Vergiftiging

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Paardenfann4
Berichten: 1345
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 20:00


Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 20:03

Oh wow heftig. Als ik niet beter zou weten zou ik denken dat hij die deken voor het eerst op heeft en bang is voor de bilkoorden. Het is een beetje dezelfde reactie als een paard die voor het eerst transportbeschermers op heeft

gomir

Berichten: 25536
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Vergiftiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 20:12

Ik zou ook zoeken naar Biggenkruid en ook de gewone paardenbloem niet uitsluiten als ze daar veel van kunnen eten.

friezenfan2

Berichten: 2595
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 20:18

Is dit hetzelfde paard dat toen zo steigerde waar je een tijdje terug een topic over had gemaakt?

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 20:18

Wat heftig zeg. Als dit al 2 maand is en aanhoudt zou ik toch echt voor een seconde opinion naar een andere kliniek gaan.

fleurtjeuh
Berichten: 10319
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 20:31

espelina12 schreef:
Ons paard is vergiftigd (denkt de dierenarts). Men paard kan niet achterwaarts lopen, in het rijden struikeld hij (is inmiddels over), en als hij stapt doet hij zijn benen heel hoog in de lucht. Eenmaal in de piste is het beter.

Dierenarts is dan ook geweest 2 maanden geleden en hebben zelfgemaakte medicijnen gekregen van de universiteit en het waren HEEL dure medicijnen dus ze waren zeker goed. Deze zijn inmiddels 1 week op.
Ook heeft de dierenarts zijn bloed getrokken, hij had tekort aan silicium. Hier kreeg hij poedertjes voor, maar deze zijn inmiddels ook op. Misschien is dit ook wel belangrijk om te vermelden? En misschien is dit een ondersteuning voor zen benen?


Ik mocht wel nog rijden, sinds de medicijnen ging het rijden weer zoals vroeger. Maar eenmaal uit de piste deed hij weer zen benen omhoog net zoals op het filmpje.

Vandaag wou ik rijden en in de piste ging het niet terwijl het altijd in de piste goed gaat. Na opwarmen zie je niks meer van zen hoge achterbenen.

Onze dierenarts is 74 jaar en heeft dit nog nooit gezien in zijn hele carrière en ook hij weet de oorzaak niet en hoe we dit kunnen oplossen.

zijn vriendje die op dezelfde weide stond heeft hetzelfde. Even erg.

Op de weide waar ze vergiftigd waren staat er al sinds mijn paard vergifitgd is een ander paard en die mankeert niks, helemaal gezond. Wat het heel raar maakt en we eventueel niet moeten zoeken naar kruiden / giftige planten op de bodem maar misschien naar de buren die onbewust misschien iets over de draad hebben gegooid?

Dus is sowieso een vergifting.

Nu vragen wij ons af of jullie eventueel kunnen helpen / jullie ervaringen kunnen delen.

Hierbij een filmpje hoe hij stapt.
https://youtube.com/shorts/Bzv4HwvaoBk? ... RG2UHSOith

Goh TS
Met dit filmpje kan ik niet zeggen dat je paard geen pijn heeft. Dat ziet er zeer ongemakkelijk uit

Hutcherson

Berichten: 7362
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 20:42

fleurtjeuh schreef:
espelina12 schreef:
Ons paard is vergiftigd (denkt de dierenarts). Men paard kan niet achterwaarts lopen, in het rijden struikeld hij (is inmiddels over), en als hij stapt doet hij zijn benen heel hoog in de lucht. Eenmaal in de piste is het beter.

Dierenarts is dan ook geweest 2 maanden geleden en hebben zelfgemaakte medicijnen gekregen van de universiteit en het waren HEEL dure medicijnen dus ze waren zeker goed. Deze zijn inmiddels 1 week op.
Ook heeft de dierenarts zijn bloed getrokken, hij had tekort aan silicium. Hier kreeg hij poedertjes voor, maar deze zijn inmiddels ook op. Misschien is dit ook wel belangrijk om te vermelden? En misschien is dit een ondersteuning voor zen benen?


