te zien op de röntgen van de darm waar ik op zou kunnen letten?

Galja

Berichten: 993
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 22:53

Toen onze Shetlander ( destijds 32 jaar) met koliek op de kliniek stond is er idd een röntgenfoto gemaakt van haar buik/ darmen om te kijken of er zand in zat wat de koliek kon veroorzaken.
Dit was niet het geval ( bleek een prop hooi te zijn wat operatief verwijderd is -> die was niet op de foto te zien maar zagen ze toen we besloten hadden haar te laten opereren) maar de dierenarts gaf toen wel aan dat bij een Shetlander / kleine pony het nog wel nut heeft om een foto van de buik te maken maar bij grotere dieren niet omdat ze het daar niet goed op konden zien.
Het is inmiddels 9 jaar geleden dus misschien is de techniek inmiddels wel verbeterd?

Modiandnina
Berichten: 51
Geregistreerd: 27-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-23 22:59

Galja schreef:
Toen onze Shetlander ( destijds 32 jaar) met koliek op de kliniek stond is er idd een röntgenfoto gemaakt van haar buik/ darmen om te kijken of er zand in zat wat de koliek kon veroorzaken.
Dit was niet het geval ( bleek een prop hooi te zijn wat operatief verwijderd is -> die was niet op de foto te zien maar zagen ze toen we besloten hadden haar te laten opereren) maar de dierenarts gaf toen wel aan dat bij een Shetlander / kleine pony het nog wel nut heeft om een foto van de buik te maken maar bij grotere dieren niet omdat ze het daar niet goed op konden zien.
Het is inmiddels 9 jaar geleden dus misschien is de techniek inmiddels wel verbeterd?


Wat een geluk dat ze er middels een operatie achter zijn gekomen wat de oorzaak is geweest! Een prop hooi… dat hoor je ook niet vaak.
Er zijn niet veel klinieken met buizen die sterk genoeg zijn heb ik begrepen. In ieder geval bij mij in de buurt zijn die beperkt. Bij mijn eigen dierenarts kan het bijvoorbeeld niet bij mijn paard. De kliniek waar ik nu naartoe ga wel!

pluisje88

Berichten: 8090
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Röntgen buik - zand in darmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 23:11

In lienden hebben ze mijn kwpn merrie op de foto gezet voor zand. Was echt prima te zien allemaal. Ik had er jaren geleden al om gevraagd bij onze plaatselijke kliniek en daar deden ze het niet/wilden ze het niet. In lienden stelden ze het zelf voor. Denk dat ze daar betere apparatuur hebben ofzo. In mijn herrinnering was het ook niet heel duur. Het is dat mijn merrie niet goed op de trailer gaat anders zou ik gewoon 1x per jaar preventief zo’n foto laten maken.

IlonavL

Berichten: 1164
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Röntgen buik - zand in darmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 23:14

Erik Laarakker van den Hoek heeft mijn paard hier goed bij kunnen helpen.

ivy_power89

Berichten: 5860
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Röntgen buik - zand in darmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 23:43

Ja hier een ervaringsdeskundige!

Mijn toen 4 jarige frieze hengst kwam niet van zn bloedwormen af. Dus ik ben naar utrecht gegaan om toch alles te kunnen uitsluiten.
Voordat we naar huis zouden gaan, toch voor de zekerheid een foto van de darmen.
De DA kwam vol verbazing aanlopen, 20kg zand in zn darm. Hij mocht meteen blijven omdat met zulke hoeveelheden er ook een kans is dat de darm omslaat bij rollen. Dus ze hebben hem meerdere dagen gespoeld met paraffine en psylium vezels gevoerd.

Paar dagen ervoor nog door worm en co na gekeken, geen zand te vinden. En ik gaf regelmatig een stevige zandkuur. En toch zat ie helemaal vol.

Afbeelding
Afbeelding

Modiandnina
Berichten: 51
Geregistreerd: 27-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-23 06:33

pluisje88 schreef:
In lienden hebben ze mijn kwpn merrie op de foto gezet voor zand. Was echt prima te zien allemaal. Ik had er jaren geleden al om gevraagd bij onze plaatselijke kliniek en daar deden ze het niet/wilden ze het niet. In lienden stelden ze het zelf voor. Denk dat ze daar betere apparatuur hebben ofzo. In mijn herrinnering was het ook niet heel duur. Het is dat mijn merrie niet goed op de trailer gaat anders zou ik gewoon 1x per jaar preventief zo’n foto laten maken.


