Bacteriële huidinfectie - dankzij klimaatscrisis?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
foxy80

Berichten: 7871
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-23 13:57

Weggestoomd bedoel je vast ;) Zwaartekracht is bij mijn weten een onomstotelijk iets. Tenzij ik een theorie over magnetische aardstralen of zoiets heb gemist. :')

Nee, het is blijkbaar opgelost door aanpassingen in het beleid:
https://www.quest.nl/natuur/milieu/a402 ... -opgelost/

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 14:23

Elisa2 schreef:
Ik heb ook nog nooit eerder 23 graden gezien in Oktober..zal ook wel woke zijn dan. :+

Ongewassen scheren is niet geweldig voor de messen inderdaad, maar ik denk dat het de DA er om gaat dat het droog blijft. Weer nat maken zal nu niet wenselijk zijn.


paar jaar terug op 5 november buitenrit gedaan met groepen reden we in ons tshirt

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Bacteriële huidinfectie - dankzij klimaatscrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 15:32

En vorig jaar in november was het ook opeens 20 graden. Weet dat nog heel goed dat ik toen toch maar een strookje eruit had geschoren met mijn hand nog in het gips.

pluisje88

Berichten: 8077
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 15:40

foxy80 schreef:
Weggestoomd bedoel je vast ;) Zwaartekracht is bij mijn weten een onomstotelijk iets. Tenzij ik een theorie over magnetische aardstralen of zoiets heb gemist. :')

Nee, het is blijkbaar opgelost door aanpassingen in het beleid:
https://www.quest.nl/natuur/milieu/a402 ... -opgelost/


Excuus voor mijn onzorgvuldigheid..
Het zijn trouwens geen magnetische aardstralen maar magische aardstralen :j

:')

foxy80

Berichten: 7871
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: Bacteriële huidinfectie - dankzij klimaatscrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-23 16:31

Exemplarisch voorbeelden van enkele uitzonderlijke dagen genoeg, maar van uitzonderlijke volledige maanden?

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 20:46

3heathcliff5 schreef:
Ze kunnen het weer per dag nog niet eens voorspellen, laat staan een zogenaamde klimaatverandering. Ik kan me nog herinneren dat we ‘bang’ werden gemaakt met zure regen die je parapluutje in een flinke bui zou laten smelten als we niks zouden veranderen. Waar is de zure regen nu? Hoor je al decennia niks meer over.


Hihi.

Ja, leuk, hè. *\o/*

De benzine is onder andere aangepakt (ongelood of wat was het) en dat scheelde enorm.

De regen is nu niet zuur meer. *\%/*

Nu de rest van de problemen nog.

GraceZarif
Berichten: 344
Geregistreerd: 18-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 20:55

Citaat:
Zure regen werd onder meer veroorzaakt door de uitstoot van giftige zwaveldioxiden. Via fabrieksschoorstenen van de bruinkoolcentrales kwamen deze stoffen in de lucht terecht. En niet alleen via de bruinkoolcentrales. Ook raffinaderijen en het autoverkeer waren boosdoeners. In het Duitse tijdschrift Der Spiegel verschenen uitgebreide artikelen over Ulrich en zijn bevindingen. De boomsterfte was vooral zichtbaar in de “Zwarte Driehoek”, het grensgebied van Duitsland, Polen en Tsjechoslowakije. Die regio leek één groot bomenkerkhof.


Wel een leuk stuk om in zijn geheel te lezen https://anderetijden.nl/aflevering/253/ ... Zure-regen

Bretsa

Berichten: 31
Geregistreerd: 20-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 09:49

kiki1976 schreef:
Wat veel mensen vergeten is dat het aanmaken van een vacht vaak wel wat energie kost en sommige wat last krijgen van een weerstand dipje.
En die combinatie, dat kan wel eens rainrot veroorzaken.


Dat denk ik ook. Ik heb sinds kort mijn eerste eigen paard *\o/*, nu viel het mij van de week op dat hij allemaal bobbels/korsten heeft, net als bij jou TS.
Hij staat sinds 2 maanden nieuw in de kudde, heeft een maand geleden AB kuur gehad vanwege ontstoken castratiewond en had bij het inscharen wel wat bijtwonden opgelopen. Rainrot kan ook ontstaan als die bacterie die bijtwondjes ingaat. Die bacterie is van nature namelijk gewoon (in normale mate) aanwezig op het paard.

