Wat denken jullie? Abces, tumor, of iets anders....?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48211
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Wat denken jullie? Abces, tumor, of iets anders....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-23 19:12

Voor Bokkers die niet te tuttig op de maag zijn, in spoiler gezet maar het valt best mee hoor :=

Drie weken geleden viel me op dat Rena een bult onder haar staart had, en iets van een wond.
Even goed bekeken en dit trof ik aan:

Spoiler:
Afbeelding


Ik dacht dat is zeker een abces ofzo, zo'n hele dik, rond ei van een bult.
Alleen dat rare aangevreten stukje kon ik niet goed plaatsen maar ik heb ook geen oneindig verstand van dit soort dingen := Er schoot nog even door me heen van het zal toch geen bult zijn dat 1 of ander beest daarin eitjes heeft gelegd ofzo en het er daarom zo aangevreten uitziet :=

Maargoed, in de 2 weken daarvoor werd ze ook ineens zweterig op de hals en wilde ik haar laten testen op PPID dus veearts gevraagd te komen kijken. Die was er juist behoorlijk van overtuigd dat het een tumor was. Besloten het met blauwspray te behandelen en het even aan te kijken hoe het zich daarmee verder ontwikkelde.

Nu viel me gisteren op dat de grijzige huid van de bult, ineens een beetje een rode vleug kreeg, waardoor het er op leek alsof het (inderdaad) een rijpende ontsteking was. En vandaag komt er gele prut uit en is de bult zeker de helft dunner +:)+

Maar nu zit er wel zo'n rare wit-roze punt op van ik schat een cm doorsnede. Wat is dat dan....?
Is dat een soort "kop" van de ontsteking die gerijpt is...? Of wat moet ik me hier bij voorstellen eigenlijk...? -O- :? Het is volgens mij stevig materiaal. Foto na vangen knollie (....) en schoonspoelen van het geheel:

Spoiler:
Afbeelding


Jullie een idee waar we naar zitten te kijken....? Ik vind het er zo apart uitzien.... dat aangevreten stukje lijkt overigens niet te veranderen. Meestal zie je het niet want dan zit het van binnen zeg maar.

Liebe

Berichten: 26
Geregistreerd: 22-09-23

Re: Wat denken jullie? Abces, tumor, of iets anders....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 19:27

Ik zou foto's doorsturen naar de arts. Het zier er zo onrustig uit met diverse structuren.

Babootje

Berichten: 26379
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 19:28

Dat wat jij "aangevreten stuk" noemt, kan wellicht gewoon van het schuren zijn.
Het lijkt me wel een tumor (tje). Die kunnen ook ontsteken. Wellicht goedaardig. Een nodulaire sarcoid. Google er maar eens op en dan op afbeeldingen. Dan herken je het wel.
Ik denk dat er niets anders op zit dan weg laten halen. Zeker als ze het open schuurt.

Mayasfrenk

Berichten: 1402
Geregistreerd: 23-09-10
Woonplaats: Emmen

Re: Wat denken jullie? Abces, tumor, of iets anders....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 19:30

Ik zou dit ook naar de dierenarts sturen... ik vind het er vreemd uitzien.... niet als een abces in ieder geval....

pmarena

Berichten: 48211
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Wat denken jullie? Abces, tumor, of iets anders....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-23 19:38

Over 3 weken komt de DA sowieso weer om bloed te prikken. Ik twijfel over weghalen / biopt nemen, omdat je dan een grotere wond hebt dan nu. Het is een paardje van 30, ik wil haar niet te veel pesten en gedoe aangaan. liever kwaliteit dat kwantiteit zeg maar :(:)

Schuren doet ze volgens mij niet. Ik zie haar nooit schuren en aan de staart zie je ook geen schuursporen. DA dacht daar 3 weken geleden hetzelfde over. Ze lijkt er ook geen last van te hebben. Vandaar de keuze om even die totaal 6 weken aan te kijken wat het lichaam er zelf mee doet :)

Ja tenzij er iets gebeurd dat direct behandeld moet worden natuurlijk.

