Bacteriële huidinfectie - dankzij klimaatscrisis?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
foxy80

Berichten: 7871
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Bacteriële huidinfectie - dankzij klimaatscrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-23 10:54

Even situatieschets: ik heb een papierloze ruin van 18 jaar
Volbloed engels vader waar hij droge, harde benen van heeft
Moeder met 1/4 tinker in, en dat zet zich vooral door in kleur en vacht.

In de winter krijgt hij geen wintervacht, maar voltapijt. Zodra de dagen korten, begint het proces waarbij eerst de ondervacht gevormd wordt en daarna de lange haren volgen.

Dit jaar toch besloten bijrijder te zoeken wegens tijdgebrek, 13-jarig meisje gaat ermee aan de slag in mei, recht van de manege af, kan rijtechnisch niet veel maar hij is zo blij met de aandacht dat het op dat vlak wel klikt. Op de kleine pensionstal waar hij staat houden ze hem ook goed in de gaten dus heb hem de laatste keer eind juli gezien, stond in zomervacht maar wel gemerkt dat bijrijdster nogal voorzichtig poetst.

Maandag telefoon van stalhouder: Manitou staat met achterhand vol bultjes met korstjes, heeft pijn en laat er niet aankomen. DA kwam die middag en verdict: een bacteriële huidonsteking. DA zei dat hij nog nooit zo een geval gezien heeft, hele achterhand en deel rug staan vol, hij liep er zelfs stijf van (nu is hij nogal dramaqueen op het vlak van pijn maar als DA zegt dat hij nog nooit zo een grote infectie heeft gezien...). DA komt nu herhaaldelijk AB spuiten in de spier.

Zondag hadden ze bij het voeren wel zijn haar zien rechtstaan maar toen leek het op een hoop insectenbeten.
Bijrijdster zegt dat ze (zaterdag) niks gezien/gemerkt heeft.

Dinsdagochtend dan pas kunnen gaan kijken bij daglicht: harde korstjes, opgedroogde pusdruppeltjes en als je eraan prutst heb je meteen alle haar in je handen. Ik zit straks met een half kaal paard. Zijn huid voelde ook vettig aan, wat een teken is dat hij wel een wasbeurt kan gebruiken. Dit is ervaring, dit heeft bijrijdster duidelijk gemist/niet aangevoeld dus dat neem ik op mij.

Ik denk dus dat zijn eigen zweet in zijn eigen ondervacht gaan broeien. Langs de ene kant kan dat op gebrekkige verzorging duiden maar ik denk vooral dat de combo met dit rare en vooral warme weer de kers op de taart is geweest. In september begint die ondervacht zich al te vormen, als hij dan met 20° C in de wei staat, zweet hij gewoon lichtjes de hele dag door, zelfs zonder beweging. En dankzij zijn ondervacht, droogt hij gewoon nooit helemaal meer op.

Plan van aanpak (mist goedkeuren DA)
- dit weekend wassen (alleen afspoelen of met isobetadinezeep)
- daarna onder solarium
- zodra korstjes/wondjes genezen zijn ga ik scheren - als dat te lang duurt (ik geeft het 2 weken) ga ik eerst een jachtmodel scheren aangezien daar geen infectie zit
- in november zeker alles eraf

Heeft er nog iemand deze (na)zomer problemen met vachtonderhoud?
Iemand tips hoe het verdere verloop eruit gaat zien?

Op foto lijkt het gewoon opgedroogd zweet / resultaat van schuren of rollen, maar onder dat haar voel je dus allemaal harde bultjes/korstjes:

Maandag
Afbeelding

Dinsdag

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 11:35

Mijn welshje zweette zich een paar jaar geleden ook naar gevalletje rainrot. Die heeft toen paar dagen sulfatrim? gehad, ik heb de vit korrel verdubbeld en de borst uitgeschoren. Dat sindsdien elk najaar gedaan en nooit meer ellende gehad.
Afbeelding

Zo'n patroontje dus, maar die deed ook werk weinig verder.

Jildau

Berichten: 9408
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: Bacteriële huidinfectie - dankzij klimaatscrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 12:29

Lijkt op de regenschurft / rainrot welke mijn paard een aantal jaar geleden had. Dat kwam bij hem doordat hij 24/7 buiten stond zonder deken en het toen een periode non stop regende 2 a 3 weken lang. Hij droogte gewoon niet op en had wel al een vacht dus warm en nat was perfect voor bacteriën - met ook dit als resultaat.

