Wat te doen, ineens singelnijd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BxB
Berichten: 11
Geregistreerd: 21-07-22

Wat te doen, ineens singelnijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-23 20:15

Hoi allemaal,

Ik heb mijn pony nu iets meer dan een jaar. In die periode heeft ze nooit singelnijd of iets wat daar in de buurt komt gehad. Nu ineens bijt ze de laatste paar weken als je haar op de plek van de singel (bijna tegen haar voorbenen aan) aanraakt en dus ook bij het aan singelen. Dit zit echt niet in haar karakter en ze heeft er overduidelijk last van maar wij weten niet wat we hier mee moeten. Weten jullie wat dit kan zijn en wie we hiervoor moeten laten komen?

Alvast bedankt :)

different1
Berichten: 3635
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 20:21

Maagzweren uitsluiten, door scopie of "blind" behandelen, overleg met je dierenarts.
Je zadel en singel na kijken.
De huisvesting en je voer (ruwvoer) nalopen, krijgt ze echt genoeg?

Jet

Berichten: 11998
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 08:09

Het kan van alles zijn, buiten de zaken die different al opnoemt kan ze ook last van haar rug hebben. Ik weet niet hoe ze loopt met rijden, merk je daar nog verschil in?
Ook zand in de dikke darm kan dat gedrag geven, dus dat zou ik ook na laten kijken.

Rvdkeventing
Berichten: 28
Geregistreerd: 25-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 08:52

Is de bespiering veranderd. Meer body. Zadelmaker vragen. Of...is het voer anders. Als ze nu minder ruwvoer krijgt kan het zijn dat ze meer maagzuur aanmaakt. Bij het rijden komt het maagzuur naar boven en komt tegen de bovenkant van de maag waar geen beschermlaag zitten. Dat doet zeer. Paarden krijgen soms zelf een hekel aan springen. Wij zijn Florian Horsefood liefhebbers. Feel free tot ask. Wij geven hooi, ruwvoermixen.Beetje brok of muesli en balancer