Was er zand te zien bij jouw merrie? Is er wat tegen gedaan (spoelen of kuur ?)

Modiandnina
Berichten: 51
Geregistreerd: 27-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-23 06:34

ivy_power89 schreef:
Ja hier een ervaringsdeskundige!

Mijn toen 4 jarige frieze hengst kwam niet van zn bloedwormen af. Dus ik ben naar utrecht gegaan om toch alles te kunnen uitsluiten.
Voordat we naar huis zouden gaan, toch voor de zekerheid een foto van de darmen.
De DA kwam vol verbazing aanlopen, 20kg zand in zn darm. Hij mocht meteen blijven omdat met zulke hoeveelheden er ook een kans is dat de darm omslaat bij rollen. Dus ze hebben hem meerdere dagen gespoeld met paraffine en psylium vezels gevoerd.

Paar dagen ervoor nog door worm en co na gekeken, geen zand te vinden. En ik gaf regelmatig een stevige zandkuur. En toch zat ie helemaal vol.

[ [url=m/mAvLAc.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/sIJkbs.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dankjewel voor je reactie. Jeetje wat schrikken als je paard zoveel zand in zijn darmen heeft. Mag ik vragen wat jij gemerkt hebt bij je paard van te voren? Of liet hij geen symptomen zien?

Is hij op de kliniek gebleven met het spoelen?

Saskiafjord
Berichten: 22
Geregistreerd: 10-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 07:31

Onze kliniek, de watermolen, zegt dat je een sterk rontgenapparaat moet hebben om zand vast te kunnen stellen op een foto. Waarschijnlijk heeft niet elke dierenarts deze.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Röntgen buik - zand in darmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 07:40

Niet alle klinieken zullen dat kunnen, maar ik denk dat er steeds meer zijn die apparatuur hebben die sterk genoeg is.

Foto’s kunnen iig op hun locatie bij:
- De Lingehoeve, Lienden
- Universiteitskliniek Utrecht
- DAP Krommerijnstreek, Tull en ‘t Waal

De Klomp dierenartsen (Veenendaal-De Klomp) kunnen ook foto’s maken op stal. Mijn ruin (1,52m) is eerder dit jaar door hen op de foto gezet.

Een zandkuur doet veel (mits goed gedoseerd), maar als er echt veel zand zit, kan er nog best wat blijven zitten en zou een tweede kuur, verlengde kuur of stevigere kuur (met paraffine) nodig kunnen zijn.

DuoPenotti

Berichten: 29825
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 08:25

Someren kan het ook.

Kennis van mij is daar van de lente terecht gekomen met haar paard.
Ze had dat paard pas net aangekocht, was altijd aan de dunne, maar stond daar op ranzig koeien kuil.
In een kleine natte modder paddock ook om de voerbak heen.
Op haar pensionstal verbeterde dat ook flink, het werden drollen, maar veel te slappe.
Dat bleef zo. Tot ze ineens met zware koliek stond.
Naar Someren en daar werd ook op de foto flink veel zand gezien.
Zo erg dat ze een operatie moest.
Ze is er gelukkig goed doorheen gekomen, maar wel even bij je nieuwe paard 7000 lichter....
Op pension doen ze ook regelmatig een kuur geven, de oude eigenaresse denk ik niet.

Kaitlyn

Berichten: 9731
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Röntgen buik - zand in darmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 08:31

Bij mijn paard kwam er geen zand uit mestonderzoeken en kreeg toch voor de zekerheid op regelmatige basis een zandkuur.
Uiteindelijk is ze op de kliniek belandt, met spoed in de nacht geopereerd --> helemaal vol zand.

Dat is nu 3,5 jaar geleden. Een paar maanden terug heb ik voor de zekerheid een röntgen laten maken omdat ik wilde weten of alles oké was.

