[Video] Tong optrekken en veel kauwen, overgevoelig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimsel94
Berichten: 603
Geregistreerd: 04-05-10

[Video] Tong optrekken en veel kauwen, overgevoelig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-23 16:16

Hoi allemaal,

Een vreemde titel, maar ik kon het even niet anders verwoorden. Ik ga mijn best doen dit zo duidelijk mogelijk uit te schrijven.

Het gaat om mijn 5 jarige merrie, KWPN. Toen zij 3 jaar was, heb ik haar eerst rontgenologisch laten keuren(hals, rug, benen) zonder bijzonderheden.
Voordat ik met bit ging werken, eerst de tandarts laten komen en zijn ook de wolfskiesjes verwijderd.

Hierna het bit geïntroduceerd en ze is altijd heel erg aan het kauwen geweest, enorm druk in de mond.
Ook wanneer ik bij haar ging zitten in de wei en over de zijkant van haar hoofd zou wrijven, begon ze ook snel te kauwen. De tandarts heeft nooit iets raars kunnen vinden.
Verschillende therapeuten erbij gehad(chiropractie, osteopathie, cranio sacraal) en ook geen bijzonderheden.

Nu is ze dus nog steeds altijd heel erg met het bit bezig, ze trekt dus echt haar tong achter het bit en dit is alles behalve comfortabel en zorgt voor veel frustratie van beide kanten omdat het gewoon niet fijn is voor ons beide.

Vanmorgen heb ik een bitfit consult gehad en hebben wij verschillende bitten getest maar al voordat wij het hoofdstel om deden, werd al snel duidelijk dat ze al gaat kauwen en haar tong optrekken wanneer je je handen langs haar kaken legt. En dan hoef je niet eens te duwen, alleen aanraking lokt die reactie al uit.
Met bit werd dit alleen maar meer.

We hebben gereden zonder sperriem en zonder de gehele neusriem, dat gaf allemaal geen verschil. Een micklem of vergelijkbare neusriem zal dus ook geen verschil maken.
Uiteindelijk meerdere bitten geprobeerd waarvan ze op 1 bit een stuk stabieler werd doordat er minder beweeglijkheid in het bit zit.
Maar toch, vooral in stilstand zie je gewoon dat ze veel bezig blijft en er iets niet lekker zit.

De bitfitter denkt nu zelf aan een soort van overgevoeligheid van de gezichtszenuwen waardoor ze zo heftig reageert op alles wat langs de kaken loopt.

Heeft iemand van jullie dit eerder gezien of meegemaakt? Of zijn er dingen waar jullie aan denken?
Alvast bedankt!


Video met oude bit:
Laatst bijgewerkt door Kimsel94 op 06-10-23 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

zazaza
Berichten: 738
Geregistreerd: 03-05-06

Re: Tong optrekken en veel kauwen, overgevoelig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 16:38

Of horzellarven op de tong?

Elisa2

Berichten: 37434
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 16:41

Heb je weleens een africhtingsneusriem geprobeerd?

Het kan aangeleerd gedrag zijn, het kan ook in het paard zelf zitten.

Ze lijkt wat overmatig speeksel aan te maken, wellicht reageert ze gevoelig/ allergisch op het materiaal van het bit.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 06-10-23 16:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Kimsel94
Berichten: 603
Geregistreerd: 04-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-23 16:41

zazaza schreef:
Of horzellarven op de tong?


Met het oog is er niets zichtbaar in de mond. Geen wondjes, geen plekjes
Dit speelt dus al zeker 2 jaar, is nooit weg geweest en is dus ook niet spontaan op komen zetten

janouk
Blogger

Berichten: 17888
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 16:43

Kan ook een aangeleerde uiting van stress zijn op het bit.
Mijn NRPS reageert zo ook met voor hem stress om met de situatie te dealen.
Ik moet echt veel tijd stoppen in Los rijden, ontspannen, zelf naar het blok laten komen bij het opstijgen etc dan houdt hij zijn mond stil. Maar zodra het moeilijk is in zijn ogen, Gaat hij overvloedig kauwen

Kimsel94
Berichten: 603
Geregistreerd: 04-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-23 16:50

Elisa2 schreef:
Heb je weleens een africhtingsneusriem geprobeerd?

Het kan aangeleerd gedrag zijn, het kan ook in het paard zelf zitten.

