Lusteloos paard, geen diagnose

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elineAbby123

Berichten: 125
Geregistreerd: 28-03-22

Lusteloos paard, geen diagnose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-23 17:28

Hello allemaal,

Onlangs had ik al een topic gemaakt over vreemde acute oogaandoening maar dit is slechts een deel van waar ze mee kampt op het moment.

Mijn paard kwakkelt de afgelopen twee maanden eigenlijk behoorlijk. Zware ademhaling in geluid en zicht, zeker op het land. Dus overmatig ademen, pompen met de flanken en geluid bij vooral inademen. Dierenarts geweest, kan overgevoeligheid voor de pollen zijn en noemde haar licht astmatisch maar niks dramatisch.

Daarnaast is ze giga futloos, echt niet vooruit te branden ook bij de dingen die haar normaal enthousiast maken (springen, duinen). Ze doet het wel maar is echt niet enthousiast te krijgen en ook echt moe daarna. Ik doe daarom ook lagere inspanning met haar de laatste tijd.


Ook tot tweemaal toe afzonderlijk van elkaar heeft mijn paard een aanval die op maanblindheid lijkt gehad (dierenarts vond het erop lijken). Dan wordt haar hele oog dik en gaat ze knijpen en tranen. Dit houdt een uur zo aan en dan neemt het af, drie uur later is het alsof er niks gebeurd is

Afgelopen weekend had ze ook (milde) koliek. Ze eet de afgelopen periode wel gewoon goed, maar soms ook een ochtend helemaal niets en staat ze in het land ook maar beetje te suffen.

Al met al had ze voorheen nooit iets en nu is ze met allemaal vreemde kleine dingen constant niet lekker eigenlijk.

Uit bloedonderzoek kwam helemaal niets, alles was in orde. Longen hart en darmen klonken ook goed.

Heeft iemand enig idee? Ik ken mijn paardje zo niet, ook mijn instructrice ziet een groot verschil .

JudithO

Berichten: 7067
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Lusteloos paard, geen diagnose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 17:33

Is ze ook getest op ppid? Sommige dingen die je noemt kunnen daar ook symptomen van zijn.

Riviera87
Berichten: 418
Geregistreerd: 05-05-20

Re: Lusteloos paard, geen diagnose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 17:42

Licht astmatisch maar longen oké schrijf je. zal wellicht hier wat verder op onderzoeken. Problemen met de luchtwegen kunnen moe en futloos zeker verklaren. Ook geen ontstekingswaardes in het bloed?

Babootje

Berichten: 26383
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 17:46

Riviera87 schreef:
Licht astmatisch maar longen oké schrijf je. zal wellicht hier wat verder op onderzoeken. Problemen met de luchtwegen kunnen moe en futloos zeker verklaren. Ook geen ontstekingswaardes in het bloed?


Eens, dan lijkt me een bronchoscopie wel het eerst denkbare vervolgonderzoek.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Lusteloos paard, geen diagnose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 17:50

Testen op Lyme.

Paardje van iemand die ik ken was ook futloos, echt niet meer zichzelf. Zag er ook slecht uit.
Alleen dat van de ogen herken ik niet.

Zij hadden ook alles laten nakijken en na 2 weken kregen ze uitslag lyme.
Blijkbaar duurt het 2 weken voor je daar de uitslag van hebt. Of het duurt bij hun arts gewoon zo lang

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 17:53

Heeft de DA niet EHV-2 aangesproken?
Longproblemen en oogproblemen doen bij mij een belletje rinkelen. Volgens mij kan EHV-2 naast oogproblemen ook voor longfibrose zorgen.

Edit: Duits-talige link gevonden waar dat inderdaad benoemd, misschien kun je hem even door deepl gooien
https://www.equinella.ch/viren/equines- ... irus-14-1/

Wellicht just in case L-Lysine bijvoeren?

Suzanne F.