Ik heb hem toen voor zover mogelijk laten scheren zodat er lucht bij kon komen en gewassen met betadine shampoo en toen ging het over. Sindsdien staat hij ‘s nachts op stal en draagt hij wel dekens in de herfst / winter.

Echt ellendig is het - hopelijk is het snel over!

foxy80

Berichten: 7871
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: Bacteriële huidinfectie - dankzij klimaatscrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-23 12:34

Gelukkig vandaag al veel beter en het breidt niet meer uit.
Sowieso is het besmettelijk aldus da dus wachten op het weekend eer ik hem het stalgebouw/wasplaats in haal.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Bacteriële huidinfectie - dankzij klimaatscrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 12:42

Rainrot?

Mijn welsh had dit ook elke winter. Het is een bacterie die op elk paard voorkomt maar onder bepaalde omstandigheden neemt het de overhand. Weerstand speelt dacht ik een rol. Ik heb zelfs wel eens gehoord om er een antibiotica kuur oid tegen te geven omdat het paard het meedraagt en je er zo van af komt?

Ik heb het iig opgegeven en scheer nu elke jaar de bovenkant vd rug en de billen. En dan gaat er een deken op.

Marcella

Berichten: 36730
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Bacteriële huidinfectie - dankzij klimaatscrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 13:59

Mijn fjord had dit vroeger ook da had geen idee wat het kon zijn.

Mando

Berichten: 15695
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 14:03

Maar misschien een gekke vraag. Wat heeft dit met klimaat crisis te maken?

Dit kan ieder paard overkomen en een stukje oplettendheid van de eigenaar is wel het eerst waar ik aan denk ipv dat je de klimaat crisis de schuld geeft.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Bacteriële huidinfectie - dankzij klimaatscrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 14:09

Denk met het warme najaar in combinatie met de aanmaak van vacht geschikt voor een kouder weertype.

Herken deze plekjes wel, aantal jaren terug heb ik ze eerder gezien bij onze paarden. Da kon toen ook niet echt meer vaststellen dan, ontsteking van de huid, maar precies de vinger erop leggen is lastig. Je kan vele topics vinden op Bokt waar paarden in mindere en meer mate deze plekjes hebben. Goede weerstand en lucht bij de plekjes lijkt toch het beste te helpen, daarmee kan de warmte inderdaad zeker tegenwerken.

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 14:10

Ik vind het ook wel een hele verantwoordelijkheid voor een meisje van 13 jaar. Hoe goed wordt ze begeleid? In ieder geval niet door de eigenaresse die al zeker 3 maanden geen tijd heeft willen/kunnen maken.

foxy80

Berichten: 7871
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-23 14:17

Mando schreef:
Maar misschien een gekke vraag. Wat heeft dit met klimaat crisis te maken?

Dit kan ieder paard overkomen en een stukje oplettendheid van de eigenaar is wel het eerst waar ik aan denk ipv dat je de klimaat crisis de schuld geeft.



Zoals ik al aangaf, is het de combo die het 'm doet, waarbij voor mij de grootste bijdrage door de warmte geleverd wordt in deze tijd van het jaar. En dat is gewoon een gevolg van het wijzigende klimaat.
Het was de warmste september ooit.
Ettelijke graden gemiddeld erbij.

Mijn stalhoudster haalt haar topfitte wedstrijdpaard nu ook zwetend van de wei, dit is toch absurd?

foxy80

Berichten: 7871
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-23 14:24

Kaitlyn schreef:
Ik vind het ook wel een hele verantwoordelijkheid voor een meisje van 13 jaar. Hoe goed wordt ze begeleid? In ieder geval niet door de eigenaresse die al zeker 3 maanden geen tijd heeft willen/kunnen maken.


Kaitlyn, ik geef al in de OP duidelijk aan dat ik dat op mij neem. Ze is daar ook niet alleen, we hebben een kleine fijne pensionstal waar iedereen elkaar helpt/ondersteund. Bij acute fouten wordt er ingegrepen.

Stalhoudster had voordien ook niet alarmerends gezien, die is er hele dagen, hij wordt alle dagen gevoerd / komt in de hand. Het is blijkbaar op korte tijd zo erg geworden.

