Vage klachten na operatie griffelbeenbreuk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Unicornetto
Berichten: 2385
Geregistreerd: 16-04-09

Vage klachten na operatie griffelbeenbreuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-23 12:47

Hoi allemaal,

Afgelopen mei heeft mijn pony zijn griffelbeen gebroken. De losse delen zijn operatief verwijderd.
Hij leek goed te herstellen, maar na drie weken werd zijn been helaas dikker en liep hij ook niet goed. Weer opgeladen naar de kliniek en hier zijn nieuwe foto's gemaakt. Helaas moest hij aan de hand hiervan nog een keer geopereerd worden.
Nu ging het herstel goed en de controlefoto was ook goed.

Voor we hem weer op gingen pakken onder het zadel is hij twee keer losgemaakt door de chiropractor.

Echter is hij niet meer zo soepel als voor de operaties. Nou kan dat natuurlijk niet in één keer. Maar hij lijkt vanuit zijn bekken minder lekker te kunnen bewegen.
Hij geeft ook aan dat het niet altijd lukt. Soms loopt hij lekker lang en laag aan de longeerlijn en uit het niets komen er dan gekke sprongen. Dit is niet vanuit schrikken, maar het lijkt meer een uiting van pijn.
Ik heb er ook een Cranio Sacraal therapeut bij gehad. Zij vond hem ook erg strak in zijn lichaam.

Nu wil ik natuurlijk graag weten waar dit vandaan komt en heb ik besloten hem nog een keer helemaal door te laten lichten.
Ik vind het alleen lastig naar welke kliniek ik dan het beste kan. Ik heb nu het SMDC in mijn hoofd of eventueel de Lingehoeve.

Tips en ervaringen hierover hoor ik graag.

Sherivey
Berichten: 8635
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Vage klachten na operatie griffelbeenbreuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 13:02

Heb met beiden goede ervaringen.

Alleen SMDC moet je geloof ik echt naar toe en Lingehoeve komt ook aan huis. Dus ivm de te reizen afstand heb ik toen bij een gebroken griffelbeen Lingehoeve laten komen.

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 13:03

Toevallig hebben wij een kennis die haar paard heeft laten opereren (geen been probleem )en die heeft ook vreemde bewegings klachten erna gekregen.
Wij dachten dat dat dier te wijdbeens is vastgebonden tijdens die operatie en dat er daardoor iets beschadigd is.Maar dat is niet bewezen.

Unicornetto
Berichten: 2385
Geregistreerd: 16-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-23 13:17

Sherivey schreef:
Heb met beiden goede ervaringen.

Alleen SMDC moet je geloof ik echt naar toe en Lingehoeve komt ook aan huis. Dus ivm de te reizen afstand heb ik toen bij een gebroken griffelbeen Lingehoeve laten komen.


Ja, alleen het griffelbeen is nu niet het probleem. Dat been is goed en daar loopt hij ook goed mee. Dit lijkt een probleem wat ergens anders vandaan komt. :)

Naar de kliniek toe is geen probleem. Ik kan ook naar de kliniek waar hij geopereerd is, maar ik wil graag een frisse blik die juist de focus van dat been haalt en verder kijkt.
Laatst bijgewerkt door Unicornetto op 19-10-23 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Unicornetto
Berichten: 2385
Geregistreerd: 16-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-23 13:18

office schreef:
Toevallig hebben wij een kennis die haar paard heeft laten opereren (geen been probleem )en die heeft ook vreemde bewegings klachten erna gekregen.
Wij dachten dat dat dier te wijdbeens is vastgebonden tijdens die operatie en dat er daardoor iets beschadigd is.Maar dat is niet bewezen.


Oh jeetje. Ja ik ben ook bang voor een Si-probleem, of juist iets in de hals door de operaties. Vandaar dat ik hem helemaal doorgelicht wil hebben om dingen uit te sluiten.

Unicornetto
Berichten: 2385
Geregistreerd: 16-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-23 15:32

Ik heb de afspraak bij de Lingehoeve gemaakt. Hier ben ik met mijn oude pony ook super goed en eerlijk geholpen. Volgende week maandag hebben we de afspraak.

Mochten er meer mensen zijn met ervaringen met zulke bewegingsklachten na een operatie, dan hoor ik het graag! :)

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 15:37

Vergeet niet dat ze voor een operatie in de takels hangen om op de OK tafel gelegd te kunnen worden en ze moeten er ook weer af. Ze hangen dan met hun hele gewicht aan hun kootholtes. Soms houden ze hier pijntjes aan over. Daarnaast kan hij ook met opstaan na de narcose een gekke smakkerd hebben gemaakt.

