Wat is er mis met mijn paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Amigo
Berichten: 14
Geregistreerd: 28-03-23

Wat is er mis met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-23 21:14

Hoi, sinds kort heeft mijn paard, die tot nu toe altijd compleet gezond is geweest, een gekke 'gewoonte' ontwikkelt. Hij zit dan rustig te eten en dan opeens maakt hij een soort kotsgeluiden (ik weet dat een paard niet kan kotsen, maar ik kan het niet beter verwoorden), doet hij zijn mond steeds open of dicht, komt al zijn eten zijn mond uit, gaat hij af en toe schuimbekken wanneer het gebeurd en dat doet hij dan voor een periode van 30 seconden tot 2 minuten (verschilt steeds) en dan niest hij en dan is het alsof er niks aan de hand is. Ik was dus naar iemand van stal toegegaan die daar wat van weet, maar die zei:" Het is waarschijnlijk iets dat vastzit in zijn slokdarm, dus als je wat natte slobber geeft zal het vanzelf overgaan." Echter was dit dus niet het geval en komt het, meerdere keren per dag en op de ene dag wel en op de andere dag niet terug. Er zit geen patroon in en zijn dagritme/leefomgeving is ook niet veranderd. Ik ben echt ten einde raad en heb geen idee meer wat ik kan doen.
Iemand suggestisch?

ellepel

Berichten: 47368
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 21:16

ja het kan zijn dat er een slokdarmverlamming is en dan moet je er echt een veearts naar laten kijken.
sowieso dan goed laten nakijken wat er aan de hand kan zijn.

Molfre

Berichten: 2644
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 21:16

Dierenarts.

Klinkt inderdaad als een verstopping of een verlamming. Voor mij zou dit een spoedgeval zijn.

Suzanne F.

Berichten: 49308
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 21:17

ellepel schreef:
ja het kan zijn dat er een slokdarmverlamming is en dan moet je er echt een veearts naar laten kijken.
sowieso dan goed laten nakijken wat er aan de hand kan zijn.


Ja dit. Klinkt als een slokdarmprobleem.
Is het een Fries?

Charaz

Berichten: 24329
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 21:18

Uiteraard de dierenarts bellen, dit is niet normaal.

Kim_W

Berichten: 584
Geregistreerd: 17-10-16

Re: Wat is er mis met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 21:29

Als dit zo vaak voorkomt zou ik idd even de dierenarts bellen.

Bij een slokdarmverstopping voel je vaak ook een verdikking in de slokdarm op dat moment. Je kan dus voelen op welke plek er een verstopping zit. Wat dan kan helpen is om dat dan een beetje los te masseren. Het kan niet naar boven, want een paard kan niet overgeven. Het moet dus óf zelf zakken, óf met een sonde eruit gehaald worden.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 22:03

Slokdarmverstopping herken ik hier niet in. Althans mijn draver is een gulzige eter (krijgt daarom ook extra vezels onder z'n brok) en dan heeft die wel regelmatig eens een verstopping die ik gelukkig zelf opgelost krijg.

Het schuimbekken en mond open/dicht doen herken ik totaal niet.
Meerdere keren per dag is ook niet veel voorkomend hier.

Maar slokdarmverlamming weet ik geen symptomen van.

Vind het schuimbekken wel een vreemde en zou hier dus zeker een dierenarts bij halen.

fjordjes

Berichten: 12053
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Wat is er mis met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 22:20

Geen last van de tanden? Al eens nagekeken door een tandarts?

Hutcherson

Berichten: 7386
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Wat is er mis met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 00:00

De slokdarm kan zowel van de mond naar de maag bewegen als andersom. Een paard kan idd niet overgeven door de sterk ontwikkelde sphincter voor de maag. Eenmaal in de maag kan het dus niet meer terug. Maar alles nog in de slokdarm kan wel terug.
Dat gebeurt soms. En dan zie je slijm of schuim.
Als dit vaak gebeurt kan je kritisch kijken naar het eetgedrag. Mijn jonkie at vaak gulzig van zn vitaminebrok en kreeg dan een verstopping.
Met luzerne erdoor was dat al stukke n beter en met slobber helemaal.
Soms kan er ook iets mis zijn met de autonome aansturing van de zenuwen. Hier kan een DA weinig mee vrees ik.

Celebi
Berichten: 3744
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Wat is er mis met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 00:25

Ik ga mee in de dierenarts laten controleren. Mijn gevoel zegt ook dat het met een slokdarm verstopping te maken kan hebben. Soms gaan die inderdaad vanzelf over, maar zo vaak en meerdere keren per dag is wel alarmerend. Wat in ieder geval wel gebruikelijk is, is dat er na een slokdarm verstopping vaker een kan voorkomen doordat de slokdarm nog gevoelig/beschadigd is. Advies van de DA was hier geloof ik toentertijd ongeveer een week hele natte slobber en dus niks hards zoals brok, wortel, etc. En alleen hooi uit een net dacht ik. Daarna moest alles wel weer kunnen. Maar als het zo vaak voorkomt is er misschien iets beschadigd? Goed, dit zijn alleen hersenspinsels hoor, zou het zeker even na laten kijken of er iets mis is in de mond/slokdarm.

_Amigo
Berichten: 14
Geregistreerd: 28-03-23

Re: Wat is er mis met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-23 22:20

Hoi, nog bedankt voor de reacties. We hadden de dierenarts gebeld en meteen een consult ingepland. Zeer bedankt voor de suggesties!

ikke

Berichten: 37612
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 23:07

Sjonge, wat een paniek weer.

