Ervaringen penisamputatie.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zerena

Berichten: 3888
Geregistreerd: 29-12-04

Ervaringen penisamputatie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-23 14:11

Ik ben benieuwd naar ervaringen met penis amputatie.
Helaas zitten wij in de situatie dat het mogelijk is dat dit nodig is.

Dus ik hoop dat er ervaringen zijn.

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 14:17

Ik heb dit meegemaakt bij twee haflingers, bij beide op een andere plek/hoogte, maar beide vanwege kanker.
De amputatie, herstel en het plassen daarna ging goed, maar helaas was bij beide binnen een jaar de kanker zodanig terug/verder gegroeid dat ze ingeslapen zijn.

Dus qua amputatie positief, maar afhankelijk van de reden kan dat nog bijdragen aan je keuze.

Celebi
Berichten: 3655
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Ervaringen penisamputatie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 14:21

Oud stalgenootje van mij heeft dit moeten laten doen. Herstel ging heel goed voor wat ik heb meegekregen en het paard is weer vrolijk in de kudde en opgepakt met rijden inmiddels. Alleen wel een blessure overgehouden in de rug door de operatie geloof ik, maar goed dat kwam verder niet perse door deze specifieke operatie dacht ik, meer een vervelende complicatie door het liggen op de tafel.

gillian

Berichten: 4421
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 15:06

Op de manege waar ik vroeger werkte, stond een oude manege pony, schimmeltje, met een tumor op z'n pielemoos. Die heeft toen idd een penis amputatie gehad, gedeeltelijk dan. Hij heeft daarna nog jaren geleefd, was echt stokoud.

Zerena

Berichten: 3888
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-23 15:07

Grit schreef:
Ik heb dit meegemaakt bij twee haflingers, bij beide op een andere plek/hoogte, maar beide vanwege kanker.
De amputatie, herstel en het plassen daarna ging goed, maar helaas was bij beide binnen een jaar de kanker zodanig terug/verder gegroeid dat ze ingeslapen zijn.

Dus qua amputatie positief, maar afhankelijk van de reden kan dat nog bijdragen aan je keuze.


Bij ons is het dan inderdaad ook ivm kanker.
Ik hoor het helaas vaker dat het binnen een jaar alweer terug is.

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 17:27

Wat rot :(:) . En niets doen is ook geen optie, dat kan ook erg pijnlijk worden.
Gillian heeft een betere ervaring, dus dat kan gelukkig ook. Maar ik hoor het andere scenario helaas ook vaker.

Sterkte met de keuze, ik kan mij voorstellen dat afhankelijk van de leeftijd en verdere gezondheid je het toch een kans wil geven.

tiwi1969

Berichten: 7641
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Ervaringen penisamputatie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 18:16

Vraag eens aan Nimber, die had een ruin die een urine uitgang aan de achterkant had gekregen. Die functioneert al jaren prima daarmee.

gillian

Berichten: 4421
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 18:53

Ligt er denk ik ook aan waar de tumor zit. Verder naar voren geeft denk ik een betere kans op herstel dan verder naar achteren.

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 19:05

Bij een van de paarden zat de tumor aan het uiteinde van de penis. Maar met alleen de tumor weghalen, wil niet zeggen dat er geen kwaadaardige cellen elders nog aanwezig zijn en nieuwe tumoren veroorzaken.

gillian

Berichten: 4421
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 19:17

Ook dat nog ja..
Het is wat...kanker... rotziekte

cinniz123

Berichten: 4399
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Ervaringen penisamputatie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 19:22

Oud stalgenootje van ons haar pony had het ook ivm tumoren,herstel ging goed en leek echt goed te gaan maar uiteindelijk (na iets van een jaar ofzo) toch in moeten laten slapen ivm uitzaaiingen.
Echt sneu had het ze zo gegund.

Zerena

Berichten: 3888
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-23 19:23

Dat is precies wat er verteld werd.
Het is niet zozeer de tumor zelf, maar of het al verder uitgezaaid is zeg maar.
Dat word uiteraard nog bekeken.
We willen ook wel alle opties weten.
Het paard (Tinker) is 22 jaar, verder wel echt fit en word ook nog wel gereden.
Mocht het een volledige amputatie worden dan weet ik niet of we dat willen.
We weten niet of we dat nog wel “paardwaardig” vinden.
Uiteraard wachten we natuurlijk eerst even af wat de opties precies zijn, maar was en ben wel benieuwd naar ervaringen van anderen.

Tinka

Berichten: 3761
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: Ervaringen penisamputatie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 19:39

Mijn ruin heeft 2,5 jaar geleden een gedeeltelijke amputatie gehad. Herstel ging goed en hij leeft nog steeds, is nu bijna 19. We waren er wel vroeg bij.

