Butagran ineens rillerig paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Floortje_NL

Berichten: 165
Geregistreerd: 13-05-23

Butagran ineens rillerig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-23 12:33

In afwachting van foto's en echo as. vrijdag staat mijn normaal zo onverstoorbare koele kikker op butagran.

Ze heeft pssm p1/p1 en het afgelopen jaar zijn we veel bezig geweest met het voer en management daar omheen. Met onvoldoende resultaat dus 2 weken geleden was het weer tijd voor de jaarlijkse check bij de chiropractor. Ze zat behoorlijk vast en heeft na de behandeling een paar dagen de sterren van de hemel gelopen en ging stuiterend door de paddock. Helaas van hele korte duur dus we moeten verder gaan zoeken buiten de pssm.

Om haar tot verder onderzoek wat comfortabeler te krijgen, heb ik butagran meegekregen op eigen verzoek. Dit krijgt ze nu 3 dagen maar ze is er heel erg rillerig van geworden. Onrustig en onzeker. Herkent iemand dat gedrag bij gebruik van buut?

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Butagran ineens rillerig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 13:16

Nee ik herken dat niet. Maar hier wel behoorlijke darmproblemen na bute. Soms hoor je dat paarden heel ril kunnen worden van maagzweren. Bute is wat dat betreft wel een trigger. Het kan maagzweren veroorzaken. Heb je er omezaprol bij gekregen (maagbeschermend)?

Celebi
Berichten: 3747
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Butagran ineens rillerig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 13:20

Niet met buut, wel met prednisolon. Werd ik mijn omgeving gezegd dat dat echt niet kon, maar hij werd opeens vreselijk energiek, onrustig en schrikachtig. Na 2 uur lopen stond hij nog te stuiteren. Toen ik gestopt was met de kuur was het na een aantal dagen weer als sneeuw voor de zon verdwenen. Ik heb dus zeker wel het idee dat medicatie die uitwerking kan hebben op sommige paarden.

moonfish13
Berichten: 18233
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 13:49

Celebi schreef:
Niet met buut, wel met prednisolon. Werd ik mijn omgeving gezegd dat dat echt niet kon, maar hij werd opeens vreselijk energiek, onrustig en schrikachtig. Na 2 uur lopen stond hij nog te stuiteren. Toen ik gestopt was met de kuur was het na een aantal dagen weer als sneeuw voor de zon verdwenen. Ik heb dus zeker wel het idee dat medicatie die uitwerking kan hebben op sommige paarden.


Prednison en buut is echt appels met peren vergelijken, prednison gá je van stuiteren als het maar genoeg is.

Butagran, buut: als jij geen pijn hebt ben je blijer….

DuoPenotti

Berichten: 29834
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Butagran ineens rillerig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 13:52

Rillerig als in van alles schrikken?
Of energieker? En daarom ook energie om dingen op te merken in de omgeving en daarop weer reageren.

Celebi
Berichten: 3747
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Butagran ineens rillerig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 14:25

Ik snap dat het middel niet te vergelijken is. Wilde het vooral delen omdat het bij mijn paard ook meteen werd gegooid op 'geen pijn/ongemak meer dus blijer en drukker', maar van wat ik zag was het echt een reactie op het middel. Het was niet eens een hoge dosering namelijk en maar een paar dagen gegeven. Maar zo energiek opeens. En vooral enorm onrustig en schrikachtig, terwijl hij normaal super relaxt is. Dat laatste maakte het typerend en dat lees ik terug bij TS. Precies wat hierboven genoemd wordt: is het echt meer energie door minder pijn en daardoor wellicht ook oplettender of is die nerveusiteit vooral aan de voorgrond. Ik vind daar een groot verschil in zitten en dat zie je als buitenstaander vaak ook niet direct omdat je het paard niet dagelijks in handen hebt en het karakter door en door kent.