Babootje

Berichten: 26379
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Wat denken jullie? Abces, tumor, of iets anders....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 19:45

Je bent er ook niet altijd bij, natuurlijk. En een sarcoid past ook wel bij de leeftijd.
Wat je ook nog zou kunnen proberen is een mix maken van curcuma, vaseline en honing en daarmee de sarcoid behandelen.
Er is op bokt een heel topic over de behandeling van sarcoiden bij paarden.
[MD] Werking Kurkuma bij Sarcoid

pmarena

Berichten: 48211
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-23 19:52

Ja ik weet niet of het een sarcoid is natuurlijk.... ik zit eigenlijk al jaren in de gaten te houden of ze die ontwikkeld (oud en palomino) maar in mijn beleving zijn die dingen wat grilliger. Die initiƫle bult was echt zo'n glad, rond / wellicht wat ovaal ei. Vandaar ook dat ik dacht aan abces.

Maar die wit-roze punt is er dus pas sinds vandaag. Die is nu ineens op gekomen nu er van die gele pus uit kwam. Echt een apart ding vind ik dat.... is dat dan een opening van die ontsteking. Of is het een deel van inderdaad iets van een tumor dat zat te irriteren van binnen en een ontsteking veroorzaakt heeft...?

Geen idee. Ik ga sowieso natuurlijk met de DA overleggen :j

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 20:00

Dat kan prima een sarcoid zijn inderdaad (nodulaire vorm). In dat geval zal hij steeds weer open blijven gaan.

Babootje

Berichten: 26379
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Wat denken jullie? Abces, tumor, of iets anders....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 20:17

Ja dat denk ik ook de nodulaire vorm. De genitalien zijn ook wel plekken waar het vaker voorkomt.
Ik had een ruin die er 3 had op zn koker. Heb ze toen wel weg laten halen. Het was een vrij eenvoudige operatie die gewoon staand kon worden uitgevoerd.
Je hebt ook behandelingen met een soort chemoachtige zalf, maar die zijn vrij agressief en lijken me op die plek ook niet echt fijn.

StalNollie

Berichten: 9152
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Wat denken jullie? Abces, tumor, of iets anders....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 20:30

Ik zou zeggen sarcoid

pmarena

Berichten: 48211
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Wat denken jullie? Abces, tumor, of iets anders....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-23 15:28

Nou, vandaag weer wat nieuwe gele prut, de originele grijze bult weer wat dunner en dat rare wit-roze uitstulpseltje van gisteren is ook weg.

Ben benieuwd wat de volgende fase wordt dan....

pmarena

Berichten: 48211
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-23 15:59

Het ziet er inmiddels wel goed uit eigenlijk :)

Het ei is geslonken tot amper een verdikking en het is allemaal lekker op aan het drogen nu de gele prut er uit is.

Afbeelding


Die rare witroze uitstulping is ook weg, het is nu alleen nog een glad plekje.

speurneusc

Berichten: 5397
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 16:58

dat kan best het "zakje" van de ontsteking zijn geweest waar de pus en zo in heeft gezeten

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Wat denken jullie? Abces, tumor, of iets anders....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 17:28

Klinkt mss stom maar mijn hond had laatst net hetzelfde! Ik dacht ook aan ren sarcoid maar bleek een ontsteking te zijn. Kwam uiteindelijk ook pus uit en daarna helemaal genezen.

pmarena

Berichten: 48211
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-23 09:52

speurneusc schreef:
dat kan best het "zakje" van de ontsteking zijn geweest waar de pus en zo in heeft gezeten



Precies :j
Maar nu ben ik benieuwd of er dan toch ook nog ergens een tumor(tje) onder zit of dat dit het was :)

DA mag het zeggen als ze weer bloed af komt nemen voor de PPID.