Twenter met mok, natuurlijke middeltjes die werken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dino_xhi
Berichten: 85
Geregistreerd: 21-09-20

Twenter met mok, natuurlijke middeltjes die werken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-23 00:16

Hoi allemaal,

Mijn twenter staat sinds deze week met mok rechtsachter, linksachter een mini plekje.

Zijn weerstand is op het moment vrij laag. De ommekeer van het weer, enorm in de groei, (lichte) wormen besmetting waarvoor hij gisteren ontwormt is en de natte grond nu helpt allemaal niet mee.

Hij staat op een mooi stuk bijen/kruiden weide en ze krijgen bij te kaal land ook ruwvoer bij, verder dagelijks nog zijn vitamine brokje en 24/7 buiten.

Met wat voor natuurlijke middeltjes kan ik de plekken van buitenuit goed helpen? Ik heb propolis spray, honingzalf en levertraan in huis. Eigenlijk wil ik nog niet te veel chemische middelen gebruiken bij hem, wat kan nog meer goed helpen?

Alvast bedankt!

Koper

Berichten: 30307
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 00:19

Gewoon goed voer. Mok duidt op een verminderde weerstand. Je geeft al aan dat die bij jouw paard momenteel wat minder is.

Als je hooi en management in orde zijn hoef je verder niks te doen. Veel mensen hebben die neiging, omdat ze actief de symptomen willen bestrijden. Vaak doet dat geen kwaad. Maar het is zinvoller om wat te doen aan de oorzaak.

Dino_xhi
Berichten: 85
Geregistreerd: 21-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-23 00:39

Koper schreef:
Gewoon goed voer. Mok duidt op een verminderde weerstand. Je geeft al aan dat die bij jouw paard momenteel wat minder is.

Als je hooi en management in orde zijn hoef je verder niks te doen. Veel mensen hebben die neiging, omdat ze actief de symptomen willen bestrijden. Vaak doet dat geen kwaad. Maar het is zinvoller om wat te doen aan de oorzaak.


Dat weet ik, voor mijn gevoel zit de kwaliteit van zijn voer wel goed. Het wordt allemaal getest, geëvalueerd en weer getest, dit en 24/7 buiten is dan ook waar ik de plek op heb uitgekozen voor hem. Zijn rantsoen is ook al maanden stabiel en toch heeft hij er nu wel last van gekregen terwijl dit eerder niet het geval was… dus ondanks dat het grotendeels van binnenuit moet komen zou ik hem ook graag willen ondersteunen met ‘symptoom’ bestrijding, haha. Vandaar ook mijn vraag :D

Rivendell

Berichten: 6828
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: Twenter met mok, natuurlijke middeltjes die werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 03:56

Acederm spray

F_inley

Berichten: 6406
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Twenter met mok, natuurlijke middeltjes die werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 04:00

Sheabutter helpt goed en is 100% natuurlijk

Sherivey
Berichten: 8697
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Twenter met mok, natuurlijke middeltjes die werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 06:57

Normaalgesproken, als de mok er eenmaal al zit, gebruik ik honingzalf. Soms groene klei, maar dat dekt wel af, dus liever niet als ik het verder goed schoon kan houden (staan ze meer op stal, dan lukt dat minder goed).
Maar bij de ene halen we via de DA hydrocortiderm. Da's niet natuurlijk, maar bij dit paard kan het dus heel snel, heel erg worden.

Ter ondersteuning van binnenuit krijgen ze van ons nu kruidenmix en balancer bij, naast het ruwvoer. Die mok zie ik voornamelijk bij wisselingen in het weer, vooral in het najaar/ de winter.

En ja, het klopt dat mok idd van binnenuit komt er dat je dat met middeltjes van buitenaf niet kan voorkomen.
Maar als het er eenmaal is, dan is het wel fijn dat dit behandeld wordt.

Britta31

Berichten: 13157
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 07:31

Ik geef mijn ruin elke dag als het weer kouder word Echinaforce druppels,gewoon de druppels voor mensen.Zijn weerstand en daardoor de mok zijn zoveel beter geworden.Soms bij erg nat weer heeft hij nog wat plekjes.

Elisa2

Berichten: 37412
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Twenter met mok, natuurlijke middeltjes die werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 07:58

Ik zweer bij sudocreme.