Ik denk dat een verzwakte weerstand door die castratiewond/ABkuur, nieuwe groep (stress) en telkens nieuwe bijtwondjes ervoor heeft gezorgd dat hij nu rainrot heeft.

Wat ik nu heb gedaan is:
- betadine scrub ingewreven op de ontstoken plekjes (niet uitgespoeld, want water verergert het alleen maar);
- niet scheren (ikzelf ben tegen scheren, omdat je dan de structuur kapot maakt en daarmee het zelfregulerend temperatuurvermogen van de vacht. Maar iedereen moet gewoon doen wat hij of zij denkt dat goed is);
- MTG plus besteld. Ik heb hierover goede verhalen gehoord en dit wordt als het goed is vanmiddag bezorgd. Ik test vanavond even een klein plekje om te kijken of er geen allergische reactie komt en als dat niet zo is dan smeer ik hem helemaal in de volgende dag. Als je wil, dan laat ik hier wel even weten of ik verschil zie;
- bidden dat het niet regent, want hij staat 24/7 buiten :+


Ik hoop dat dit werkt. Maar voor mij is dit ook nieuw.

foxy80

Berichten: 7871
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: Bacteriële huidinfectie - dankzij klimaatscrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-23 10:22

Ik heb nu mokolie aangeraden gehad om erop te smeren om de korsten eraf te krijgen.

Daarna moet ik hem echt scheren om verdere problemen te vermijden. Bij hem is het echt gaan broeien

Bretsa

Berichten: 31
Geregistreerd: 20-06-23

Re: Bacteriële huidinfectie - dankzij klimaatscrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 10:59

Oja dat zal ook wel helpen. Mok wordt door dezelfde bacterie veroorzaakt

foxy80

Berichten: 7871
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-23 20:47

Mocht er iemand zich afvragen hoe het afliep...

Korstjes eraf proberen prutsen maar dat ging moeizaam. Oktober was nog droog dus dacht dat het wel zou opdrogen en makkelijker eraf komen... fout gedacht. In de week moeten werken, zaterdag telefoon (10 dagen na laatste AB spuit) dat het er weer erger uitzag.

Zo zag het eruit op 3 oktober, toen behandeling begon:

Afbeelding

Afbeelding

28 oktober bij nieuwe opstoot:

Afbeelding

Eronder pus en als ik eraan trok gewoon open wond. Weer da, weer Ab en gelijk op tanden gebeten en onder verdoving volledig geschoren. En nu maar borstelen, komt heel veel huidsmeer af, lijkt wel te sneeuwen op de poetsplaats.

Afbeelding

En daarmee was het probleem dus gelijk veel beter. Nu alleen zijn conditie nog oppakken en met mijn werk is dat nu net drama. Pfft.

Afbeelding

pluisje88

Berichten: 8077
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Bacteriële huidinfectie - dankzij klimaatscrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 10:18

Dat is wel een fikse ts. Goed dat je hebt geschoren. Dit soort dingen zijn toch altijd lastig met een wintervacht. Een wintervacht verstikt Snel is mijn ervaring. Fijn dat je nu kunt behandelen. Immuunsysteem en conditie opbouwen heeft tijd nodig. Mijn paarden hadden nooit immuunsysteem issues maar mijn merrie is nu twee jaar geleden afgevoerd naar de kliniek. Toen ze terug kwam was er niks van over. Ze kreeg ook rainrot en ik kwam er maar niet vanaf. Blijven behandelen en nu twee jaar verder heeft ze nog steeds af en toe een korstje. Dus ze is gewoon nog steeds niet helemaal de oude op dat gebied. Het duurt gewoon echt lang om de natuurlijke balans te herstellen.

Suzanne F.