Ik mocht wel nog rijden, sinds de medicijnen ging het rijden weer zoals vroeger. Maar eenmaal uit de piste deed hij weer zen benen omhoog net zoals op het filmpje.

Vandaag wou ik rijden en in de piste ging het niet terwijl het altijd in de piste goed gaat. Na opwarmen zie je niks meer van zen hoge achterbenen.

Onze dierenarts is 74 jaar en heeft dit nog nooit gezien in zijn hele carrière en ook hij weet de oorzaak niet en hoe we dit kunnen oplossen.

zijn vriendje die op dezelfde weide stond heeft hetzelfde. Even erg.

Op de weide waar ze vergiftigd waren staat er al sinds mijn paard vergifitgd is een ander paard en die mankeert niks, helemaal gezond. Wat het heel raar maakt en we eventueel niet moeten zoeken naar kruiden / giftige planten op de bodem maar misschien naar de buren die onbewust misschien iets over de draad hebben gegooid?

Dus is sowieso een vergifting.

Nu vragen wij ons af of jullie eventueel kunnen helpen / jullie ervaringen kunnen delen.

Hierbij een filmpje hoe hij stapt.
https://youtube.com/shorts/Bzv4HwvaoBk? ... RG2UHSOith

Goh TS
Met dit filmpje kan ik niet zeggen dat je paard geen pijn heeft. Dat ziet er zeer ongemakkelijk uit

Niet te vlug oordelen. Kan ook iets neurologisch zijn qua aansturing waar dier geen last van heeft.

UMayDream

Berichten: 8959
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Vergiftiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 21:00


Binoche
Berichten: 532
Geregistreerd: 15-08-08
Woonplaats: België

Re: Vergiftiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 21:12

Ik zou de dierenarts zo snel mogelijk laten komen en opnieuw een bloedonderzoek laten doen, of liever nog naar een kliniek gaan en een uitgebreider onderzoek laten doen. Ik snap niet dat je dierenarts jou op dit paard laat rijden, niet enkel voor het paard maar ook voor jezelf gewoon gevaarlijk.

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 21:52

Hier niet op gaan zitten je weet zo ie zo niet of er ook pijn aanwezig is.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Vergiftiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 21:58

Wat voor medicijnen heeft het paard gekregen? En hielp dit? Oftewel, werd het minder toen jullie er mee begonnen? Of is het terug nu jullie gestopt zijn?

Jet

Berichten: 12000
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 22:11

Pff, wat naar als je paard zo loopt en het al zo'n tijd heeft. Ik zou sowieso de dierenarts maandag bellen om te vertellen dat de medicijnen hielpen, maar dat ze op zijn en dat het nu verergerd is teruggekomen.
Een andere optie is om toch een grote paardenkliniek te contacten en hun naar een mening/idee/oorzaak te vragen.

Wat me niet helemaal duidelijk is: Toen je de dierenarts erbij haalde, was het toen alleen op het harde, of ook in het land? En toen was het met rijden helemaal niet?
Stond je paard 2 maanden geleden dag en nacht in de wei, of 's nachts op stal/op een paddock met hooi? En hoe staat je paard nu? In de paddock: met of zonder hooi, op stal?
Is er iets veranderd in het hooi dat je paard krijgt vergeleken met zo'n drie maanden geleden?
Kan je paard nog achterwaarts of gaat dat ook met die hevige krampen/spasmen gepaard?
Wat doet je paard als het langer stilstaat op het harde?
Hoe lang stond je paard in die wei voordat hij deze verschijnselen kreeg?
Hoe lang staat je paard nu op de paddock?
Wat voor water krijgt je paard te drinken, zowel op de wei als in de paddock?
Is je paard verder nog veranderd, loopt hij minder als hij los is sinds hij dit heeft, is hij suffer, zwaait hij met zijn hoofd als hij stilstaat in de wei/paddock?

Zou het nog kunnen dat hij een rare smakker in de wei heeft gemaakt en dat de verschijnselen daar mede vandaan komen? Hoe heeft de dierenarts geconstateerd dat het door vergiftiging kwam?