Ze lijkt wat overmatig speeksel aan te maken, wellicht reageert ze gevoelig/ allergisch op het materiaal van het bit.


Nee, nooit geprobeerd. De bitfitter(meet ook hoofdstellen aan) heeft hier ook niet naar geopperd omdat je dus dezelfde reactie krijgt wanneer je met je handen rond de mond en kaak aanraakt en ze daar dus echt een reactie op lijkt te geven.

Het was inderdaad zo'n goudkleurig bit, nu hebben we een simpel RVS bit dat dus hopelijk ook minder triggert te kauwen omdat het minder smaak heeft. Ik kan dit bit nu 2 weken uit testen dus ik hoop dat dit al iets aan verbetering gaat geven

Earth

Berichten: 7936
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 16:53

Het kan zoals Janouk zegt inderdaad secundair gedrag zijn. Problemen in de mond kunnen ook komen door (stress van)pijn elders in het lijf. Nu is ze helemaal door de molen gehaald dus dat is lastig. Wellicht kun je eens met pijnstilling rijden een weekje, ijken of er iets veranderd.
Anders wellicht een osteopaat laten kijken naar het hele lijf? Maar ook naar het hoofd.

Kimsel94
Berichten: 603
Geregistreerd: 04-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-23 16:56

Earth schreef:
Het kan zoals Janouk zegt inderdaad secundair gedrag zijn. Problemen in de mond kunnen ook komen door (stress van)pijn elders in het lijf. Nu is ze helemaal door de molen gehaald dus dat is lastig. Wellicht kun je eens met pijnstilling rijden een weekje, ijken of er iets veranderd.
Anders wellicht een osteopaat laten kijken naar het hele lijf? Maar ook naar het hoofd.


We hebben eerder door andere zaken eens met pijnstilling gereden(novacam) om klachten uit te sluiten, dit gaf echter helaas ook geen verschil in dit gedrag

Earth

Berichten: 7936
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: [Video] Tong optrekken en veel kauwen, overgevoelig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 16:57

Ah goed om te weten. Maar laat ze dan ook ander gedrag zien? Dat er met pijnstilling is gereden?

Kimsel94
Berichten: 603
Geregistreerd: 04-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-23 17:05

Earth schreef:
Ah goed om te weten. Maar laat ze dan ook ander gedrag zien? Dat er met pijnstilling is gereden?


vorige zomer begon ze wat staakgedrag te vertonen. Toen nogmaals door de molen gehaald op de raaphorst. Hals en rug weer op de foto geweest, geen bijzonderheden. Op maagscopie paar kleine plekjes te zien op de maag, niet noemenswaardig maar wie weet is ze toch gevoelig daarop. Hebben daarom 6 weken voor maagzweren behandeld(sucralfaat en omeprazol) dit gaf ook geen verschil in het gedrag. Vervolgens in halve doseringen af gaan bouwen
Uiteindelijk bij later consult omdat er geen verbetering was, is er bij een rectale echo gevonden dat er sacralisatie van het heiligbeen is(vergroeiing L6 met heiligbeen), hierop is ze ingespoten met het idee dat ze daarop gevoelig is, maar dat was ook niet het geval.
Daarom hebben we dus nog met pijnstilling gereden om te bekijken of het pijn gerelateerd is of toch misschien iets rijtechnisch/gedrag

Vlak daarna hadden we helaas een droes uitbraak op stal en konden wij niet terug naar de kliniek. Op advies van Franklin rustig doorgepakt omdat ze alleen in het begin wat staakte en daarna weer heel fijn te rijden was alsof er niets aan de hand is.

Helaas brak ik dit voorjaar mijn pols en door een verhuizing heb ik haar in juli dit jaar dus pas weer opnieuw op kunnen pakken en samen met mijn trainster monitoren we dit maar we hadden nu al wel een verbetering van dit gedrag verwacht.
Dus vandaar een consult nu met de bitfitter, maar het blijkt helaas dus niet alleen het bit te zijn

Earth

Berichten: 7936
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: [Video] Tong optrekken en veel kauwen, overgevoelig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 17:16

Het zou dan best kunnen dat het staakgedrag en de mond met elkaar in verbinding staan :j Wel lastig omdat je al zoveel geprobeerd hebt.

