15 jarige arabier met meerdere problemen, waar doe ik goed aan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
9xxshadowxx9

Berichten: 64
Geregistreerd: 27-01-10
Woonplaats: Zeeland

15 jarige arabier met meerdere problemen, waar doe ik goed aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-23 10:44

Hoi allemaal!
Aangezien ik al langere tijd aan het tobben ben met mijn 15 jarige arabier, en ik ondertussen lichtelijk wanhopig wordt, leek het me fijn om ons/zijn verhaal hier eens te delen. Ik ben benieuwd wat jullie in mijn situatie zouden doen.

Vijf jaar geleden kocht ik Charif, een shetlander vermomd in een arabierenpak zeg ik wel eens. Een ontzettend fijn diertje om mee te werken. Hij werd omgeschoold van 'dressuurpony in spee' naar boscross pony, waar ons erg goed af ging.
Wat vanaf begin af aan al duidelijk was, is dat hij zijn lijfje niet helemaal mee heeft. Hij draagt zijn hals graag hoog, drukt zijn rug graag weg. In de bak gingen we hier af en toe mee aan de slag, wat ook zijn vruchten af worp, met als doel een ontspannen paard wat zijn lijf op de juiste manier gebruikt. Hij moet altijd even opstarten, het is een dieseltje en daar krijgt hij ook ruim de tijd voor. We beginnen stijf en door rustig aan wat oefeningen te doen wordt hij naarmate de tijd verstrijkt steeds soepeler.

Zelf ben ik er voorstander voor om je paard regelmatig na te laten kijken, waar we bij behandelingen altijd tegen (kort omschreven) een scheef/vast bekken en een vast SI gewricht aanliepen. Wat we dan los lieten maken, waarna het bij de volgende behandeling weer net zo vast zat.

Wat ik als side note nog moet vertellen is dat Charif een pechvogel is, we zijn vele wondjes en dikke benen verder. Dit omdat hij onderaan in rang staat, maar ook omdat hij niet snel genoeg weg komt als hij aan de kant gestuurd wordt door een ander paard.

Een aantal jaar en een peesblessure aan zijn achterbeen verder wilde ik toch eens verder gaan zoeken, waar kwam bij mij nu het gevoel vandaan dat er toch iets niet klopt. Op advies van mijn dierenarts doorverwezen naar Anne Brunott, paardenorthopeed en tevens chiropractor.
Na onderzoek kwamen we toch bij zijn onderrug uit, foto's en scans wezen op artrose in zijn onderrug. Hiervoor is hij ingespoten, zou wat verlichting kunnen geven maar gaf geen garantie. Conclusie was dat dit paard lichamelijk zeker geen 15 is, maar een stuk ouder. Aankijken en zien hoe hij het doet.

Vanaf die diagnose bekijken we per dag hoe hij het doet. Ik ken hem ondertussen goed genoeg om te zien of hij een slechte dag of een goede dag heeft. Op de goede dagen rijden we lekker een rondje buiten, op de mindere dagen doen we niks. Helaas struikelt hij laatste tijd veel, wat meestal na een behandeling vd chiropractor beter wordt. Door het struikelen zit ik niet meer op mijn gemak als ik rij, en voel ik me (voor mij en voor hem) onveilig. Rijden (voor nu) even afgeschreven.
De kwaaltjes stapelden zicht weer op, plus dat zijn (ex) blessure been weer dikker werd.
Wederom een belletje naar de dierenarts gedaan, met de vraag of hij eens mee wilt denken.
Hieruit kwam:
- Op het harde loopt hij vooraan niet helemaal zuiver
- Op het zachte loopt hij niet helemaal okee met zijn blessurebeen
- Wat hem vooral op viel was dat hij in zijn hele lichaam compenseert, en als hij in zijn ritme blijft, hij best prima loopt. Maar als hij door wat dan ook uit dat ritme komt, je duidelijk ziet dat het niet goed zit.