Het kan ook nog zo zijn dat er iets in de wei staat dat pas problemen geeft als een paard het langere tijd eet, daarom kan het zijn dat het nieuwe paard ( nog) geen verschijnselen heeft.

Thioro

Berichten: 3996
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 22:20

Google maar eens op Australische harper. Idd gelinkt aan biggenkruid.
Gaat vaak vanzelf over/beter maar duurt maanden. Er zijn een paar (experimentele) behandelingen mogelijk maar geen is echt volledig effectief.
Voornaamste is ze uit de desbetreffende weide halen. En in die weide het biggenkruid verwijderen.

Pijnlijk is het idd niet, maar wel vermoeiend in de mate dat jouw paard het heeft.
Rijden is toch engszins afgeraden. Ze verliezen toch makkelijk evenwicht.

AnnedB
Berichten: 290
Geregistreerd: 12-08-20

Re: Vergiftiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 22:54

Doet hij dit zonder deken ook?

Ik dacht ook gelijk aan hanetred, maar de video is echt extreem.

N4N4
Berichten: 1111
Geregistreerd: 15-10-15

Re: Vergiftiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 23:56

Ach wat zielig is dat filmpje Y;(
Paard voelt zich heel erg ongemakkelijk, hoop dat je kan achterhalen wat er aan de hand is.
Hier zou ik ook niet op gaan zitten, sterkte.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 00:02

Heb je al een second opinion overwogen? Een dierenarts die roept dat er sprake is van vergiftiging, maar verder niets doet, heb je weinig aan.
Ook ataxie heeft diverse vormen en diverse oorzaken.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Vergiftiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 07:47

Ik zou inderdaad in de weides eens op zoek gaan naar biggenkruid. Benieuwd wat hiervan de oorzaak is

DuoPenotti

Berichten: 29534
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Vergiftiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 08:07

Wauw. Dat is heel heftig.
Als dit van vergiftiging is zou ik ze direct van het land halen en een andere partij hooi.

Wat ik begreep heeft een ander het ook toch?
En nog een ander loopt nog op die wei.
Alle paarden er snel af.

En niet rijden. Bijzonder dat dit zo belangrijk lijkt.

different1
Berichten: 3635
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 08:18


Esplen
Berichten: 38
Geregistreerd: 16-04-20

Re: Vergiftiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 08:52

Het filmpje ziet er heftig uit. Het lijkt me niet verstandig om te rijden. Wanneer het paard zijn evenwicht kwijtraakt en valt met jou erop. Naast dat je dat volgens mij helemaal niet moet willen voor het paard zelf. Die heeft zonder ruiter al genoeg moeite om te lopen en zijn balans te vinden.

Elisa2

Berichten: 37208
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Vergiftiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 08:58

Van een vergiftiging kunnen ze neurologische schade krijgen en krampbenen of hanentred ontwikkelen. Dit lijken me meer krampbenen. Kende een dier die dit ook zo ernstig had, vooral als hij uit de stal kwam..eenmaal in beweging zag je er niks meer van. (liep zelfs in de subtop)

Maar, die was niet vergiftigd..dat het bij jouw paard slechter gaat na de behandeling vind ik wel een teken aan de wand. Omdat je dierenarts het niet meer weet en je in Belgie woont zou ik je willen aanraden om een second opinion te laten doen bij Equitom.

espelina12
Berichten: 100
Geregistreerd: 07-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-23 11:32

friezenfan2 schreef:
Is dit hetzelfde paard dat toen zo steigerde waar je een tijdje terug een topic over had gemaakt?


neen, deze is nu een weidemaatje geworden.

espelina12
Berichten: 100
Geregistreerd: 07-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-23 11:35

Bowo schreef:
Wat voor medicijnen heeft het paard gekregen? En hielp dit? Oftewel, werd het minder toen jullie er mee begonnen? Of is het terug nu jullie gestopt zijn?


We zijn gestopt met silicium en de medicijnen, ik bekijk straks eens alle mails terug van de dierenarts want ben de naam vergeten van de zelfgemaakte medicijnen.