Kimsel94
Berichten: 603
Geregistreerd: 04-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-23 17:19

Earth schreef:
Het zou dan best kunnen dat het staakgedrag en de mond met elkaar in verbinding staan :j Wel lastig omdat je al zoveel geprobeerd hebt.


Ook als de gedragingen met de mond al een ding was voordat ze überhaupt beleerd was?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33834
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 17:20

Hoe wordt het paard gehouden en wat krijgt ze aan eten?

Misschien dat dit ongemak veroorzaakt. :)

DuoPenotti

Berichten: 29830
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 17:21

Heb je al eens geprobeerd om een bit te proberen dat zeker geen allergie klachten kan geven?
Titanium bijvoorbeeld?
Of kunststof?

En dat wat langer proberen, want nu kan idd bij alles zijn dat hij denkt, bit, niet leuk, uit!.
Hij moet dan ervaren dat het niet meer zo is.

Mijn paard heeft pollen allergie.
Maar had op een gegeven moment ook echt het vermoeden dat ze ook op andere dingen reageerde.
Zoals spelen met haar mond met een slang met grondwater.
Maar dus ook bepaalde bitten.

Heb toen een fager gekocht en heb daarmee denk ik wel wat doorbroken.

Kimsel94
Berichten: 603
Geregistreerd: 04-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-23 17:23

MarlindeRooz schreef:
Hoe wordt het paard gehouden en wat krijgt ze aan eten?

Misschien dat dit ongemak veroorzaakt. :)


Zomers 24/7 buiten op de wei met 3 anderen, herfst/winter avond/nacht op stal en overdag op de paddock

3x daags een volle kliko voordroogkuil en daarbij 2x daags pavo sportsfit aangevuld met pavo vital

c_alsemgeest

Berichten: 20690
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 17:24

Denk niet eens de mond, maar inderdaad meer de kaak. Hebben ze ooit in de eerdere onderzoeken daar foto's van gemaakt of gekeken naar de aangezichtszenuwen? Denk dat je bitfitter best in een goede richting zit.
In Utrecht zit een fijne neuroloog, ook kunnen ze dan verder naar de binnenkant mond en kaak kijken. En eventuele allergieen.
Vind het incl speeksel aanmaakt namelijk te heftig over komen voor aangeleerd gedrag, meer als iets wat nu ongemak veroorzaakt, zeker als ze het ook zonder hoofdstel doet wanneer je druk bij de kaken legt met je handen. Daar vandaag komen is dan logischer (kaak/zenuwen).

Babootje

Berichten: 26380
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 17:29

c_alsemgeest schreef:
Denk niet eens de mond, maar inderdaad meer de kaak. Hebben ze ooit in de eerdere onderzoeken daar foto's van gemaakt of gekeken naar de aangezichtszenuwen? Denk dat je bitfitter best in een goede richting zit.
In Utrecht zit een fijne neuroloog, ook kunnen ze dan verder naar de binnenkant mond en kaak kijken. En eventuele allergieen.
Vind het incl speeksel aanmaakt namelijk te heftig over komen voor aangeleerd gedrag, meer als iets wat nu ongemak veroorzaakt, zeker als ze het ook zonder hoofdstel doet wanneer je druk bij de kaken legt met je handen. Daar vandaag komen is dan logischer (kaak/zenuwen).


Ben ik met je eens.
Wat TS al gedaan heeft lijkt me heel secuur. Het is een heel zoekplaatje maar ik zou ook richting de aangezichtszenuwen gaan denken.

Kimsel94
Berichten: 603
Geregistreerd: 04-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-23 17:31

DP, fager had ik geopperd bij de bitfitter vanmorgen omdat mijn trainster het daar ook over had, maar zij kon mij dat niet aanbevelen aan de hand van haar bevindingen.


c_alsemgeest schreef:
Denk niet eens de mond, maar inderdaad meer de kaak. Hebben ze ooit in de eerdere onderzoeken daar foto's van gemaakt of gekeken naar de aangezichtszenuwen? Denk dat je bitfitter best in een goede richting zit.
In Utrecht zit een fijne neuroloog, ook kunnen ze dan verder naar de binnenkant mond en kaak kijken. En eventuele allergieen.
Vind het incl speeksel aanmaakt namelijk te heftig over komen voor aangeleerd gedrag, meer als iets wat nu ongemak veroorzaakt, zeker als ze het ook zonder hoofdstel doet wanneer je druk bij de kaken legt met je handen. Daar vandaag komen is dan logischer (kaak/zenuwen).