Dat het niet goed zit in zijn lijf is me ondertussen meer dan duidelijk, waar mijn hoofd nu overuren overdraait: wat nu?
Charif is een niet echt een knuffelpony, hij gaat graag mee, als ik hem nu meeneem voor een rondje wandelen (en zeker mee aan de fiets) bloeit hij op.
Wat ik niet wil is hem helemaal binnenste buiten keren om de oorzaak van zijn pijntjes te vinden, dit omdat dat in mijn ogen niets toe gaat voegen.

Maar waar doe ik nu goed aan?
Wat mij duidelijk is is dat hij niet continu pijn heeft, als hij gewoon wat kan scharrelen gaat het prima.
Zet ik mijn pony nu op pensioen? Wordt hij met zijn gevoeligheid voor suikers gelukkig hele dagen met een graasmasker op de wei? Zoek ik voor hem een plekje bij iemand anders die er af en toe een rustig rondje mee rijdt als zijn lijf dit toe laat?
Alleen ben ik dan weer bang dat hij door zijn verbloemende leuke uiterlijk doorverkocht wordt aan een handelaar (ja ja alle scenario's gaan me door het hoofd)

Sorry voor het lange verhaal, het lucht mij in ieder geval op om het een keer van me af te schrijven, ik hoop dat jullie met me mee willen denken :)

rien10
Berichten: 14742
Geregistreerd: 01-06-10

Re: 15 jarige arabier met meerdere problemen, waar doe ik goed aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 10:53

Wat vervelend, deze situatie. Wat ik je zeer sterk af raad, is je paard weg doen om ergens een oude dag te gaan genieten. Het risico dat iemand dingen met hem gaat doen die jij niet wilt is te groot.
Neem zelf je verantwoording. Of met pensioen en jij blijft de eigenaar, of naar de paardenhemel.
Maar jij moet degene zijn die de beslissingen neemt. Niet een ander.

Wildgirl

Berichten: 11676
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: 15 jarige arabier met meerdere problemen, waar doe ik goed aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 10:59

Heb je hem al eens een week of 2 op pijnstillers gehad?
Ik zou zo'n dier nooit verkopen, het is of zelf de verantwoording dragen of euthanasie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 11:03

Heeft hij niet ook artrose in zijn benen? Dat zou het vele struikelen en niet goed lopen kunnen verklaren.

Ik zou hem sowieso niet verkopen. Dit soort paarden gaan vaak van handelaar naar handelaar gesleept worden. Kun je hem niet op pensioen zetten op een plek waar ze alleen paddocks hebben? En dan bedoel ik geen postzegel paddocks maar grote paddocks, eventueel paddock paradise ? Dan kan hij zonder graasmasker wat rondscharrelen mits hij niet constant pijn heeft natuurlijk.

9xxshadowxx9

Berichten: 64
Geregistreerd: 27-01-10
Woonplaats: Zeeland

Re: 15 jarige arabier met meerdere problemen, waar doe ik goed aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-23 11:32

Bedankt voor jullie reacties, ander plekje staat laag op mijn lijstje, maar het gaat toch stiekem wel door je hoofd af en toe.

@LV19952
Zou kunnen hoor, die artrose in zn benen, daar verdenk ik hem ook wel van. Omdat hij niks moet en zijn rug al bewezen slecht is ben ik daar niet veel verder op in gegaan.
Helaas zijn paddock paradise plekjes heel erg schaars hier (walcheren/zeeland) in de omgeving. Dit zou wel super goed passen om zijn jaren te slijten.
Hopelijk kan ik hier in de buurt een plekje vinden waar hij fijn staat, zonder te veel poespas waar ik voor betaal maar toch niet meer gebruik.

