Wondjes mondhoeken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dieuwertjexx
Berichten: 4
Geregistreerd: 31-10-23

Wondjes mondhoeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-23 19:34

Hoi allemaal,

ik heb mijn paard nu iets langer dan 2 jaar. Het gaat om een 12 jarige BWP merrie. Sinds iets langer dan 1 jaar heeft zij wisselend wondjes in haar mondhoeken. Niet constant aanwezig, en de ene keer meer/groter dan de andere keer. (ook wisselend van linker en rechtermondhoek). ik heb verschillende bitten geprobeerd (ook gezamelijk met mijn instructrice)

- Dubbel gebroken bustrens 13,5 cm
- Dubbel gebroken bustrens 14,5 cm
- Stangetje 13,5 cm (hierbij weer teveel last van de lagen)
- Bit met tongboog
- Trust flexi soft bustrens
- Appelbit dubbel gebroken 14,5 cm
- bitringen

Hierbij blijft dit probleem zich voordoen. op het ene bitje rijdt ze fijner dan de andere, maar dus wel wondjes in de mond en wisselend van rechtermondhoek naar de linkermondhoek. (zie bijgevoegde fotos met data. )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tussendoor rijd ik bitloos om de wondjes te laten genezen. Echter na een paar keer rijden met bit komt dit weer opzetten.

Nu kan ze met rijden wel sterk worden, en ben ik mij ervan bewust dat het ook een combi kan zijn van teugeldruk. Echter is dit niet constact op dezelfde plekken.

Ik heb contact gehad met de dierenarts en die stelde voor om het evt weg te laten snijden, dit klinkt mij niet erg aangenaam. Ook lasertherapie is voorbij gekomen.

Ik heb online een foto gezien van een bedrijf wat dus ook lasertherapie aanbied, met foto's welke enorm overeenkomen met de foto van mijzelf van 28 juli. Hierbij ging het om een koper allergie. Zou zoiets ook mogelijk zijn? hoe kom je hier achter? echter heb ik hiervoor nooit problemen gehad met een bit/wondjes.

Is er iemand met eenzelfde ervaring qua wondjes of evt met behandeling ervan? ik ben momenteel door mijn oplossingen/ideeen. :n

Bedankt voor het meedenken!

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Wondjes mondhoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 19:45

Kun je niet gewoon standaard over op bitloos?

Padoertje
Berichten: 1540
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 19:45

Laseren kan heel veel doen, mits je het de tijd geeft om te genezen. Maar daar haal je de oorzaak niet mee weg. Alleen dat de huid iets sterker wordt. Met een niet passend bit, of teveel teugeldruk zal je op een gegeven moment toch weer wondjes krijgen. Zelfde met wegsnijden. Het haalt de oorzaak helaas niet weg.

Allergie zou kunnen en dat zou je met behulp van je DA kunnen uitzoeken. Wondjes door de trust flexi soft heb ik echter nog nooit gezien. Zo’n reactie op rubber lijkt me dan ook sterk.

Heb je de stubben goldwing al eens geprobeerd? Die beschermd de mondhoeken tegen teveel wrijving.

girlyggirl

Berichten: 3095
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Re: Wondjes mondhoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 19:54

Mijne is allergische voor vreemde materialen in t bit zoals bv argentaan. Kan dus alleen puur rvs gebruiken, zoiets al geprobeerd?

Ellen_ov

Berichten: 1317
Geregistreerd: 12-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 19:56

Ik zou niet gaan laseren of met smeren, of wat dan ook beginnen. Helaas heb je nu de pech dat, eenmaal open en littekenweefsel, het altijd een kwetsbaar punt zal zijn. Helaas had mijn vorige paard dit ook en bleek achteraf al vele jaren te hebben van vork ik hem had. Eenmaal in mijn zoektocht naar een volgend paard heb ik overal in de mond gekeken en je wilt niet weten hoeveel paarden littekens hebben in de mondhoeken, heel treurig.

Ik ben ook veel bitloos gaan rijden en zorgen dat het paard correct over de benen loopt. Ondanks alles was hij soms ook gewoon ‘een echt mannenpaard’ en was het zo weer open…

Mer1980

Berichten: 18835
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 19:57

girlyggirl schreef:
Mijne is allergische voor vreemde materialen in t bit zoals bv argentaan. Kan dus alleen puur rvs gebruiken, zoiets al geprobeerd?