Dat is inderdaad een beetje waar we nu ook naar neigen. Er zijn inderdaad nog geen foto's gemaakt van haar hoofd en er is ook nog niet naar de gezichtszenuwen gekeken.
Goed om dat inderdaad nog eens uit te zoeken wanneer we nu geen of niet voldoende verbetering gaan zien

Libera

Berichten: 3982
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: [Video] Tong optrekken en veel kauwen, overgevoelig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 17:37

Wat doet ze als je het bit er in doet (zonder neusriem enzo echt alleen kopstuk en bit) en dan op stal (of andere veilige plek) zet voor een paar uur. Gewoon ermee laten eten/drinken etc. Stopt ze dan na een tijd wel met kauwen/erop reageren?

Kimsel94
Berichten: 603
Geregistreerd: 04-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-23 17:41

Libera schreef:
Wat doet ze als je het bit er in doet (zonder neusriem enzo echt alleen kopstuk en bit) en dan op stal (of andere veilige plek) zet voor een paar uur. Gewoon ermee laten eten/drinken etc. Stopt ze dan na een tijd wel met kauwen/erop reageren?


Nooit geprobeerd, weet ook niet of ik dat graag uit zou willen proberen met eten dat sowieso aan het bit gaat hangen en zo klonten kan gaan maken

Libera

Berichten: 3982
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 18:04

Kimsel94 schreef:
Libera schreef:
Wat doet ze als je het bit er in doet (zonder neusriem enzo echt alleen kopstuk en bit) en dan op stal (of andere veilige plek) zet voor een paar uur. Gewoon ermee laten eten/drinken etc. Stopt ze dan na een tijd wel met kauwen/erop reageren?


Nooit geprobeerd, weet ook niet of ik dat graag uit zou willen proberen met eten dat sowieso aan het bit gaat hangen en zo klonten kan gaan maken


Zo wen ik al mijn jonge paarden aan een bit en heb er nog nooit een gehad waar er klonten aan het bit hingen…sowieso met brok niet… gewoon omlaten totdat ze er niet meer op reageren. En bit niet te hoog hangen, zodat ze het zelf ‘vast’ moeten houden zeg maar. Dan leren ze vaak ook niet om de tong op te trekken.

office
Berichten: 807
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 18:13

Ze heeft dus al lang pijn klachten .Wel eens een tijd bit loos gereden ? Helemaal normaal is het niet om metaal bij een dier in de mond te leggen en er druk op uit te oefenen al doen we dat al jarenlang.De verwijderde kiesjes kunnen nog irriteren als er wat achter is gebleven bijvoorbeeld.Of de tong kan pijn doen of een oude breuk in de schedel /kaak , een botsplinter .Te veel om op te noemen een dierenarts onderzoek en foto zou ik zeker doen.

quintusgl

Berichten: 4452
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 18:15

Mijne kauwt/klapperd ook veel op metalen bitten. Heb nu een Winderen bit en daar is het een stuk beter mee.

ellepel

Berichten: 47371
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 18:19

wat libera zegt is niet raar hoor, wij deden vroeger juist ook wel de jonge paarden bit in en dan de wei op sturen.
dan weten ze na een paar uur precies hoe ze dat bit goed moeten houden in de mond.
ik vond dat eerst ook maar vreemd en raar,maar het helpt wel.
ik heb ook wel eentje gehad die echt dramatisch met bit in deed,die ging het best op ongebroken stang van rubber.
na een dag grazen was dat helemaal prima en geaccepteerd.
dus je kunt het nog proberen?

ElfBeau_067

Berichten: 2001
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 18:35

Waarschijnlijk was dit al in jezelf opgekomen. Maar ondanks dat het een jonge pony is zou ik bitloos proberen te rijden. Eerst natuurlijk wel kijken of er andere bitten zijn die bij haar past. Maar dat was het eerste wat in me opkwam toen ik je bericht las.

Maar met bit op de wei sturen zou ik dan weer niet doen, aangezien het gras dan in het bit kan komen te zitten en dat tot nare situaties kan leiden. Eerder op de paddock dan :)
Laatst bijgewerkt door ElfBeau_067 op 06-10-23 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt