Raadsel: Stokkreupel, niks meer te zien, stokkreupel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
felicity

Berichten: 11280
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Raadsel: Stokkreupel, niks meer te zien, stokkreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-23 21:29

We hebben nu weer iets geks. Hopelijk herkent iemand dit.

Maandagochtend met buiten zetten niks te zien. Met hooi brengen kwam hij gewoon aangedraafd. 10 min later kom ik terug. Staat hij met zijn been omhoog en wil er niet meer op lopen of staan.
Voet nagekeken maar niks te vinden.

S’middags stond de hoefsmid op de planning. Ik dacht wacht dat even af wellicht een hoefzweer.

Ik ga hem halen. Niks meer aan te zien. Hoefsmid kon ook niks vinden.

Met binnen zetten nog steeds goed.

S’morgens met buiten zetten nog steeds goed.

Na het voeren van hooi weer hartstikke kreupel. Weer niet meer willen staan op dat been en lopen weer drama.

Dierenarts gebeld en filmpje door gestuurd. Kwamen gelijk kijken met röntgenapparatuur. Ze verwachten een breuk te vinden.

Paard opgehaald uit de wei. Naar mater we dichterbij stal kwamen ging hij steeds beter lopen.
Wel iets verdikking boven de kogel maar niet warm.

Foto’s gemaakt van zijn voet en kogel maar dat zag er allemaal goed uit.

Dierenarts stond ook voor een raadsel. We hebben voor 7 dagen metacam gehad en maar even aankijken

Vanmorgen weer netjes op 4 benen naar buiten. En na het hooi voeren weer op 3 benen. Hij blijft dan ook bij het hooi staan en loopt niet veel.

Met binnen halen weer niks meer te zien. Loopt weer gewoon op 4 benen.

Ik vind dit maar heel vreemd. En weet niet zo goed wat te doen. Nog een keer de dierenarts laten komen om verder te zoeken waar het vandaan komt of toch maar even aankijken?

Iemand dit wel eens aan de hand gehad?
Laatst bijgewerkt door felicity op 18-10-23 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

ajesca123

Berichten: 1932
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Re: Raadsel: Stokkreupel, niks meer te zien, stokkreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 21:32

Als ik het goed begrijp is er zwelling boven de sprong maar zijn er foto’s gemaakt van de voet en kogel?
Waarom niet van de sprong?

felicity

Berichten: 11280
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-23 21:39

ajesca123 schreef:
Als ik het goed begrijp is er zwelling boven de sprong maar zijn er foto’s gemaakt van de voet en kogel?
Waarom niet van de sprong?


Oeps niet goed geschreven. Had kogel moeten zijn. Heb het aangepast.

Miran

Berichten: 4458
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 21:41

Ik zie steeds dat hij na het hooi voeren op 3 benen staat, ben je er bij in die tijd/heb je er zicht op? Is dat een andere ondergrond of kan het zijn dat hij zich daar raar belast of stoot ofzo?

felicity

Berichten: 11280
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Raadsel: Stokkreupel, niks meer te zien, stokkreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-23 21:50

Hij staat op de wei en de hooibak staat vooraan op het zand. Maar dit is allemaal gelijk. En droog.
Ze hebben ook nagenoeg onbeperkt hooi.

Ik dacht eerst dat hij zich verstapt had toen hij een lelijke blik kreeg van mijn andere paard. Maar dat verklaart niet waarom hij van stokkreupel naar goed naar stokkreupel naar weer goed gaat.

tiwi1969

Berichten: 7657
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Raadsel: Stokkreupel, niks meer te zien, stokkreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 22:00

Misschien een camera inzetten zodat je kan terugkijken wat er gebeurt als hij weer kreupel de wei uit komt.

Heeft de DA nog iets gezegd over een echo van de weke delen rond de verdikking?

NinaCharlie

Berichten: 3181
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 22:01

Stokkreupel zou ik niet aankijken, ik zou opladen en naar een goede kliniek gaan. Sterkte!

tiwi1969

Berichten: 7657
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Raadsel: Stokkreupel, niks meer te zien, stokkreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 22:05

Welk been gaat het om?
Wat een mogelijkheid kan zijn is een subluxatie van een gewricht, zodra dat terug schiet lijkt het probleem over maar zijn banden en pezen slap waardoor het steeds weer gebeurt.

felicity

Berichten: 11280
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-23 22:17

@Tiwi1969
Dat is dus het gekke. Hij gaat niet kreupel naar de wei en komt er ook niet kreupel uit.