Berichten: 49226
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Bacteriële huidinfectie - dankzij klimaatscrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 15:50

Goed dat je geschoren hebt. Zal nu vast snel beter gaan.

puppy1128

Berichten: 5011
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 16:16

Die van mij krijgt ook een te dikke vacht voor het warme weer en krijgt ook o.a huidproblemen. Om die reden dit jaar extra geschoren en onder een deken, daarvoor hals/borst en op den duur onderkant buik maar dat was hem ook niet. Tenzij het wél een keer koud was..
Eerst nog te weinig geschoren, want alsnog te warm en bultjes etc. Nog een keer en extra geschoren (soort dekenmodel) en de bultjes zijn/gaan weg.
Volgend jaar scheer ik hem eerder maar dan in zijn geheel. Gaan we dat proberen. Die van mij maakt een vacht voor de noordpool i.p.v Nederland.

Zweten tijdens het werk is niet zo'n probleem, zolang ie maar droog stapt. Maar als ie het dag en nacht te warm heeft met 'niks' doen dan is het heel snel raak. En ik nog denken, 'ahh een tinker. Die krijgt een mooie vacht, kan ie zonder deken..' Fout. -O- :')

foxy80

Berichten: 7871
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-23 20:26

Puppy, ik had de laatste keer geschoren in 2017, daarna altijd zonder deken zonder probleem. Wel met vacht waarmee hij voor een sint-bernard kon doorgaan. Ik ben bekend met het type.

Na 10 dagen is er weer flink oedeem op de buik, licht gezwollen koker en dikke en stijve achterbenen. Met veel stappen en beetje draf aan de longe zag je het per rondje verbeteren. Hij had deze week wegens werken 1 dag op een kleinere paddock gestaan... DA brengt nu supplement om vochtafdrijvend te stimuleren. Alle gezwollen delen ware gevoelig dus maar half paard kunnen poetsen. Ondanks dat zijn rug 1 halve korst is, zie ik aan zijn deken dat hij in 10 dagen nog niet gerold heeft...

SjonnieZ

Berichten: 2327
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 20:47

Sunnda schreef:
Dit is dus precies mijn probleem met dat hele klimaatcrisisverhaal.
Slechte verzorging en een paar warme dagen..meer is er niet aan de hand.
Maar het ligt weer aan het klimaat. :Y)


Dit dus…

ikkeniet

Berichten: 1260
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 09:47

Ik heb mijn paard gekocht in oktober 2014.
Hij zou gewend zijn aan het hele jaar dekenloos, dus ik blij.
Eindelijk van de dekens af.
Waar ik hem vandaan kocht, was hij het voorjaar heen verhuisd, en het was niet best aan voer wat hij kreeg. Vieze koeienkuil/ snot.
Bij mij staan ze van 's morgens vroeg tot 's avonds laat buiten, met de mogelijkheid van droog binenn staan.
En in het voorjaar opeens rainrot, en niet weg te krijgen mok. Terwijl hij met droge benen stond.
Goed wassen, extra dosis vitamines voeren, detoxkuur, en na een paar maanden weer helemaal in orde.
Maar dit najaar toch weer last van korstjes en jeukerig.
Vorige week goed gewassen, en ik merk al veel verschil. Huid is minder gevoelig.
Maar ik zit er te rommelen met deken op en af. Dan te warm en zweterig eronder.
Regendeken is te dun, 50 grams deken is te warm.
Overdag deken op met al die regen, 's nachts op stal af. De huid en vacht moet kunnen ademen.
En zijn vitaminebrokje naar een dubbele hoeveelheid gaan geven.

BigOne
Berichten: 38268
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 10:05

Dat de da zoveel antibiotica heeft gespoten, daar wordt z’n weerstand nog minder van dus zou ook probiotica geven en een van een vitamine spuit tien dagen een hoeveelheid. Huidschimmel behandel je met drie keer wassen met imaverol met vier dagen ertussen en shampoo niet afspoelen maar laten zitten.
En al je dekjes ,dekens, tuig en borstels behandelen.
Knetter intensief maar aangezien het een schimmel is is dit de enige manier om het de kop in te drukken. En ook mensen kunnen het krijgen dus krijg je rode plekjes dan naar huisarts en zeggen dat je paard met huidschimmel hebt.

foxy80

Berichten: 7871
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: Bacteriële huidinfectie - dankzij klimaatscrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-23 21:43

De besmettelijke fase is voorbij. Alle korstjes zijn mooi droog, geen extra meer bij gekregen. Ga hem nu volledig wassen met isobetadine en onder solarium zetten want krijg de restanten korst maar niet uitgeborsteld. Gelukkig was het oedeem vandaag bijna volledig weg. Was blijkbaar van dagje stalrust wegens werken.

