Vergiftiging

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
espelina12
Berichten: 100
Geregistreerd: 07-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-23 11:55

friendly schreef:
Welke overeenkomsten hebben deze twee paarden? Je zou zeggen dat er een overlap is…


ze hebben alles hetzelfde, maar zijn weidemaatje is tocj wel een tikkeltje extremer. Hij kan bijna niet meer stappen.

Maar moet wel zeggen dat dat paard geen medicijnen krijgt, de eigenaar laat het gewoon zo. Misschien daarom dat het erger is bij hem?

marleen_88

Berichten: 14051
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Vergiftiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 11:59

Wat een nare beelden om naar te kijken, paard loopt echt ongemakkelijk. Ik zou ook zeker verder onderzoeken, ik vind het nalatig als je hem hiermee laat lopen eerlijk gezegd.

Desi_2409

Berichten: 899
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Vergiftiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 12:50

Dit lijkt neurologisch.. als ze echt vergift zijn, zou ik ze laten opnemen in een goede kliniek en aan het infuus zetten, zodat de gifstoffen snel het lichaam uit zijn. Ik zou veel te bang zijn voor ongelukken om ze zo aan huis te laten staan.
Misschien ook even een andere dierenarts naar laten kijken? Jouw da is inmiddels 74 inderdaad een hoop ervaring, maar er zijn ook hoop nieuwe ziekten en ziekteverwekkers bij gekomen, denk aan West Nijl virus. Een jongere dierenarts kan ook weer nieuwere kennis hebben.

windsor14
Berichten: 181
Geregistreerd: 22-08-20
Woonplaats: Duitsland

Re: Vergiftiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 12:58

Ik heb het filmpje niet gezien, maar zou het attacie kunnen zijn ? Daar is nu de tijd voor en ze waarschuwen er ook voor.

Knoek
Berichten: 119
Geregistreerd: 11-05-22

Re: Vergiftiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 13:15

Op de manege waar wij een aantal jaren geleden stonden gingen de paarden altijd 3 weken naar het land in de zomer. Hier bleek een schimmel in het land te zitten waardoor paarden zo'n zelfde beeld lieten zien......

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 13:17

windsor14 schreef:
Ik heb het filmpje niet gezien, maar zou het attacie kunnen zijn ? Daar is nu de tijd voor en ze waarschuwen er ook voor.

Jij bedoeld atypische myopathie?

Ataxie kan een paard altijd krijgen.

Desi_2409

Berichten: 899
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Vergiftiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 13:36

Ataxie is het symptoom wat je ziet, niet de oorzaak. Even wat gegoogeld:

"Ataxie is een neurologische aandoening die leidt tot een verstoring in de coördinatie van onze bewegingen en balans. De belangrijkste functie van de kleine hersenen is het zorgen voor een perfecte afstelling in de samenwerking tussen spieren, zodat een vloeiende beweging ontstaat.”

Lolitrem in ruwvoer mogelijke oorzaak van ataxie bij paard en pony. Heeft jouw paard of pony last van coördinatieproblemen, evenwichtsproblemen (ataxie) of zwalken? Een vergiftiging met Lolitrem B kan deze symptomen veroorzaken. Onlangs is een verhoogde concentratie van Lolitrem in ruwvoer aangetroffen.

Ook heb ik op bokt gelezen dat iemand zijn twee paarden verloren is door vergiftiging, doordat de buren tuinafval in de wei gooiden...

espelina12
Berichten: 100
Geregistreerd: 07-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-23 14:08

marleen_88 schreef:
Wat een nare beelden om naar te kijken, paard loopt echt ongemakkelijk. Ik zou ook zeker verder onderzoeken, ik vind het nalatig als je hem hiermee laat lopen eerlijk gezegd.


ik laat mijn paard niet zo lopen hé??
Mijn paard heeft medicijnen gekregen voor 2 maanden en silicium voor 2 maanden. Deze is toevallig nu net 1 week op en het verslecht. Dierenarts komt dinsdag. Ik vraag ook raad aan jullie omdat ik mijn paard wil helpen ;) ik laat hem niet zo lopen.
Lees beter

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Vergiftiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 14:45

Ik volg even. Vind dit een interessante casus. Zeker omdat er nog geen duidelijke oorzaak is.

Esdoornvergiftiging/eikelvergiftiging zien ze alleen rond de herfst toch? Als ik goed begrijp had dit paard en weidemaatje het al in de zomer?

Melzazu
Berichten: 1784
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Vergiftiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 14:55

Er is al een aantal keer iets gezegd over biggenkruid. Wat denk je daarover? Het past wel goed bij het beeld.