Het gaat om zijn rechter achterbeen. Wij dachten inderdaad ook aan knie uit de kom die dan weer terug schiet. De dierenarts zag het probleem rond de kogel. Maar weet eigenlijk niet of die ook uit de kom kan schieten. Klinkt wel aannemelijk dat het zoiets zou kunnen zijn.

Echo is (nog) niet gemaakt omdat er iets zwelling is.

@Ninacharlie Ik snap jou reactie volkomen. Zou het zo zijn dat hij constant op 3 benen zou lopen zouden we dat ook meteen doen.
Maar het is zo wisselend en vervoer voor dit paard is ook altijd een dingentje dat ik eerst wil kijken of ze iets aan huis kunnen betekenen.

ikke

Berichten: 37612
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 22:43

Al bedacht dat er iets in het hooi zit waar hij niet tegen kan?
Vorm van allergische reactie, dus.

Sanet

Berichten: 7982
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Raadsel: Stokkreupel, niks meer te zien, stokkreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 22:49

Mijn merrie heeft een blessure aan het achterbeen gehad, aan de knie. Zij had soms ook met opstaan na rollen dat ze op 3 benen stond. Dat was dan even heel pijnlijk, maar met stappen ging het prima. In draf was ze niet stokkreupel, maar voelde alsof je fiets een slag in het wiel had, dus niet 100% zuiver. Maar zeker niet hinkepink kreupel.
Helaas is de knie en de banden goed beoordelen, vrij lastig, dus dat moesten wij echt in de kliniek doen.

felicity

Berichten: 11280
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Raadsel: Stokkreupel, niks meer te zien, stokkreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-23 23:06

Super fijn dat jullie allemaal mee willen denken.

@Ikke Ik heb net wel een nieuwe baal open gemaakt. Maar dat is van dezelfde partij als de voorgaande balen. Zouden ze als allergische reactie kreupel kunnen gaan lopen op 1 been. Zou dan verwachten meerdere dikke benen.

@ Dat ga ik morgen eens in de gaten houden of hij vantevoren rolt. Volgens mij niet maar ik weet het niet zeker.

Heb van de week een evaluatie gesprek met de dierenarts ga jullie ideeen zeker mee nemen en vragen wat de vervolg stappen gaan zijn.

Anoniem

Re: Raadsel: Stokkreupel, niks meer te zien, stokkreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 23:35

Mijn paard was afgelopen augustus ook ineens stokkreupel met vermoeden van een hoefzweer. Ze kregen haar niet eens van dr stal tot aan het weiland. Omdat ze onrustig was in haar stal haar toch met wat moeite in de paddock kunnen zetten. Toen ik ‘s middags terug kwam liep ze ineens goed. Dag erna ineens weer stokkreupel ‘s ochtends. ‘S avonds weer goed. Geen touw aan vast te knopen. Uiteindelijk bleek na uitverdoven en wat onderzoeken dat het een zoolkneuzing was. Is uiteindelijk met rust vanzelf over gegaan. Het verschilde dus echt op wat voor ondergrond ze had gestaan of ze goed liep of niet.

felicity

Berichten: 11280
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Raadsel: Stokkreupel, niks meer te zien, stokkreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-23 23:47

Dankjewel @LV19952

Deze ga ik ook mee nemen. Uitverdoven niet aan gedacht. Maar dat zal vast alleen werken op de momenten dat hij op 3 benen staat.

Diddykong

Berichten: 1474
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 01:00

Kan het niet zijn dat de knie op slot springt? Patella fixatie heet dat geloof ik. Dat komt vaker bij paarden voor.

WesterGinger
Berichten: 27
Geregistreerd: 11-04-12

Re: Raadsel: Stokkreupel, niks meer te zien, stokkreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 04:35

Ooit een klein paard gehad dat extreem op steentjes reageerde. Die hinkte ook opeens op drie benen. Of twee… Toch een gevoelige zool. Misschien beslag met een zooltje eens proberen?

office
Berichten: 807
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 07:27

Het kan dat hij na kort draaien ineens pijn voelt en als die pijn weg trekt dat hij dan weer normaal kan lopen.Of als hij in een kuiltje gaat staan of uitglijden .Kan zelfs artrose zijn .

Suzanne F.

Berichten: 49308
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 07:48

office schreef:
Het kan dat hij na kort draaien ineens pijn voelt en als die pijn weg trekt dat hij dan weer normaal kan lopen.Of als hij in een kuiltje gaat staan of uitglijden .Kan zelfs artrose zijn .


