Esparcette en/ of pompoenpitten bij wormen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mendylexy
Berichten: 26
Geregistreerd: 26-01-20

Esparcette en/ of pompoenpitten bij wormen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-23 23:35

Hallo allemaal!

Mijn 2,5 jarige av heeft af en aan bloedwormen bij mestonderzoek. Van de zomer was zij eindelijk "schoon" na meerdere kuren, de laatste was de eraquell in Juni. Nu het laatste mestonderzoek gedaan en helaas....EPG gaf 1350 aan voor bloedworm. Advies: ivermectine en na 2 weken mestonderzoek herhalen. Wat ik uiteraard op ga volgen!
Maar ik heb me er nu verder in verdiept en lees dat je, je paard van binnenuit kan helpen. Ik lees goede berichten over esparcette en/ of pompoenpitten ter ondersteuning van een goede darmflora en om die omgeving minder aantrekkelijk te maken voor wormen. Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe introduceer ik dat (zij krijgt nu een schep basisbrok, aangevuld met balancer en onbeperkt ruwvoer uit slowfeeder) en moet ik dit zien als kuur of onderhoud? Zijn er andere tips qua kruiden om haar hierbij te ondersteunen?
Ik ben toch een beetje huiverig voor die gemene bloedworm en ondanks herhaaldelijk mestonderzoek en ontwormen lijkt ze er maar niet vanaf te komen....
Ze staat overigens op een pp met schuilstal en heeft normale mest, een gezond gewicht en oogt niet ziek of minder energiek. Mijn andere 2 paarden zijn gelukkig negatief getest, hebben hetzelfde rantsoen en we halen meerdere keren per dag de mest weg.
Help!!

Een bezorgde paardenmama....

Sintara

Berichten: 7434
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Esparcette en/ of pompoenpitten bij wormen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 06:06

Er schijnt een verband te zijn tussen bloedwormen en zand in de darmen. Geef je elke maand een goede kuur met psyllium? Anders zou ik dat eens twee weken geven als ik jou was

Elisa2

Berichten: 37454
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Esparcette en/ of pompoenpitten bij wormen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 08:07

Bloedwormen komen heel vaak voor bij jonge paarden, het is ook normaal dat er meerdere keren tegen ontwormd moet worden. (dan ben je misschien een beetje gerustgesteld)

Mest uit de wei/ paddock halen is belangrijk.

Er bestaat Verm X met kruiden als natuurlijke ontwormer maar zou wel even met de DA overleggen of dat er naast mag worden gegeven en dat geldt eigenlijk voor alles wat je doet.

Miriam91

Berichten: 2852
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 08:50

Ik heb zo'n 3 jaar wormenkruiden van Stiefel bijgegeven. Dat zou de darmflora bitter maken waar wormen niet van houden. Mijn 3 jarige heeft daarna nooit meer bloedwormen gehad. Maar goed dat is n=1

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 11:59

Ik heb uiteindelijk een kuur van 5 dagen gegeven (ik weet de naam helaas niet meer) Zat in een flesje was vloeibaar met een spuit in de mond geven. En sindsdien is hij er vanaf!


Traditioneel gezien is de enige geregistreerde behandeling om de ingekapselde larven van de kleine rode bloedwormen te bestrijden een 5-daagse behandeling met een op fenbendazol gebaseerd ontwormingsmiddel.

Jet

Berichten: 12043
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 14:25

dresjoepie schreef:
Ik heb uiteindelijk een kuur van 5 dagen gegeven (ik weet de naam helaas niet meer) Zat in een flesje was vloeibaar met een spuit in de mond geven. En sindsdien is hij er vanaf!


Traditioneel gezien is de enige geregistreerde behandeling om de ingekapselde larven van de kleine rode bloedwormen te bestrijden een 5-daagse behandeling met een op fenbendazol gebaseerd ontwormingsmiddel.


Dat was vroeger zo, maar sinds Equest en Equest Pramox worden die aangeraden om te gebruiken bij volwassen paarden/pony's. Die hoeven maar 1 keer gebruikt te worden. https://www.zoetis.nl/ontwormen-van-paa ... frame.aspx . Het schijnt dat de darmen toch een opdonder krijgen van 5 dagen Fenbendazol.

ElCid

Berichten: 9232
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Esparcette en/ of pompoenpitten bij wormen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 15:36

Ik gebruik de (anti!) wormkruiden van Per Naturam. Om de 3 maanden krijgen ze een kuurtje van 5 dagen. Werkt erg goed en bij de mestonderzoeken zijn ze altijd "schoon".

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 09:14

Jet schreef:
dresjoepie schreef:
Ik heb uiteindelijk een kuur van 5 dagen gegeven (ik weet de naam helaas niet meer) Zat in een flesje was vloeibaar met een spuit in de mond geven. En sindsdien is hij er vanaf!


Traditioneel gezien is de enige geregistreerde behandeling om de ingekapselde larven van de kleine rode bloedwormen te bestrijden een 5-daagse behandeling met een op fenbendazol gebaseerd ontwormingsmiddel.


Dat was vroeger zo, maar sinds Equest en Equest Pramox worden die aangeraden om te gebruiken bij volwassen paarden/pony's. Die hoeven maar 1 keer gebruikt te worden. https://www.zoetis.nl/ontwormen-van-paa ... frame.aspx . Het schijnt dat de darmen toch een opdonder krijgen van 5 dagen Fenbendazol.


Klopt hoor wat je zegt maar als er verder niets werkt en de besmetting hardnekkig is moet je wat!
Laatst bijgewerkt door dresjoepie op 28-10-23 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 09:16

ElCid schreef:
Ik gebruik de (anti!) wormkruiden van Per Naturam. Om de 3 maanden krijgen ze een kuurtje van 5 dagen. Werkt erg goed en bij de mestonderzoeken zijn ze altijd "schoon".


Maar had je paard een besmetting of geef je het uit voorzorg? Dat vind ik wel 2 heel verschillende dingen Het zal misschien prima werken om te voorkomen maar als er al een besmetting is zal je toch zwaardere middelen in moeten zetten!