Kiesextractie 1e kies rechtsboven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koekie73

Berichten: 2663
Geregistreerd: 30-10-16

Kiesextractie 1e kies rechtsboven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-23 11:02

Mijn 3 jarige merrie heeft een gebroken kies; de 106 = eerste kies rechtsboven. Helaas dus ook de volwassen kies. Afgelopen week zijn er RX foto’s gemaakt en blijkt er ook wat infectie.

Ik wacht op een telefoontje van onze eigen DA. Maar ik vraag me af als die kies eruit gaat, hoe werkt dat met een bit? Als je een ophouding maakt is dat de plek waar het bit tegenaan komt. Maar dan zit er aan 1 kant niets meer.

Heeft iemand daar ervaring mee?

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Kiesextractie 1e kies rechtsboven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 11:11

Stel die vraag aan je DA en post alsjeblieft je antwoord hier.

:+

tiwi1969

Berichten: 7641
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Kiesextractie 1e kies rechtsboven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 11:24

Ik heb er geen ervaring mee.

Het niet de bedoeling dat het bit bij een ophouding tegen de kiezen komt. Een bit werkt in op de tong en/of de lagen. Je zou er dus geen problemen mee moeten krijgen, krijg je dat wel dan is er rijtechnisch iets niet in orde.

Jet

Berichten: 12000
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 21:21

Als het goed is komt het bit daar niet tegenaan, dan zou je een te groot bit hebben lijkt me.

Hij zal wel getrokken moeten worden en daarna zal je naar mijn idee twee keer per jaar de paardentandarts erbij moeten hebben omdat de tegenoverliggende kies niet meer slijt.

Ik ben wel heel benieuwd wat de DA zegt, dit is mijn idee hoor.

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 22:07

Geen idee of dat inwerking heeft op t bit. Je zou zeggen van niet omdat het niet de bedoeling is de kiezen te raken.

Wat jet zegt klopt, maar soms is dat alleen t eerste jaar/jaren nodig. Hier 2 paarden met een boven kies eruit (pony de .04 links en rechts en de grote weet ik even niet meer welke). Eerste tijd idd wat vaker controle en bijwerken gehad, ivm de ruimtes het schuiven en het niet slijten van de overzijde. Inmiddels wat jaren verder en bij de ene bijna geen diastasen meer omdat alles tegen elkaar is gaan liggen. Ik doe nu proberen elke 10 maand de ta .

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Re: Kiesextractie 1e kies rechtsboven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 16:50

Wel zuur dat het al net de volwassen kies is. Ik zou me over het bit geen zorgen maken. Wat ik wel is aan de dierenarts zou vragen is hoe het met de rest van de kiezenrij gaat al je de eerste mist. De eerste en de laatste kies staan namelijk wat schuin ingeplant en houden zo zeg maar de rij bij elkaar. Wat iemand net zei kun je daardoor misschien een missende 04 wel weer oplossen maar een eerste lijkt me niet. En daardoor zul je dan niet alleen de eerste jaren maar altijd zeker elk jaar de tandarts moeten laten komen. Omdat de 406 van onder nu door groeit.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Kiesextractie 1e kies rechtsboven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 17:04

Maar voor elk paard zou je elk jaar de tandarts moeten laten komen, zelfs als ze niks mankeren. Pas als die zegt dat het eventueel langer kan of juist vaker moet zou ik aanpassen. Dat langer ertussen heb ik nog niet vaak gehoord.

Het bit hoort er sowieso niet tegen te komen, ook niet met een ophouding, dus daar zou ik me geen zorgen over maken. Ik ben wel benieuwd naar antwoord van de da op gevolgen voor de rest van het gebit wat hier geopperd wordt.

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Kiesextractie 1e kies rechtsboven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 17:04

Paard is 3. Lekker alles laten genezen, geen bit in.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Kiesextractie 1e kies rechtsboven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 17:06

Ik denk niet dat ze er weer een bit inhangen voordat het genezen is, rien ;) Volgens mij gaat het juist iver de rest van haar leven, want die kies blijft weg.

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Kiesextractie 1e kies rechtsboven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 17:07

Ja, natuurlijk. _-:( Sorry, beetje te snel geconcludeerd van mij.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Kiesextractie 1e kies rechtsboven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 17:08

Het is vrijdag middag, dan mag dat :')

Koekie73

Berichten: 2663
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Kiesextractie 1e kies rechtsboven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-23 17:44

hahaha ik snapte je Rien, maar we gaan haar juist extra de tijd geven om te genezen. Normaal gesproken mag een paard na deze extractie gemiddeld na 3 weken weer een bit in. Wij gaan haar zeker 4-6 weken geven voordat we een bit weer gaan proberen. Ze is nog zo jong en wij hebben ook geen haast uiteraard. Ik wil vooral ook niet dat ze een negatieve associatie krijgt met een bit.