Hier dacht ik ook aan, heb ooit eens een paard gehad die dit snel had en ik rij dus echt op heel weinig teugeldruk. Uiteindelijk op 100% RVS over gegaan en nooit meer problemen gehad.

Benzz
Berichten: 2888
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Wondjes mondhoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 20:02

Eigenlijk zou je er een rijfilmpje bij moeten plaatsen, want ik heb het vermoeden dat het probleem meer in jouw hand zit dan in een bit.

Dieuwertjexx
Berichten: 4
Geregistreerd: 31-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-23 20:03

standaard overstappen naar bitloos is voor nu geen optie. Wil graag blijven springen en dressuur rijden. tijdens het springen kan ze heet worden en is met bitloos stuurloos ;)

heb de DA bericht met de vraag om te kijken voor evt allergie.

heb het trustbitje ook kort geprobeerd, niet zo zeer dat ze daar wondjes van kreeg, maar reageerde totaal niet op het bitje. (t.d.h, hoofd omhoog, rug wegdrukken etc)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 20:19

Dieuwertjexx schreef:
standaard overstappen naar bitloos is voor nu geen optie. Wil graag blijven springen en dressuur rijden. tijdens het springen kan ze heet worden en is met bitloos stuurloos ;)

heb de DA bericht met de vraag om te kijken voor evt allergie.

heb het trustbitje ook kort geprobeerd, niet zo zeer dat ze daar wondjes van kreeg, maar reageerde totaal niet op het bitje. (t.d.h, hoofd omhoog, rug wegdrukken etc)

Dit klinkt als een ruiter/rijkunstprobleem, niet als een bitprobleem, ik ga hierin mee met Benzz.

Je kunt wel leuk wedstrijden willen rijden, maar welzijn gaat hopelijk voor. Wonden in de mondhoeken zijn enorm pijnlijk, daarmee blijven rondrijden is gewoon geen optie.

Dieuwertjexx
Berichten: 4
Geregistreerd: 31-10-23

Re: Wondjes mondhoeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-23 20:27

welzijn gaat zeker voor! rijd daarom tussendoor bitloos.

het zou zeker deels door mijn handen kunnen komen, aangezien ze sterk is en ik hierin soms te veel vast houd. hier heb ik dan ook les voor. toch blijf ik het raar vinden dat het niet constant aanwezig is.
zo is het 2 weken weg, en dan is het er weer voor 2 weken etc. ik heb volgens mij in zo'n periode dezelfde teugeldruk ..

Ook met longeren en dubbele lijnen krijgt ze wondjes, terwijl ik hier toch echt weinig in vraag.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 20:33

Dieuwertjexx schreef:
welzijn gaat zeker voor! rijd daarom tussendoor bitloos.

het zou zeker deels door mijn handen kunnen komen, aangezien ze sterk is en ik hierin soms te veel vast houd. hier heb ik dan ook les voor. toch blijf ik het raar vinden dat het niet constant aanwezig is.
zo is het 2 weken weg, en dan is het er weer voor 2 weken etc. ik heb volgens mij in zo'n periode dezelfde teugeldruk ..

Ook met longeren en dubbele lijnen krijgt ze wondjes, terwijl ik hier toch echt weinig in vraag.

Ik vind dat niet raar, wonden genezen, de ene keer blijft het langer dicht dan de andere keer. Feit blijft dat ze regelmatig open ligt, dat mag echt niet gebeuren.

Ik denk echt dat je dit rijtechnisch op moet lossen, terug naar de basis. En dan voorlopig maar niet springen tot alles volledig genezen is en je haar mond niet kapot trekt.

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 20:38

Vervelend probleem zielig ook.Gebruik je hulpteugels ? Ik zou denken dat die de boosdoeners zijn als ze daar tegen vecht.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 20:42

Dieuwertjexx schreef:
welzijn gaat zeker voor! rijd daarom tussendoor bitloos.