Het begint met een kreupelheidsonderzoek en daarvoor ben je bij zowel Lingehoeve als SMDC in goede handen.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Vage klachten na operatie griffelbeenbreuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 15:45

Ik volg, ken een paard die een beetje hetzelfde beeld laat zien na operatie. Heeft hij lang stil gestaan/ boxrust gehad na de operatie?

Unicornetto
Berichten: 2385
Geregistreerd: 16-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-23 15:48

Mloui schreef:
Vergeet niet dat ze voor een operatie in de takels hangen om op de OK tafel gelegd te kunnen worden en ze moeten er ook weer af. Ze hangen dan met hun hele gewicht aan hun kootholtes. Soms houden ze hier pijntjes aan over. Daarnaast kan hij ook met opstaan na de narcose een gekke smakkerd hebben gemaakt.

Het begint met een kreupelheidsonderzoek en daarvoor ben je bij zowel Lingehoeve als SMDC in goede handen.


Nee precies, ik ben dus ook heel bang dat er daar iets is gebeurt wat invloed heeft op zijn hele lichaam.
Daarom ook fijn om naar een kliniek te gaan die ook veel met SI- en halsproblemen doet.

Het geopereerde been blijft hij ook buiten de massa zetten. Niet kreupel, maar wel erbuiten.

Elisa2 schreef:
Ik volg, ken een paard die een beetje hetzelfde beeld laat zien na operatie. Heeft hij lang stil gestaan/ boxrust gehad na de operatie?


Ja, na de eerste operatie twee weken volledige boxrust en daarna op een kleine paddock.
De tweede keer drie weken boxrust en daarna op een kleine paddock.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Vage klachten na operatie griffelbeenbreuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 15:50

Oke dat is natuurlijk veel stilstaan, maar ik weet niet of dat ermee te maken heeft. Wat zegt de kliniek er van dat hij dat been buiten de massa blijft zetten? Deed hij dat voor de operatie niet?

Unicornetto
Berichten: 2385
Geregistreerd: 16-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-23 15:53

Nee, voor de operaties was het echt een hele soepele pony. Met vooral een hele fijne draf. Sindsdien is dit niet meer zo geweest.
Daar kan ik nog eens extra van balen, een super goede pony en allemaal plannen. En ineens is dat weg..

Eerst was het nog erger, na twee keer chiropractie leek het al een stuk beter. Maar hij blijft buiten de massa.
Dit heb ik hierna niet meer overlegd en wil ik eerst graag een 'second opinion' / hem door laten lichten..

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Vage klachten na operatie griffelbeenbreuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 15:59

Verstandig denk ik, klinkt toch alsof hij ergens last van heeft. Het is wel opvallend dat het na de chiropractie beter leek.

Unicornetto
Berichten: 2385
Geregistreerd: 16-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-23 17:33

Ik bedacht me ineens dat ik nooit een update heb gegeven. :Y)

Maar, goed nieuws! Het is misschien heel stom, maar sinds de operatie had hij mok. Hij is heel gevoelig en door het verband had hij veel plekjes.
Rechtsachter was een nare plek geworden en na behandelen werd die een stuk kleiner.
Linksachter begon met een klein plekje, maar tegen de tijd dat hij pijn aangaf, ook een nare plek geworden, ondanks behandelen. Als we toch naar de kliniek gingen wilde ik dat ook laten bekijken.

Nou goed, op naar de Lingehoeve.

Eerst het klinische gedeelte. Ze vonden hem niet kreupel, maar zagen wel dat hij linksachter net iets minder belast.
Op de buigproeven werd dit niet slechter.

Toen het plan gemaakt om te beginnen met foto's van beide achterbenen, daarna de achterbenen volledig op de echo, en ik wilde zijn Si-gewricht ook na laten kijken voor de zekerheid.
Alle uitslagen waren goed! *\o/*
Er was niks geks te zien, dus ik was super blij!

De dierenarts had ook al meteen aangegeven dat het door zijn mok kon komen, omdat het zo'n nare plek was.
Omdat hij verder helemaal goed door alle onderzoeken kwam, was het advies om dat eerst op een andere manier te behandelen.

En.. na maar twee dagen waren de plekken al bijna helemaal weg. Er zit nu nog een heel klein plekje, maar daar heeft hij geen pijn aan.
Inmiddels lekker aan het rijden en longeren en hij is top!

Het geeft ook een super fijn gevoel om te weten dat alles op de foto en echo gewoon helemaal goed is.

Afbeelding

Sherivey
Berichten: 8635
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Vage klachten na operatie griffelbeenbreuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 17:46

Fijn dat het goed gaat :D

Urona447
Berichten: 2803
Geregistreerd: 13-05-07

Re: Vage klachten na operatie griffelbeenbreuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 18:09

Fijne update en wat een knappe pony :)