Maagzweren en koliek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kyno_Anouk
Berichten: 41
Geregistreerd: 02-10-23
Woonplaats: Middelburg

Maagzweren en koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-23 09:49

Hoii allemaal,

Vorig jaar heb ik mijn eerste eigen paardje gekocht. Helaas werd hij al snel ziek, hij heeft meerdere keren koliek gehad en ook symptomen van slokdarmverstopping. Een keer was de koliek best ver gevorderd en moesten we met spoed naar de kliniek. Toen heb ik ook aan de veearts gevraagd of hij een scopie wilde maken. Hieruit bleek inderdaad dat hij maagzweren had... Omdat hij last had van zijn maag gingen zijn darmen ook minder functioneren.

Helaas bijna een jaar later heeft hij nogsteeds last van maagzweren... Ik heb zijn management zo proberen af te stellen zodat hij niks te kort komt, zoals:
- hij staat overdag lekker op de wei (ong 9 uur per dag);
- krijgt onbeperkt ruwvoer;
- krijgt cavalor fibreforce gastro en hartog digest (3 keer per dag);
- zijn snoepjes zijn laag in suiker en zeetmeel (4%);
- geen intensieve training, we doen voornamelijk grondwerk;
- minimaal 4 uur vrije beweging;
- stress zoveel mogelijk weggenomen;
- En natuurlijk krijgt hij 3 keer per dag medicatie voor de maagzweren.

Hebben jullie nog tips?

Anoniem

Re: Maagzweren en koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 10:04

Hartog digest is te scherp voor de maag. Ze vermelden wel dat het geschikt is voor paarden met gevoelige maag maar het is veel te scherp voor de maag. Ik dacht er ook goed aan te doen dit te voeren maar ze kreeg echt weer last van haar maag. Ik ben toen overgestapt op alleen onbeperkt zacht ruwvoer en de Havens Gastro. Hier gaat het nu redelijk goed op. Bij die van mij wordt het getriggerd door stress. Het is een ontzettend stressgevoelig paard. Als we op wedstrijd gaan krijgt ze preventief Ulcergold.

Weet jij wat de maagzweren bij jouw paard triggert?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Maagzweren en koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 10:16

Je zegt 2 dingen: 9 uur op de wei, en vervolgens 4 uur vrije beweging. Hoe bedoel je dit?

Amyciation
Berichten: 30
Geregistreerd: 15-02-21

Re: Maagzweren en koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 10:20

Ik voel je pijn, ik zat in een soortgelijke situatie kort nadat ik mijn paard kocht. Ik denk dat de belangrijkste taak voor jou is om erachter te komen wat de zweren veroorzaakt.
Normaal gesproken is er een onderliggende oorzaak, bijvoorbeeld management, stress of pijn. Het management lijkt al goed met 24/7 toegang tot hooi en veel buitentijd. Stress en pijn kunnen nog steeds een factor zijn.

Hoe is het met de kudde? Gaan ze rustig grazen of is er veel onrust? Ziet u uw paard op stal of op de weide liggen? Hoe beweegt jouw paard? Lijkt hij/zij pijn te hebben?
bij mijn paard heeft het enorm geholpen om mijn basiswerk te richten op het omgaan met stress/spanning (ik heb cursussen gevolgd van Tristan Tucker en Featherlight Horsemanship) en ik heb goede ervaring met Equinectar, een supplement voor de achterste darm. Maar als je paard pijn heeft, kan geen enkel supplement ter wereld dat verhelpen. Uiteindelijk zijn we ook verhuisd naar een andere (kleinere) stal met een hele rustige omgeving en vaste routines wat enorm heeft geholpen.

Kyno_Anouk
Berichten: 41
Geregistreerd: 02-10-23
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-23 10:23

Ninx schreef:
Je zegt 2 dingen: 9 uur op de wei, en vervolgens 4 uur vrije beweging. Hoe bedoel je dit?


Ohh dit is inderdaad misschien een beetje onduidelijk. Hij heeft momenteel 9 uur weidegang en in de nattere periodes heeft hij 4 uur vrije beweging in de bak.

0000
Berichten: 5483
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 10:23

Wat voor medicatie krijgt hij?

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 10:24

Het is lastig, wij hebben ook een paard gehad met ernstige maagzweren door een afwijking in zijn maag.
Belangrijk voor hem was dat hij heel zacht hooi en zachte ruwvoermix kreeg dat niet prikte en alles inderdaad suikerarm.
Wij gaven voor het werk wat bietenpulp op advies van de dierenarts zodat hij iets in zijn maag dat bufferde, evt met een schepje natriumcarbonaat (backing soda).
Verder inderdaad stress vermijden voor zover mogelijk.