Artrose had je op de foto moeten zien.
Ik denk dan eerder aan een kogelband ofzoiets die hij verdraait.

felicity

Berichten: 11280
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Raadsel: Stokkreupel, niks meer te zien, stokkreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-23 08:14

@diddykong Dat vind ik ook heel goed passen in dit verhaal. Dierenarts voelde niks raars aan de knie. En wijst echt rondom de kogel aan als probleemgebied.

@westerginger Gevoelige zool lijkt me niet. Er zijn hier ook geen (kiezel)steentjes te vinden.

@office ik denk dat er inderdaad zoiets gebeurd. Acuute pijn auw 3 benen. En die pijn ebt weer weg en hij loopt weer op 4 benen.

@Suzanne F Die zouden gezien moeten worden op een echo?


Ik denk dat ik de dierenarts weer terug laat komen als de zwelling afgezakt is en ze dan kan scannen. En van daaruit weer verder kijken.

kiwiwitje

Berichten: 20126
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Raadsel: Stokkreupel, niks meer te zien, stokkreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 08:17

Ik heb jaren geleden een merrie gereden die dat ook had. Een haflinger. Die had een los stukje bot door t , ik meen, kogelgewricht zwerven.

LoveBodin

Berichten: 4364
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Raadsel: Stokkreupel, niks meer te zien, stokkreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 08:24

Ik heb laatst een semi soortgelijk verhaal gehoord. Ouder paard, ook ineens stokkreupel en dan even later weer helemaal goed. De verklaring daar (maar dat is via via en ik heb geen idee of er een DA bij is geweest), was een soort van 'de kogel op slot'. Nu was dit een ouder paard en hoe het verder is gegaan weet ik ook niet.
Maar dat was dus ook ineens stokkreupel (en inderdaad dacht die persoon die ik sprak meteen aan een breuk), en later weer goed.

Elisa2

Berichten: 37441
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Raadsel: Stokkreupel, niks meer te zien, stokkreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 08:37

Een kogel kan niet op slot, een knie wel.

Ik zou opladen en naar de kliniek gaan, herken het beeld wel maar dit dier had een cyste.Dat hoeft het niet te zijn. Kan ook simpel een banden of pezen blessure hebben. Dat de kogel verdikt is geeft natuurlijk wel een indicatie.

Suzanne F.

Berichten: 49308
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Raadsel: Stokkreupel, niks meer te zien, stokkreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 08:45

Banden en pezen zijn inderdaad op een echo te zien.

joyce83

Berichten: 5225
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 08:45

Geen idee of het hetzelfde is. Maar hier hebben we het ook gehad. Paard van stal afhalen en ze liep op drie benen. 1 achterbeen wilde ze niet op staan maar hupste ze wat op en liep op de teen. Stond ze even buiten dan ging het weer liep ze weer "normaal". Je zag dat het niet lekker liep maar knatskreupel ook niet meer. Soms gedurende de dag weer even een paar stappen moeilijk en daarna weer wat beter.

Ik heb volgens mij de eerste keer er een dierenarts bij gehad. Kon niet gelijk een oorzaak vinden. Wel gevoeld, been kon gewoon bewegen. Pijnstillers erin en langzaam zette ze het been weer neer.
2e keer weer dierenarts gebeld. Toen kwam een andere die meende echt zeker dat het een hoefzweer zou zijn dus op zoek ernaar maar kon niks vinden. Tang reageerde ze wel iets op maar ik denk achteraf omdat de hoef dan wat bewoog en in een bepaalde houding kwam. Echter deze dierenarts ging ook uitverdoven. Spuit onderin vlak boven de hoef ging gelijk goed en ze zette been neer. Locatie dus op dat moment bedankt tussen hoef en kogel in.
Daarna nog een keer op kliniek geweest voor kreupelheidsonderzoek, rontgen gemaakt van dat been, later ook nog knie op foto gehad.

Eindconclusie (echter zonder echo) peesblessure of bandje onderin. Ik laat haar nu een tijd op de wei lopen, ze zou nog goed zijn voor stapritjes maar aangezien ze niet echt de rustigste is buiten is dat geen slim plan. Waarschijnlijk ga ik in voorjaar een andere dierenarts laten komen met echo om te kijken hoe het dan is.

Apacheshadow
Berichten: 887
Geregistreerd: 25-10-08

Re: Raadsel: Stokkreupel, niks meer te zien, stokkreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 09:39

Ga je altijd op dezelfde tijd hooi voeren? Heeft het paard dab gelegen van tevoren?
Ik zie het vaker bij oudere paarden met spat/problemen sprongewricht. Dat als ze gelegen hebben en weer opstaan het betreffende been eerst als het ware moet uitvouwen. Omdat het gewricht slecht is.
En zwelling kan natuurlijk ook gewoon afzakken of secundair zijn