Röntgenlogische keuring

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HI_L
Berichten: 6
Geregistreerd: 26-04-20

Röntgenlogische keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-23 15:20

Een vraag.

Er zijn behoorlijk wat paarden in verkoop bij welke de röntgen foto's aanwezig zijn, maar bij welke geen rapport met conclusie/ gradaties etcetera zit.
Wanneer ik zelf een paard laat keuren heb ik er wel altijd zo'n keuringsrapport bij.
De verkoper geeft dan aan dat de eigen DA het kan beoordelen, maar zo gemakkelijk is dat niet. Laat staan als je meerdere interessante paarden op het oog hebt.
Nu is mijn vraag, wat zou de reden zijn dat de kliniek geen rapport opmaakt / dat de verkoper het rapport niet heeft?
Zorgt ervoor dat ik ga twijfelen aan of de foto's echt in orde zijn gezien ik er zelf geen verstand van heb.
En de hele keuring over nieuw terwijl dat pas gebeurd is is ook zo wat.

Dit heb ik nu al vaak gehoord, vandaar toch eens deze vraag.

Graag jullie meningen/ ervaringen.

ingvdh

Berichten: 6376
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Röntgenlogische keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 15:27

Ik heb altijd rapportages bij de foto's in kunnen zien, maar ik stuurde ze toch naar mijn eigen DA voor onafhankelijk advies.

Ik liet dat echter alleen doen als ik echt voornemens was het paard te kopen en het op een keuring aankwam. Eerder viel ik mijn DA niet lastig en heb het dus maar 1 of 2 keer hoeven doen.

Kaitlyn

Berichten: 9731
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Röntgenlogische keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 15:29

Ik heb nog nooit gezien dat er geen keuringsrapport bij zat met de bevindingen erop. Wellicht kunnen ze deze alsnog opvragen bij de kliniek?

rijpaarden
Berichten: 52
Geregistreerd: 11-02-18

Re: Röntgenlogische keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 15:46

Je hoeft geen rapport te laten maken. Er zijn ook röntgencentra die alleen röntgenen en geen beoordelingen geven. Op zich logisch aangezien er nog geen europese/amerikaanse standaard is. Beoordeling verschilt nu per dierenarts. Kijk ook https://youtu.be/LaHJ6V5pJoE?feature=shared

gomir

Berichten: 25544
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Röntgenlogische keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 15:51

Ik heb ook geen rapporten van de meeste paarden die hier aan huis op de foto geweest zijn vooraf aan het zadelmak maken. Als intentie geen verkoop is heb ik dat niet nodig en vind ik het zonde van mijn geld.

zoedeloe
Berichten: 194
Geregistreerd: 21-12-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 15:52

Het kan zijn dat de foto's zijn gemaakt op locatie door een iemand die wel goede röntgenfoto's maakt en aan kan geven of er afwijkingen zijn. Maar diegene is dan geen keuringsarts die normaal zo'n groot papier invult waarvan links de gegevens en aftakkingen + advies en aan de rechter kant de bevindingen en gradaties.

Ik heb dit ook een keer voorhanden gehad. Foto's waren recent gemaakt en op een kaartje stonden de gradaties beschreven. Vond dat ook erg vreemd. De foto's heeft de verkopende partij mij toegestuurd welke ik weer naar mijn dierenarts heb gestuurd.

Deze vond de foto's heel scherp en was het volledig eens met de gradaties. Ik heb ook gevraagd of ze konden checken of er niet mee gesjoemeld was en dat was gelukkig niet het geval.

De reden waarom de verkopende partij die man had ingeschakeld was dat hij op die stal alle paarden op de foto kon zetten. Ze hoefde niet ergens heen en het was een stuk voordeliger.

Zij deden het ook ivm paarden die naar het buitenland verkocht werden en daarvoor weeer net een ander rapport nodig was.

Bielsje

Berichten: 1402
Geregistreerd: 17-09-09

Re: Röntgenlogische keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 20:20

Hier laatst ook een paard laten keuren voor de verkoop, met foto's maar zonder rapport. Het ging enkel om hoe hij in de markt gezet moest worden. Want je kunt een talentvol paard hebben, voor de hoofdprijs te koop zetten maar als een potentiële koper dan laat keuren en er komt iets onverwachts uit en de koper trekt zich terug, dan moet je hem opnieuw aanbieden en sta je al met 1-0 achter imo en heb je je eigen en de tijd van anderen "verspild".

Meer dan 90% van de binnenlandse kopers (gok ik) laat het paard hoe dan ook overkeuren, al dan niet met de eerder gemaakte foto's, want ze willen het van een onafhankelijke arts horen. Dus een rapport hebben is leuk, maar je hebt er vrijwel niets aan als verkoper dus gooi je geld weg.

Flubberboot

Berichten: 2916
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Röntgenlogische keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 20:29

Ik zou juist blij zijn met alleen foto’s. Leuk dat de eigen dierenarts van de verkoper er dan een gradatie aan knoopt, maar dat vind ik niet belangrijk. Foto’s kan je aan je eigen dierenarts laten zien en die kan dan beoordelen wat eventueel opnieuw op de foto moet/mag.

MyWishMax

Berichten: 25395
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 21:11

Flubberboot schreef:
Ik zou juist blij zijn met alleen foto’s. Leuk dat de eigen dierenarts van de verkoper er dan een gradatie aan knoopt, maar dat vind ik niet belangrijk. Foto’s kan je aan je eigen dierenarts laten zien en die kan dan beoordelen wat eventueel opnieuw op de foto moet/mag.


Ik laat foto's ook altijd beoordelen door eigen Da. Of er nu een rapport bij zit of niet. Ik vraag wel of er bemerkingen gezien zijn op de foto's. Sommige dingen hoef ik niet eens te gaan kijken, want die wil ik niet.
Dat beoordelen laat ik pas doen als ik serieus ben, dus proefgereden en willen keuren. Dan bel ik Da op, stuur foto's door en maak een afspraak voor klinische keuring. Da kan nog advies geven om een foto opnieuw te doen.

Op deze manier hoeft de da geen 20 sets foto's van verschillende paarden te beoordelen, maar 1 of 2.

Xandyandme
Berichten: 86
Geregistreerd: 21-12-20

Re: Röntgenlogische keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 19:25

Ik heb ook geen rapporten van de rx-keuringen van mijn paarden.
Ik weet wat er al dan niet te zien is op de rx'en dus een rapport heeft voor mij geen meerwaarde.