Mesten of doorrijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Mesten of doorrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-23 16:38

Hoi allemaal,

ik zit de afgelopen tijd in een patroon dat mijn paard met rijden een paar keer stil gaat staan. Ik kon het in het begin niet plaatsen. Ik dacht eerst dat ze zich niet fit voelde, dus stapte ik regelmatig af en liet het rijden voor wat het is. We raakten een paar maanden in de lappen mand met IR klachten en stofwisselingsproblemen. Ze werd dikker en had steeds minder zin om te bewegen. Ik liet haar maanden voor wat het is. Eerst maar de basis op orde en zorgen dat ze zich beter voelt. We hadden tenslotte al enorm veel blessures gehad (maagzweren, Pees, gebroken voet) en ik wilde haar niet pushen. Eerst maar eens rust in het koppie. Misschien zou ik wel nooit meer rijden. Ook prima.

Vanaf eind mei heb ik haar 24/7 buiten en werd ze alsmaar blijer. Vanaf augustus rijden rustig aan weer opgepakt. Ze mist bespiering en energie, dat merk ik uiteraard. Dus niet overvragen. Als ze ging stilstaan, vraag ik haar rustig om weer verder te stappen en dat gaat goed. Ik stap nooit meer af. Ik dacht een hele tijd dat ik een cirkel moest doorbreken. Dat ze weer vertrouwen in haar lichaam moest krijgen en/of dat ze last had van phantoompijn. Maar sinds kort merk ik duidelijk dat ze moet mesten. Ze stopt, blaast wat op/spant wat onder zadel en het komt niet. Ik rij dan toch rustig door, want door beweging komen darmen op gang.

Soms komt het met 5 minuten, soms hoeft ze helemaal niet en staat ze dus ook niet stil, maar meestal heeft ze er veel last van en duurt het wel een minuut of 20 voor ze echt kan mesten. Daarna loopt ze heerlijk en is ze lekker los. Maar ik vind het wel heel belastend voor haar. Voor die tijd is ze ook rennerig. Het zit haar duidelijk niet lekker.
Wat kan ik doen om haar te helpen?
Heeft iemand dit ook?
Ik vind de mest redelijk droog/compact. Te nette ronde ballen, zeg maar.

Sinds dit wknd slaapt ze snachts weer binnen, dus ik denk dat het daardoor ook iets erger wordt. (Stalbeleid). Ik stap uiteraard langer in dan. Overdag 8-16u buiten met onbeperkt voordroog (stalbeleid). Savonds 2 netten.
Voer:
2 handjes Marstall Gastro
Bekertje Vital
Lijnzaadolie 40ml
Organische vitamine E (verstoorde spierstofwisseling gehad) 3000iE
Triphala kruiden, (voor spijsvertering) 1 schepje
Phytonics Hypobalance, 2 schepjes (op advies veearts ivm diverse problematiek).

Iemand ervaring dat 1 van deze supplementen mestvertragend kunnen werken? Ik wil sowieso even 2 stopweken inlassen, want deze combi krijgt ze alweer vanaf begin juli.
Ik geloof erg in de darmen op orde brengen, is de basis van veel zaken. Ben ook groot fan van Phytonics Micro Comp. Die zou ik kunnen pakken. Maar wil even niet teveel ineens doen. Ik dacht aan vezels, maar ze kauwt al de hele dag. Zou ze dan nog tekort komen? Graan wil ik niet geven, bietenpulp lust ze niet en lucerne krijgt ze nog meer jeuk van.

Het allerbelangrijkste is dat ze zich duidelijk beter in haar vel voelt sinds héle lange tijd en daar ben ik onwijs blij mee natuurlijk!! Ze is ook geleidelijk weer terug naar haar oude gewicht aan het raken.
Ik ben heel benieuwd of iemand iets zinnigs over het 'stoppen om te mesten' kan zeggen. Anders maar weer eens een voedingsdeskundige erbij halen.

Afbeelding

Afbeelding

Poekkie

Berichten: 7357
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Mesten of doorrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 16:41

Wat is het probleem juist? Het is toch redelijk normaal dat paarden willen stoppen om te mesten onder het werk? Bij mij mogen ze het alleen als we stappen, omdat mijn oudste er echt een spel van maakt anders. Anders gewoon doorlopen en ondertussen maar mesten. Lijkt me logisch dat ze aandrang voelen als de darmen wat gestimuleerd worden door beweging.

Nadiine__x

Berichten: 2800
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: Mesten of doorrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 17:32

Misschien voor het rijden even op stal zetten zodat se rustig kan plassen en poepen.
Mijn merrie vind dat erg fijn en houd het anders de hele training op en loopt dan inderdaad ook wat op de rem.

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-23 17:59

Poekkie schreef:
Wat is het probleem juist? Het is toch redelijk normaal dat paarden willen stoppen om te mesten onder het werk? Bij mij mogen ze het alleen als we stappen, omdat mijn oudste er echt een spel van maakt anders. Anders gewoon doorlopen en ondertussen maar mesten. Lijkt me logisch dat ze aandrang voelen als de darmen wat gestimuleerd worden door beweging.


Het probleem is dat is haar al 8 jaar heb en ze dit nooit deed. Ze heeft er duidelijk last van en wil niet meer doorlopen. Tuurlijk mag ze van mij stilstaan met mesten, maar het is nu echt een ding geworden. Misschien besteed ik er teveel aandacht aan maar ze gaat echt zowat in de staak.

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-23 18:00

Nadiine__x schreef:
Misschien voor het rijden even op stal zetten zodat se rustig kan plassen en poepen.
Mijn merrie vind dat erg fijn en houd het anders de hele training op en loopt dan inderdaad ook wat op de rem.


Dat doe ik altijd al. Misschien maak ik er teveel van. Ik ga eens proberen iets meer eraan te rijden.

senna21

Berichten: 11880
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 18:04

Dat stoppen lijkt mij geen probleem, maar dat ze vrij vaste mest heeft wel. Je zit niet te wachten op verstoppingskoliek.
Het lijkt mij raadzaam om te overleggen met de dierenarts.

Ineke2

Berichten: 33153
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Mesten of doorrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 18:38

Ik zou advies vragen aan de veearts en in overleg misschien iets laxerend geven.

Cowgirl

Berichten: 23755
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 18:54

Drinkt ze wel genoeg?
Loopt de drinkbak goed door?

hwn
Berichten: 4740
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 19:23

Rantsoen lijkt me wel prima en niet verstoppend, idd zorgen dat ze genoeg drinkt.

De mijne had ook dat probleem (verleden tijd omdat ze door peesblessure op pensioen is), bij haar was het probleem vooral dat ze altijd op dezelfde plaatsen in de piste mest. Kom je daar toevallig een hele tijd niet voorbij, dan gaat ze in de staak maar kan/wil niet mesten. Ik heb dit toevallig ontdekt, en ben dan naar haar mestplek gaan rijden als ze dit probleem had, soms zelfs paar keer op de cirkel gebleven zodat ze er vaker voorbij kwam. Meestal mestte ze dan wel, al moest ik ook opletten dat ze ze idd geen spelletje van maakte om te gaan stilstaan.

Sommige paarden hebben vastere/drogere mest dan andere, helaas daardoor ook gevoeliger voor verstoppingskoliek. Beweging werkt goed hiervoor. Komt ze op de wei? Gras werkt ook wel iets laxerend.

Edit: ik zou niet zorgen voor extra vezels als de mest nu al te droog is, kan het omgekeerde effect hebben (verstopping).

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-23 19:30

Bedankt voor jullie meedenken en tips! Ik ga even overleggen met de veearts