Voor mij is de clou van het verhaal hier vooral: hij maakt nu een dikke vacht aan en staat dus constant in zijn eigen zweetlaagje, dankzij de hoge temperaturen.
Laatst bijgewerkt door foxy80 op 05-10-23 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 14:25

8 Jaar geleden heb ik mijn paard ook buiten in een t shirt uitgestapt na een wedstrijd in oktober omdat het in de 20 graden was. Ja, het is vrij warm voor de tijd van het jaar, maar niet alsof dit niet al langer bestaat.
Overigens haal ik hier geen bezwete paarden van de wei af, terwijl er al een heel stel in het haar zijn geschoten...

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 14:25

Dit is volgens mij inderdaad rainrot. De weerstand een beetje opkrikken en het paard niet te vet laten worden, kan al een hele grote bijdrage leveren in het voorkomen van zulke infecties.

Nu weet ik niet waar jij woont, maar ik heb hier een oudje met PPID van 28 staan en een PRE van 18 maar die zweten echt niet op de wei.
Jaren geleden, toen de oudste nog geen pillen kreeg tegen PPID, trof ik haar ook al wel eens zwetend aan als het echt heel warm was, maar dan vooral op stal.

foxy80

Berichten: 7871
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-23 14:27

Kaitlyn schreef:
8 Jaar geleden heb ik mijn paard ook buiten in een t shirt uitgestapt na een wedstrijd in oktober omdat het in de 20 graden was. Ja, het is vrij warm voor de tijd van het jaar, maar niet alsof dit niet al langer bestaat.
Overigens haal ik hier geen bezwete paarden van de wei af, terwijl er al een heel stel in het haar zijn geschoten...


In 2009 heb ik mijn nieuwe paard ook eind september in een shirt gereden bij onze eerste rit, goed weten dat we dat toen erg uitzonderlijk vonden. Maar nu is het al een hele maand warm. Alle dagen rond en boven de 20° C. Dit is geen uitschieter meer van 1 goed weekend of weekje.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 14:28

Dat is echt niet zo makkelijk één op één te vergelijken of een paard nu wel of niet zweet op de weide. Naast de natuurlijk aanmaak van de vacht, die al lang begonnen is want de dagen zijn veel korter geworden, zit je ook met allerlei andere omstandigheden die wel of niet voor warmte op de plaats zelf zorgt. Maar dit lijkt me ook allemaal niet echt van toepassing hier, of het paard wel of niet warm mag hebben.

foxy80

Berichten: 7871
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-23 14:29

Pandora2 schreef:
Dit is volgens mij inderdaad rainrot. De weerstand een beetje opkrikken en het paard niet te vet laten worden, kan al een hele grote bijdrage leveren in het voorkomen van zulke infecties.

Nu weet ik niet waar jij woont, maar ik heb hier een oudje met PPID van 28 staan en een PRE van 18 maar die zweten echt niet op de wei.
Jaren geleden, toen de oudste nog geen pillen kreeg tegen PPID, trof ik haar ook al wel eens zwetend aan als het echt heel warm was, maar dan vooral op stal.


Waasland.

Rainrot zou me verbazen, het heeft hier amper geregend.

Volgende maand laat ik bloed testen. Eens kijken hoe het met zijn weerstand etc zit.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 14:34

Ha, dat moet dan zo ongeveer dezelfde temp als hier zijn :D
Het heeft toch een paar keer uren aan een stuk geregend, althans hier toch. Dan blijft de huid vaak nog lang vochtig door de wintervacht. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor vocht van zweten. Dit icm een mindere weerstand is ideaal voor zulke infecties.

Weerstand ga je moeilijk kunnen aantonen in het bloed. Ik zou mijn geld steken in een weerstandsbooster. Kan nooit kwaad :P
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 05-10-23 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 14:44

RianneH schreef:
Dat is echt niet zo makkelijk één op één te vergelijken of een paard nu wel of niet zweet op de weide. Naast de natuurlijk aanmaak van de vacht, die al lang begonnen is want de dagen zijn veel korter geworden, zit je ook met allerlei andere omstandigheden die wel of niet voor warmte op de plaats zelf zorgt. Maar dit lijkt me ook allemaal niet echt van toepassing hier, of het paard wel of niet warm mag hebben.


Het is wel vaak zo dat paarden die lange tijd te dik zijn, hormonaal problemen krijgen o.a. IR waardoor ze hun lichaamstemperatuur niet meer goed kunnen regelen en dus veel sneller gaan zweten. Ook in rust.
Bijkomend hebben metabole problemen ook invloed op de weerstand waardoor ze dus gevoeliger worden voor allerlei infecties.

