Zwikken voorbeen, lingehoeve?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muze
Berichten: 5297
Geregistreerd: 24-04-20

Zwikken voorbeen, lingehoeve?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-23 07:48

Mijn net 4 jarige is in juni hb geweest.
Al fors opgeknapt, ondertussen verhuisd en met wandelen draagt hij hoefschoenen.

Voor hij hb was, vertoonde hij af en toe iets geks en dat gebeurt nu nog.
Eerder weet ik het aan “ slap, jong, groei”, maar nu ik een start wil maken met inrijden zit het mij echt niet lekker en wil ik ernaar laten kijken.
Hij lijkt af en toe door ( beide) voorbenen te “ zwikken”. Dit gebeurt ook gewoon met wandelen, op alle ondergronden. Ook met werk aan de hand of wat rustig longe werk heb ik het gezien. Zowel met als zonder hoefschoenen, voltes, rechtuit en soms ook weg vanuit stilstand.
Niet met beide benen gelijk, het lijkt of hij door z’n knie ( voorknie)” zakt “, en loopt dan gewoon verder, er is geen reactie of wat dan ook.
We valt het me op dat hij het bekappen van voorvoeten moeilijker vindt en dan met name het buigen van het been om deze op de hoefsteun te zetten.

Uiteraard ga ik hiermee naar de kliniek en twijfel nu om wellicht gelijk maar naar de lingehoeve ( Katja of Henk) te gaan. Gezien de brede kennis en mogelijkheden.

Herkent iemand het “ zwikken”?
Ik heb eigenlijk maar 1 kort filmpje wat per toeval genomen is met wandelen, maar daar lijkt het erg op onbalans en uit de andere momenten die ik zelf heb gezien, ziet het er wel net wat anders uit..

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Zwikken voorbeen, lingehoeve?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 08:04

Is hij atactisch? Is hij daar weleens op getest?

En heb je het filmpje?

Suzanne F.

Berichten: 49304
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Zwikken voorbeen, lingehoeve?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 08:11

Goed dat je dit laat nakijken want het is niet normaal. Het kan uit de knieën komen maar dat verwacht ik eigenlijk niet. Het is vaker iets neurologisch namelijk. Net wat Elisa al aangeeft. Soms door ataxie maar kan ook door andere neurologische problemen komen. Ik heb ook een paard gekend wat dit deed nadat hij een soort ‘attack’ heeft gehad, kleine hersenbloeding.

Muze
Berichten: 5297
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-23 09:01

Ik heb een kort filmpje, waar het net ietsjes anders lijkt dan anders dus ik vind die niet zo representatief.
Wil die ook niet openlijk delen.

Atactisch kan best, ik vind ook weleens dat hij hangerig/ instabiel wordt als ik voorbenen uitkrab. Hij is al een keer op z’n knieën gekukeld daarmee, wat ik ook weer aan onbalans heb geweten maar t zit me absoluut niet lekker..

Ik heb hem overigens sinds hij bijna 2 was. Toen vertoonde hij het niet. Terugdenkend heb ik het idee dat het sinds een maandje of 7 speelt, om en nabij

Babootje

Berichten: 26372
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Zwikken voorbeen, lingehoeve?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 09:15

Heb je je paardje laten keuren toen je het kocht? En was de keuring goed?

Dit lijkt me ook echt niet goed. Het zou zeker neurologisch kunnen zijn. Met name in de halsproblemen vertalen zich in de voorbenen. Goed dat je het laat nakijken. Lingehoeve is een goede keuze.

Muze
Berichten: 5297
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Zwikken voorbeen, lingehoeve?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-23 09:53

Babootje pb.

Ja, lingehoeve had ook mijn voorkeur nadat ik er een zeer waardevolle bijscholing over caudale halsproblemen gevolgd heb.
Maak me overigens wel zorgen, maar ik wil gewoon weten of ik met hem verder kan of niet.

Muze
Berichten: 5297
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Zwikken voorbeen, lingehoeve?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-23 10:47

Overigens, zou je dan met maken van afspraak al dergelijke “ vermoedens” kunnen uitspreken?
Kom je dan bv eerst op Röntgen uit ( na vanzelfsprekend onderzoek van de dierenarts, neem aan sowieso kreupelheidsonderzoek..)

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Zwikken voorbeen, lingehoeve?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 12:07

Ja hoor, juist je vermoedens uitspreken! de arts kijkt wel met een frisse blik.