Op de trainingsstal waar ze nu staat, hebben ze aangeboden om haar die weken in pension te nemen. Dan hoef ik niet de training te betalen (pas weer als ze met haar aan de slag gaan) maar hij heeft wel aangeboden haar wond 3x per dag te spoelen (dat is wss de 1e week nodig) en daar ben ik hem heel dankbaar voor. Dan hoef ik haar niet heen-en-weer te verhuizen.

DA begreep mijn vraag wel, ik wilde natuurlijk ook graag de gevolgen op langere termijn weten. Maar ook hij zei dat je wel heel hard moet trekken wil het bit op die plek komen. Dat gebeurt sowieso niet :o
Ze reageert nu waarschijnlijk vooral zo omdat de kies al geïnfecteerd is en het tandvlees al wat wegtrekt hierdoor.
De rest gaat hij uitleggen als we haar weer ophalen, maar hij bevestigde wel dat 1x per 6 maanden controle nu wel goed is.

Donderdagochtend kan ik haar brengen (Den Ham) en vrijdag weer halen. Ik ken de DA goed en ben bij dat hij de extractie gaat doen. Merrie is bij hem in zeer kundige handen.

@Mariljo heel zuur! Je wilt helemaal niet dat ze nu al een volwassen kies mist. Maar goed, het is duidelijk dat we geen keuze hebben. Zo voorkomen we in ieder geval verdere ellende.
Ik snap helemaal wat je uitlegt en heb het genoteerd bij de rest van mijn vragen, heel veel dank daarvoor <3

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Re: Kiesextractie 1e kies rechtsboven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 16:45

Succes donderdag, hopelijk verloopt alles goed! Gebeurt dat onder narcose? Ze is nog jong natuurlijk en de kiezen nog ontzettend lang tegenover een ouder paard.

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 21:41

Jet schreef:
Als het goed is komt het bit daar niet tegenaan, dan zou je een te groot bit hebben lijkt me.

Hij zal wel getrokken moeten worden en daarna zal je naar mijn idee twee keer per jaar de paardentandarts erbij moeten hebben omdat de tegenoverliggende kies niet meer slijt.

Ik ben wel heel benieuwd wat de DA zegt, dit is mijn idee hoor.

Een gelukje is dat de eenzame kies onder zit waardoor de onderkaak ook bij doorgroeiing naar voren onbelemmerd kan bewegen. Dat is gunstig voor het rijden. Overigens is 2x per jaar niet nodig. 1x is voldoende.

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 10:06

Albert schreef:
Jet schreef:
Als het goed is komt het bit daar niet tegenaan, dan zou je een te groot bit hebben lijkt me.

Hij zal wel getrokken moeten worden en daarna zal je naar mijn idee twee keer per jaar de paardentandarts erbij moeten hebben omdat de tegenoverliggende kies niet meer slijt.

Ik ben wel heel benieuwd wat de DA zegt, dit is mijn idee hoor.

Een gelukje is dat de eenzame kies onder zit waardoor de onderkaak ook bij doorgroeiing naar voren onbelemmerd kan bewegen. Dat is gunstig voor het rijden. Overigens is 2x per jaar niet nodig. 1x is voldoende.


Jij weet het vast ook wel hoe het zit met de rest vd kiezenrij als je de voorste kies mist? Anders ga ik het aan mijn tandarts vragen als ik hem nog zie.

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 10:59

Mijn Welsh mist links en rechts boven de 1e kies. Zij is wel erg gevoelig gebleven en ik kan haar alleen met een flexibel kunstof menbitje mennen. Onder het zadel loopt ze bitloos.
Idd 1 keer per jaar gaat zij naar de tandarts en halverwege laat ik het te controle checken.

Koekie73

Berichten: 2663
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Kiesextractie 1e kies rechtsboven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-23 10:39

@mariljo ik heb het nagevraagd; rest van de kiezenrij gebeurt weinig anders mee. De tegenoverliggende kies onder, die slijt wel veel minder uiteraard dus hij adviseert echt 1x per half jaar naar de tandarts.

Ik heb haar net afgeleverd. Voor het eerst in de trailer en meteen een uur onderweg; ik vond het wel spannend (heb wel eens eerder een jonkie over de voorstang gehad halverwege :+ ) Ze liep er in 1 keer in en ik heb haar het hele uur niet gehoord of gevoeld. Braaf ding <3
Ze gaan haar vanmiddag helpen, dan blijft ze een nachtje en haal ik haar morgenmiddag weer op.

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 11:26

Koekie73 schreef:
@mariljo ik heb het nagevraagd; rest van de kiezenrij gebeurt weinig anders mee. De tegenoverliggende kies onder, die slijt wel veel minder uiteraard dus hij adviseert echt 1x per half jaar naar de tandarts.


De rest van de kiezen kunnen gaan schuiven... hoeft niet erg te zijn. Hier zijn ze zo verschoven dat er weer nagenoeg een aaneengesloten kiezenrij is, en geen gat meer.

Succes en hopelijk gaat alles voorspoedig! Moet ze dan een paar dagen blijven?

Koekie73

Berichten: 2663
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Kiesextractie 1e kies rechtsboven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-23 11:27

@tancreda4 ze blijft 1 nacht!

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Kiesextractie 1e kies rechtsboven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 11:31

Oh gelukkig snel weer mee naar huis! M'n pony is beide keren 3 dagen gebleven. M'n grote mocht ik idd ook de volgende dag al halen gelukkig <3

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 15:22

Koekie73 schreef:
@mariljo ik heb het nagevraagd; rest van de kiezenrij gebeurt weinig anders mee. De tegenoverliggende kies onder, die slijt wel veel minder uiteraard dus hij adviseert echt 1x per half jaar naar de tandarts.

Ik heb haar net afgeleverd. Voor het eerst in de trailer en meteen een uur onderweg; ik vond het wel spannend (heb wel eens eerder een jonkie over de voorstang gehad halverwege :+ ) Ze liep er in 1 keer in en ik heb haar het hele uur niet gehoord of gevoeld. Braaf ding <3
Ze gaan haar vanmiddag helpen, dan blijft ze een nachtje en haal ik haar morgenmiddag weer op.


Fijn! 2x per jaar naar de tandarts is wel te doen.
Alles verder ook goed gegaan?

Koekie73

Berichten: 2663
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-23 18:55

Alles is goed gegaan. Aan de merrie merk je niets, gewoon meteen weer d'r gekke zelf.
Ze heeft het allemaal zo braaf doorstaan. Ook op de terugweg weer zo de trailer in en het hele uur hartstikke braaf. Ook op de kliniek was ze voorbeeldig geweest.

De kies die eruit is, is een joekel :
Afbeelding

Waar je het zwarte, rotte stuk ziet; dat liep eigenlijk helemaal tot boven. En haar tandvlees was al flink teruggetrokken dus goed dat de kies eruit is.
Omdat het toch nog een flinke holte is, is er een plug ingegaan. Die moet over 3,5 week weer verwijderd worden (en indien nodig nog een keer 4 weken een plug)
Ze heeft metacam voor een week en we mogen haar wat lichte beweging geven de komende 2 weken.

Toen ik haar op kwam halen was ze al lekker brok aan het eten op de kliniek :D

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Re: Kiesextractie 1e kies rechtsboven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 07:49

Fijn dat alles goed gegaan is! Ik had de kies nog langer verwacht, ik heb zelf een doosje tanden en daar zitten 2 kiezen bij die bijna 10 cm lang zijn. Maar dat zijn dan misschien kiezen die verder naar achter zitten.

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 08:26

Koekie73 schreef:
Alles is goed gegaan. Aan de merrie merk je niets, gewoon meteen weer d'r gekke zelf.
Ze heeft het allemaal zo braaf doorstaan. Ook op de terugweg weer zo de trailer in en het hele uur hartstikke braaf. Ook op de kliniek was ze voorbeeldig geweest.

De kies die eruit is, is een joekel :
[ [url=m/HAFOBM.jpg]Afbeelding[/url] ]

Waar je het zwarte, rotte stuk ziet; dat liep eigenlijk helemaal tot boven. En haar tandvlees was al flink teruggetrokken dus goed dat de kies eruit is.
Omdat het toch nog een flinke holte is, is er een plug ingegaan. Die moet over 3,5 week weer verwijderd worden (en indien nodig nog een keer 4 weken een plug)
Ze heeft metacam voor een week en we mogen haar wat lichte beweging geven de komende 2 weken.

Toen ik haar op kwam halen was ze al lekker brok aan het eten op de kliniek :D

Fijn dat het zo goed is gegaan.
Ongelooflijk hè? Dat ze weer brok staat te eten.

Koekie73

Berichten: 2663
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-23 15:27

rien10 schreef:
Koekie73 schreef:
Alles is goed gegaan. Aan de merrie merk je niets, gewoon meteen weer d'r gekke zelf.
Ze heeft het allemaal zo braaf doorstaan. Ook op de terugweg weer zo de trailer in en het hele uur hartstikke braaf. Ook op de kliniek was ze voorbeeldig geweest.

De kies die eruit is, is een joekel :
[ [url=m/HAFOBM.jpg]Afbeelding[/url] ]

Waar je het zwarte, rotte stuk ziet; dat liep eigenlijk helemaal tot boven. En haar tandvlees was al flink teruggetrokken dus goed dat de kies eruit is.
Omdat het toch nog een flinke holte is, is er een plug ingegaan. Die moet over 3,5 week weer verwijderd worden (en indien nodig nog een keer 4 weken een plug)
Ze heeft metacam voor een week en we mogen haar wat lichte beweging geven de komende 2 weken.

Toen ik haar op kwam halen was ze al lekker brok aan het eten op de kliniek :D

Fijn dat het zo goed is gegaan.
Ongelooflijk hè? Dat ze weer brok staat te eten.


Haha ja daar stond ik even van te kijken.

Vanmorgen waren we even bij haar maar toen vond ik haar toch wel behoorlijk uit haar mond stinken.
Kan me best voorstellen dat dat er bij kan horen, maar ik ga toch maar even bellen morgen. Zit niet op een ontsteking te wachten.