Daarom schreef ik dus niet te vet laten worden en de weerstand opkrikken. Zeker oudere paarden hebben al wel eens aanleg voor metabole problemen en verminderde weerstand.

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 14:54

foxy80 schreef:
Pandora2 schreef:
Dit is volgens mij inderdaad rainrot. De weerstand een beetje opkrikken en het paard niet te vet laten worden, kan al een hele grote bijdrage leveren in het voorkomen van zulke infecties.

Nu weet ik niet waar jij woont, maar ik heb hier een oudje met PPID van 28 staan en een PRE van 18 maar die zweten echt niet op de wei.
Jaren geleden, toen de oudste nog geen pillen kreeg tegen PPID, trof ik haar ook al wel eens zwetend aan als het echt heel warm was, maar dan vooral op stal.


Waasland.

Rainrot zou me verbazen, het heeft hier amper geregend.

Volgende maand laat ik bloed testen. Eens kijken hoe het met zijn weerstand etc zit.


rainrot, broei in de haren door vocht en warmte, meestal door warmte van het paard zelf, voel onder de haren maar hoe warm het daar is vergeleken met de buitenlucht. Het regent dan wel niet veel, of zelf weinig, maar smorgens is het gras wel zeiknat van de damp/mist die zich snachts door de temperatuur dalingen opkomt, dus je paard is ook elke nacht/smorgens vochtig daarvan wat door de haren zakt door de opkomend herfstzonnetje en lichaam opgewarmt en voila je hebt broei in het haar op de huid wat een reactie geeft.

hagelslag
Berichten: 9037
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Bacteriële huidinfectie - dankzij klimaatscrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 14:57

7 jaar geleden toen ik net begon als vrachtwagenchauffeusse was het ook eind oktober 27-28 graden.

Het gebeurd wel vaker dat het in oktober nog best warm is.

Dit is toch duidelijk rainrot.

Marcella

Berichten: 36730
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 14:57

Trouwens met scheren had ik het nog dus, maar dat kwam ook doordat de vacht razendsnel terug groeide. Met inderdaad dikke ondervacht.

foxy80

Berichten: 7871
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-23 14:58

Pandora2 schreef:
RianneH schreef:
Dat is echt niet zo makkelijk één op één te vergelijken of een paard nu wel of niet zweet op de weide. Naast de natuurlijk aanmaak van de vacht, die al lang begonnen is want de dagen zijn veel korter geworden, zit je ook met allerlei andere omstandigheden die wel of niet voor warmte op de plaats zelf zorgt. Maar dit lijkt me ook allemaal niet echt van toepassing hier, of het paard wel of niet warm mag hebben.


Het is wel vaak zo dat paarden die lange tijd te dik zijn, hormonaal problemen krijgen o.a. IR waardoor ze hun lichaamstemperatuur niet meer goed kunnen regelen en dus veel sneller gaan zweten. Ook in rust.
Bijkomend hebben metabole problemen ook invloed op de weerstand waardoor ze dus gevoeliger worden voor allerlei infecties.

Daarom schreef ik dus niet te vet laten worden en de weerstand opkrikken. Zeker oudere paarden hebben al wel eens aanleg voor metabole problemen en verminderde weerstand.


Ik neem het zeker mee. Het is van nature geen maatje graatje.

foxy80

Berichten: 7871
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: Bacteriële huidinfectie - dankzij klimaatscrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-23 15:00

Mijnheertje vasttapijt in de winter:

Afbeelding

_Mar3
Berichten: 470
Geregistreerd: 29-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 15:26

Tja, de zomer was fris met veel regen, nu is het redelijk warm voor de tijd van het jaar. Ik zou het zelf niet meteen afschuiven op een 'klimaatcrisis', maar eerder op het weer. Hopelijk gaat het snel beter met het beestje. :)

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 16:35

foxy80 schreef:
Ik neem het zeker mee. Het is van nature geen maatje graatje.

:D Ik meende al zoiets te zien op de foto's ja. Ik ken het probleem... :j

Als je bij gelegenheid toch bloed laat nemen, misschien toch ook ppid laten testen. Kwestie van één en ander uit te sluiten ( of in het mindere geval, bevestigd te krijgen ).