Er wordt niks gevraagd maar ongezien geadviseerd om de dierenarts te bellen. Blijkbaar gebeurt het vaker en lost het, soort van, zichtzelf op dus al die paniek is volstrekte onzin.

Ja, de kans is groot dat het een slokdarmprobleem is, maar dan zijn er best nog wat dingen die je kunt doen voordat je de dierenarts belt, waarbij je, als je dan toch gaat bellen, je meteen meer zinnigs te melden hebt waardoor de dierenarts effectiever te werk kan gaan.

Om te beginnen, wat voor paard is het?
Wat heb jij de laatste tijd "opeens" verandert aan zijn/haar voer?
Welk voer krijgt hij/zij op het moment dat dit probleem optreedt?

Wat je kunt doen bij de eerste tekenen is de waterslang in z'n mond stoppen en spoelen. De kraan niet te ver open draaien, maar ook niet zo'n zielig pisstraaltje.
Tweede wat je kunt doen is knijpen in de keel om te kijken waar het vast zit. Soms komt het los en kan het paard het zelf oplossen.

Even los van problemen IN het paard, is het externe probleem vaak dat ze te gulzig te droog voer naar binnen proberen te werken. Zorgen dat ze minder gulzig kunnen eten (hooinet) of nat maken (bij luzerne en soortgelijk voer) kan dit probleem vaak voorkomen.

Werkt bvenstaand niet of onvoldoende, dan wordt het eens serieus tijd om te overleggen met de dierenarts voor nader onderzoek. Kun je alle bovenstaande adviezen die hij je als eerste zou geven, alvast over slaan......

senna21

Berichten: 11881
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 23:39

Soms vind ik inderdaad dat Bokt erg snel is met de roep om een dierenarts, maar in dit geval ben ik het er helemaal mee eens.
Een slokdarmverstopping is een serieus probleem wat kan leiden tot chronische klachten door schade aan de slokdarm. En helaas betekent dat in veel gevallen 'einde verhaal' voor het betreffende paard, omdat als je niet goed kunt eten er ook problemen met de longen kunnen ontstaan. Het komt relatief veel voor onder Friezen.
https://www.paardenarts.nl/kennisbank/s ... j-paarden/

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15930
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 00:00

ikke schreef:
Sjonge, wat een paniek weer.

Er wordt niks gevraagd maar ongezien geadviseerd om de dierenarts te bellen. Blijkbaar gebeurt het vaker en lost het, soort van, zichtzelf op dus al die paniek is volstrekte onzin.

Ja, de kans is groot dat het een slokdarmprobleem is, maar dan zijn er best nog wat dingen die je kunt doen voordat je de dierenarts belt, waarbij je, als je dan toch gaat bellen, je meteen meer zinnigs te melden hebt waardoor de dierenarts effectiever te werk kan gaan.

Om te beginnen, wat voor paard is het?
Wat heb jij de laatste tijd "opeens" verandert aan zijn/haar voer?
Welk voer krijgt hij/zij op het moment dat dit probleem optreedt?

Wat je kunt doen bij de eerste tekenen is de waterslang in z'n mond stoppen en spoelen. De kraan niet te ver open draaien, maar ook niet zo'n zielig pisstraaltje.
Tweede wat je kunt doen is knijpen in de keel om te kijken waar het vast zit. Soms komt het los en kan het paard het zelf oplossen.

Even los van problemen IN het paard, is het externe probleem vaak dat ze te gulzig te droog voer naar binnen proberen te werken. Zorgen dat ze minder gulzig kunnen eten (hooinet) of nat maken (bij luzerne en soortgelijk voer) kan dit probleem vaak voorkomen.

Werkt bvenstaand niet of onvoldoende, dan wordt het eens serieus tijd om te overleggen met de dierenarts voor nader onderzoek. Kun je alle bovenstaande adviezen die hij je als eerste zou geven, alvast over slaan......

Ik ben het er mee eens dat het vaak paniek is op Bokt maar om met deze klacht in eerste instantie een dierenarts te “ontraden” vind ik echt bizar. Helemaal omdat je daarna handelingen adviseert die je gewoon bij dei dierenarts moet laten.

BusyMissy

Berichten: 976
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Midden Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 00:10

Ik heb iets soortgelijks gehad met mijn paarden. Ook kuchen, schuimbekken en proesten. Na uitspoelen van de monden met water ging dat weer weg.Ik dacht namelijk ook dat ze zich verstopt gegeten hadden.
Uiteindelijk bleken er hele kleine doorntjes (zoiets als van distels of iets vergelijkbaars) in het hooi te zitten, wat blijkbaar prikte in keel en slijmvlies. Het pak hooi daarna had het niet en sindsdien was het probleem weer verdwenen.
Misschien het ruwvoer even controleren op zoiets?

Elisa2

Berichten: 37429
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wat is er mis met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 08:32

Hoe zijn de tanden? Wanneer is er voor het laatst een tandarts bij geweest?

Dit kan ook komen door problemen met kauwen/ eten door de tanden en kiezen.

Ik vind het beeld niet typisch voor een slokdarmverstopping, maar ik ben geen DA dus ik ga mee met het advies om een DA er bij te halen. Wat gelukkig al gebeurd en ik zou het gedrag even filmen.

Gini
Berichten: 17946
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 10:34

Een eenmalige slokdarmverstopping is niet meteen reden tot paniek. Maar bij een zeer frequent terugkerend probleem zou ik het paard toch wel even een rondje dierenarts gunnen.