Daarmee is het eigenlijk altijd zo weg.

ellepel

Berichten: 47365
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 09:12

nou ja sommige dieren hebben gewoon met mok wat vaker pech, ook al krijgen ze goed voer.

ik heb daar eigenlijk altijd zinkzalf voor, die babyzalf van zwitsal :j
gewoon een laagje over de korstjes heen smeren, dat een paar dagen doen en in mijn ervaring is het dan zo dat de korstjes wat zacht worden, er af gaan en daar onder vaak toch een herstelde huid tevoorschijn komt.
sudocreme kan inderdaad ook,werkt net zo.
ik was met mok de plek nooit, smeer altijd wat zalf en dat gaat altijd goed

Elisa2

Berichten: 37412
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Twenter met mok, natuurlijke middeltjes die werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 09:15

Hier idem, zinkzalf werkt inderdaad ook goed.

Alleen als het een sokkenpaard is dan zou ik wel scheren want er moet zuurstof bij komen. Dat geneest.

Als het extreme mok is dan zitten er vaak andere oorzaken achter.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33834
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Twenter met mok, natuurlijke middeltjes die werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 09:20

Hoe test je het voer en waar stel je dat op af?

Als eens bloedonderzoek gedaan?

Het hooi al eens getest?

SjonnieZ

Berichten: 2360
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Twenter met mok, natuurlijke middeltjes die werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 10:03

Ik lees even mee. M’n paard heeft mok rechtsvoor in de kootholte.
Ik z’n bloed laten testen met een uitgebreid bloedonderzoek maar hier kwam geen enkel te kort in naar voren.
Ik smeer mokzalf van de dA. Dit beheerst het maar het geneest niet… helaas.
Volgens de DA komt de mok door de zon. Meneer heeft 4 witte voetjes.
Tips zijn dus ook bij mij welkom.

Rocamor

Berichten: 10916
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 10:11

Mijn eerste paard kreeg mok als hij meer eiwitten binnen kreeg dan hij kon verwerken. Meestal met droog, warm weer in een wei met klaver of wat rijker hooi.

Er is op een gegeven moment een homeopaat bij geweest. 1 x een flesje met weet ik wat (is al flink lang geleden) en de mok verdween als sneeuw voor de zon.

Britta31

Berichten: 13157
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 10:56

Britta31 schreef:
Ik geef mijn ruin elke dag als het weer kouder word Echinaforce druppels,gewoon de druppels voor mensen.Zijn weerstand en daardoor de mok zijn zoveel beter geworden.Soms bij erg nat weer heeft hij nog wat plekjes.

Natuurlijk wel flink wat druppels.

Duhelo

Berichten: 28566
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Twenter met mok, natuurlijke middeltjes die werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 09:30

Mok enkel van binnenuit behandelen is wel een goede, want we gaan er van uit dat de basis omstandigheden zo optimaal mogelijk zijn.

De mijne heeft plots ook een plekje, enkel op haar witte achtervoet. Die staat momenteel 24/7 buiten met onbeperkt gespoeld hooi en nog op de weide (maar niet veel gras meer).
Ze krijgt een keer per dag een portie hartog comfort mix met een bekertje geweekte pulp, vanaf volgende week geef ik daar weer een vitaminebrok erbij.

Het is dan moeilijk te duiden waar de tekorten zitten.
(toeval, ander paard op stal heeft het in ergere mate. Deze krijgt een heel ander rantsoen (zelfde tijd op gras, snachts op stal met onbeperkt voordroog, en krijgt andere brok.)

RianneH

Berichten: 28244
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 09:36

SjonnieZ schreef:
Ik lees even mee. M’n paard heeft mok rechtsvoor in de kootholte.
Ik z’n bloed laten testen met een uitgebreid bloedonderzoek maar hier kwam geen enkel te kort in naar voren.
Ik smeer mokzalf van de dA. Dit beheerst het maar het geneest niet… helaas.
Volgens de DA komt de mok door de zon. Meneer heeft 4 witte voetjes.
Tips zijn dus ook bij mij welkom.


Het is in dit geval de moeite waard eens te kijken of je paard geen Leucocytaire Vasculitis heeft, er loopt een goed topic op MD.

Voor TS, mok komt van binnenuit, dus buitenaf smeren helpt vooral om het zacht te houden of het vocht weg te houden maar verder niet echt.

Krijgt je twenter ook iets naast het ruwvoer?