Kyno_Anouk
Berichten: 41
Geregistreerd: 02-10-23
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-23 10:32

LV19952 schreef:
Hartog digest is te scherp voor de maag. Ze vermelden wel dat het geschikt is voor paarden met gevoelige maag maar het is veel te scherp voor de maag. Ik dacht er ook goed aan te doen dit te voeren maar ze kreeg echt weer last van haar maag. Ik ben toen overgestapt op alleen onbeperkt zacht ruwvoer en de Havens Gastro. Hier gaat het nu redelijk goed op. Bij die van mij wordt het getriggerd door stress. Het is een ontzettend stressgevoelig paard. Als we op wedstrijd gaan krijgt ze preventief Ulcergold.

Weet jij wat de maagzweren bij jouw paard triggert?



Ik heb inderdaad vaker gehoord dat dit te scherp is voor de maag. Ik heb een internist laten komen uit België en zij heeft dit als advies gegeven, vandaar dat ik dit ben gaan voeren. Ik geef het hem wel geweekt.
Ik weet niet wat helaas niet wat zijn trigger is... Hij is een rustig en relaxed paard. Wel weet ik dat hij al wat heeft meegemaakt. Voordat ik hem kocht is hij voor zover ik weet al 8 keer verhuisd, in 3 jaar.... Hiervoor stond hij op een stal waar hij geen/ weinig contact had met andere paarden en maar 2 a 3 uur per dag op de wei stond. Dus was voor hem best een grote verandering.

monsera
Berichten: 3079
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Maagzweren en koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 10:38

Ik zou stoppen met de hartog digest. Die heb ik ook een keer gehaald, maar wat is gie hard en stekelig. Nooit meer gehaald daarna. Ik begrijp niet dat ze die adviseren voor maagproblemen.

Verder is stress wel een ding en ook moeilijk om uit te sluiten.
Als er een paard uit de kudde wordt gehaald om te rijden gaf dat hier al stress.

Vervelend hoor. Hopelijk krijg je het meer onder controle.

Kyno_Anouk
Berichten: 41
Geregistreerd: 02-10-23
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-23 10:42

Amyciation schreef:
Ik voel je pijn, ik zat in een soortgelijke situatie kort nadat ik mijn paard kocht. Ik denk dat de belangrijkste taak voor jou is om erachter te komen wat de zweren veroorzaakt.
Normaal gesproken is er een onderliggende oorzaak, bijvoorbeeld management, stress of pijn. Het management lijkt al goed met 24/7 toegang tot hooi en veel buitentijd. Stress en pijn kunnen nog steeds een factor zijn.

Hoe is het met de kudde? Gaan ze rustig grazen of is er veel onrust? Ziet u uw paard op stal of op de weide liggen? Hoe beweegt jouw paard? Lijkt hij/zij pijn te hebben?
bij mijn paard heeft het enorm geholpen om mijn basiswerk te richten op het omgaan met stress/spanning (ik heb cursussen gevolgd van Tristan Tucker en Featherlight Horsemanship) en ik heb goede ervaring met Equinectar, een supplement voor de achterste darm. Maar als je paard pijn heeft, kan geen enkel supplement ter wereld dat verhelpen. Uiteindelijk zijn we ook verhuisd naar een andere (kleinere) stal met een hele rustige omgeving en vaste routines wat enorm heeft geholpen.



De oorzaak van de maagzweren heb ik helaas nog niet gevonden... Wel weet ik dat hij al wat heeft meegemaakt. Voordat ik hem kocht is hij voor zover ik weet al 8 keer verhuisd, in 3 jaar.... Hiervoor stond hij op een stal waar hij geen/ weinig contact had met andere paarden en maar 2 a 3 uur per dag op de wei stond. Dus was voor hem best een grote verandering.

Hij staat momenteel alleen op de wei, wel naast de andere paarden. Zit 1 draadje tussen. De paarden staan bij ons aan huis, ze zijn met zijn 3e. Hij heeft met het paard van mijn moeder op wei gestaan, alleen soms gaat hij jagen dus dan wordt het gevaarlijk... Het paard van mijn moeder is al onderdanig richting hem. Maar toch ging hij er achteraan rennen en hij stopte pas als ik er tussen sprong.

Ik doe veel aan grondwerk, ik heb elke week les hierin en daar werken we ook aan de ontspanning vinden. Ik ben ook groot fan van Tristan Tucker en Featherlight. Heb ook van beide de online academie aangeschaft.