Berichten: 49313
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 18:02


elineAbby123

Berichten: 125
Geregistreerd: 28-03-22

Re: Lusteloos paard, geen diagnose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-23 19:46

Dank voor de reacties!
Allicht nog handig om te vermelden dat deze dame 11 jaar is. Cushing vond de arts haar wel heeel jong voor

elineAbby123

Berichten: 125
Geregistreerd: 28-03-22

Re: Lusteloos paard, geen diagnose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-23 19:47

Met licht astmatisch duidde de arts op een klein fluitgeluidje in de longen, maar dat was gister bij de check up juist minder aanwezig, vandaar dat longen als goed werden bestempeld in dit geval

VogeltjeM

Berichten: 3755
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Lusteloos paard, geen diagnose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 20:37

Mijn paard is ook jarenlang traag en lusteloos geweest. Met verandering van voer (meer eiwitten en vitaminen) is hij echt 180° gedraaid. Voorwaarts, glanzend. Terwijl ik altijd dacht dat ik goed voer had en dat hij gewoon zo was.

Wildgirl

Berichten: 11676
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Lusteloos paard, geen diagnose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 20:52

De combinatie benauwd, lusteloos en tot 2x toe dikke ogen doet mij denken aan een allergie. Heb je al eens aan histaminica gedacht?

hagelslag
Berichten: 9086
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Lusteloos paard, geen diagnose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 21:09

Hoe zit het met eventueel zand in de darmen en eventueel wormen?

genja
Berichten: 3943
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Lusteloos paard, geen diagnose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 22:49

Je zou in de kliniek eens een bloedgas meting kunnen laten doen.
Met die vage klachten en wel iets te horen kan dat ze (erg) laag in de zuurstof zit en daar kunnen ze vage onduidelijke klachten van krijgen . Al zou de ogen er dan niet echt bij passen .

Toevallig afgelopen jaar 2 verschillende paarden met allebei andere klachten die dit hadden .
1 kwam het goed met een lange prednisolon kuur andere bleek er onderliggende ziekte te zijn en kwam het niet goed helaas

JudithO

Berichten: 7067
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 07:11

elineAbby123 schreef:
Dank voor de reacties!
Allicht nog handig om te vermelden dat deze dame 11 jaar is. Cushing vond de arts haar wel heeel jong voor


Leeftijd zegt helaas niks bij ppid. Mijn ruin is ook met 11 gediagnosticeerd met ppid.

Anyway, de rest heeft ook goede suggesties, daar zit vast wat bruikbaars tussen. Succes! Hopelijk wordt de oorzaak snel gevonden.

manzano

Berichten: 23973
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 08:44

elineAbby123 schreef:
Dank voor de reacties!
Allicht nog handig om te vermelden dat deze dame 11 jaar is. Cushing vond de arts haar wel heeel jong voor

Ik ken ze wel jonger! Zou voor de zekerheid toch meenemen.

GiGi_90

Berichten: 658
Geregistreerd: 14-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 12:08

Art_Ificious schreef:
Testen op Lyme.

Paardje van iemand die ik ken was ook futloos, echt niet meer zichzelf. Zag er ook slecht uit.
Alleen dat van de ogen herken ik niet.

Zij hadden ook alles laten nakijken en na 2 weken kregen ze uitslag lyme.
Blijkbaar duurt het 2 weken voor je daar de uitslag van hebt. Of het duurt bij hun arts gewoon zo lang


Eens, testen op Lyme. Futloos, slecht in zn vel en heel erg vermoeid klinkt mij bekend in de oren. Alleen het stukje astma weet ik niet of dat in het beeld van Lyme past.
Als je je inleest zie je dat maanblindheid ook een symptoom van Lyme kan zijn.

