Pijnlijke bult op kaak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Celebi
Berichten: 3745
Geregistreerd: 04-11-20

Pijnlijke bult op kaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-23 21:17

Hoi allemaal,

Mijn paard deed gisteren in een split second iets onhandigs waardoor hij vermoedelijk met touw of halster achter iets bleef hangen. Op het ene moment stond hij stil, het andere moment hing hij naar achteren en het volgende moment vloog er wat van de muur. Wat er exact gebeurde weet ik dus niet, maar het was een flinke klap.

Meteen erna had mijn paard een flinke zwelling achter op zijn kaak. Echt meteen en dat vond ik vrij apart. Hij stond een paar tellen ook erg timide, maar toen ik hem naar stal bracht begon hij eigenlijk alweer vrolijk te schrapen omdat hij zijn bakje voer wilde. Deze heeft hij zonder problemen opgegeten, net als een berg hooi en kuil en hij dronk ook water. Eigenlijk verder niets alarmerends dus voor mij geen reden om zaterdagmiddag een DA lastig te vallen. Wat wel opmerkelijk was, was 1 pijnlijke plek waar ik liever niet aan moest zitten. De rest van zijn hoofd heb ik ook nagelopen maar nergens (pijnlijke) plekken gevonden. Ik heb op de zwelling een hele lading Traumeel gesmeerd en toen hij weer het land op mocht liep hij vrolijk en alert weg. Niets alarmerend dus.

Vandaag was de zwelling weer volledig weg. Sterker nog, ik had gisteren al het idee dat de zwelling minder was in een half uurtje tijd. De pijnlijke plek was nog wel aanwezig. Paard was alert, vrolijk, tikkeltje druk zelfs en hij at weer prima. Al verkoos hij wel los kuil ipv uit het net. Misschien deed het trekken aan het net wat zeer?

Omdat hij alleen op aanraking gevoelig is en verder geen raar gedrag vertoont maak ik me nog steeds niet zo druk. Het is immers geen spoed. Toch ben ik wel erg nieuwsgierig. Wat kan er in zo'n korte tijd (secondes) zo'n flinke zwelling geven? En die ook weer vrij snel wegtrekt? Op de pijnlijke plek zitten wel wat bloedvaten/zenuwen geloof ik als ik mijn google resultaten moet geloven, maar wat er nou echt zeer doet.. Geen idee.

Dus bokkers, hebben jullie enig idee?

Uiteraard, als het niet minder wordt bel ik de DA voor een consult, maar goed met zo'n vrolijke etende pony ga ik niet in het weekend bellen natuurlijk. :+

Hier de foto van de zwelling met een aanduiding van de pijnlijke plek, precies achter het kaakbot.

Afbeelding

goldyc

Berichten: 759
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Pijnlijke bult op kaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 21:30

Ik gok dat het een bloeduitstorting was (hematoom), en/of een gewone ‘buil’. Mijn paard heeft afgelopen zomer haar hoofd eens heel hard gestoten tegen een lage doorgang, ik mocht toen twee dagen niet aan haar oren of de plek ertussen komen. Halster mocht ook niet over de oren, dat deed zeer. Verder deed ze wel 100% normaal en na twee dagen was haar ‘blauwe plek’ ook weg. Ik zou me dus niet te veel zorgen maken en het even aanzien, denk dat het bij jou iets soortgelijks is dat ook wel vanzelf over gaat waaien.

Celebi
Berichten: 3745
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Pijnlijke bult op kaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-23 21:36

Ja dat vermoed ik ook hoor dat het allemaal niet zoveel kwaad kan. Mijn nieuwsgierigheid kon het alleen niet laten om toch wat informatie in te winnen hier.

Kan zo'n bloeduitstorting echt zo snel ontstaan? Op stal werd er meteen geroepen dat die bult er echt al had moeten zitten omdat het niet zo snel kan maar ik weet echt zeker dat het er pas na het ongevalletje zat en het eigenlijk ook alweer wegtrok waar ik bij stond. Al twijfelde ik daar wel over, omdat het Traumeel de haren ook plat drukt natuurlijk.

Miran

Berichten: 4458
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 22:06

Kan hij niet gestoken zijn geweest?

Celebi
Berichten: 3745
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Pijnlijke bult op kaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-23 22:40

Dat kan ik niet met zekerheid uitsluiten, maar er waren geen beestjes te zien zaterdag en de reactie ging gepaard met het lostrekken van een onderdeel dat in de muur geschroefd zat. Zowel vast zitten als gestoken worden is wel heel toevallig, dus ik gok eerder op alleen vast gezeten. Al is de locatie van de bult wel gek omdat daar geen tuig zit. Ondanks dat ik ernaast stond heb ik het helaas niet gezien want ik was gefocust op het afspuiten van zijn benen.

Hij was trouwens vermoedelijk eerder deze zomer op een andere plek op zijn kaak gestoken en dat was wel een bult. Deze deed alleen geen pijn en trok pas na een paar dagen weg. Ook weer een andere loop van omstandigheden dus.

Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Re: Pijnlijke bult op kaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 11:45

Kan hij zich niet losgetrokken hebben omdat hij geprikt werd door iets? Als reaktie op het geprikt worden trekt hij zich los..klinkt niet heel raar.

Miran

Berichten: 4458
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 12:20

Chapeau2002 schreef:
Kan hij zich niet losgetrokken hebben omdat hij geprikt werd door iets? Als reaktie op het geprikt worden trekt hij zich los..klinkt niet heel raar.


Dat bedoelde ik ook inderdaad

Celebi
Berichten: 3745
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Pijnlijke bult op kaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-23 12:40

Misschien, maar ik denk het niet gezien er geen beestjes waren. Het waaide zaterdag enorm en er was geen vlieg te zien. Hij is overigens ook nooit zo onder de indruk van beestjes, zelfs niet van herteluisvliegen of dazen. Bovendien trok hij zichzelf niet los, hij trok alleen een ding van de muur af waar hij dus achter bleef haken.

Mijn vriend zei net nog dat je dat soort acute zwellingen wel eens ziet als er iets uit de kom geschoten is, maar goed of dat zo is geweest ook geen idee natuurlijk.