Ohh die tip van de Equinectar ga ik onthouden, bedankt!

Kyno_Anouk
Berichten: 41
Geregistreerd: 02-10-23
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-23 10:43

0000 schreef:
Wat voor medicatie krijgt hij?

Hij krijgt in de ochtend 45 minuten voor zijn eten ulcergold en sucralfate.
s 'avonds krijgt hij ook nog een keer sucralfate

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Maagzweren en koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 11:14

de digest ind even mee stoppen. Mijn haf heeft ook maagzweer gehad. De Da zei dat lucerene/grasmix goed is voor meer kauwen mits paard geen maagzweer heeft. Heeft je paard wel een maagzweer dan stoppen tot de zweer over is. Ik heb daardoor zeker een half jaar geen lucerene of iets in vorm van gehaksel gegeven. En nog ben ik voorzichtig. Mijne heeft dan geen maagzweer meer maar geef ik door zn voer een handje pavo fiber senior wat ik wel erg zacht vind en dat week ik dan met beetje water.

Dus tijdelijk even stoppen met het gehakseld spul. Je kan wel luzerne brokjes of grasbrokjes van hartog geven.

Phonix
Berichten: 1108
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Maagzweren en koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 11:18

Weet jij of hij maagzweren boven in de buik of onderin de buik heeft? Daar zit naamelijk best een verschil in. Boven in is vaak dat hij dan te lang staat zonder ruwvoer, terwijl onderin is stress/pijn ergens.

Hebben ze biopt bij je paard gedaan? Het zou kunnen dat je iets voert wat hij niet tegen kan, bijvoorbeeld de hartog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 11:27

monsera schreef:
Ik zou stoppen met de hartog digest. Die heb ik ook een keer gehaald, maar wat is gie hard en stekelig. Nooit meer gehaald daarna. Ik begrijp niet dat ze die adviseren voor maagproblemen.

Verder is stress wel een ding en ook moeilijk om uit te sluiten.
Als er een paard uit de kudde wordt gehaald om te rijden gaf dat hier al stress.

Vervelend hoor. Hopelijk krijg je het meer onder controle.

Hier ook precies zo. Een paard uit de kudde halen kan bij die van mij ook voor stress zorgen. Onregelmatige voer en buiten zet tijden ook. Nieuw paard in de kudde zorgt ook voor stress. Dat soort dingen zijn alleen zo moeilijk te managen helaas.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 12:08

Wanneer je de paarden aan huis hebt zou ik zorgen dat je jaarrond zoveel mogelijk stabiliteit hebt. 4 uur buiten is erg weinig, en gelukkig ook niet nodig wanneer je eigen baas bent.
Voor al jullie paarden zal maximale vrije beweging ze mentaal en fysiek doen verbeteren.
Kijk eens of het lukt een management te creëren waarin zoveel mogelijk voorspelbaarheid zit. Dus vaste samenstelling van de groepen, vaste tijden waarop bepaalde zaken gebeuren, zoveel mogelijk rust en duidelijkheid.
Paarden vinden toch de meeste rust in een setting die het meest aansluit bij hun natuur. Dus sociale interactie, veiligheid doordat ze bij elkaar zijn, veel vrijheid om spanning af te kunnen laten vloeien, continue ruwvoer, en je manier van trainen lijkt sowieso goed aan te sluiten. Misschien ook kruiden om meer/ beter te kunnen ontspannen.
Clickeren/ positieve bekrachtiging kan soms ook helend werken. Dit paard heeft mogelijk eerder heel lang geen stem gehad, de kans dat er gewoon nog heel veel spanning uit moet is groot.

Ik heb nu al heel erg veel paarden zien opknappen met de adviezen van Anne van Eqinful.

Geef je voordroog of hooi?

Kyno_Anouk
Berichten: 41
Geregistreerd: 02-10-23
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-23 14:03

Phonix schreef:
Weet jij of hij maagzweren boven in de buik of onderin de buik heeft? Daar zit naamelijk best een verschil in. Boven in is vaak dat hij dan te lang staat zonder ruwvoer, terwijl onderin is stress/pijn ergens.

Hebben ze biopt bij je paard gedaan? Het zou kunnen dat je iets voert wat hij niet tegen kan, bijvoorbeeld de hartog.


De eerste keer bij de scopie had hij in beide delen van de maag zweren. Hij krijgt ook altijd voor het rijden wat te eten tegen het opspatten van maagzuur en krijgt onbeperkt ruwvoer. In augustus 2023 hebben we voor de 2e keer een scopie gedaan. Hierbij waren weer zweren in het bovenste deel van de maag te zien. Na 14 uur vasten was zijn maag nog niet helemaal leeg, waardoor het onderste deel van de maag niet zichtbaar was. We hebben in overleg er toch voor gekozen om hem sucralfate te geven voor eventuele zweren in het onderste deel van de maag.

