Chronisch Vitamine E tekort...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Chronisch Vitamine E tekort...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-23 17:07

Hallo,

Mijn dierenarts is er ook hard mee bezig en heeft dit ook in haar team besproken, maar we staan een beetje voor een raadsel. Misschien heeft hier iemand iets waar wij nog niet aan gedacht hebben...

Mijn paard heeft een vitamine E tekort die we niet omhoog krijgen.

Stukje achtergrond info. Voor degene die dit niet belangrijk vinden kunnen doorscrollen.

Hij is flink ziek geweest vanaf 2020. Hoefkanker. Ik had toen nog een andere dierenarts die mijn eigenlijk niet het heeft gewezen op de risico's van langdurig prednisolon gebruik. Hij heeft dus geen ondersteuning gehad bij dit gebruik van supplementen oid.
Uiteindelijk heeft hij bijna 1,5 jaar prednisolon gehad.
Uiteindelijk afgebouwd omdat de hoefkanker weg leek.

Januari 2022 flinke bloedarmoede. Goed bovenop gekomen met de juiste medicijnen/ supplementen.

Juni 2022 door hoef en straalkanker terug op 4 hoeven. Behandeling zonder prednisolon.
Dezelfde maand verhuisd van stal.

November/ december flinke wormbesmetting. Deze kregen we slecht onder controle.
DA van stal had bloed geprikt. Zei dat alles oke was, maar ik kwam er uiteindelijk zelf achter dat de waarde van selenium te laag was.
Ik mocht er zelf een supplement voor geven maar ze wist niet hoeveel etc dus dat moest ik zelf uitzoeken.
Ik las dat teveel fataal kon zijn dus heb het niet aangedurfd en dit was direct de laatste keer dat ik deze DA liet komen.

Mijn eigen DA was inmiddels niet meer werkzaam dus bij de zelfde praktijk een nieuwe DA ( mijn huidige, waar ik zeer tevreden over ben!)
Zij nam begin januari bloed af ivm dat ik de wormen niet ook onder controle kreeg en mijn paard zwaar afviel en ik de spieren zag in teren.
Uitslag; selenium was Oke maar groot vitamine tekort.

Heden;
In januari kreeg mijn paard Vita E gold. Dit is natuurlijke vitamine E.
40 ml per dag.
Bloedprikken; wat verbetering dus over naar 20 ml per dag.
Sindsdien ieder keer bloed geprikt nadat de fles ( liter) op was.
Ik heb al 4 flessen gegeven maar het verbetert niet.
Soms zelfs weer achteruit.
Laatste fles weer 40 ml per dag gegeven.

Mijn paard staat 24/7 buiten op een lange track, behalve bij echt nat weer. Dan gaat hij van ongeveer 21u tot 07.00u op stal. Dit ivm zijn hoeven.
De hoef en straalkanker is weg en dat wil ik zo houden.
Hij heeft onbeperkt hooi en kan buiten op de track altijd op het gras. Iedere dag gaat er een nieuwe wei open.

Spierwaarden zijn goed.
Pssm1 vrij
Waarden eiwitten zijn goed.
Geen ontstekingswaarden te vinden.

Sinds het vitamine E supplement zijn zijn spieren weer mooi terug. Behalve zijn rugspieren, maar DA verwacht dat die met het rijden weer terug zullen komen ( het is al verbeterd ten op zichte van januari)
Ik heb hem 3 jaar niet gereden, nu weer rustig terug op aan het pakken.

DA belt maandag terug ivm dat ze een vitamine E injectie wil gaan geven maar ze wil dit eerst nog goed onderzoeken ( hoe lang dit kan werken etc)

Mijn paard ziet er goed uit, lijkt happy, loopt niet gek oid.

We gaan er vanuit dat hij altijd vitamine E bij zal moeten krijgen, maar we willen natuurlijk wel graag de oorzaak weten.

Wat zien we over het hoofd?

GUSTIxBILL

Berichten: 1998
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: Chronisch Vitamine E tekort...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 17:43

Hier hetzelfde, altijd vit E te kort.
Standaard dubbele dosis van global medics, richting de winter 3 dubbele dosis.

Ik volg dus even

TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Re: Chronisch Vitamine E tekort...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-23 17:57

Echt vervelend he GISTIxBILL.
Heeft jouw paard er problemen van?

ellepel

Berichten: 47376
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 18:02

klopt het dat je dan alleen hooi en vitamine E geeft?