Griffioen

Berichten: 127
Geregistreerd: 21-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 11:39

Een pensioenplekje is een optie mits jij de mogelijkheid hebt hem goed in de gaten te houden. Je zou kunnen denken aan een kinderboerderij, boeren-kinderdagverblijf of bij fijne mensen thuis. Ik zou wel kleinschalig gaan, dus niet op het grote land. Vandaar kun je beoordelen of dit past of het te veel gevraagd is.

Heeft hij veel medicatie nodig pijnvrij te staan, dan wordt het verhaal anders, maar ik begrijp dat dit niet aan de orde is?

Wat vreselijk verdrietig!

mika11

Berichten: 11116
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 11:45

Ik zou in ieder geval niet verkopen naar iemand die af en toe een rustig rondje met hem rijdt.
Dan kun je hem beter zelf houden en dit zelf gaan doen.
Want jij kent hem het best en dan weet je ook zeker dat hij niet de handel ingaat en van hand tot hand gaat met als laatste halte de slager.

Jouw pony is lichamelijk niet goed meer, dan moet je zelf de verantwoording nemen en niet bij een ander gaan leggen zodat jij er vanaf bent.
Dan is het of zelf houden en af en toe een rustig ritje, of op pensioen zetten maar jij blijft zelf eigenaar, of laten hemelen.

goldyc

Berichten: 759
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 12:31

Waarom laat je hem niet toch gewoon nakijken? Wie weet heeft hij nu wel gewoon een kleine blessure voor of achteraan die vrij makkelijk 'opgelost' kan worden. De artrose in zijn rug kan je niet oplossen, maar ik zou wel laten nakijken of hij bv geen peesblessure heeft opgelopen. Als dat het geval is, kan het namelijk best zijn dat hij over een jaar beter loopt als je hem passend behandeld. Over het algemeen gaat het juist behandelen van een blessure beter als je weet wat er scheelt en een foto of echo van de benen kan ook bij jou op stal gebeuren en kost geen fortuin. Het alternatief is hem een half jaar of jaar op rust zetten en dan kijken of hij misschien wel weer zuiver loopt. Wat was het advies van jouw dierenarts?

Verder ben het eens met mijn voorgangers; wat je ook doet, het is jouw paard dat niet goed is, dus jij moet de verantwoordelijkheid nemen voor hem. In mijn ogen hoort 'uitzoeken wat hij mankeert' daarbij, maar als je dat niet wil, zou ik hem in elk geval toch zeker zelf houden. Als je een kapot paard verkoopt, is er een redelijke kans dat hij in de handel terechtkomt, dat moet je niet willen.

Wordt hij misschien niet blij van bv vrijheidsdressuur, grondwerk en loswerk? (binnen zijn fysieke grenzen natuurlijk). Of wandelingen aan de hand? Als je die dingen zelf niet leuk vindt, kan je eventueel nog een verzorger zoeken voor hem. Ik heb zelf een min of meer kapot paard en er zijn gelukkig meer dingen mogelijk dan enkel rijden. Ik zou persoonlijk wel geen dingen ondernemen voor je weet waarom hij nu zo loopt; als hij bv artrose heeft in zijn benen, zijn wandelingen aan de hand misschien nog prima voor hem, mar bij een andere acute blessure is dat misschien net niet goed nu. Alternatief is hem gewoon volledig op pensioen zetten, daar is natuurlijk ook helemaal niks mis mee. Je kan ook nog kijken naar een plekje in een (betrouwbaar) paardenrusthuis.

hwn
Berichten: 4744
Geregistreerd: 26-05-13

Re: 15 jarige arabier met meerdere problemen, waar doe ik goed aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 13:20

Ik zou eerst en vooral eens kijken voor een andere groep (desnoods zelfs andere stalling) als hij nu te laag in de rangorde staat. Eens kijken wat er gebeurt als hij niet moet vluchten voor andere paarden (desnoods eventjes apart of met 1 vriendje).