Nee er is geen biopt gedaan bij mijn paard. Ik ben hem pas luzerne gaan voeren op advies van de internist.

Wanneer hij pijn heeft laat hij dit heel slecht zien, ook heeft hij een gek symptoom wat niet past bij maagzweren. Hij heeft een soort braakneigingen. In het begin dacht ik ook aan een slokdarm verstopping, dus daar is de veearts ook een paar keer voor geweest. Ik zal ff een video hieronder plaatsen.

Kyno_Anouk
Berichten: 41
Geregistreerd: 02-10-23
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-23 14:12

LV19952 schreef:
monsera schreef:
Ik zou stoppen met de hartog digest. Die heb ik ook een keer gehaald, maar wat is gie hard en stekelig. Nooit meer gehaald daarna. Ik begrijp niet dat ze die adviseren voor maagproblemen.

Verder is stress wel een ding en ook moeilijk om uit te sluiten.
Als er een paard uit de kudde wordt gehaald om te rijden gaf dat hier al stress.

Vervelend hoor. Hopelijk krijg je het meer onder controle.

Hier ook precies zo. Een paard uit de kudde halen kan bij die van mij ook voor stress zorgen. Onregelmatige voer en buiten zet tijden ook. Nieuw paard in de kudde zorgt ook voor stress. Dat soort dingen zijn alleen zo moeilijk te managen helaas.


Qua voer en buiten-en binnenzetten hebben we gelukkig een goed schema, dit gebeurd dus altijd op bepaalde tijden. Inderdaad wanneer de volgorde anders is van binnenhalen is hij van slag. Dus ook dit moet op een vaste volgorde. Hij heeft gelukkig geen last als de andere 2 paarden weggaan om te rijden, hij staat dan in zijn uitloop te kijken en lekker te eten. Hij heeft op zijn uitloop en in de stal een slowfeeder.

Cchanny

Berichten: 8857
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 14:16

Kyno_Anouk schreef:
Phonix schreef:
Weet jij of hij maagzweren boven in de buik of onderin de buik heeft? Daar zit naamelijk best een verschil in. Boven in is vaak dat hij dan te lang staat zonder ruwvoer, terwijl onderin is stress/pijn ergens.

Hebben ze biopt bij je paard gedaan? Het zou kunnen dat je iets voert wat hij niet tegen kan, bijvoorbeeld de hartog.


De eerste keer bij de scopie had hij in beide delen van de maag zweren. Hij krijgt ook altijd voor het rijden wat te eten tegen het opspatten van maagzuur en krijgt onbeperkt ruwvoer. In augustus 2023 hebben we voor de 2e keer een scopie gedaan. Hierbij waren weer zweren in het bovenste deel van de maag te zien. Na 14 uur vasten was zijn maag nog niet helemaal leeg, waardoor het onderste deel van de maag niet zichtbaar was. We hebben in overleg er toch voor gekozen om hem sucralfate te geven voor eventuele zweren in het onderste deel van de maag.

Nee er is geen biopt gedaan bij mijn paard. Ik ben hem pas luzerne gaan voeren op advies van de internist.

Wanneer hij pijn heeft laat hij dit heel slecht zien, ook heeft hij een gek symptoom wat niet past bij maagzweren. Hij heeft een soort braakneigingen. In het begin dacht ik ook aan een slokdarm verstopping, dus daar is de veearts ook een paar keer voor geweest. Ik zal ff een video hieronder plaatsen.
[ [url]Video[/url] ]

Helaas weet ik dat onbeperkt ruwvoer ook geen garantie is tegen maagzweren.

Mijn ijslander heeft helaas ook 2 jaar terug flinke maagzweren gehad met onbeperkt toegang tot ruwvoer. De enige symptoom die hij van te voren liet zien was gapen. Pas op het moment dat hij er zó erg last van had dacht ik dat hij dood ging. Hij lag alleen maar en reageerde niet op voer. Terwijl hij enorm voer gericht is.


De dierenarts schrok van de hoeveelheid. Gelukkig waren ze niet diep/groot of was er littekenweefsel. We waren er gelukkig 'vroeg' bij. Na overleg met de dierenarts vermoeden we dat de maagzweren zijn veroorzaakt door Lucerne. Aangezien de rest van het stalmanagement allemaal dik in orde is.