Ladyson

Berichten: 3227
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Chronisch Vitamine E tekort...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 18:07

Die van mij heeft ook altijd een tekort als ik niet bij geef.. En dan ook wel een fatsoenlijk supplement. Pharmahorse neemt ze bijv niet/onvoldoende op.

puppy1128

Berichten: 5013
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 18:10

Is pssm2 ook getest? Ik weet uit mijn hoofd dat p8 een enorm verhoogd vitamine e behoefte heeft.

Een ander merk met natuurlijke vitamine e kan soms ook helpen.

TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-23 18:15

ellepel schreef:
klopt het dat je dan alleen hooi en vitamine E geeft?


Nee hoor, hij krijgt ook oerbalans en wat bietenpulp. Daarnaast krijgt hij momenteel immunoboost.
Met het warme weer ook elektrolyten.
De bietenpulp is nu maar een handje voor de supplementen. In de winter krijgt hij daar meer van.

TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-23 18:18

Ladyson schreef:
Die van mij heeft ook altijd een tekort als ik niet bij geef.. En dan ook wel een fatsoenlijk supplement. Pharmahorse neemt ze bijv niet/onvoldoende op.


Hij krijgt op aanraden van de DA de vita e gold. Dit bevat de hoogste concentratie aan natuurlijke vitamine E tocoferolen (400 gram per liter)

TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-23 18:19

puppy1128 schreef:
Is pssm2 ook getest? Ik weet uit mijn hoofd dat p8 een enorm verhoogd vitamine e behoefte heeft.

Een ander merk met natuurlijke vitamine e kan soms ook helpen.


Nee daar hebben we het wel over gehad maar dan zouden er wel meer afwijkingen in de waardes te zien moeten zijn volgens de DA en verder heeft hij ook helemaal geen symptomen.

GUSTIxBILL

Berichten: 1998
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 18:22

TheWelsh schreef:
Echt vervelend he GISTIxBILL.
Heeft jouw paard er problemen van?


Spier inval en onrechtstreeks luchtwegen zijn duidelijke kenmerken bij hem
Ik merk aan zijn luchtwegen wanneer ik weer moet verhogen in dosis

Lichtere/minder zware is dat hij juist meer energie krijgt. Equitom vond het toen raar dat hij überhaupt nog recht stond, terwijl hij week daarvoor nog in piaffe en passage door de bak liep. Bij toeval toen achter gekomen doordat we voor zijn luchtwegen naar tom gegaan waren.

Meerdere vit e geprobeerd, toen ook topic geopend. Uiteindelijk werkte 3 dubbele dosis global medics om op peil te krijgen, en in winter krijgt hij dubbele dosis (vanaf september al eigenlijk) tot de lente. En rest gewone onderhoudsdosis

hagelslag
Berichten: 9086
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Chronisch Vitamine E tekort...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 18:24

Hoe hoog zit het seleen in het bloed?
Vitamine en en seleen werken vaak samen

TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-23 18:58

GUSTIxBILL schreef:
TheWelsh schreef:
Echt vervelend he GISTIxBILL.
Heeft jouw paard er problemen van?


Spier inval en onrechtstreeks luchtwegen zijn duidelijke kenmerken bij hem
Ik merk aan zijn luchtwegen wanneer ik weer moet verhogen in dosis

Lichtere/minder zware is dat hij juist meer energie krijgt. Equitom vond het toen raar dat hij überhaupt nog recht stond, terwijl hij week daarvoor nog in piaffe en passage door de bak liep. Bij toeval toen achter gekomen doordat we voor zijn luchtwegen naar tom gegaan waren.

Meerdere vit e geprobeerd, toen ook topic geopend. Uiteindelijk werkte 3 dubbele dosis global medics om op peil te krijgen, en in winter krijgt hij dubbele dosis (vanaf september al eigenlijk) tot de lente. En rest gewone onderhoudsdosis


Eigenlijk dus toevallig achter gekomen.
Is de global medics synthetische of natuurlijke vitamine E?

Warrior heeft geen last van zijn luchtwegen. Eigenlijk heeft hij momenteel geen specifieke symptomen.
Af en toe vind ik hem wat vermoeid overkomen, maar er is geen peil aan te trekken.

TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-23 18:59

Dubbele post
Laatst bijgewerkt door TheWelsh op 22-09-23 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-23 19:00

hagelslag schreef:
Hoe hoog zit het seleen in het bloed?
Vitamine en en seleen werken vaak samen


Deze is goed in orde. Geen idee hoeveel het is maar hij is iedere keer echt goed volgens de dierenarts.

hwn
Berichten: 4744
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 19:07

Probleem met de natuurlijke vitamine E is dat die soms in het lichaam al afgebroken wordt voordat het de juiste plaats in het lichaam bereikt (vraag me niet welke plaats het moet bereiken, zo ver gaat mijn medische kennis niet). In de veevoeding wordt daarom soms gechelateerde/gecoate vitamine E gebruikt, daar zit de vitamine E in een omhulsel dat pas in de maag of zelfs nog na de maag (weet ik niet precies) wordt afgebroken, zodat het op de juiste plaats wordt opgenomen en benut. Misschien moet je eens zoeken of je daarvan supplementen vindt. Ik wil wel eens navragen op het zusterbedrijf van mijn werk, produceren private label voor een aantal grote merken (Vitalstyle, Paardendrogist, Groene Os...) dus die kunnen misschien wel een product aanraden als het bij ons gemaakt wordt.

Soms kan vitamine E ook tegengewerkt worden door olie/vetrijke producten. Denk dat dat - door de huidige trend van laag suiker en zetmeel - ook wel meer voorkomt dan vroeger. Maar ook daar zou die coating tegen moeten werken als ik me goed herinner.

GUSTIxBILL

Berichten: 1998
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 19:08

TheWelsh schreef:
Eigenlijk dus toevallig achter gekomen.
Is de global medics synthetische of natuurlijke vitamine E?

Warrior heeft geen last van zijn luchtwegen. Eigenlijk heeft hij momenteel geen specifieke symptomen.
Af en toe vind ik hem wat vermoeid overkomen, maar er is geen peil aan te trekken.


Idd toevalig achtergekomen, maar daarna heel close in de gaten gehouden.
Meerdere soorten vit E geprobeerd, en dit toen op aanraden van tom gedaan, het was dit of injectie/infuus. Alleen waren de risico’s rond het infuus te groot (zitten gevolgen aan) in verhouding tot de last wat hij had.
Ik weet dus niet of die natuurlijk of synthetisch is eigenlijk.

Op de hele goede maanden hebben we het onder controle met pharmahorse, maar die word idd slechter opgenomen.
Na 5 lukt het nu wel in de winter op pharmahorse, zomer niets. Maar dit is ook het eerste jaar

Danuah

Berichten: 453
Geregistreerd: 16-06-15

Re: Chronisch Vitamine E tekort...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 19:21

Ik zal toch ook een PSSM2 test overwegen. Ze hoeven geen overige symptomen te hebben. Hier (helaas) alle ervaring mee.

Ik heb een gesprek gehad met een voedingsdeskundige; het kan zijn dat ze een stofje niet aanmaken waardoor ze de Vit E niet opnemen. Ik weet alleen niet meer welk stofje dat precies is. Irritant, want ik zit in hetzelfde schuitje dat ik niet weet of 'ie het opneemt of niet.

Ladyson

Berichten: 3227
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Chronisch Vitamine E tekort...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 19:39

Ik ben er overigens bij toeval achtergekomen toen ik bloed moest afnemen. Ze bokte wel wat met aangalopperen en dat ging na bijvoeren dus wel over.

Instructrice vond later wel altijd dat ze voor niveau training laag in bespiering zat, maar werk ging haar prima af (met supplement dus).

Ik gaf Equistro Excell E, op advies dierenarts. Geen idee of dat natuurlijk of synthetisch is, maar uit het bloed bleek dat dat goed te werken.

TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-23 00:03

hwn schreef:
Probleem met de natuurlijke vitamine E is dat die soms in het lichaam al afgebroken wordt voordat het de juiste plaats in het lichaam bereikt (vraag me niet welke plaats het moet bereiken, zo ver gaat mijn medische kennis niet). In de veevoeding wordt daarom soms gechelateerde/gecoate vitamine E gebruikt, daar zit de vitamine E in een omhulsel dat pas in de maag of zelfs nog na de maag (weet ik niet precies) wordt afgebroken, zodat het op de juiste plaats wordt opgenomen en benut. Misschien moet je eens zoeken of je daarvan supplementen vindt. Ik wil wel eens navragen op het zusterbedrijf van mijn werk, produceren private label voor een aantal grote merken (Vitalstyle, Paardendrogist, Groene Os...) dus die kunnen misschien wel een product aanraden als het bij ons gemaakt wordt.

Soms kan vitamine E ook tegengewerkt worden door olie/vetrijke producten. Denk dat dat - door de huidige trend van laag suiker en zetmeel - ook wel meer voorkomt dan vroeger. Maar ook daar zou die coating tegen moeten werken als ik me goed herinner.



Als je dat zou willen doen, graag! Dank je wel.

TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-23 00:09

Danuah schreef:
Ik zal toch ook een PSSM2 test overwegen. Ze hoeven geen overige symptomen te hebben. Hier (helaas) alle ervaring mee.

Ik heb een gesprek gehad met een voedingsdeskundige; het kan zijn dat ze een stofje niet aanmaken waardoor ze de Vit E niet opnemen. Ik weet alleen niet meer welk stofje dat precies is. Irritant, want ik zit in hetzelfde schuitje dat ik niet weet of 'ie het opneemt of niet.


Wat naar dat je er veel ervaring mee hebt. :(
Hoe uit zich het bij jouw paard en hoe houdt je het onder controle? Is er goed mee te leven?

Kan dit inmiddels ook door haren op te sturen? Ik begreep dat een spierbiopt onterecht negatief kan tonen ivm moment opname?

TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-23 00:19

Ladyson schreef:
Ik ben er overigens bij toeval achtergekomen toen ik bloed moest afnemen. Ze bokte wel wat met aangalopperen en dat ging na bijvoeren dus wel over.

Instructrice vond later wel altijd dat ze voor niveau training laag in bespiering zat, maar werk ging haar prima af (met supplement dus).

Ik gaf Equistro Excell E, op advies dierenarts. Geen idee of dat natuurlijk of synthetisch is, maar uit het bloed bleek dat dat goed te werken.


Toevallig bokte die van mij ook bij aanspringen in de rechter galop. Maar dit lijkt onbalans te zijn. Dit is de kant die hij lastig vond. Van de week voor het eerst weer galop gevraagd en deed hij dit ook.
Op de track galoppeert hij soepel aan.

Is er niet verder onderzocht?

Ik ga dit merk ook eens opzoeken.

puppy1128

Berichten: 5013
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 07:26

TheWelsh schreef:
Danuah schreef:
Ik zal toch ook een PSSM2 test overwegen. Ze hoeven geen overige symptomen te hebben. Hier (helaas) alle ervaring mee.

Ik heb een gesprek gehad met een voedingsdeskundige; het kan zijn dat ze een stofje niet aanmaken waardoor ze de Vit E niet opnemen. Ik weet alleen niet meer welk stofje dat precies is. Irritant, want ik zit in hetzelfde schuitje dat ik niet weet of 'ie het opneemt of niet.


Wat naar dat je er veel ervaring mee hebt. :(
Hoe uit zich het bij jouw paard en hoe houdt je het onder controle? Is er goed mee te leven?

Kan dit inmiddels ook door haren op te sturen? Ik begreep dat een spierbiopt onterecht negatief kan tonen ivm moment opname?


Pssm2/mim kan je bij cag in Duitsland gewoon met haren versturen. Dan weet je ook welke varianten wel/niet. Elk variant heeft weer een ander dieet nodig.

https://shop.generatio.de/de/detail/ind ... M0nd0spWF8

TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Re: Chronisch Vitamine E tekort...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-23 11:09

Oke dank je wel.
We willen Lyme ook niet uitsluiten. Dus hij krijgt sowieso ook nog een bloedonderzoek.

Maris
Berichten: 15923
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 11:20

Gekke vraag, maar geef je de vitamine E dan wel samen met iets vets ? Of zit dat al in het supplement zelf ? Omdat vitamine E een vetoplosbare vitamine is ..

TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Re: Chronisch Vitamine E tekort...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-23 11:25

Geen gekke vraag maar nooit geweten dat dat zou moeten.
Hij krijgt het nu door de bietenpulp (speedybeet van Pavo)