Peesblessures kunnen hardnekkig zijn, misschien speelt die ook nog mee op. Misschien lijkt ie nu wel op te bloeien van werk, maar is ie in werkelijkheid vooral blij van even uit de groep te zijn en niet verjaagd te worden? Want zo'n paarden bestaan ook.

Qua rug, soepelheid e.d. vind ik werk/rechtrichten aan de hand zeer goed, bijv. academische dressuur.

Velen waarschuwen om hem niet weg te doen als gezelschap/knuffel"pony", maar vaak gaat dat toch wel goed hoor, zeker via officiële instanties. Mijn buren hebben al 2 artrosepaarden op pensioen, en dat gaat prima.

Wat onderzoek betreft: mijn ervaring met Arabieren is dat ze vaak wel wat problemen hebben rond het SI-gewricht, en in sommige gevallen is het moeilijk een echt duidelijke diagnose te stellen. Probeer gewoon goed naar je paardje te kijken om te zien wat ie aankan en wil.

ellepel

Berichten: 47373
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 13:57

ja dat is wel zo, veel arabieren hebben wel rugproblemen :j
zou trouwens gezien de kreupelheid de voet op de foto laten zetten om te kijken of er misschien een ontsteking zit.
daardoor kunnen ze ook veel symptomen laten zien die je op noemt.

en misschien begrijp ik het niet helemaal ..waarom wil je hem weg doen?

DuoPenotti

Berichten: 29831
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: 15 jarige arabier met meerdere problemen, waar doe ik goed aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 14:02

Weg doen zodat een ander er af ent toe mee kan rijden?
Die begrijp ik niet. Niemand kent hem beter dan jij. Dat gaat zeker fout.
Als hij al de handel al niet in gaat...

Neem wat dat betreft zelf je verantwoording.

Betreft stalling, 24/7 buiten is niet voor elk paard de oplossing, zeker niet als ze onderaan in de rang staan. Dan is de nacht op stal echt een rustpunt.
Dus of zoek een pp waar hij wel fijn in de groep ligt of zoek een plek met veel ruimte overdag en in de nacht op stal.
Ik denk dat een andere plek hem heel erg goed kan doen.

9xxshadowxx9

Berichten: 64
Geregistreerd: 27-01-10
Woonplaats: Zeeland

Re: 15 jarige arabier met meerdere problemen, waar doe ik goed aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-23 14:33

Bedankt voor alle reacties, fijn om wat meningen omtrent de situatie te horen.

Omtrent huisvesting: ik ben een aantal jaar geleden van een drukke pensionstal met grote groepen verhuisd naar een kleinere, iets wat hem goed heeft gedaan. Hij staat nu met vijf paarden in een rustige groep, dus wegjagen is gelukkig iets wat amper nog voorkomt.

Ik wil absoluut mijn verantwoording nemen voor hem hoor, nogmaals, het is iets wat door je hoofd gaat als je al zo lang aan het dokteren bent. Ik doe mijn best om positief te blijven en niet de moed te verliezen en het koppie te laten hangen.
Charif zijn welzijn staat bij mij absoluut voorop.

Wat ik misschien romatiseer, is een plekje met wat minder weidegang en een mooie paddock samen met wat vriendjes, iets wat hier in de buurt erg lastig te vinden is. Er zijn hier vooral veel pensionstallen met veel weidegang en kleine (postzegel) paddockjes.
Nu is de optie er natuurlijk ook om in een wat grotere straal om mijn woonplaats te gaan zoeken, zodat de mogelijkheden groter worden.

Het is inderdaad zeker een idee om toch zijn benen na te laten kijken, ik neem het mee, daarin hebben jullie zeker gelijk.

