Infraroodbandages

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Utixo

Berichten: 6599
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Infraroodbandages

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-23 12:13

Hoi,

Ik kom zo snel even geen topic over dit onderwerp vinden, als deze er wel is hoor ik het graag!

Heeft er iemand ervaring met Infraroodbandage's? Ik heb een paard met littekenweefsel en een paard met een blessure aan het checkligament. Het zou puur ter ondersteuning zijn.

Als ik ga zoeken komen er 2 tevoorschijn.
EquiTech (https://www.equi-tech.nl/product-page/e ... aWEALw_wcB), 2 voor 380,-

En

Hidez (https://hidez.nl/winkel/infrapower/infrapower-been-pad/)1 voor 550,-

Ik vond nu net ook de Cellkick nog (https://www.cellkick.nl/product/cellkick-beenpad-set/) ik heb alleen wel een voorkeur voor wat langere bescherming en die is niet leverbaar momenteel.
Als ik de specificaties vergelijk lijkt de EquiTech meer power te hebben.

Dat Infrarood pijn tijdelijk weg kan nemen heb ik zelf ondervonden, maar hebben jullie het al gebruikt bij paardenbenen?

Bielsje

Berichten: 1402
Geregistreerd: 17-09-09

Re: Infraroodbandages

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 12:28

Ik heb een paard met littekenweefsel (verkleefd) op de kogel en mijn veearts gaf aan dat het geen meerwaarde had. Ter bescherming heb ik een BOT stalbandage wat het litteken ook wat soepeler lijkt te houden (en hij is er ontzettend blij mee) en soms laseren we het even.

Voor die van mij zit het er al te lang maar ik denk dat je met laseren het meeste resultaat kunt behalen.

Ferera

Berichten: 453
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Re: Infraroodbandages

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 12:30

Ik heb ze van Back On Track, ik merk verschil bij het wel/niet dragen. Been blijft stuk dunner wanneer ze ze om heeft in de nachten.

Utixo

Berichten: 6599
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-23 12:32

De BOT heb ik inderdaad voor de nacht. Laseren door de veearts is de 2e optie, maar als ik laat laseren wel ik het goed doen (2 × 3 x per week, en daarna afbouwen). Prijstechnisch zijn de Infraroodbandage's dan een stuk fijner.

Qimm

Berichten: 15183
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 12:33

Ferera schreef:
Ik heb ze van Back On Track, ik merk verschil bij het wel/niet dragen. Been blijft stuk dunner wanneer ze ze om heeft in de nachten.


Maar blijft een ingezwachteld been niet per definitie al dunner, ongeacht het soort bandage?

Bielsje

Berichten: 1402
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 12:39

Utixo schreef:
De BOT heb ik inderdaad voor de nacht. Laseren door de veearts is de 2e optie, maar als ik laat laseren wel ik het goed doen (2 × 3 x per week, en daarna afbouwen). Prijstechnisch zijn de Infraroodbandage's dan een stuk fijner.


Ongeacht of de bandages wel of niet zouden werken, komt een high power laser altijd dieper. De resultaten die ik daarmee heb gezien heb ik verder nog nooit gezien.

Dat je een HPL maar heel even op dezelfde plek mag houden, zegt natuurlijk ook wat over de bandages die gewoon statisch op dezelfde plek blijven...

Qimm

Berichten: 15183
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Infraroodbandages

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 12:42

Misschien niet helemaal op z'n plek hier. Maar met alle controversie om bandages/beenbeschermers waaronder het warm wordt en dan juist schade aanrichten. Is dan een extra warme bandage niet een vreemd ontwerp/idee?

Ferera

Berichten: 453
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 12:43

Qimm schreef:
Ferera schreef:
Ik heb ze van Back On Track, ik merk verschil bij het wel/niet dragen. Been blijft stuk dunner wanneer ze ze om heeft in de nachten.


Maar blijft een ingezwachteld been niet per definitie al dunner, ongeacht het soort bandage?


Het zijn in dit geval geen echte bandages maar meer een soort laarsje. Je kunt ze niet strak doen of inzwachtelen ermee. Het is puur de infrarode warmte die wordt afgegeven waardoor het been doorbloed blijft.

Bielsje

Berichten: 1402
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 13:06

Qimm schreef:
Misschien niet helemaal op z'n plek hier. Maar met alle controversie om bandages/beenbeschermers waaronder het warm wordt en dan juist schade aanrichten. Is dan een extra warme bandage niet een vreemd ontwerp/idee?


Volgens mij staat infrarood niet gelijk aan warmte toch? Als ik kijk naar de BOT bandage, dat is dan wel welltex en geen infrarood, dan heb ik dagen in de zomer dat dat been koeler is dan de anderen.

Qimm

Berichten: 15183
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Infraroodbandages

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 13:24

Infra rood is de straling uit licht die de warmte heeft (UV zorgt voor de verkleuring van je huid, even kort door de bocht)

"Infraroodstraling is onzichtbaar voor het menselijk oog, maar door de huid waarneembaar wegens haar warmtewerking;"
aldus wikipedia.