2 jarige PPID?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jitskenienke

Berichten: 376
Geregistreerd: 23-10-13

2 jarige PPID?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-23 16:49

Beste bokkers,

Ik zit met een vraag. Kan een 2 jarige paard al PPID hebben?

Het zit namelijk zo. Wij hebben een camera bij de drinkplaats en ik zie mijn 2 jarige ruin overdag echt wel regelmatig lang drinken. ( ik denk zo'n 6-7 keer dat ik het zie op de camera) Hij plast ook wel vaak maar dat is natuurlijk logisch van zoveel drinken. Ook betrap ik hem soms op het gapen dat doet hij vaak savonds als het hooi 1 a 2 uur op is. Bij mijn oudere ( 8 & 18 jaar) pony's is dit niet zo. Die drinken echt 10 x minder (2/3 keer dat ik zie op de camera) en zie ik weinig gapen.

Is dit normaal?? Het valt wel op en ik dacht ik kijk het even aan.. Maar het blijft wel het zelfde. En nu heb ik zitten googlen en ik kom veel IR/EMS tegen, maar ook PPID.

Uiteraard wil ik contact met mijn dierenarts gaan opnemen, maar ik was toch nieuwsgierig of jullie iets weten, omdat ik toch wel vaak lees dat de DA het onwaarschijnlijk vind dat een jong paard al PPID kan hebben.

Ik heb wel ervaring met IR mijn pony heeft dat namelijk. Die plast en drinkt niet veel.

Alvast bedankt!

Earth

Berichten: 7939
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: 2 jarige PPID?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 17:09

Ik zou bij veel drinken en gapen ook denken aan maagzweren. Maar wellicht even een algemene check doen door de dierenarts, dan weet je meer :)

Slmt9

Berichten: 4834
Geregistreerd: 25-11-12

Re: 2 jarige PPID?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 17:15

Bij gapen icm na het eten wat jij zegt, denk ik eerder aan een maagzweer.
Heeft de 2-jarige dit altijd gedaan of is het pas sinds kort?
Wellicht drinkt hij gewoon vaker kleine beetjes en de andere paarden meer in een keer?
Ik zou het ook eens voorleggen bij een DA.

dioni

Berichten: 832
Geregistreerd: 05-08-12

Re: 2 jarige PPID?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 17:30

PPId bij een 2jarige is wel erg onwaarschijnlijk. Er zijn nog veel meer oorzaken voor dit gedrag, wat hierboven al aangegeven wordt. Wel verstandig om dit door de dierenarts te laten nakijken.
Eventueel alvast een plasje brengen voor onderzoek kan ook helpen om de oorzaak te vinden.

jitskenienke

Berichten: 376
Geregistreerd: 23-10-13

Re: 2 jarige PPID?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-23 19:10

Dank jullie wel. Een maagzweer! Niet aan gedacht, ik werd al een beetje zenuwachtig haha.

Hij staat sinds mei bij mij thuis en voorheen in de opfok gestaan. Nu ging het water in de zomer zowiso wel wat harder ook omdat ik in plaats van 2 ineens 3 paardjes had staan. Sinds de camera er staat zie je hem echt vaak drinken. En ook best lang! Zeker als ik het vergelijk met mijn andere paardjes. Of hij dit altijd al gedaan heeft weet ik niet.

Ik ga morgen eens contact opnemen met de DA om daar eens mee te sparren. Welke andere oorzaken zouden het ook eventueel kunnen zijn? Dan kan ik dat ook gelijk voorleggen aan de DA

Thanks!

Onali

Berichten: 18486
Geregistreerd: 16-03-06

Re: 2 jarige PPID?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 19:58

Denk dat de DA zelf ook wel ideeën heeft.

Sanet

Berichten: 7982
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: 2 jarige PPID?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 20:02

Weet je zeker dat hij echt drinkt of staat ie gewoon met het water of de waterbak te klooien? Mijn enter vindt “happen” in water ook erg leuk.