Echt, bij twijfel; laat een foto maken. Op de kliniek zeiden ze ook; er komt niet altijd zand mee in mest en een zandkuur werkt niet bij alle paarden. Daarnaast zijn de meeste zandkuren die worden verkocht totaal niet effectief, omdat ze een veel te lage dosis adviseren.

AnoukvB

Berichten: 253
Geregistreerd: 12-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 08:38

Bodegraven kan het ook.

Mijn paard bleek afgelopen winter ook helemaal vol te zitten met zand. Ze had nooit ergens last van, ook geen gekke mest, tot ze een dagje licht koliekerig leek. Omdat problemen met zandkoliek erg veel voorkomen in mijn omgeving, stelde de DA (Lienden) toen zelf voor om voor de zekerheid een foto te maken. Ze had ook geen zand in de mest. De dierenartsen in Lienden zeggen ook dat rontgen de enige manier is om het echt zeker te weten, ik kan het dus alleen maar aanraden als je zekerheid wilt.

Mijn paard heeft twee weken op de kliniek gestaan daarna, en inderdaad parafineolie via een sonde gekregen. Dit is niet prettig voor een paard, en om ze goed te monitoren is het wel fijn als ze op de kliniek staan. Bij mijn paard was het er na twee weken nog niet uit, maar het leek wel los te komen. Vandaar daarna besloten in overleg met de DA haar mee naar huis te nemen en op stal te houden met enkel ruwvoer voor een week. Daarna weer foto's gemaakt en toen is alles gelukkig eruit gekomen. Met zandkoliek is dat ook een erg belangrijke, als het zo erg is moet je je management aanpassen anders komt het hoogstwaarschijnlijk weer terug. Ik heb haar daarna daarom verhuisd. Maar dat is natuurlijk pas ter sprake als ze echt vol met zand zitten.

pluisje88

Berichten: 8090
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 11:06

Modiandnina schreef:
pluisje88 schreef:
In lienden hebben ze mijn kwpn merrie op de foto gezet voor zand. Was echt prima te zien allemaal. Ik had er jaren geleden al om gevraagd bij onze plaatselijke kliniek en daar deden ze het niet/wilden ze het niet. In lienden stelden ze het zelf voor. Denk dat ze daar betere apparatuur hebben ofzo. In mijn herrinnering was het ook niet heel duur. Het is dat mijn merrie niet goed op de trailer gaat anders zou ik gewoon 1x per jaar preventief zo’n foto laten maken.


Was er zand te zien bij jouw merrie? Is er wat tegen gedaan (spoelen of kuur ?)


Nee geen korrel gelukkig! Ik wilde vooral aangeven dat foto maken dus wel degelijk kan ondanks dat mijn eigen dierenarts dat niet wilde doen

Modiandnina
Berichten: 51
Geregistreerd: 27-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-23 15:10

DuoPenotti schreef:
Someren kan het ook.

Kennis van mij is daar van de lente terecht gekomen met haar paard.
Ze had dat paard pas net aangekocht, was altijd aan de dunne, maar stond daar op ranzig koeien kuil.
In een kleine natte modder paddock ook om de voerbak heen.
Op haar pensionstal verbeterde dat ook flink, het werden drollen, maar veel te slappe.
Dat bleef zo. Tot ze ineens met zware koliek stond.
Naar Someren en daar werd ook op de foto flink veel zand gezien.
Zo erg dat ze een operatie moest.
Ze is er gelukkig goed doorheen gekomen, maar wel even bij je nieuwe paard 7000 lichter....
Op pension doen ze ook regelmatig een kuur geven, de oude eigenaresse denk ik niet.


Wat een heftig verhaal zeg. Mag ik vragen hoe veel tijd er aan vooraf ging vanaf het eerste moment slappe mest tot de zandkoliek?

Modiandnina
Berichten: 51
Geregistreerd: 27-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-23 15:10

Modiandnina schreef:
pluisje88 schreef:
In lienden hebben ze mijn kwpn merrie op de foto gezet voor zand. Was echt prima te zien allemaal. Ik had er jaren geleden al om gevraagd bij onze plaatselijke kliniek en daar deden ze het niet/wilden ze het niet. In lienden stelden ze het zelf voor. Denk dat ze daar betere apparatuur hebben ofzo. In mijn herrinnering was het ook niet heel duur. Het is dat mijn merrie niet goed op de trailer gaat anders zou ik gewoon 1x per jaar preventief zo’n foto laten maken.