Odysseus

Berichten: 22479
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 12:56

elineAbby123 schreef:
Met licht astmatisch duidde de arts op een klein fluitgeluidje in de longen, maar dat was gister bij de check up juist minder aanwezig, vandaar dat longen als goed werden bestempeld in dit geval


Slechts 50% van de paarden met ernstige astma hebben een afwijkend longgeluid. Het feit dat er dus al iets te horen is icm duidelijke klachten maakt dat het echt belangrijk is om een scopie te laten uitvoeren met eventueel een BAL spoeling. Alleen op die manier is de ernst te bepalen en kan behandeling gestart worden. Van astma kunnen ze ook erg futloos worden.

elineAbby123

Berichten: 125
Geregistreerd: 28-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-23 13:25

Odysseus schreef:
elineAbby123 schreef:
Met licht astmatisch duidde de arts op een klein fluitgeluidje in de longen, maar dat was gister bij de check up juist minder aanwezig, vandaar dat longen als goed werden bestempeld in dit geval


Slechts 50% van de paarden met ernstige astma hebben een afwijkend longgeluid. Het feit dat er dus al iets te horen is icm duidelijke klachten maakt dat het echt belangrijk is om een scopie te laten uitvoeren met eventueel een BAL spoeling. Alleen op die manier is de ernst te bepalen en kan behandeling gestart worden. Van astma kunnen ze ook erg futloos worden.



Oh dankjewel! Enig idee waarom mijn dierenarts hier dan niet uit zichzelf meer van wil weten en het mee vind vallen? Jij kent mijn dierenarts natuurlijk niet :P maar ik vind het moeilijk om te pushen als een "expert" zegt dat het meevalt

ikke

Berichten: 37612
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 13:28

elineAbby123 schreef:
Odysseus schreef:

Slechts 50% van de paarden met ernstige astma hebben een afwijkend longgeluid. Het feit dat er dus al iets te horen is icm duidelijke klachten maakt dat het echt belangrijk is om een scopie te laten uitvoeren met eventueel een BAL spoeling. Alleen op die manier is de ernst te bepalen en kan behandeling gestart worden. Van astma kunnen ze ook erg futloos worden.



Oh dankjewel! Enig idee waarom mijn dierenarts hier dan niet uit zichzelf meer van wil weten en het mee vind vallen? Jij kent mijn dierenarts natuurlijk niet :P maar ik vind het moeilijk om te pushen als een "expert" zegt dat het meevalt

Omdat lang niet alle dierenartsen alles tot in de uithoeken uitzoeken?

Afgaand op je berichten krijg ik het beeld van een wel erg gemakzuchtige dierenarts.
Ik zou beginnen met eens rond te kijken naar eentje die bereid is wat dieper te graven.


Mocht je nu testen op PPID, kijk dan heel erg uit met het bijbehorende advies!
Het is heel normaal dat paarden in deze tijd uitslagen geven die lijken te wijzen op PPID maar die dat helemaal niet hebben!

JoliekeDH

Berichten: 849
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: Gouda

Re: Lusteloos paard, geen diagnose

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 17:53

Mijn merrie was ook benauwd, ademende vooral heel erg met een dubbelslag, en was sloom en futloos.
Klonk ook wat astmatisch.
Ze vermagerde niet.

Bij haar bleek het uiteindelijk een al langer sluimerende wormbesmetting, welke worm precies zou ik moeten nazoeken.

Dit ondanks mestonderzoek, en uit mijn hoofd een wormenkuur 4 maanden ervoor nog gehad.

Zou dit zeker even extra laten checken/preventief wormenkuur vragen!

Kim_W

Berichten: 584
Geregistreerd: 17-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 17:59

Wildgirl schreef:
De combinatie benauwd, lusteloos en tot 2x toe dikke ogen doet mij denken aan een allergie. Heb je al eens aan histaminica gedacht?


Precies waar ik ook aan denk.

Edit: dat de ene keer de longen wel wat piepte en nu niet vind ik te minimaal om te concluderen dat de longen goed zijn. Hoeveel mensen hebben er een longaandoening die niet 100% van de tijd te horen is maar er zeker wel uitkomt als de longen onderzocht worden.

elineAbby123

Berichten: 125
Geregistreerd: 28-03-22

Re: Lusteloos paard, geen diagnose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-23 08:44

Dank jullie wel voor alle reacties! Ik ga er zeker verder mee aan de slag en voor wie het interessant vind zal ik op de hoogte houden!