Verschil EMS of IR test

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Verschil EMS of IR test

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-23 11:37

Ik heb het zo niet kunnen vinden, anders laat ik me graag doorverwzijen naar de goed topic :j

Maar is er een verschil tussen een EMS test en een IR insuline resistentie test?

Ivm wat vage dingetjes overweeg ik een IR test te laten doen (heb een Haflinger) dus DA gebeld en zij geven aan een EMS te kunnen doen.

lyanne_sanne
Berichten: 702
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Verschil EMS of IR test

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 12:54

Hangt er vanaf wat je wil testen. Je kunt een basale insuline:glucose ratio laten meten en daaruit kan een berekening worden gemaakt die een indicatie kan geven voor insuline resistentie. Daarnaast is er een glucose opname test waarbij de respons op een glucose piek meetbaar gemaakt word. Dit is ook een meting die insuline resistentie kan aantonen.

EMS is het syndroom wat bij insuline resistentie hoort (oftewel dan zijn ze ook symptomatisch met bijvoorbeeld hoefbevangenheid) maar niet elk paard met IR heeft ook EMS.

Afhankelijk van wat je dierenarts kan testen kun je kiezen voor een EMS basale test of een opname test

Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 09:13

lyanne_sanne schreef:
Hangt er vanaf wat je wil testen. Je kunt een basale insuline:glucose ratio laten meten en daaruit kan een berekening worden gemaakt die een indicatie kan geven voor insuline resistentie. Daarnaast is er een glucose opname test waarbij de respons op een glucose piek meetbaar gemaakt word. Dit is ook een meting die insuline resistentie kan aantonen.

EMS is het syndroom wat bij insuline resistentie hoort (oftewel dan zijn ze ook symptomatisch met bijvoorbeeld hoefbevangenheid) maar niet elk paard met IR heeft ook EMS.

Afhankelijk van wat je dierenarts kan testen kun je kiezen voor een EMS basale test of een opname test



Weet jij of iemand anders of stress de glucose opname test kan beinvloeden? Mijn veearts weet dat niet en zegt dat hier nog geen onderzoek naar is gedaan, maar dat het bv bij katten wel zo is.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Verschil EMS of IR test

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 18:58

Ik heb ervoor gekozen deze test, met nuchter suikersiroop toevoegen en daarna bloed afnemen, niet te doen.
Voelt voor mij niet oké om eerst te laten vasten en een pony die op dit moment bevangen staat een hele forse spuit suiker te geven.

SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-24 21:35

Muze schreef:
Ik heb ervoor gekozen deze test, met nuchter suikersiroop toevoegen en daarna bloed afnemen, niet te doen.
Voelt voor mij niet oké om eerst te laten vasten en een pony die op dit moment bevangen staat een hele forse spuit suiker te geven.


Oh dat kan ik me helemaal voorstellen.

Cchanny

Berichten: 8845
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 21:41

Ik heb een EMS laten uitvoeren aan de hand van een bloedonderzoek. Ze konden daarop ook uitlezen of hij IR is.