Was er zand te zien bij jouw merrie? Is er wat tegen gedaan (spoelen of kuur ?)


Nee geen korrel gelukkig! Ik wilde vooral aangeven dat foto maken dus wel degelijk kan ondanks dat mijn eigen dierenarts dat niet wilde doen[/quote]

Super bedankt voor je reactie! Ik ga het zeker weten doen inderdaad.

Modiandnina
Berichten: 51
Geregistreerd: 27-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-23 15:11

AnoukvB schreef:
Bodegraven kan het ook.

Mijn paard bleek afgelopen winter ook helemaal vol te zitten met zand. Ze had nooit ergens last van, ook geen gekke mest, tot ze een dagje licht koliekerig leek. Omdat problemen met zandkoliek erg veel voorkomen in mijn omgeving, stelde de DA (Lienden) toen zelf voor om voor de zekerheid een foto te maken. Ze had ook geen zand in de mest. De dierenartsen in Lienden zeggen ook dat rontgen de enige manier is om het echt zeker te weten, ik kan het dus alleen maar aanraden als je zekerheid wilt.

Mijn paard heeft twee weken op de kliniek gestaan daarna, en inderdaad parafineolie via een sonde gekregen. Dit is niet prettig voor een paard, en om ze goed te monitoren is het wel fijn als ze op de kliniek staan. Bij mijn paard was het er na twee weken nog niet uit, maar het leek wel los te komen. Vandaar daarna besloten in overleg met de DA haar mee naar huis te nemen en op stal te houden met enkel ruwvoer voor een week. Daarna weer foto's gemaakt en toen is alles gelukkig eruit gekomen. Met zandkoliek is dat ook een erg belangrijke, als het zo erg is moet je je management aanpassen anders komt het hoogstwaarschijnlijk weer terug. Ik heb haar daarna daarom verhuisd. Maar dat is natuurlijk pas ter sprake als ze echt vol met zand zitten.



Pfff 2 weken… zo lang kan ik mijn paard niet missen. Maar wat fijn dat alles er uiteindelijk uit is gekomen.

Jasmijn159

Berichten: 4432
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 15:13

Eenmalig de mest checken op zand, dat zegt niet zo veel. Zand wordt niet dagelijks evenveel uitgescheiden. Doet het eens een week lang, elke dag. Beter nog: terwijl je psyllium voert. Dan heb je een beter beeld of en in welke mate zand een rol speelt.

Voor een betrouwbare rontgenfoto moet je inderdaad naar een kliniek, op locatie is dat bijna niet mogelijk vanwege de nodige sterkte van de röntgenbuis.

Modiandnina
Berichten: 51
Geregistreerd: 27-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-23 15:20

Jasmijn159 schreef:
Eenmalig de mest checken op zand, dat zegt niet zo veel. Zand wordt niet dagelijks evenveel uitgescheiden. Doet het eens een week lang, elke dag. Beter nog: terwijl je psyllium voert. Dan heb je een beter beeld of en in welke mate zand een rol speelt.

Voor een betrouwbare rontgenfoto moet je inderdaad naar een kliniek, op locatie is dat bijna niet mogelijk vanwege de nodige sterkte van de röntgenbuis.


Dankjewel voor je reactie Jasmijn! Dit heb ik gedaan inderdaad. Er zat wel wat zand in steeds, maar echt minimaal. Ben er eigenlijk meer bang voor dat het zand al zo vast zit onderin de darm dat het niet meer mee komt met de mest.
Ik ga maandag naar de kliniek voor een foto.

Freddydeshet

Berichten: 126
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Gelderland

Re: Röntgen buik - zand in darmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 16:44

Ik zit nu in ook te denken of ik een foto moet laten maken van de buik van mijn Shet. Hij heeft nu al ongeveer 2 maand mestwater en sinds een paar dagen echte diaree. Hij is vorige week gediagnosticeerd met hoefbevangenheid en heeft een harde buik.
Zandkuur ook deze week afgerond. Mestonderzoek is voor het laatst in het voorjaar gedaan.
Ik weet niet zo goed wat ik moet doen, ontwormen lijkt me niet zo goed terwijl hij nog hoefbevangen is, en er is duidelijk iets aan de hand met zijn darmen/stofwisseling ook omdat hij bevangen is. Iemand tips? Ik zit te denken een probiotica kuur of iets dergelijks te doen. Als dat niet werkt dan maar een foto..