+:)+
Goed zo...!!!
Citaat:
het zou zeker deels door mijn handen kunnen komen, aangezien ze sterk is en ik hierin soms te veel vast houd. hier heb ik dan ook les voor.

Ook bij dressuur geldt, dat je moed moet hebben.
Zoals mijn instructrice stelt: 'Alles wat het paard vastpakt, laat jij los.'
Puur fysiek: "natuurlijk is ze sterk", ze kan vele malen meer kracht zetten dan jij.
... maar nog vóór het paard kracht gaat zetten laat jij los.
(En doe een halstertouw om de hals als noodrem.)
Citaat:
toch blijf ik het raar vinden dat het niet constant aanwezig is.
zo is het 2 weken weg, en dan is het er weer voor 2 weken etc. ik heb volgens mij in zo'n periode dezelfde teugeldruk ..

Goede waarneming.
Misschien is het een stapeling, misschien is er toch iets anders dan anders geweest,
misschien is het (verzin het maar, het kan van alles zijn....)
Citaat:
Ook met longeren en dubbele lijnen krijgt ze wondjes, terwijl ik hier toch echt weinig in vraag.

Longeren doe ik principeel nooit aan het bit.
Een longe weegt het één en ander en iedere beweging van de longe geeft een stevige druk op het bit.

En ik vraag me af wat je precies 'weinig vraagt'. (Kort werken, of weinig afbuigen...?)

Suzanne F.

Berichten: 49226
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Wondjes mondhoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 21:00

Ik ken ook paarden die dit steeds hadden. Kan aan het materiaal liggen, kan je eens uitproberen. Hangt je bit niet te hoog? Is een lastig probleem om vanaf te komen. Ik heb ook goede verhalen gehoord over laseren.

journee
Berichten: 752
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Re: Wondjes mondhoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 21:45

Het is inderdaad belangrijk dat het bit ook op de juiste plek in de mond ligt. Wat voor neusriem gebruik je als je met bit rijdt en als je bitloos rijdt? Bij bitloos rijden moet de neusriem wel op de juiste plek liggen om controle uit te kunnen oefenen...
Overigens kan een tekort aan vitamine B, ijzer en zink ook de oorzaak zijn van kapotte mondhoeken. Misschien verstandig om dit ook te controleren.

DromenLies
Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-12-02

Re: Wondjes mondhoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 22:00

Bij mij lag de oplossing rijtechnisch. Paard duwde teveel in de hand maar toen hij leerder echt zn bovenlijn goed op te bollen en op eigen benen te lopen, icm trust flex bit, ging het over en is het nooit meer terug gekomen.

Lappie_Lap

Berichten: 3232
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 22:09

Bij mij werd het grotendeels opgelost door eerst een andere neusriem (micklem naar gecombineerde) en vrij kort daarna ook nog de sperriem eraf. Ze werd er ook veel rustiger van in de aanleuning.
Verder doe ik standaard beetje vaseline erop. Paard speekselt weinig tot niks. Bit opgezocht die dat mogelijk wat stimuleert.
Ik heb altijd dunne bitjes. Bij mij maakte bus- of watertrens niet uit, materiaal ook niet. Nu met S&T ook geen problemen.

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 22:30

_San87_ schreef:
Ik denk echt dat je dit rijtechnisch op moet lossen, terug naar de basis. En dan voorlopig maar niet springen tot alles volledig genezen is en je haar mond niet kapot trekt.


Dat denk ik ook... als het al 2 jaar op en af kapot is, dan schort het inderdaad aan de basis, aan de communicatie. Je instructrice had dat eigenlijk al veel eerder moeten oppakken in plaats van diverse bitten proberen... Een paard is altijd sterker, en met correcte training en conditionering is zo hard moeten trekken echt niet nodig. Je wilt juist zo weinig mogelijk in handen hebben, en een fijn contact.

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Wondjes mondhoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 11:11

Ik zou de wonden eens even heel lang de tijd geven om te helen. Zelfs als een wonde voor het oog genezen is, kan het zijn dat de huid toch nog teer is.
Persoonlijk zou ik er dus min. 6 maanden voor uitrekken waarin ik alleen bitloos zou rijden. Geef die mondhoeken maar eens echt ruim de tijd om volledig te helen. (Het is nu toch winterseizoen, dus geen probleem om wedstrijden op een lager pitje te zetten).
Tegelijkertijd kan je je dan ook mooi focussen in de training op dat sterk worden. Ik zie een win-win. En wie weet luistert ze wel perfect bitloos omdat je er dan zo lang mee getraind hebt. Je hebt als het echt moet ook nog een hackamore als ze echt een hittepetitje wordt in het springparcours.