Celebi
Berichten: 3655
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Ervaringen penisamputatie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 19:53

Wat ik zie aan het paard van mijn stalgenootje is dat ook een volledige amputatie verder prima is voor het paard. Ze redden zich er goed mee blijkbaar.

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 05:25

Tinka schreef:
Mijn ruin heeft 2,5 jaar geleden een gedeeltelijke amputatie gehad. Herstel ging goed en hij leeft nog steeds, is nu bijna 19. We waren er wel vroeg bij.


Heftig Tinka, dat wist ik niet.

Voor TS, wat een moeilijke beslissing. Ik wens je veel wijsheid.

monsera
Berichten: 3076
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Ervaringen penisamputatie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 16:06

Ik heb dit jaren geleden laten doen.
Een gedeeltelijke amputatie. Een jaar later bij controle inderaad weer kleine stipjes. Die hebben we weg laten branden.
Daarna ben ik niet weer op controle geweest. Was niet van plan om het elk jaar weg te laten branden.
De kans was dat er grote gezwellen zouden komen en hij niet meer kon uitschaten of niet meer kon plassen.
Beide niet gebeurd.
Hij had de laatste 2 jaar wel wat rood / bruinige vlekjes op zijn achterbenen.
Ik spoot dus met regelmaat zijn koker even schoon.
Hij schachten eigenlijk nooit uit dus heb zelf nooit meer kunnen zien hoe erg of niet erg het was.
Het gaat as al een wonder dat ik het vrij snel ontdekte.
Hij moest bij de kliniek ook altijd een dubbele shot hebben voordat hij hem liet zakken.

Ik heb dit gedaan toen hij 26 was en heb hem in laten slapen toen hij 34 was. Nooit een dag spijt gehad.


Een gehele amputatie met ombouw tot merrie zou ik persoonlijk niet doen. Daar vond ik te veel risico's aan zitten.

hailey2
Berichten: 3
Geregistreerd: 29-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 11:48

Heftig he ts, ik zit toevallig nu in de zelfde situatie, afgelopen donderdag in de kliniek geweest en helaas is de enige optie amputatie. Ik zit zo vreselijk in twijfel of ik er goed aan doe om zijn hele penis te laten amputeren. Hij is pas 19 en eigelijk nog erg fit en verder gezond dus mijn hart zegt ja opereren maar, mijn verstand zegt hoe ver wil je gaan hoe paardwaardig is het ? Ik word maandag gebeld met wat evt de kansen zijn mocht ik voor amputatie kiezen, en wat de kosten zullen zijn... voor zover ze bij die van mij konden voelen zit het nog niet in zijn lymfeklieren maar wel zijn gehele penis. Heel veel sterkte en succes

Zerena

Berichten: 3888
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-23 15:08

Inderdaad erg heftig.
Ons paard is afgelopen dinsdag naar de kliniek gegaan. We wisten toen nog niet precies wat er nodig was omdat hij erg lastig te prikken is.
Dus we hebben het zo gepland dat alles in 1 keer gedaan kon worden.

We hebben vtv met de arts besproken dat we uiteindelijk toch niet voor een gehele amputatie wouden gaan, de arts gaf zelf toen aan dat ook niet te willen doen. We waren het er met zijn allen over eens dat WIJ dat niet paardwaardig zouden vinden voor ons paard.
Gelukkig was het bij ons met een gedeeltelijke amputatie weg.
Hij mist ong 10 cm en kan zelfs nog een stukje uitschachten.
Donderdag mochten we hem alweer ophalen.
Afwachten is nu of het allemaal mooi heelt en dat er niet teveel litteken weefsel komt.

Sterkte met je beslissing hailey2!

hailey2
Berichten: 3
Geregistreerd: 29-03-21

Re: Ervaringen penisamputatie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 21:25

Aah wat fijn te horen zeg... bij de mijne zou wel sprake zijn van volledige amputatie aangezien het ookal boven aan zijn penis zit en plekjes op de koker... ja ik vind het een hele lastige keuze.... helemaal omdat hij verder nog helemaal fit is en gezond... succes met het herstel.

hailey2
Berichten: 3
Geregistreerd: 29-03-21

Re: Ervaringen penisamputatie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 21:28

Ts mag ik vragen in welke kli ik jij bent geweest en welke arts jij heb gesproken? Mag ook in pb evt

Zerena

Berichten: 3888
Geregistreerd: 29-12-04

Re: Ervaringen penisamputatie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-23 21:45

Pb terug gestuurd :)

Het blijft een lastige keus!

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Re: Ervaringen penisamputatie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 11:19

2 stalgenoten met haflingers hebben beide een penis amputatie moeten laten doen. Bij de 2e, die toen 28 en nog topfit was heb ik meegekeken. Beide haflingers stonden vrijwel direct na de operatie alweer te plassen alsof er niks gebeurd was.