Jet

Berichten: 11998
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 15:04

Zou je nog kunnen kijken of dat biggenkruid bij jullie op de wei staat? Als ik daar de symptomen van lees lijkt het er wel erg op. En als ik dan de prognose lees, kan het tussen de 2 maanden en een jaar duren voordat er verbetering optreedt.
https://www.paarden.vlaanderen/nl/thema ... eroorzaken .
Hier staat o.a. in dat de Universiteit van Gent aanraadt om te behandelen met fenytoïne. Misschien kan je jouw dierenarts vragen of hij dat middel kent en of die behandeling een optie is bij jouw paard.

Dat twee paarden van de acht verschijnselen krijgen en de andere niet kan heel goed. Niet ieder paard eet/drinkt even veel van bepaalde plantjes/water uit plassen-sloot-waterbakken. Verder weet ik niet of jullie verschillend bijvoeren met "krachtvoer", dan zou daar misschien nog eer te behalen vallen om dat te laten onderzoeken. Ook weet ik niet of dat andere paard ook nog maar betrekkelijk kort daar op stal stond voordat het klachten kreeg en de andere paarden er misschien al langere tijd stonden? Misschien is er een verschil in ( over/onder)gewicht in de twee "groepen". Of die 6 worden anders getraind dan de 2 met klachten. 2 met een lage weerstand ten opzichte van 6 met een goede/hoge weerstand. Zo zijn er allerlei redenen te bedenken waarom niet ieder paard last krijgt.

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 16:49

rhino, west nijl..., droes hebben allemaal neurologische bij verschijnselen

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Vergiftiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 16:52

Hierbij denk je toch wel gauw aan biggenkruid inderdaad. Wat een naar beeld zeg!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110695
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Vergiftiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 20:01

Misschien overheen gelezen, maar drinken de paarden uit een sloot?

Hevonen

Berichten: 5620
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Vergiftiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 20:05

Wat een ontzettend sneu verhaal, zowel voor TS als voor haar paard. Hoop dat er gauw een oplossing komt... zoiets wens je niemand toe

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 20:14

Ik vind het typisch dat het vooral op het harde is. Heb je ook een recent filmpje op het zachte? Piste, wei maakt niet uit.

friezenfan2

Berichten: 2595
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 12:03

Kwam gister de dierenarts niet langs om te kijken? En als die geweest is wat heeft hij er van gezegd?

windsor14
Berichten: 181
Geregistreerd: 22-08-20
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 13:08

DuoPenotti schreef:
windsor14 schreef:
Ik heb het filmpje niet gezien, maar zou het attacie kunnen zijn ? Daar is nu de tijd voor en ze waarschuwen er ook voor.

Jij bedoeld atypische myopathie?

Ataxie kan een paard altijd krijgen.



Ja ik kon niet op de naam komen, sorry. Je hebt gelijk en idd dat bedoelde ik.

GUSTIxBILL

Berichten: 1987
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: Vergiftiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 14:31

Ik zou niet eens wachten hiermee ivm wachten op da maar gewoon opladen en naar kliniek.

Is er een grondig bloed onderzoek gedaan?
Zijn er neurologische testen gedaan ?

vierspan

Berichten: 293
Geregistreerd: 08-08-05

Re: Vergiftiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 15:18


Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 15:21

Thioro schreef:
Google maar eens op Australische harper. Idd gelinkt aan biggenkruid.
Gaat vaak vanzelf over/beter maar duurt maanden. Er zijn een paar (experimentele) behandelingen mogelijk maar geen is echt volledig effectief.
Voornaamste is ze uit de desbetreffende weide halen. En in die weide het biggenkruid verwijderen.

Pijnlijk is het idd niet, maar wel vermoeiend in de mate dat jouw paard het heeft.
Rijden is toch engszins afgeraden. Ze verliezen toch makkelijk evenwicht.

Ik meen mij te herinneren dat er in de Aussie serie over die blonde krulkop vet een ezel was die zo maf liep.

Ponytante

Berichten: 209
Geregistreerd: 10-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 16:47


friezenfan2

Berichten: 2595
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 17:05

Als TS ons misschien wat kan vertellen over de dierenarts gister zou dat echt fijn zijn.
Ik denk dat heel bokt graag wilt weten hoe het nu gaat.

Mocht je een andere dierenarts er naar laten kijken is er als je je locatie deelt vast wel iemand hier die je kan helpen aan gegevens van dierenartsen in de buurt.

Marigold

Berichten: 12582
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 17:19

Wauw wat een heftige lichamelijke reactie toont je paard TS! :oo

Ik ben na alles gelezen te hebben heel benieuwd of in de communicatie met jullie veearts het medicijn fenytoïne voorkomt, zoals Bokker Jet had opgedoken, in relatie tot biggenkruid.

Mogelijk is het wel van belang je ouders over te halen tenminste nog 1x een twee maanden kuur medicijnen te kopen voor je paard, om hem er doorheen te helpen. Zonder medicatie is de kans op blessures volgens mij ook groter.

Y;(

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 17:42