Ellen_ov

Berichten: 1317
Geregistreerd: 12-01-17

Re: Wondjes mondhoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 12:24

Zo te zien aan de hand van de foto’s zit er helaas ook oud litteken weefsel, dat is stug en scheurt dan ook zo weer open. Zelf reed ik dan met een hackamore (als bitloos variant), had ik net wel even iets meer te vertellen mocht hij bv buiten net wat teveel worden.

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Wondjes mondhoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 12:51

Dit kan verschillende oorzaken hebben, van rijtechnisch, tot overgevoelig voor bepaald materiaal, tot het bit wat niet op de juiste hangt etc.

Wat je in ieder geval zou kunnen doen om de mondhoeken te ontzien, is bitringen gebruiken die ook een stukje de mondhoek in gaan. Acavallo heeft deze onder andere.

Dieuwk
Berichten: 2
Geregistreerd: 27-07-23

Re: Wondjes mondhoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 20:04

Bedankt allemaal!
Voorlopig rijd ik nog even bitloos door. Wel laat ik een bitfitter komen en ga vanaf daar terug naar het begin. Kijken of dat helpt.

pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 20:54

Kaitlyn schreef:
Dit kan verschillende oorzaken hebben, van rijtechnisch, tot overgevoelig voor bepaald materiaal, tot het bit wat niet op de juiste hangt etc.

Wat je in ieder geval zou kunnen doen om de mondhoeken te ontzien, is bitringen gebruiken die ook een stukje de mondhoek in gaan. Acavallo heeft deze onder andere.


Mijn paard kreeg echt mega brand plekken van die ringen. Heel akelig.

Ik weet niet hoe je rijstijl is maar als je met een bit zo gruwelijk die mond kapot wilt trekken dan moet je wel heel erg tekeer gaan. Dat verwacht ik dus niet. Ik denk eerder iets in de richting van een materiaal allergie. Ik zou toch eens kijken naar een allergie test want als het een allergie is kun je nog zo je best doen om voorzichtig te zijn maar 1x in aanraking met het materiaal en je bent weer terug bij af.

De rubber achtige bitten zoals trust innocence zijn vooral voor paarden met een vochtige mond. Als je paard een droge mond heeft dan geeft dit bit veel ongemak en ook een soort van brand plekken. Dus ook die is niet heilig zegmaar. Hij is ook erg dik.

Heb je al eens een rvs bitje maar dan een hele dunne geprobeerd? Bijvoorbeeld de Harry’s horse rrol on?

Ken je iemand met een biotensor? Die kan je vast helpen in de goede richting om dingen uit te sluiten. Ik zelf test dit doort dingen vaak met de biotensor en eigenlijk altijd krijg ik daardoor weer bruikbare informatie waarmee ik weer verder kan. Door pssm en stress als trigger wil ik niet te vaak een dierenarts bij mijn paard hebben omdat ze daar veel stress van krijgt. Dit soort dingen probeer ik meestal eerst zo als ik dan het antwoord nog niet heb dan kan een dierenarts alsnog

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 21:36

Dieuwk schreef:
Bedankt allemaal!
Voorlopig rijd ik nog even bitloos door. Wel laat ik een bitfitter komen en ga vanaf daar terug naar het begin. Kijken of dat helpt.


Verkeerd schaduwaccount denk ik...? :=

Dieuwk
Berichten: 2
Geregistreerd: 27-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 21:41

Fly_high schreef:
Dieuwk schreef:
Bedankt allemaal!
Voorlopig rijd ik nog even bitloos door. Wel laat ik een bitfitter komen en ga vanaf daar terug naar het begin. Kijken of dat helpt.


Verkeerd schaduwaccount denk ik...? :=


Naam is plots veranderd.. geen idee hoe haha, maar ik ben t echt :)