En sinds de pillen en silicium op zijn, verergerd het. Maar mijn ouders kunnen niet voor zijn hele leven medicijnen betalen natuurlijk, voor 2 maand kosten ze €395 ..

espelina12
Berichten: 100
Geregistreerd: 07-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-23 11:46

Jet schreef:
Pff, wat naar als je paard zo loopt en het al zo'n tijd heeft. Ik zou sowieso de dierenarts maandag bellen om te vertellen dat de medicijnen hielpen, maar dat ze op zijn en dat het nu verergerd is teruggekomen.
Een andere optie is om toch een grote paardenkliniek te contacten en hun naar een mening/idee/oorzaak te vragen.

Wat me niet helemaal duidelijk is: Toen je de dierenarts erbij haalde, was het toen alleen op het harde, of ook in het land? En toen was het met rijden helemaal niet?
Stond je paard 2 maanden geleden dag en nacht in de wei, of 's nachts op stal/op een paddock met hooi? En hoe staat je paard nu? In de paddock: met of zonder hooi, op stal?
Is er iets veranderd in het hooi dat je paard krijgt vergeleken met zo'n drie maanden geleden?
Kan je paard nog achterwaarts of gaat dat ook met die hevige krampen/spasmen gepaard?
Wat doet je paard als het langer stilstaat op het harde?
Hoe lang stond je paard in die wei voordat hij deze verschijnselen kreeg?
Hoe lang staat je paard nu op de paddock?
Wat voor water krijgt je paard te drinken, zowel op de wei als in de paddock?
Is je paard verder nog veranderd, loopt hij minder als hij los is sinds hij dit heeft, is hij suffer, zwaait hij met zijn hoofd als hij stilstaat in de wei/paddock?

Zou het nog kunnen dat hij een rare smakker in de wei heeft gemaakt en dat de verschijnselen daar mede vandaan komen? Hoe heeft de dierenarts geconstateerd dat het door vergiftiging kwam?

Het kan ook nog zo zijn dat er iets in de wei staat dat pas problemen geeft als een paard het langere tijd eet, daarom kan het zijn dat het nieuwe paard ( nog) geen verschijnselen heeft.


Ik beantwoord even al je vragen. Alvast bedankt voor de moeite!

• neen, wij merkten op tijdens het rijden dat hij niet meer normaal liep. Heel scheef en steeds struikelen, net zoals zijn maatje die op dezelrde weide stond die dit al eerder had. (Is onmiddellijk verplaatst naar een andere weide ergens anders) ons lesgever zei dat het best is om er een dierenarts bij te halen omdat hij ookal snel met zijn achterbenen omhoog liep.
Toen kwam de dierenarts moest ik lopen op het harde en in de piste. In het harde zoals het filmpje (minder extreem) en in de piste normaal maar eenmaal in draf struikelen (dit is nu NIET meer!)
Toen hij op de weide stond had hij dit niet met zijn achterbenen, alleen op het harde om naar de wasplaats te gaan

• ik heb mijn paard sinds mei. Sinds dien tot enmet augustus stond hij op de weide 24/7 met hooi. Toen met zen vergiftiging verplaatst naar de paddock zonder gras en ook met hooi en een schuilstal. Dus hij staat niet op stal.

• geen hooi veranderd, is hetzelfde en dit voor alle paarden

• draaien, achterwaarts lopen kan hij niet. Hij heeft er veel moeite mee en sukkelt met zen achterbenen

• sinds mei tot augustus

• mijn paard staat 24/7 in de paddock met schuilstal

• eenmaal in de piste als hij los is, merk je niks meer van zijn benen. Met zijn hoofd doet hij niet persee anders.

voor de duidelijkheid naar iedereen toe :
Er staan 8 paarden op de stal, waaronder 2 met dezelfde symptomen. Ik zou het niet gaan zoeken bij hooi of dergelijke.

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Vergiftiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 11:50

Welke overeenkomsten hebben deze twee paarden? Je zou zeggen dat er een overlap is…