Earth

Berichten: 7936
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: 15 jarige arabier met meerdere problemen, waar doe ik goed aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 15:01

Kijk is het nu alleen dat ene slechte been, dan zou ik ook zeggen laat hem nakijken. Maar omdat hij ook al struikelt zou je alle benen moeten checken en ik gok dat in combinatie met de rug dat niet beter wordt. Maar anderzijds weet je dan wel hoe het ervoor staat en welke keuzes je eventueel kunt maken.
Ik zou verder ook aanraden om hem niet meer weg te doen. Maar als het verder ook niet lukt zou ik met zo'n kwakkelend dier het ook niet gek vinden om hem in te laten slapen hoor. Maar dan zou het fijn zijn als je weet wat hij mankeert buiten die rug om.

little_birdy
Berichten: 12232
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 15:18

Helaas heb ik een vergelijkbaar verhaal meegemaakte met mijn verzorgpaard.
Die had uiteindelijk zoveel kwaaltjes en pijn !!!
Dat we hem hebben moeten laten gaan.

Kijk dus eerst eens echt heel eerlijk naar je paard.
Hoe voelt hij zich het grootste gedeelte van de dag.

Heeft hij continu pijn waardoor hij eigenlijk continu in een supercompensatie zit?
Wees dan eerlijk voor je paard en laat hem gaan.

Denk je dat hij wel zonder pijn zijn dag doorkomt dan echt zelf op pensioen zetten en absoluut niet aan een ander overlaten met alle gevolgen van dien

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 15:25

Het 1 staat nooit los van het ander...... alles is onderdeel van de keten, en wanneer er in de rug iets 'vastloopt' heeft dat implicaties voor de rest.
Anderzijds kan ook een rug weer komen door langdurig ontzien van, bijv, een been of voet.
1 schakel in de keten die niet goed loopt, kan alle andere schakels beïnvloeden.

Mijn ruin was redelijk afgeschreven door 2 klinieken. Op een gegeven moment zag ik hem moeilijk doen met opstaan, toen was voor mij de maat vol. Ook ik heb heel lang met hem gedokterd. Hem weg doen is nooit een optie geweest. Het paard blijft leuk, ondanks zijn beperkingen en mijn lege portemonnee ;-)

Ten einde raad nog 1 iemand geprobeerd die zelf een methode heeft ontwikkeld die tamelijk onbekend is, en mijn paard is na 2 behandelingen weer zo rad dat ik aan het opbouwen ben.
Ik zeg niet dat zoiets bij jou überhaupt zou kunnen, ik zeg wel dat er vaak veel meer mogelijk is dan men denkt.

Wanneer de behandeling niet had geholpen had ik hem moeten laten gaan omdat hij gewoon niet goed meer opstond. Dat was erg treurig.
Ik had hem echter nooit weggedaan.
Ik begrijp het gevoel wel, dat heb je gewoon soms wanneer het zo tegenzit..... dan stel je je heel even een moment voor waarin je van de zorgen verlost bent, en hij evengoed gelukkig is.
Maar dat is echt onmogelijk.... een paard dat 'iets' heeft komt nooit goed terecht...... jouw opluchting is dan zijn ondergang. Het klinkt dramatisch, maar 99% van aangeboden 'weidemaatjes' hebben een baas die ruimte en opluchting zoekt en het hoofd wegdraait voor alle ellende die het dier gaat overkomen.

Zijn plek nu klinkt prima en anders zoek je iets beters, wandelen en fietsen klinkt ook top. Verdere diagnostiek kun je doen, of je kunt de dame die mijn paard geholpen heeft ook eens contacten.
Het is allemaal niet wat je had gedroomd wellicht, maar het klinkt niet vreselijk.......
Ik ben steeds meer gaan kijken naar wat er WEL is ipv wat er NIET is.... wanneer het paard comfortabel lijkt/ is, is er zoveel om van te genieten.....

Earth

Berichten: 7936
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: 15 jarige arabier met meerdere problemen, waar doe ik goed aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 15:28

Ninx niet kunnen opstaan zou voor mij ook echt een grens zijn inderdaad :j maar fijn dat ie t weer goed doet!