Hals of neurologisch/ atactisch zou goed kunnen..misschien heeft ie wel een keer vastgelegen of uitgegleden waardoor dit ontwikkeld is.

Babootje

Berichten: 26372
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 12:45

Muze schreef:
Overigens, zou je dan met maken van afspraak al dergelijke “ vermoedens” kunnen uitspreken?
Kom je dan bv eerst op Röntgen uit ( na vanzelfsprekend onderzoek van de dierenarts, neem aan sowieso kreupelheidsonderzoek..)


Dat kun je zeker doen. De dierenarts zal altijd wel zijn protocol voor kreupelheidsonderzoek volgen. Maar als deze bij het monsteren bv al een atactisch beeld ziet zullen ze niet de ondervoeten gaan uitverdoven lijkt me.

pillow
Berichten: 7825
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Zwikken voorbeen, lingehoeve?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 14:03

Hoe is de stand vd voorbenen.? Een foto vanaf de voor en zijkant zou ons kunnen helpen een idee te hebben.

Jet

Berichten: 12035
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 17:44

Je kan naar de Lingehoeve of naar het SMDC, ook die zijn heel goed in het herkennen van beenproblemen en hebben prima apparatuur voor beeldvorming. Daar zou ik gaan voor Erik Bergman of Frans van Toor. Ik zou het verhaal wel vertellen en toch proberen er een filmpje ( of meerdere) van te maken. Veel paarden hebben zoveel adrenaline als ze in zo'n andere omgeving zijn als een kliniek, dat het dan niet altijd ( snel genoeg) zichtbaar is. Als je dan duidelijke filmpjes hebt, kunnen ze daar ook het een en ander aan aflezen.

Muze
Berichten: 5297
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-23 18:21

Vandaag niks gezien. Ben vaak alleen. Moet maar net lukken.
Heesch is heel ver uit de richting dus mijn voorkeur is lingehoeve.

Edit: wel ff Gecheckt of ie zwalkt met bijvoorbeeld een 8je lopen of met staart “ trekken”. Dat is allemaal niet het geval.
Laatst bijgewerkt door Muze op 19-09-23 19:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Babootje

Berichten: 26372
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Zwikken voorbeen, lingehoeve?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 18:25

Lingehoeve is ook een prima kliniek. Met prima apparatuur voor beeldvorming.
SDMC is is goed, maar ook erg prijzig...

Muze
Berichten: 5297
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-23 19:55

Afbeelding


Foto van vorige zomer..
Overigens wil ik ook eens goed naar rechtsachter laten kijken want die zet hij vaker zo weggedraaid weg.

Babootje

Berichten: 26372
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 20:02

Muze schreef:
Overigens wil ik ook eens goed naar rechtsachter laten kijken want die zet hij vaker zo weggedraaid weg.


Ziet er als een lief paard uit Muze.
De stand achter kan wat afwijkend zijn maar hoeft niet meteen zorgelijk te zijn.
Wat ik wel zie is dat ze flink afwijkende vorm van de voorvoeten heeft. Of ik moet me vergissen. Altijd moeilijk te beoordelen vanaf een foto.
Het lijkt een beetje een bokvoetje. Kun je daar eens een duidelijker foto van nemen?

Muze
Berichten: 5297
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Zwikken voorbeen, lingehoeve?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-23 20:15

Wellicht helpt deze iets Afbeelding

Babootje

Berichten: 26372
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Zwikken voorbeen, lingehoeve?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 20:34

Dat ziet er wel beter uit, haha. Zo'n foto vertekent dan wel flink

Muze
Berichten: 5297
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Zwikken voorbeen, lingehoeve?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-23 20:35

Ja, ik kon me al geen bokhoef indenken

Bielsje

Berichten: 1400
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 21:05

Kan het ook "zwakheid" zijn misschien? Die van mij zakt soms wat door een achterbeen/heup. Doet hij al jaren.
Veearts 1 zei inspuiten wat ik niet heb gedaan, want jong en net in training. Veearts 2 zei ataxie maar hij geeft geen sjoege als je aan zn staart gaat hangen tijdens het lopen :+

Heb ik hem "vol" in training dan is het minder, maar het is er nog wel een heel klein beetje. Nu kan ik al een paar weken niet rijden en was het dus erger. Vervolgens 1,5 week geleden gestart met rotstraal behandeling en ik ben nog trager dan een schildpad... Arme beest staat dus een half uur met het ene achterbeen omhoog, daarna met de ander. En nu knikt ie al een paar dagen niet meer door dat been/heup :'). Ik denk nu dus dat het niet alleen voor mij een krachttraining is _O-

Ik heb alleen geen idee of achter vergelijkbaar kan zijn met voor. Op de kliniek liet die van mij het niet zien want adrenaline. Ik had filmpjes gemaakt op stal en wei en wandelend aan de longeerlijn op een paar meter afstand.

Jet

Berichten: 12035
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 23:10

Als het ataxie zou zijn en hij het laat zien in de voorhand, denk ik niet dat je dat met de "normale" ataxie-testen ziet.
De zenuwen die de voorhand aansturen verlaten op een totaal andere plek het ruggenmerg dan de zenuwen die de achterhand aansturen.
Ik durf niet te zeggen welke testen je zou kunnen doen om de voorhand-ataxie te testen.
Ik hoop dat je er bij de Lingehoeve uitkomt wat er mis is, bij mij geeft zwikken/struikelen met de voorhand meer een artrosebeeld in de onderbenen, dat kan ook heel goed bij jongere paarden aan de hand zijn.
Dat rechterachterbeen kan ook te maken hebben met een verandering in het SI-gewricht, dat is te zien met een inwendige echo.
Ik wil je wel sterkte wensen met je zoektocht, ik duim voor je dat er iets uitkomt dat goed te behandelen is!

Muze
Berichten: 5297
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Zwikken voorbeen, lingehoeve?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-23 23:21

Dankjewel. Door privé omstandigheden staat bezoekje kliniek nog even on hold tot over een weekje of 2.
Ik ga in de tussentijd kijken of ik het wellicht toch op film kan krijgen.
Het kan naar mijn gevoel idd best vanalles zijn, maar ik vind het zelf belangrijk om dan toch gelijk maar de kliniek te laten kijken.

Bielsje

Berichten: 1400
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 23:39

Jet schreef:
Als het ataxie zou zijn en hij het laat zien in de voorhand, denk ik niet dat je dat met de "normale" ataxie-testen ziet.
De zenuwen die de voorhand aansturen verlaten op een totaal andere plek het ruggenmerg dan de zenuwen die de achterhand aansturen.
Ik durf niet te zeggen welke testen je zou kunnen doen om de voorhand-ataxie te testen.
Ik hoop dat je er bij de Lingehoeve uitkomt wat er mis is, bij mij geeft zwikken/struikelen met de voorhand meer een artrosebeeld in de onderbenen, dat kan ook heel goed bij jongere paarden aan de hand zijn.
Dat rechterachterbeen kan ook te maken hebben met een verandering in het SI-gewricht, dat is te zien met een inwendige echo.
Ik wil je wel sterkte wensen met je zoektocht, ik duim voor je dat er iets uitkomt dat goed te behandelen is!


Als dit stukje over die van mij gaat, ik heb hem nadat hij was doorgereden en voor hij echt aan het werk mocht, ruim een jaar op 2 klinieken door de medische molen gehaald want het was echt niet goed dacht ik. Ontelbaar veel foto's, echo's en idd ook een inwendige. Hals, rug, SI, benen, hoeven en ieder stukje van de achterhand. Het enige wat we nog konden doen was een mmep test maar toen zei de arts, wat gaat de uitkomst eraan veranderen? :+
Hij had een punt en gezien het bedrag dat ik ondertussen aan die klinieken had betaald, heb ik hem aan het werk gezet onder begeleiding van een veearts en dat lijkt dus wel te helpen.

Ik ben enorm benieuwd wat de Lingehoeve erover gaat zeggen Muze, daar ben ik iig niet geweest. Succes!

Babootje

Berichten: 26372
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Zwikken voorbeen, lingehoeve?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 08:50

@Bielsje. Heb je geen MEPP test laten doen? Dan ben je er zo achter of het ataxi is of niet.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Zwikken voorbeen, lingehoeve?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 08:52

Bij een vorige pony van mij hebben ze op de kliniek die ataxietesten gedaan.
Bij hem hebben ze toen ook de voorbenen gekruisd gezet, dat doen ze ook met de achterbenen.
Dus misschien is dat een test die je kan doen?

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Zwikken voorbeen, lingehoeve?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 09:02

Zou dat aan de DA overlaten, die weten precies hoe ze benen neer moeten zetten zonder schade aan te richten.

Leuke pony trouwens!

Wat betreft rechtsachter, jonge paarden hebben ook vaak slappe kniebanden. Daar zou wellicht ook het ea vandaan kunnen komen.