Bretsa

Berichten: 31
Geregistreerd: 20-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 14:17

Wat fijn TS, hopelijk herstelt hij snel!

Hier ook even een update mbt de mtg plus.

Voordat ik was begonnen zag het er zo uit:
Afbeelding
Afbeelding

Nu na ongeveer een maand smeren is het zo. Ik smeer nog steeds op de kale plekjes voor de haargroei. Op de kale plekken begint haar te groeien dus dat is fijn:
Afbeelding
Afbeelding

vierspan

Berichten: 293
Geregistreerd: 08-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 23:07

Hoe gaat het nu met julie paarden?

foxy80

Berichten: 7871
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: Bacteriële huidinfectie - dankzij klimaatscrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-23 12:47

Er groeit weer haar op de kale plekken, maar tegelijkertijd ook veel huidsmeer. Als ik borstel lijkt het te sneeuwen, soort droog wit poeder komt eraf (geen schilfers!).

Aan de onderkant van zijn buik, tussen voorbenen en achterbenen, hele liespartij staat nog vol piepkleine korstjes die in de huid hangen, krijg je niet uitgeborsteld.

Daarnaast flink stijf, hij beweegt onvoldoende in de paddock maar heeft ook beginnende artrose, heb stalgenoot ingeschakeld zodat hij in de week ook nog wat extra beweegt, in het weekend ga ik zelf 2 dagen.

Ook nog regelmatig harde plekken onderhuids maar dat was afgelopen weekend eindelijk zowat allemaal weg *klopt af*

Omwille van kou slechts paar plekken met isobetadine gewassen 2 weken terug, in de hoop dat korstjes dan zouden lossen / verdwijnen maar dat was maat voor niks. Toch maar weer scheren dus, waarschijnlijk komend weekend, wel eerst nog verdovende pasta halen.

vierspan

Berichten: 293
Geregistreerd: 08-08-05

Re: Bacteriële huidinfectie - dankzij klimaatscrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 16:35

Oh wat jammer dat je er nog steeds mee struggled! Wat een hardnekkige aandoening.

foxy80

Berichten: 7871
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: Bacteriële huidinfectie - dankzij klimaatscrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-23 10:30

De verdovende pasta is er, maar het was dit weekend zoo koud dat ik deze week pas ga scheren.

Tot mijn grote blijdschap liep hij zondag eindelijk weer normaal! Had hem een kuur Pavo Mobility gekocht en blijkbaar slaat dat aan. En het moet echt daarmee te maken hebben want alles lag bevoren, ideaal voor stijf lopen. Maar pukkie liep netjes zonder moeite mee.

Korstjes zitten nog volop tussen zijn benen en op zijn buik. Als ik binnenkant van achterbenen masseer met een rubberborstel komen de haren volop los met korstjes. Ondanks dat het niet jeukt ontspant hij helemaal bij het poetsen dus het moet wel deugd doen.

Het gaat eindelijk de goede kant op.

Bretsa

Berichten: 31
Geregistreerd: 20-06-23

Re: Bacteriële huidinfectie - dankzij klimaatscrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 12:17

Wat fijn dat het de goede kant op gaat TS! Dat smeer had ik inderdaad ook in het begin! Ik heb het idee dat dat de korstjes zijn die week zijn geworden. Dat rook ook niet fris dus heb dat met een kam er telkens afgehaald zodat de huid daar weer kon 'ademen'. Een vette bende.

Het is inderdaad hardnekkig.

Vierspan, die van mij is er bijna vanaf! nog een plekje op zijn rug en been, hier smeer ik nog elke dag. Verder alles zo goed als genezen. Ik hou het nog wel in de gaten. Op de kale plekken zit nu dus ook weer vacht. Hij is nu een wollige teddy geworden. *\o/* Ik smeer die mtg nu 1x per week als preventie op zijn rug en billen. Kan geen kwaad en bevordert ook de haargroei!