Modiandnina
Berichten: 51
Geregistreerd: 27-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-23 16:48

Freddydeshet schreef:
Ik zit nu in ook te denken of ik een foto moet laten maken van de buik van mijn Shet. Hij heeft nu al ongeveer 2 maand mestwater en sinds een paar dagen echte diaree. Hij is vorige week gediagnosticeerd met hoefbevangenheid en heeft een harde buik.
Zandkuur ook deze week afgerond. Mestonderzoek is voor het laatst in het voorjaar gedaan.
Ik weet niet zo goed wat ik moet doen, ontwormen lijkt me niet zo goed terwijl hij nog hoefbevangen is, en er is duidelijk iets aan de hand met zijn darmen/stofwisseling ook omdat hij bevangen is. Iemand tips? Ik zit te denken een probiotica kuur of iets dergelijks te doen. Als dat niet werkt dan maar een foto..


Wat ontzettend vervelend zeg. Ik heb de laatste maanden ontzettend veel gelezen en geleerd over mestwater/diarree, maar over hoefbehangenheid weet ik helaas niet veel.

DuoPenotti

Berichten: 29825
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 16:51

Modiandnina schreef:
DuoPenotti schreef:
Someren kan het ook.

Kennis van mij is daar van de lente terecht gekomen met haar paard.
Ze had dat paard pas net aangekocht, was altijd aan de dunne, maar stond daar op ranzig koeien kuil.
In een kleine natte modder paddock ook om de voerbak heen.
Op haar pensionstal verbeterde dat ook flink, het werden drollen, maar veel te slappe.
Dat bleef zo. Tot ze ineens met zware koliek stond.
Naar Someren en daar werd ook op de foto flink veel zand gezien.
Zo erg dat ze een operatie moest.
Ze is er gelukkig goed doorheen gekomen, maar wel even bij je nieuwe paard 7000 lichter....
Op pension doen ze ook regelmatig een kuur geven, de oude eigenaresse denk ik niet.


Wat een heftig verhaal zeg. Mag ik vragen hoe veel tijd er aan vooraf ging vanaf het eerste moment slappe mest tot de zandkoliek?

Bij aankoop was dat paard echt aan de dunne.
Dat zal november zijn geweest? Ben er bij geweest maar weet het niet meer precies.
Paard is rontgen gekeud en dus niet de buik, wij hebben nu zoiets van, dat mag ook wel standaard erbij dus.

Op pension was na een week de dunne weg en kreeg hij wel ballen maar veel te slap.

Verder was er niets aan dat paard te merken. Niet zuur met zadelen, borstelen of wat ook.

Begin april kreeg hij de operatie

Ladygiroc

Berichten: 5091
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Röntgen buik - zand in darmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 18:31

Eigenlijk zou je jaarlijks? een foto van de buik moeten maken, preventief.

Jasmijn159

Berichten: 4432
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 19:26

Het lijkt mij zinvoller om preventief te zorgen dat je paard geen zand binnen krijgt

Caily

Berichten: 12519
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 22:08

Jasmijn159 schreef:
Het lijkt mij zinvoller om preventief te zorgen dat je paard geen zand binnen krijgt


Zal wel vloeken in de kerk zijn, maar als paard passend gehouden wordt, is meest ideale om te werken van 2 kanten: inname beperken, maar vooral ook heel veel de afvoer stimuleren. En dan bedoel ik niet met kuurtjes etc, maar met zorgen voor goede darmactiviteit (ruwvoer, beweging, gezonde darmflora). Daar mag imo nog veel meer aandacht naar toe. Ik vraag me ook af in hoeveel gevallen dat men zand in de mest vindt, er ook zand in de darmen blijft. En bij hoeveel inname/afvoer best in balans is, en er dus helemaal niet zoveel in de darmen zit.

Vriendin haar pony is in Wolvega op de foto geweest. Absoluut de meest betrouwbare manier voor een check!