Nu krijgt hij geen lucerne meer, wel nog wat zacht grasmix. Misschien is dat een optie. Maar ik zou écht stoppen met lucerne.

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 14:32

Dat het onderste deel van de maag niet leeg is na 14 uur vasten is wel een signaal dat daar iets aan de hand is en dat daar waarschijnlijk ook nog of juist het probleem zit.

Kyno_Anouk
Berichten: 41
Geregistreerd: 02-10-23
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-23 14:34

Cchanny schreef:
Helaas weet ik dat onbeperkt ruwvoer ook geen garantie is tegen maagzweren.

Mijn ijslander heeft helaas ook 2 jaar terug flinke maagzweren gehad met onbeperkt toegang tot ruwvoer. De enige symptoom die hij van te voren liet zien was gapen. Pas op het moment dat hij er zó erg last van had dacht ik dat hij dood ging. Hij lag alleen maar en reageerde niet op voer. Terwijl hij enorm voer gericht is.


De dierenarts schrok van de hoeveelheid. Gelukkig waren ze niet diep/groot of was er littekenweefsel. We waren er gelukkig 'vroeg' bij. Na overleg met de dierenarts vermoeden we dat de maagzweren zijn veroorzaakt door Lucerne. Aangezien de rest van het stalmanagement allemaal dik in orde is.

Nu krijgt hij geen lucerne meer, wel nog wat zacht grasmix. Misschien is dat een optie. Maar ik zou écht stoppen met lucerne.


Welke soort zachte grasmix geef jij nu aan je paard? Er werd mij aangeraden om hem een grasmix te geven met de overgang van weide naar stal. Dan kan ik de luzerne daar misschien gelijk door vervangen.

Duran123
Berichten: 1081
Geregistreerd: 02-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 14:37

Hier geen paard met maagzweren. Wel met een gevoelige slokdarm. Zodra hij (iets met) lucerne eet gaat het mis: slokdarmverstopping.
Zou sowieso overstappen op iets wat milder is voor je paard’s maag.
Sterkte!

Phonix
Berichten: 1108
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 14:38

Nouvel schreef:
Dat het onderste deel van de maag niet leeg is na 14 uur vasten is wel een signaal dat daar iets aan de hand is en dat daar waarschijnlijk ook nog of juist het probleem zit.


Ja dat denk ik ook. Dan is er iets verkeerd en zou ik verder zoeken met een dierenarts die er meer van weet. Veel dierenartsen blijven maar die medicijnen uitgeven, terwijl die je portemonnee echt leegmaakt. Ik zou verder zoeken naar de oorzaak.

Kyno_Anouk
Berichten: 41
Geregistreerd: 02-10-23
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-23 14:44

Nouvel schreef:
Dat het onderste deel van de maag niet leeg is na 14 uur vasten is wel een signaal dat daar iets aan de hand is en dat daar waarschijnlijk ook nog of juist het probleem zit.


Ja mogelijk werkt zijn dunne darm niet optimaal en ontstaan daardoor die maagzweren. De internist had aangegeven dat wanneer er geen duidelijke verbetering is in het lichaamsgewicht dat hij voor een biopt en een OGAT naar de kliniek moet. Na 1 maand zat hij al op gezond gewicht. Waarschijnlijk komt die verminderde darm werking van de maagzweer. Ook had hij bloedarmoede gekregen van waarschijnlijk de maagzweer. Na 2 weken medicatie waren zijn bloedwaardes al weer aan het normaliseren.
Mogelijk is er nog iets anders aan de hand, maar daar zijn we nog niet achter.

Ik hoop natuurlijk dat het nu niet meer terug komt maar anders moeten we inderdaad verder gaan zoeken...

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 14:46

Phonix schreef:
Nouvel schreef:
Dat het onderste deel van de maag niet leeg is na 14 uur vasten is wel een signaal dat daar iets aan de hand is en dat daar waarschijnlijk ook nog of juist het probleem zit.


Ja dat denk ik ook. Dan is er iets verkeerd en zou ik verder zoeken met een dierenarts die er meer van weet. Veel dierenartsen blijven maar die medicijnen uitgeven, terwijl die je portemonnee echt leegmaakt. Ik zou verder zoeken naar de oorzaak.


Die van ons had hetzelfde en die zijn ze blijven scopen tot de maag leeg was en ze ook onderin goed konden kijken en die bleek een afwijking in het model van zijn maag te hebben waardoor het voer niet goed en niet vlot genoeg naar de darmen werd afgevoerd.

Miran

Berichten: 4458
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 14:48

Hoe grof is je hooi?