Maar inderdaad, het is een totaal ander middel en dat is belangrijk om te benadrukken. :j

Ayasha
Blogger

Berichten: 58003
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 14:33

Celebi schreef:
Ik snap dat het middel niet te vergelijken is. Wilde het vooral delen omdat het bij mijn paard ook meteen werd gegooid op 'geen pijn/ongemak meer dus blijer en drukker', maar van wat ik zag was het echt een reactie op het middel. Het was niet eens een hoge dosering namelijk en maar een paar dagen gegeven. Maar zo energiek opeens. En vooral enorm onrustig en schrikachtig, terwijl hij normaal super relaxt is. Dat laatste maakte het typerend en dat lees ik terug bij TS. Precies wat hierboven genoemd wordt: is het echt meer energie door minder pijn en daardoor wellicht ook oplettender of is die nerveusiteit vooral aan de voorgrond. Ik vind daar een groot verschil in zitten en dat zie je als buitenstaander vaak ook niet direct omdat je het paard niet dagelijks in handen hebt en het karakter door en door kent.

Maar inderdaad, het is een totaal ander middel en dat is belangrijk om te benadrukken. :j

Het is niet te vergelijken omdat het logisch is dat je van cortisol/cortisonen onrustig wordt. Dat is nl het hormoon dat je normaal vrij maakt bij een stressprikkel en cortisonen zijn de synthetische variant. Daarom dat mensen deze gewoonlijk in de ochtend moeten in nemen en niet 's avonds gezien je er niet top op slaapt. :+ Cortisol wordt ook wel het stresshormoon genoemd. Dat zegt genoeg gok ik. :) Het staat bij cortisonen ook gewoon in de bijwerkingen trouwens. :)

Bute echter is een pijnstiller en ontstekingsremmer en zou die bijwerking in principe niet mogen hebben. Ik heb het ook nog nooit mee gemaakt.

Floortje_NL

Berichten: 165
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-23 20:23

Marigo schreef:
Nee ik herken dat niet. Maar hier wel behoorlijke darmproblemen na bute. Soms hoor je dat paarden heel ril kunnen worden van maagzweren. Bute is wat dat betreft wel een trigger. Het kan maagzweren veroorzaken. Heb je er omezaprol bij gekregen (maagbeschermend)?

Daar ben ik van op de hoogte. Het is nu ook maar voor een weekje en ze krijgt elke dag magnesium en groene leem. Dus dat buffert al enigzins. Als buut langer noodzakelijk is ga ik zeker esopmeprazol bijgeven :j

Floortje_NL

Berichten: 165
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-23 20:26

DuoPenotti schreef:
Rillerig als in van alles schrikken?
Of energieker? En daarom ook energie om dingen op te merken in de omgeving en daarop weer reageren.

Energieker absoluut maar ook schrikkeriger. Gister was ze in de inloopstal geschrokken en vanmorgen wilde ze ook niet binnen komen om te eten terwijl haar voerbak daar al jaren hangt :? . Vanmiddag leek ze wel weer wat relaxter dus wellicht is ze onder de indruk geweest omdat haar lijf nu anders voelt.

different1
Berichten: 3643
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 21:53

Waarom geef je bute als ze op korte termijn onderzocht gaat worden?
Grote kans dat je hiermee het beeld vertroebeld, of dat ze juist grotere problemen krijgt omdat ze nu minder pijn heeft en dus een eventuele blessure minder voelt.
Ik snap dat je je paard wilt helpen, maar met het oog op het komende onderzoek lijkt het mij niet heel verstandig.

Floortje_NL

Berichten: 165
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-23 22:49

different1 schreef:
Waarom geef je bute als ze op korte termijn onderzocht gaat worden?
Grote kans dat je hiermee het beeld vertroebeld, of dat ze juist grotere problemen krijgt omdat ze nu minder pijn heeft en dus een eventuele blessure minder voelt.
Ik snap dat je je paard wilt helpen, maar met het oog op het komende onderzoek lijkt het mij niet heel verstandig.

Omdat ze geen kreupelheidsonderzoek krijgt. We weten van foto's en onderzoeken een tijd terug waar we moeten kijken. Daarnaast is er geen sprake van een acute blessure maar artrose.

Ik vind de buut nu juist fijn om voorafgaand aan de foto's alvast een beeld te hebben of de klachten komen door pijn of omdat het lichaam beperkt is.